pijporgel midi

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Enne, wanneer is het inhuldigingsconcert? Toch na dit coronagedoe, dat ik er ook kan bij zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

eigenlijk was mijn vraag is het mogelijk om een digitaal relais te maken dat in 1 keer 61 afzonderlijke kontakten kan maken dus met een processor of iets anders. (durf eigenlijk het woord processor al niet te gebruiken ivm een nieuwe discussie)
Dit moet toch mogelijk zijn?

Met een processor kun je geen contacten maken, enkel 61 relais/mosfets aansturen.
Maar die processor is niet nodig als je die allemaal ineens wilt schakelen.

Met een processor kun je wel een een aantal relais/mosfets van die 61 aansturen met behulp van een knop.

Je kunt met verschillende knoppen elk een andere reeks relais laten werken.
BV.
Knop 1 de relais 1-10 en 17-30 en 45-61
Knop 2 de relais 11-25 en 19-45 en 50-61
enz..

edit: eventjes een andere vraag.

Wat zou je moeten kopen in het professioneel circuit om aan uw wensen tegemoet te komen, misschien krijgen we dan een idee wat er te krijgen is.
Liefst met een link naar de onderdelen.

edit2: toevallig op deze video gekomen waar je vanaf de 53ste minuut kunt zien wat je waarschijnlijk nodig hebt ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 25 april 2020 11:47:45 (12%)

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

eigenlijk was mijn vraag is het mogelijk om een digitaal relais te maken

Die term "digitaal relais" is erg verwarrend, zoals reeds meermaals opgemerkt. Zou het kunnen dat je bedoelt "een digitaal alternatief voor een relais"? Zoja, dan werd het antwoord reeds geboden: ja dat kan, misschien met een processortje, maar het zou wellicht simpeler zijn om het te doen met 61 identieke combinaties van logische poorten.

Let wel, zoals @MGP reeds stelde zal er nog steeds "iets" nodig zijn tussen die logische poortjes (of het processortje) en de ventielen die uiteindelijk dienen aangestuurd te worden. Dat kan een collectie van 61 simpele relais zijn, maar ook (en vermoedelijk te verkiezen) een rits halfgeleiders, hetzij MOSFET of bipolaire transistor.

De relais kan men kopen met 4 of 8 stuks op een printje, de halfgeleiders zelfs met 4 of 8 in een IC.

Als het mij te doen stond, ik maakte printjes die 4 of 8 pijpen aansturen, met daarop telkens de logica in CMOS en als drivers ULN2803 - maar er zijn vele varianten mogelijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat voor nut heeft dit?

Men noemt het ook wel een topic-kick, en het kan soms werken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

BFM Die term "digitaal relais" is erg verwarrend, zoals reeds meermaals opgemerkt. Zou het kunnen dat je bedoelt "een digitaal alternatief voor een relais"? Zoja, dan werd het antwoord reeds geboden:

DIT IS EEN GEINTJE ZEKER

Ben je nederlandse leraar of zo?ik heb het idee dat je je meer verveeld en de tijd probeert te vullen dan dat je mensen echt help met een oplossing. Met je topick kick geeft alleen maar onzinnige discussies.

Beste MGP kun je jou idee wat meer uitleggen?blij dat er ook serieuze mensen zijn hier

mvdk

Golden Member

Ik vind de post van BFM van 25 april 2020 12:30 duidelijk en helder.
Maar het is nog wat werk en uitzoeken.

Op 27 april 2020 00:18:19 schreef orgelhobby:
.....
DIT IS EEN GEINTJE ZEKER

Ben je nederlandse leraar of zo?ik heb het idee dat je je meer verveeld en de tijd probeert te vullen dan dat je mensen echt help met een oplossing. Met je topick kick geeft alleen maar onzinnige discussies.

Oww, als vragende partij ben je toch wel redelijk onbeschoft in mijn ogen.

BFM is nochtans de enige, voor zover ik weet, die u in de praktijk een handje wilt toesteken, gezien je contact met Arco waarschijnlijk is afgesprongen, aangezien hij hier niet meer post.
Je zult sowieso op uw honger blijven zitten want om zoiets te maken moet diegene die het maakt ook het toestel kennen of toch weten waarover het gaat.

Om nog te antwoorden op je vraag, wat jij trouwens niet doet, kun je met een controller een reeks knoppen opvragen die elk op hun beurt of samen een aantal van die 61 relais/mosfets schakelen door middel van een in te geven lijst.

Aangezien je de laatste uitleg van BFM niet begrijpt zou je het ganse topic kunnen herleiden tot..jij weet niet wat je wilt en wij nog minder bij gebrek aan duidelijke uitleg of voorbeelden.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Op 25 april 2020 12:48:32 schreef big_fat_mama:
[...]
Men noemt het ook wel een topic-kick, en het kan soms werken.

Dat kan werken ... in je eigen topic, doe dat niet bij topics van anderen ajb.
Ik weet niet waarom, maar je komt behoorlijk opdringerig over in deze discussie.
Kunnen we dat en de steken onderwater achterwege laten?

@orgelhobby,
De spraakverwarring ontstaat bij "digitaal relais", een relais is op zich al digitaal.

Je kunt iets elektronisch maken, maar een ding wat direct de functie van een relais overneemt ... is een relais.
Als dat slimmer mag en kan (en dat kan) hebben we toch echt meer informatie nodig.

Wat schakel je ? Bij welke spanning ? Positief of negatief?
Wellicht kan de constructie elektronisch een stuk simpeler dan voor elke stop en vol ding met 60+ "contacten".

Als je iets zoekt wat puur 60+ signalen wel of niet doorzet dan wordt het niet veel simpeler dan een flink relais, want een onderdeel met 120 pootjes wat 60 lijnen kan doorzetten bestaat niet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

je komt behoorlijk opdringerig over in deze discussie

Het is inderdaad behoorlijk frustrerend om het hele verhaal door te hebben, en een mogelijk antwoord vlotjes te kunnen uittekenen, en al volop hints en tips te hebben gegeven, zonder dat daar iets mee gedaan wordt.

Kunnen we dat achterwege laten?

Wees maar gerust. Dit is mijn laatste post in deze draad.

een onderdeel met 120 pootjes wat 60 lijnen kan doorzetten bestaat niet

Dat dacht ik ook, maar iemand stelde dat het met een FPxx (FPLA?) best moet kunnen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 25 april 2020 10:50:07 schreef MGP:
toevallig op deze video gekomen waar je vanaf de 53ste minuut kunt zien wat je waarschijnlijk nodig hebt ;)

Interessant filmpje MGP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 27 april 2020 13:31:00 schreef Lambiek:
[...]
Interessant filmpje MGP. :)

Idd, ik zou daar graag eens op bezoek gaan. ;)

Verleden jaar was ik eens op bedrijfsbezoek bij TVH (hoogtewerkers, heftrucks) in de buurt hier en ik ben achtergebleven in de elektronica hersteldienst.
Veel printen en speciaal gemaakt testapparatuur gezien en de technieker van dienst was er ene waarmee het klikte, een toffe vent.
Had hij een aanwervingsformulier bij zich zou ik waarschijnlijk getekend hebben alhoewel ik al in pensioen ben ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 27 april 2020 13:52:08 schreef MGP:
Idd, ik zou daar graag eens op bezoek gaan. ;)

Lijkt mij ook interessant. :)

...heftrucks, elektronica hersteldienst.

Dat is ook toevallig, heb ik nog een paar jaar gedaan.

Op 25 april 2020 10:39:57 schreef orgelhobby:
eigenlijk was mijn vraag is het mogelijk om een digitaal relais te maken dat in 1 keer 61 afzonderlijke kontakten kan maken dus met een processor of iets anders.

Ja.

Of je dat nu doet met relais of met mosfets, het kan. Moet je wel kunnen programmeren natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.