studiekeuze/vervolgopleiding

Hallo allemaal!

Mijn naam is Patrick en ik ben 21 jaar. Ik zit momenteel in het laatste jaar van de opleiding technicus engineering (mbo 4 elektrotechniek) en ben met de zomer klaar.

Momenteel ben ik aan het stage lopen bij een middel groot installatiebedrijf op de tekenkamer afdeling elektro.

Nu ik hier bijna mee klaar ben zit ik te twijfelen wat ik moet gaan doen. Of ik ga aan het werk verder op de tekenkamer of ik ga door leren. Het werk op de tekenkamer bevalt me wel alleen ik ben bang dat het op een gegeven moment geen uitdaging meer is. Ook zit ik nu nog in het ritme van leren en naar school gaan.

Mijn vraag was nu of jullie goede ervaringen of opties hebben wat ik zou kunnen gaan studeren in de installatie/elektro branche? Dit mogen zowel opleidingen als cursussen zijn ik sta voor alles open. :)

Je zou natuurlijk voor de meest voor de hand liggende optie kunnen gaan: HBO elektrotechniek. Dat kost je 3 jaar, als ik het goed heb (met een MBO vooropleiding kun je een versneld traject doen en mag je een stage overslaan), maar je moet zelf bedenken of dat aansluit bij wat je graag zou willen doen.

Met een HBO opleiding wordt het werk waarschijnlijk wel uitdagender, en je gaat het de rest van je leven terugzien in je salaris.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 6 maart 2020 23:13:05 schreef Patrick2:
Mijn vraag was nu of jullie goede ervaringen of opties hebben wat ik zou kunnen gaan studeren in de installatie/elektro branche? Dit mogen zowel opleidingen als cursussen zijn ik sta voor alles open. :)

Ik ben eerst gaan werken en daarna weer gaan leren, maar dat is puur persoonlijk. Daar valt door ons eigenlijk niet veel over te zeggen. Ik vind tekenen ook leuk, maar niet voor altijd denk. Een schema maken en dan zelf bouwen, inregelen en plaatsen is het mooiste natuurlijk. Maar dat kan niet overal.

Dus wat vind je zelf, eerst werken en daarna door leren of nu gelijk verder door leren. Ik zou zeggen volg gewoon je gevoel, vaak klopt dat wel. :)

En eigenlijk ben je nooit klaar met leren in deze branche, zowel bij elektro als elektronica.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je bent 21. Volgens mij heb je tot je 25e nog recht op stufi, dus verder studeren kun je mee wachten.

Als je eerst een paar jaar werkt (op MBO niveau) en dan HBO gaat doen heb je twee voordelen: Je hebt praktijkervaring en je hebt meer levenswijsheid. (voor dat laatste kun je ook twee jaar gaan backpacken, mits je onderweg werkt voor je geld).

Dat ritme komt wel goed, als je van 5 dagen in de week werken overstapt naar een HBO studie dan krijg je alleen maar iets meer vrijheid.

En dat je in twee jaar MBO-niveau-werk misschien minder verdient dat de laatste twee jaar op HBO niveau: Dat geldt wellicht voor ambtenaren, die elk jaar een vaste verhoging krijgen. Voor de rest van de wereld geld dat een HBO-afgestudeerde die daarvoor 2 jaar in het vakgebied gewerkt heeft een hoger startsalaris kan krijgen dan een HBO-afgestudeerde die nog nooit gewerkt heeft.

Mijn advies zou zijn er direct een HBO opleiding achteraan te plakken (mits je dat kunt) en vooral niet eerst te gaan werken. Je zit nu in het schoolritme en bent gewend aan het inkomen van een student. Als je eerst gaat werken is de kans levensgroot dat het er later niet meer van komt. Je valt dan wel heel erg terug in inkomen.

Lambiek

Special Member

Op 7 maart 2020 15:13:23 schreef Kilian:
Je zit nu in het schoolritme en bent gewend aan het inkomen van een student.

Dat schoolritme hou je toch wel, dat was bij mij ook zo. En als je bij wil blijven moet je continue leren.

Als je eerst gaat werken is de kans levensgroot dat het er later niet meer van komt.

Dat ligt helemaal aan je instelling, als je het allemaal wel goed vindt komt het er inderdaad niet meer van.

Je valt dan wel heel erg terug in inkomen.

Dat ligt eraan, er zijn er genoeg die behoorlijk verdienen zonder al teveel papieren.

En dat papiertje zegt ook niet alles in sommige gevallen, ik heb stagiaires begeleid met hoge opleidingen die je niet in je bedrijf wil hebben.

Maar zoals ik al eerder zei, het is voor een ieder anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 7 maart 2020 14:44:59 schreef blurp:
Dat geldt wellicht voor ambtenaren, die elk jaar een vaste verhoging krijgen.

???
Was het maar waar. :(

Hallo Patrick,

Probeer er achter te komen waar jij over 10 jaar wilt staan. Wat voor werk wil je dan doen als je nu om je heen kijkt? Als jij er achter komt wat jouw drijfveer is dan kan je bepalen hoe de weg er heen eruit ziet. Doordat je al vraagt of doorstuderen een optie is, neem ik aan dat je dat moet kunnen. Als jij denkt dat je een HBO opleiding nodig hebt om je doel te bereiken, dan zou ik zelf ook het advies van Kilian geven. Als ik nu kijk hoe een collega met onwijs veel pijn en moeite naast zijn werk zijn WO papiertje haalt is dat voor mij de reden om jou dat niet te adviseren.
Ga dus vooral na of je zonder vervolg opleiding genoeg uitdaging kan blijven krijgen de komende jaren, vraag dat bijvoorbeeld aan collega's.

Hallo,

Ik heb na mijn MBO ook een HBO opleiding gevolgd in rotterdam en heb hier zeker geen spijt van. Ik zou zeggen, zeker doen!

PE2BAS

Tja, als je redelijk in het school systeem past dan zou ik doorgaan met school als je dat zonder al te gekke studie schuld kan doen.

Anders is gaan werken en je zelf met zelfstudie (er is een hoop te leren met youtube filmpjes en andere fora over tekenen).
Zelf heb ik jaren met autocad getekend en we maakten onze eigen functies en symbolen. Door er later na wat ervaring nog een gerichte cursus te doen naar wat je wilt leren of in welke richting je wilt verbeteren, kan je een stuk verder komen in je vak.

niet iedereen heeft ambities om chef (om het vieze woord manager te vermijden) te worden, je kan ook gewoon goed worden in wat je doet, en daarvoor gewaardeerd worden.

zit sinds 2009 in de PV.

Als je 21 bent en keuzes die de rest van je leven gaan bepalen moet maken, kun je denk ik beter een HBO opleiding op je cv gaan zetten dan veel YouTube filmpjes. En HBO is niet per sé manager. Ik vind het belangrijk dat mensen het maximaal haalbare uit hun leven halen. Voor de ene is dat een praktijkopleiding, en dat is prima, en voor de ander een promotie aan de universiteit, ook goed. Zolang je later maar niet denkt "had ik maar".

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb erover nagedacht en heb naar jullie reacties gekeken. Zoals ik er nu over denk wil ik graag hbo gaan studeren.

Hierbij heb ik dan twee mogelijkheden of ik ga in deeltijd bij een bedrijf werken, drie dagen in de week en dan twee dagen naar school s’avonds of ik ga vijf dagen in de week naar school. Voor dit allebei geld dat ik nog vier jaar bezig ben.

De studies die mij het meeste aanspreken zijn elektrotechniek en projectleider/werkvoorbereider. Deze laatste kan alleen in deeltijd gedaan worden dus door erbij te werken en hij duurt maar twee jaar waardoor je elektrotechniek verkort erachter aan kan doen ook in twee jaar. De studies zijn allebei te volgen op de Hanze Hogeschool Groningen. Dit is voor mij nog wel te doen qua afstand, want ik kom uit Drenthe.

Mochten jullie nog tips hebben of bedrijven weten die open staan om een goed gemotiveerde leerling erbij te hebben hoor ik het heel graag! :)

Hallo Patrick,

Ik heb zelf ook op het MBO gezeten. Ik ben begonnen bij niveau 2 elektrotechniek, vervolgens niveau 4 elektronica en zit nu in het laatste jaar van technische bedrijfskunde op het HBO en ben ook alweer 27 jaar. Ik zou zeker aanraden om door te gaan naar het HBO en dan te kiezen voor voltijd. Voor deeltijd of s'avonds zou ik zelf niet kiezen. Naast je werk wat veel energie kost moet je ook nog bezig moet voor de opleiding en dat is niet voor iedereen weg gelegd.

Veel van mijn klasgenoten die deeltijd zijn gaan doen of eerst gingen werken, zijn meestal niet echt verder gekomen of hebben er veel langer over gedaan dan een voltijd opleiding.

De klasgenoten die van het MBO naar HBO elektrotechniek zijn gegaan hoefden de stage niet te doen, waardoor de opleiding 3,5 jaar duurde. Dit is dan wel in Enschede, maar voor de andere scholen weet ik dit niet. Je krijgt dan wel stufi, maar dat is een lening. Je hebt hier dacht ik 35 jaar voor om dit terug te betalen na het behalen van de opleiding. Zelf maak ik daar geen gebruikt van doordat ik in vakanties en zaterdagen werk.

Sorry ik vind dat werk redelijk saai klinken. Vergeet dat commentaar als je er wel echt héél vrolijk van wordt. En dan bedoel ik dat je keihard "yesss" wilt roepen als iets werkt, een klant blij is of een team goed draait.

4 jaar elektrotechniek, voltijd. Je kan er dan waarschijnlijk best nog een stevige bijbaan bij doen. Dit kan je dan per maand bijsturen.

Je kan dan vooral ontdekken wat je wil. Nu al gaan (deeltijd) werken leidt zeer waarschijnlijk tot juist dat blijven doen.

Mijn theorie is dat bijna elke vroegstarter op achterstand zal blijven, ook als de laatstarter niet eens een diploma haalt (zoals ik) dan maak je gewoon betere keuzes op je 25ste.

Manager, ingenieur, chef, bouwvakker, het maakt allemaal niet uit als je er maar écht heel vrolijk van wordt.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 10 maart 2020 20:52:43 (11%)