Tefal GV8962 stoomstrijkijzer defect.

Vorige week is mijn stoomstrijkijzer voor een deel stuk gegaan hij stoomt niet meer heeft iemand van jullie hoe ik kan proberen uit te zoeken wat er aan de hand is? En hoe ik kan meten dat de stoom STOOMGENERATOR werkt ? Als ik de drukknop indruk dan wordt er precies een relais aangetrokken of is dit de generator?

de 2 voornaamste delen dat kapot gaan bij types zijn:
-STOOMGENERATOR
-INLAATVENTIEL

[Bericht gewijzigd door LaurensDS op donderdag 26 maart 2020 16:48:51 (13%)

Je vermeld niet of de boiler warm wordt en het opwarmlampje stopt met knipperen/uitgaat, evenmin vermeld je of je de pomp de boiler nog hebt horen bijvullen (evt. uit te testen door de boiler koud deels te legen via de ontkalkingsknop, deze weer te sluiten en daarna met gevulde watertank het apparaat op te laten warmen)

Vaak vormt het elektromagnetisch stoomventiel het probleem bij het in een keer ophouden van de stoomtoevoer. Of de plunjer zit vast (door kalk) of de spoel is doorgebrand.
Je kan dit controleren door, als de boiler op temperatuur is, goed te luisteren of je de klik van het ventiel hoort (soms hoor je zelfs de spoel, ook, of alleen maar(!), brommen) als je de stoomknop op het strijkijzer ingedrukt houd.
Als je een vermogensmeter/verbruiksmeter hebt kan je kijken of de spoel de ca. 12-17 watt extra trekt bij inschakelen. Soms helpt het de basis unit een felle tik te geven terwijl je de stoomknop indrukt; de plunjer van het ventiel schiet dan los.
Minder vaak is de oorzaak het het, in de video getoonde, verstopt raken van de aanvoerleiding naar de boiler of dat de schakelaar/schakeling die de spoel inschakelt stuk is.
Zelden is de pomp die de boiler moet bijvullen of de aansturing daarvan stuk.
De spoel kan je (warm!) Ohms doormeten door een connector los te halen (Warm omdat ze soms koud nog wel contact maken, maar onderbreken bij het opwarmen: 'instinker' voor de reparateur!)
Als je weet wat je doet(!!!!) kan je het ventiel ook testen door het geheel(!)los te koppen en er kort 230V op te zetten.(Als het inderdaad een 230V versie is!) (let op: er kan nog stoom op druk in de boiler zitten!)

Van iets dat stuk is leer je het meest.