Kortsluitstroom van parallel transfo berekenen

hallo
Ik zit met een vraag voor men stage moet ik een kabelberekeing vervolledige van een bedrijf. Zij hebben in de tijd een kabelberekening gemaakt met ecodial 4.4. In deze kabelberekening wordt er gebruik gemaakt van 2 transfo's van 1000 kVA die parallel geschakeld zijn. De berekende kortsluitstroom kwam uit op 22.8 kA op het bord na de parallele transfo's. Nu kon ik de kabelberekening niet maken met ecodial 4.4 want die is nietmeer beschikbaar. Daarom hebben we de kabelberekening overgezet naar ecodial 4.8. En zonder er iets aan te passen aan de berekening. Komen we op ecodial 4.8 een kortsluitstroom van 45kA op het bord na de 2 parallel geschakelde transfo's van 1000kVA. Misschien dat hier iemand weet hoe dit kan komen ?

Al vast bedankt.

EricP

mét CE

Begin eens met kVA te schrijven. Een KVA bestaat niet.

Zonder ook maar *iets* van de materie of de software te kennen... Zou het kunnen dat als je goed leest die 22.8 kA (daar kan de kilo wel correct geschreven worden...) per trafo geldt - al dan niet bedoeld?
Het scheelt natuurlijk nogal of je de trafos parallel zet en dan naar het bord gaat of elk een eigen draadje naar het bord geeft...

Zij hebben in de tijd een kabelberekening gemaakt met ecodial 4.4.

Wie? Hebben ze daar nog de uitgewerkte formule bij?

Nu kon ik de kabelberekening niet maken met ecodial 4.4 want die is nietmeer beschikbaar. Daarom hebben we de kabelberekening overgezet naar ecodial 4.8.

Laat eens zien hier.
Ik heb geen verstand van formules, maar het is voor anderen hier op het forum wel makkelijker als je iets meer vertelt.
Mogelijk heb je het gewoon goed gedaan, en klopte er voorheen niets van.

Edit: Verder wat EricP zegt..

Zo heel kort door de bocht uit het hoofd.
een trafo van 1000 kVA heeft een nominaalstroom van 2,5 kA
2 trafios dus 5 kA
en dan een kortsluitstroom van 23 kA lijkt me onmundig weinig.

Bij het 1e programma is wat verkeerd jngevoerd, of er zat een behoorlijke fout in de rekenmethode.
Er is niet voor niets een nieuwere versie gekomen.......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 3 maart 2020 13:10:30 (30%)]

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ja EricP zal op de kVA letten een beginners fout. Maar de kortsluitstroom wordt daadwerkelijk aan het bord afgelezen en niet aan een eigen kabel van de transfo.

Ik heb men best gedaan om er een pdf van te maken misschien kunnen jullie met die extra info mij helpen.

( de pdf file ecodial 4.4_Icc hoort bij ecodial 4.4 )

EricP

mét CE

Op 3 maart 2020 13:13:22 schreef jankon2020:Ja EricP zal op de kVA letten een beginners fout.

Om er ff over door te zaniken: die werd bij ons op het VWO al afgeschoten (je weet wel, 2de klas, als je 13 of 14 bent). Antwoord goed maar eenheid fout? Helft van de punten. Klaar.

Maar de kortsluitstroom wordt daadwerkelijk aan het bord afgelezen en niet aan een eigen kabel van de transfo.

Sorry, ik ben te lui om die pdfs compleet door te spitten. Lees ook nog even wat toet schrijft. Nog niet eens zo op gelet, maar het is natuurlijk een waarheid als een koe.

Zou het kunnen dat als je de kabeldoorsnede en lengte erbij betrekt, dat je DAN op de door jou gegeven waarden komt? De kortsluitstroom van de trafo is 1, de kabelweerstand telt (uiteraard) ook mee. Bedenk dat 10m kabel 20m geleider is (al gaat die vergelijking deels ff mank in een 3-fasen systeem).

@Erik,
Een kortsluiting kan ook aan het begin van een kabel ontstaan (niet altijd, afhankelijk van...)in dat geval mag je de kabelimpedantie niet meerekenen.
Die mag je natuurlijk wel meerekenen bij de bepaling van je verdeler.

In mijn schoolaantekeningen staan dat een 1000 kVA trafo een te verwachten kortsluitstroom heeft van 24 kA (Uk=6%)
Dat maal 2 dus.....
Dat is exclusief de demping in het middenspanningsnet.

De aannames uit mijn 1e postje waren dus te ruim.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Toeterniettoe
Merci voor er mee over na te denken.

Je zou navraag kunnen doen bij de netbeheerder over de netimpedantie.
Zijn de trafos in eigen beheer, of ook van de netbeheerder?
Ik zou maar navraag doen over de maximale kortsluitstomen van de trafo, een Uk van 4% of 6% maakt behoorlijk wat uit.
Kan je een behoorlijke investering schelen.
Of je bent te duur in je verdeleropbouw,
of bij een flinke kortsluiting ben je de verdeler kwijt.
Beide ongewenst...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de transfos zijn van eigen beheer. En de Uk is 6% volgens hun. Maar ik begin ook te denken dat die versie 4.4 het fout berekende. Heb ook contact gehad van schneider en ze gingen er eens naar kijken maar ja daar ga ik niet op wachten.