KGE
Golden Member
laagohmig en I/O board klinkt al snel als overbelasting.
De genoemde waardes zijn bij 24 Volt instant defect zeker als er een aansluitfout gemaakt wordt. Hoe zitten die weerstanden geschakeld ?
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Weet ik niet. Heb ik deze keer niet uitgezocht.
Een(of meer) van de weerstanden zat ook in het RS485 circuit naar het bedienpaneeltje. Zit intern in de kast, met een kort kabeltje.
Zowiezo is van fout aansluiten geen sprake want het ding zat ingebouwd en niemand heeft eraan gezeten tot die defect ging.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik was iets te voorbarig, drive getest en werkt nog niet.
Kan zo in het domme fouten topic: Als je de onderkant hebt gehad, meet dan ook de bovenkant na!
Kortom aan de bovenkant ook nog eens 10 weerstanden defect.
Zie foto hoe groot de schade daar is, alle rode omcircelde weerstanden zijn onderbroken.
Aankomende week gewoon ALLE weerstandswaarden die ik vind bestellen. En alle weerstanden op het hele board vervangen.
@KGE: Links boven die 100E weerstandjes zitten in serie met de uitgang van de opamps die erlangs liggen, daarna zit er een clamp naat VCC/GND.
Op 6 april 2020 22:18:17 schreef Ex-fietser:
Hmm, ik kom dat ook wel tegen. Maar zie ze ook vaak sneuvelen door mechanische stress. Vrij grote en dunne pcb's die heel erg goed krom kunnen staan. Veel componenten breken dan los van de print. Lange smd connectoren zie zo ook wel eens los op de print zitten.
Dat hadden we destijds ook met een ontwerp. De remedie was het smd onderdeeltje een kwartslag draaien. Het stond toen in een richting waarin de print veel minder doorboog.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het lijkt me toch stug dat zo'n compacte print nou zoveel zal buigen dat de weerstanden "er af springen". Zoveel zal die buiging toch niet zijn. Dit gezegd hebbende, er zit wel een massieve gnd op de onderkant, en dunne sporen op de bovenkant. Da's tamelijk asymmetrisch. Kan het zijn dat de print juist wel enorm gaat buigen bij opwarming? (kan bijna niet gezien de schroeven, maar ja, ze gaan wel stuk).
Persoonlijk zit ik toch meer aan overbelasting of ESD te denken. Vooral dat rijtje onderaan zit aan de connector. Misschien staan er piekspanningen die je niet verwacht?
henri62
Ik denk dat het een issue is met sulfatisatie van weerstanden. De omgeving is niet bepaald schoon. Alhoewel de 2 printen dit ik gehad heb uit een trekker wel in een redelijke schone omgeving zitten en die hadden ook defecte weerstanden.
Er zijn van meerdere merken speciale antisulferated chip resistors op markt brengen. Ik ga die eens bestellen.
Alhoewel de weerstanden die ik in het verleden vervangen heb niet meer defect zijn gegaan.
Op 26 april 2020 12:54:33 schreef flipflop:
Persoonlijk zit ik toch meer aan overbelasting of ESD te denken. Vooral dat rijtje onderaan zit aan de connector. Misschien staan er piekspanningen die je niet verwacht?
ESD kan niet omdat ze niet open zijn geweest, overbelasting ook niet. Onderin zjn weerstanden defect waarvan de ingangen nog niet eens aangesloten waren.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (32%)]
henri62
.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (100%)]
de gezonde boerenlucht bevat idd voor electronika ongezonde componenten, ammoniak, zwavel etc.., maar daarvan zie je de gevolgen ook op de rest van de print.
Nu werk ik al meer dan 35 jaar met smd, en nooit problemen zolas je beschrijft gehad. Uiteraard ook wel meegemaakt dat een weerstand in de buurt van een steunpunt gebarsten zat na een klap. Vervelend was dat die weerstand het meestal nog doet, maar intermitterend gaat onderbreken in functie van temperatuur, stress etc..Kon je een tijdje naar zoeken.
Een klein impressie hoe het er uit zag in 1987. er zaten toen nog SMD trimmers op de printen, en onderdelen waren gelijmd voor het geheel door het soldeerbad ging.
henri62
Nu heb ik voor de vervanging zoveel mogelijk "Anti-Sulfuration Type" en/of AEC-Q200 automotive qualified weerstanden in de bestelling staan.
Helaas niet alle waarden te verkrijgen of ze zijn niet op voorraad (met forse levertijden).
henri62
Gisteren en vandaag begonnen met 2 ACS600 ABB drives te repareren (30 kW), hieronder is de schade te zien van defecte weerstanden.
Die weerstanden komen dus van 4 printen: het CPU en I/O board (2 sets). Waarvan ik een I/O board ooit vorig jaar gerepareerd heb (toen ook 11 defecte weerstanden).
Totaal 30 stuks.
Op een weerstand na waren ze alle onderbroken. Eentje had een verloop van 100->111 ohm.
Morgen de boel testen of ze het ook echt weer doen.
henri62
Nou, een drive doet het weer.
De tweede werkt niet: ingang 1 defect. Dus weer het I/O board eruit slopen.
Wat blijkt, de 1k5 weerstand in serie met de optocoupler defect.
Ik weet zeker dat ik ze echt allemaal nagemeten heb en de defecte vervangen, en toch weer eentje kapot, nu na het schoonmaken van de print en weer er terug inzetten. Om moedeloos van te worden.
Een voordeel, op den duur heb ik alle weerstanden vervangen en gaat er hopelijk geen meer kapot.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Gewoon een hele rare uitzonderlijke situatie.
Ik zou met ABB contact opnemen en het ze voorleggen. Dit moeten ze zelf toch ook eerder hebben gezien dan? En zo niet, dan willen ze het vast graag weten.
henri62
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik heb dit nog nooit gezien. Zijn het componenten waar zilver in de aansluitingen zit? Die kunnen niet tegen zwavel.
Er moet echt wel een structureel probleem achter zitten, zoiets komt nooit voor.
Smallrepairs
Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
Ik herken het probleem op mijn werk waarbij we niet afvragen of de voedingen defect gaan maar wanneer.
Wij hebben in een type voeding 3 stuk 9K1 1206 formaat die buiten de specificaties gaan. Vervangen levert een stabiele voeding op.
In ons geval is het 24/7 gebruik in een zwaar professionele toepassing, onderhevig aan trillingen en de interne temperatuur kan natuurlijk goed oplopen in een warme zomer zo pal in de zon. Een warmtewisselaar moet de boel wat afkoelen.
Waarom specifiek deze 3 weerstandjes defect gaan is een raadsel, slechte batch?
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Als specifieke weerstanden verlopen kan dat door overbelasting komen. Dat geeft verloop op langere termijn.
Kapot gaan zie ik vaak door trillingen. Keramische condensatoren die niet automotive zijn worden dan vaak kortgesloten. Weerstanden gaan open of scheuren en krijgen dan een hogere weerstand (en na een tijdje open)
henri62
Ik had van de 2 defecte drives er een op voorraad gelegd in het magazijn, de andere in bedrijf, die had ik gisteren dus nodig omdat de drive die in bedrijf was gesneuveld is.
Nou helaas: Ik hang dat ding erin: "I/O COMM" error. Krijg nou de kleren, dat ding is werkend weggelegd!
Ding er weer uit, mee naar huis genomen en vandaag eens bekeken.
Weer 6 SMD weerstanden defect. Drive getest, ja doet het weer.
Ook maar meteen een nieuw RJ11 connectortje aan het display kabeltje geknepen want het lipje was afgebroken en die kan kan vrij simpel uit het processor bordje vallen.
Het rare is wel dat van alle weerstanden op de onderkant van het board er geen een stuk is/was.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Het rare is wel dat van alle weerstanden op de onderkant van het board er geen een stuk is/was.
Dat doet vermoeden dat het een omgevingsissue is, of 'gewoon' een verkeerd type. Conformal coating kan dan een oplossing zijn.
henri62
Nu de 2-de drive onderhanden genomen die afgelopen week defect is geraakt:
7 weerstanden defect, waarvan 5 onderbroken en 2 stuks verlopen (in waarde toegenomen).
Er waren 2 weerstanden van 1R0 in het voedings-circuit, wat de stroommeting doet, voor een geisoleerde step-down converter met een UC3844A + fetje. De ene onderbroken en de andere 1.2 i.p.v. 1.0 Ohm geworden.
Die voeding deed wel vreselijk ranzig, de Vcc van de UC kreeg een vreselijke rimpel.
Maar de drive doet het ook weer.
Designfout lijkt me meer een punt in deze. Ik ontwerp al vele jaren elektronica en heb het echter nog maar één keer meegemaakt, en die weerstand stond op één pootje op een vlak met een draadje eraan omdat er een fout in de PCB zat.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Nu ik er wat langer over heb nagedacht: als er dubbelzijdig SMD op zit kan het ook een productiefout zijn: één kant wordt per slot van rekening altijd dubbel gebakken.
Verkeerde pasta voor de tweede kant en/of verkeerd type weerstand en je hebt een (letterlijk) ingebakken fout die alleen nog wat tijd nodig heeft om zich te openbaren...
Ik heb ook wel weerstanden defect gehad waar echt niets aan te zien was: ESD schade. Maar die zaten zonder uitzondering allemaal aan 'de buitenwereld' vast.
henri62
Het is zeker geen ESD schade, diverse weerstanden zitten alleen intern.
Ik denk dat alleen vocht/temperatuur het zou kunnen zijn. Maar dat strookt dan weer niet dat alles op de achterkant gewoon heel is (op een enkel geval na).
Het kan ook zijn dat het een uitbak probleem is van de weerstanden/PCB omdat de achterkant waarschijnlijk eerst door de lijm curing heen gegaan is en de bovenkant niet, die zijn waarschijnlijk later bestukt na de lijmfase aan de onderkant.