Hi,
Dit topic is voor mij iets dat parallel loopt aan mijn breedbandige stroommeet transformator.
Dit project is dus bedoeld om binnen een bepaalde bandbreedte zeg 5KHz naar het signal van het 230V Net te kunnen kijken.
Die 5KHZ was mijn uitgangspunt, om d.m.v een goedkoop geluidskaartje de harmonische op het 230V net te kunnen bekijken.
Die 5KHZ is het niet geworden, wel wat anders, maar dat kunnen jullie hieronder lezen, maar eerst nog wat info.
Al een tijdje heb ik twee printjes liggen waarmee je de 230V netspanning kan meten, als dat printje aan b.v. een microcontroler gekoppeld zit zoals de Arduino, waar ook een library voor te downloaden is om het makelijk te maken.
Zover ik heb begrepen na een zoektocht, wordt dit printje veel gebruikt door mensen die de Netspanning en Netstroom willen monitoren zoals VA metingen enz. enz.
Mijn projectje heeft daar verder niets mee te maken, mijn projectje is voor het meten van storingenspanningen en harmonische op het 230V Net, bij de bandbreedte die ik al eerder aangaf.
Daar heb ik trouwens ook al andere trafo's voor die breedbandiger zijn, maar over die trafo's ga ik het hier verder niet over hebben.
Het leidend voorwerp in dit project is deze trafo:
.
Nu wat plaatjes van de printjes die ik heb gekocht waar de trafotjes opzitten waarmee ik ben gaan experimenteren.
.
.
Dit plaatje laten goed zien hoe de printopbouw is.
.
Het is voor mij onbegrijpelijk waarom de trafo op het printje niet een kwart slag gedraaid is, de "technicus" weet duidelijk niet veel van veiligheid af betreffende 230V Netspanning.
Kijk ook eens naar de stroomstuurweerstand, dat is R12 op de print, daar staat een groot deel van de 230V netspanning overheen!
De waarde is 820K en de weerstand voldoet aan geen enkele norm voor deze toepassing.
De ruimte tussen de traces is minimaal 1,8mm naar de Arduino kant
Mijn advies, gebruik dit printje niet op deze manier, zet het trafotje desnoods op een goede manier op een ander stukje printje.
Nog even dit wat betreft de spannings meting die gedaan wordt met dit printje, de trafo wordt aan de uitgang afgesloten met een lage waarde weerstand, de datasheet zegt tussne 50 en 200Ω op het printje is dat 100Ω
Dan volgt er een verschil versterker met losse weerstanden opgebouw met een van de opamps van de LM358 die op het printje zit.
Hierna volgtdan een potmeter waarmee je het geheel kan kalibreren en de uitgang van de potmeter gaat naar een tweede opamp die wat DC betreft in het midden van de voedingspanning staat, welkemeestal 5V is, en bij geen 230V aangesloten moetje 2,5V DC meten op de uitgang.
Dit tweede trapje versterkt voor AC max. 10x en de bandbreedte is beperkt tot ongeveer 1,5KHz.
Bij geen signaal hangt da ADC ingang van de Arduino dus op de halve waarde van het maximum dus rond de 512.
De Library verrekend dan de variatie die optreed rond de middenschaal waarde als je spanning op de 230V aansluiting zet.
Schema van het internet geplukt...
.
Dan nu de gegevens van het trafo'tje
.
PDF met extra info:
www.bramcam.nl/NA/ZMPT101B-Netspanning-Meetsysteem/ZMPT101B-ZemingLang…
En voor de liefhebbers hoe de spanning met en microcontroler berekend wordt.
www.bramcam.nl/NA/ZMPT101B-Netspanning-Meetsysteem/jeas_0217_5728.pdf
Nu moet ik even stoppen, maar ga vanavond verder met metingen aan het trafotje en de hele grote verschillen die optreden in de verschillende configuratie.
Toet laters,
Bram