Ook mij mag je direct aanschrijven.

Op 11 april 2020 19:04:54 schreef Arco:
Ja hoor, stuur maar een PM...

Moest jij een tipje van de sluier kunnen oplichten dan zouden we dat appreciëren, we gaan uw project niet afnemen maar het zou onze nieuwsgierigheid wel wat temperen ;)

Ik heb nog eens grondig het eerdere draadje doorgenomen, daar is de vraag wel volledig omschreven eigenlijk, met prentjes en alles erop en eraan. Als het hier dezelfde vraagsteller betreft - wat we wel menen aan te voelen - dan is de vraagstelling duidelijk, voor mij toch. En eigenlijk heb ik in dat vorige draadje ook al een oplossing aangedragen, maar die wordt blijkbaar niet interessant bevonden.

Op 12 april 2020 08:53:15 schreef big_fat_mama:
.. maar die wordt blijkbaar niet interessant bevonden.

Niet begrepen wil je zeggen, moest je nu eens een blokschema maken dan zou er misschien een lichtje branden want blijkbaar ben je de enige die het begrijpt.

Ik ga er nog altijd vanuit dat hij enkele/veel printen nodig heeft met 1 knopsbediening en 61 relaisuitgangen en dat hij ze zelf kan bedraden, een beetje zoals die relais op de foto.

edit: hoe kan hij anders aan 10.000 euro's komen voor een professionele oplossing?
In de link die hij gegeven heeft kosten die printen maar 150 euro, als je daar enkele van koopt loopt hij tegen 1000 euro aan, wat is er mis in mijn berekening?

Bekijk nog eens goed dit prentje uit dat eerdere draadje. De spoelen bovenaan stellen de magneetventielen voor, van de 73 pijpen/ventielen zijn er 7 getekend, nl. alle pijpen van de toon C. Er zijn er zo ook 6 voor C#/Db, nog eens 6 voor D, nog eens 6 voor D#/Eb &c.
Ja, voor C is er eentje meer omdat het gebruikelijk is dat een klavier begint en eindigt op eenzelfde noot. Hier hebben we 6 octaven plus 1 toets, 6 x 12 + 1 = 73.

NB ik stuurde u gisteravond een prive-bericht, niet ontvangen?

Ander draadje, andere poster, wellicht ander probleem ...

Laten we eerst eens afwachten waar de TS mee terug komt.

@MGP,
Precies, via Arco of via de TS zelf, daar doelde ik op

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

Als dat pm naar mij was heb ik idd niets ontvangen.

Kun je ook eens in de schema aantonen wat hij wil vervangen.

edit: ik wacht liever op Arco ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op (14%)]

Op 12 april 2020 09:47:16 schreef MGP:Als dat pm naar mij was heb ik idd niets ontvangen.

Ah, straks nog eens proberen, dan.

Kun je ook eens in de schema aantonen wat hij wil vervangen.

De beide 61-polige relais waarvan de spoelen uiterst rechts getekend zijn.

De tekening heeft ook een eenvoudiger variant met maar 1 zulk relais, daarin is de 8' stop permanent actief, enkel de 4' kan geschakeld worden. Een van de dingen die me nog niet duidelijk zijn is: welke variant wordt er nu eigenlijk verlangd? Maar misschien is T/S al blij als we één van beide kunnen aanbieden; het zal misschien nog niet helemaal zijn doorgedrongen dat er aan de electronica helemaal niets moeilijks of ingewikkelds is, daardoor ook dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn, of beter gezegd meerdere implementaties van de ene oplossing. (tip: voor elke pijp een OF-schakeling, aangestuurd door (in dit voorbeeld) 2 EN-poorten).

Ander draadje, andere poster, wellicht ander probleem ...

Daar ben ik helemaal niet zo zeker van. Maar inderdaad maar effe afwachten, en vermits het vandaag een christelijke hoogdag is heeft onze T/S het wellicht druk; hier in BE mogen de gelovigen niet ter kerke gaan, maar voor de organist maakt men wellicht een uitzondering. Trouwens, aan allen een zalig paasfeest gewenst!

Als ik eea een beetje probeer te filteren, dan blijft er van het probleem toch niks anders over dan: maak een doosje met een X aantal inputs, en een Y aantal outputs. De inputs zijn "gewoon" digitaal en de outputs zijn flinke mosfets die een magneetventiel kunnen driven. Daartussen zit een vertaaltabel. De invulling van die tabel kan alles zijn, in dit geval moet je iets van orgels weten en dat weet de TS. Die levert dus de inhoud aan. Elektronisch stelt het niks voor verder. Of...?

Zo is exact mijn interpretatie ook, zie juist hierboven.
Die mosfet hoeft zelfs niet zo fors te zijn, ergens was er sprake van 18V= 120 ohm dus dat is een nominale stroom van 150 mA.
En ook de "logische" invulling is helemaal niet ingewikkeld; inderdaad als ik dit maakte dan deed ik er een paar extra faciliteiten bij, bv. splitsing van het klavier.

Het moeilijke aan dit verhaal is dat de T/S moeizaam uit zijn/haar woorden komt, en niet altijd even vlot reageert. Technisch houdt het weinig tot niks in.

NB wie belangstelling heeft voor orgels en het bouwen derzelve, kan ik aanbevelen eens te kijken op http://www.johansorgels.nl. Boeiend geschreven, perfecte taal, duidelijke illustraties, dit is een webstek waaraan velen een voorbeeld kunnen nemen!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (20%)]

De rode draad in het verhaal is een digitaal relais dat met 1 druk op de knop 61 kontakten maakt . Maar ik kan het ook met blauwe draad uitvoeren

Je klampt je teveel vast aan het oorspronkelijke schema. Een relais zoals je zoekt zal niet simpel te vinden zijn, zoals je zelf ook al ondervonden hebt. Daarom zit iedereen zich hier de pleuris te denken om een plan B voor te stellen.

Om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven zou je kunnen 61 kleine relais met hun spoelen parallel zetten (of in serie, of een mix); dat zal werken maar het is om te huilen zo primitief.

Je bent hier op een electronicaforum dus is het niet abnormaal dat de aangedragen plannen B allemaal iets electronisch hebben. Dat geeft ook niets dan voordelen: compacter, betrouwbaarder, minder eigen stroomverbruik.

@hieronder: aan dubbelpolige relais had ik nog niet gedacht, prima idee! Ik vond intussen bij ome Ali printjes met 8 relais erop, weliswaar enkelpolige, https://www.aliexpress.com/item/32997387727.html; schaf er zo 8 aan, nog een 7805 voor de voeding, wat schakelaars en LEDs en toeters en bellen errond en Kees komt klaar.

Ik zegde toch al dat het eigenlijk helemaal niet ingewikkeld of spannend is?

Wat is daar nu zo moeilijk aan, koop 61 + 1 =62 relais zet ze parallel en maak een toggle switch schakeling.

Wat je met digitaal relais bedoelt weet ik niet.

e:/ too late

Als je relais koopt met 2 contacten dan is de helft ook goed.

Op 13 april 2020 13:03:14 schreef big_fat_mama:
...
@hieronder: ....

Ik zegde toch al dat het eigenlijk helemaal niet ingewikkeld of spannend is?

Dan begrijp ik de ganse commotie errond niet zo goed
Ik dacht aan matrixen enzo.... :p

[Bericht gewijzigd door MGP op (38%)]

Eens, als dat de functie is pak je gewoon 61 relais die door dezelfde spanning bekrachtigt worden. Appeltje eitje.
Maar, sturen die relais ook direct 61 kleppen? In dat geval heb je geen relais nodig, maar kun je het met 61 FETs doen, heb je dat geklapper niet en blijft het mooi compact. Of met 1 dikke FET die alle 61 tegelijk stuurt. Nou vermoedt ik dat er aan elke klep nog meer hangt, dus alles op 1 driver kan misschien niet.

De vereiste logica heb ik hogerop al omschreven. Helemaal geen wereldwonderen, zo simpel als koek eten, voor wie koek lust; maar we gaan toch ook niet alle 61 pijpen tegelijk activeren, dat zou wel veel decibels produceren maar nog veel meer disharmonie :)

Ga je weer verdachte zaken schrijven, we zijn er nu uit... :+

Ik schrijf eventjes nix meer, wijze moderatorwoorden indachtig...
Als de topicstarter er nu nog niet uitkomt dan zullen we naar vraag&aanbod moeten verwijzen, lijkt me.

@T/S, ik probeer het nog één keer samen te vatten:
* een 61-polig relais zoals in de aangebrachte schema's en foto's weet hier niemand te vinden;
* dat lijkt me ook logisch want er zijn zat alternatieven; enkel voor 1 op 1 restauratie zou dit nog kunnen verkocht worden, maar dan mag men niet op de prijs letten;
* als het erop aan komt om de bestaande functionaliteit te behouden, dan zijn er volop mogelijkheden, zoals reeds aangegeven;
* de meeste alternatieven zullen goedkoper, simpeler, en dus betrouwbaarder zijn dan zo'n exotisch 61-polig relais;
* sommige van die mogelijkheden laten zelfs ruimte om de functionaliteit merkelijk uit te breiden, zonder grote meerkost.

Laat aub weten wat er eigenlijk verlangd wordt, dan zou er misschien meer gericht advies kunnen gegeven worden. Wil je het instrument in zijn oorspronkelijke staat? Wil je op een of andere manier dat het speelt zoals de maker het bedoelde? Heb je belangstelling voor exra opties/mogelijkheden?

Als we min of meer mogen weten in welke regio het te doen is, zal er allicht wel iemand eens willen langskomen, voor een kijkje en een babbel - zodra we terug "UitOnsKot" mogen komen, althans :( Geef bv. woonplaats aan in uw gebruikersprofiel.

Op 13 april 2020 12:35:20 schreef orgelhobby:
De rode draad in het verhaal is een digitaal relais dat met 1 druk op de knop 61 kontakten maakt . Maar ik kan het ook met blauwe draad uitvoeren

Ok dan dus 16 stuks,
https://www.conrad.nl/p/finder-553490240040-steekrelais-24-vdc-7-a-4x-…

En natuurlijk het voetje,
https://www.conrad.nl/p/finder-9404-relaissocket-geschikt-voor-serie-f…

Dat geeft dus 16 x 4 = 64 contacten.

Voeding 230vac -24Vdc 2,5A.
https://www.conrad.nl/p/mean-well-mdr-60-24-din-rail-netvoeding-24-vdc…

Stukje dinrail waar alles op past,
https://www.conrad.nl/p/rittal-ps-4934000-din-rail-geperforeerd-plaats…

Alleen nog zelf de drukschakelaar uitzoeken.

Geheel afwerken met naar keuze en inzicht rode en blauwe draad :)

geweldig daar was ik nog niet op gekomen goed idee stuk of 2000 relais toepassen dus weer 60 jaar terug in de tijd.

Heb je al beslist wat je gaat doen?

stuk of 2000 relais toepassen

Welnee, slechts 61, tenzij we nog meer "op stoopkens worden getrokken". En met meervoudige relais kan het nog minder, zoals uitvoerig aangegeven door lieden met veel geduld.

dus weer 60 jaar terug in de tijd

Mechanisch orgel is sowieso niet meer van deze tijd, nog veel minder dan mechanische relais, daarover geen gemopper aub. Zeker niet als er reeds op werd gewezen dat het best ook helemaal zonder relais kan, en dat daar niets dan voordelen aan zijn.

Een ongewenst neveneffect van dit draadje is dat ik meer en meer lust krijg om zelf iets orgelachtigs aan te vatten. En er staan al zoveel halfafgewerkte projecten op mijn aandacht te wachten...