Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 2

Dit topic is gesloten

Op 12 februari 2005 15:07:28 schreef Jan Bot:
hallo, hier een recente foto van mijn werkplaatsje. Is het niet gevaarlijk? Ik heb namelijk geen afzuigkap:P

http://debloopers.de.funpic.org/site/werkplaatsje.html

Je kabel van je bout hangt tegen je bout... Heeft die niet graag hoor. En ik denk dat hier niemand met afzuiging soldeerd. Toch niet de gewone mensen. Van die freak's mss wel...

Btw: Wie soldeerd er al loodvrij???

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 12 februari 2005 12:54:00 schreef MichielPH:
Als je geen gamer bent is draadloos sowieso handiger.

Ben ik het niet mee eens, die "radio frekwentie"muizen zijn vaak bagger en geven slechte ontvangst als ze dat al geven(heb ervaring :( ). Volgens mij zijn de draadloze bleutoothmuizen wel beter.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 12 februari 2005 17:48:03 schreef MAH:
[...] Ben ik het niet mee eens, die "radio frekwentie"muizen zijn vaak bagger en geven slechte ontvangst als ze dat al geven(heb ervaring :( ). Volgens mij zijn de draadloze bleutoothmuizen wel beter.

Die op HF werken zijn wel goed. Het zijn alleen die op IR die problemen geven... Minste beetje wat in de weg staat werkt de prul niet meer...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Ik heb zelf een bureau van 150x50 tegen de ene muur en een andere een bureau van 120x50, een is voor de 2 PC's de andere zit klein soldeer hoekje en printer. Ik heb helaas geen muren die ik kan gebruiken en heb ook geen opslag ruimte behalve onder mn bureau.

Ergste nog is dat het ook de doorloop is naar het balkon dus dat er 2 keer per dag was voorbij komt...

Ben nu een eigen woning ana het zoeken waar ik zeker een kamer van 3x3 wil hebben voor mijn werk plek, nu heb ik 2x2. En ik hoop een muur te hebben die ik kan gebruiken want van die houte scheidingsplaat die ik nu heb wordt ik niet vrolijk.

Over dat solderen, best maf, maar ik ben dag in dag uit met elektronica bezig terwijl je mij eigenlijk maar zelden ziet solderen.... vandaar heb ik dus ook geen afzuiging

Op 12 februari 2005 23:39:19 schreef Antoine:
Over dat solderen, best maf, maar ik ben dag in dag uit met elektronica bezig terwijl je mij eigenlijk maar zelden ziet solderen.... vandaar heb ik dus ook geen afzuiging

Maak jij alles met blakband aan elkaar? Of gewoon in elkaar torsen :p

Ik ken iemand die modelbouwt op zijn slaapkamer, en die laat heel vaak een potje terpentine of ether openstaan.

Dat is toch niet echt gezond, maar hij leeft nog steeds, en is al dik 5 jaar zo bezig.

Free the whales!

Op 13 februari 2005 09:35:51 schreef zweetvoetje:
Ik ken iemand die modelbouwt op zijn slaapkamer, en die laat heel vaak een potje terpentine of ether openstaan.

Dat is toch niet echt gezond, maar hij leeft nog steeds, en is al dik 5 jaar zo bezig.

Maar een potje is ook zoveel niet hé... Als dat vervliegt, laat staan dat dat de bovenste 10cm van de kamer vult... Dan valt het nog goed mee hé, natuurlijk zal je dat wel ruiken...

Geen afzuikkap? Ja, dat is verschrikkelijk, over een jaar zit je als een skelet te solderen rollen je ogen in je schedel, komt er rook uit je neus, flux uit je oren en kraam je onzin uit.

Je begrijpt het al, ik soldeer al een paar jaar zonder afzuiging..

hier ook geen afzuiging, enkel een open raam als de stank te erg wordt en het niet te koud is...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 13 februari 2005 12:23:13

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ook hier geen geld voor afzuiging (en geen stofzuigers, kruimeldieven,.. die afgedankt zijn.)

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Als ik grote soldeerwerken heb dan neem ik gewoon een CPU fan die de dampen wegblaast :p
Dan hangen die niet in mn gezicht... Nadeel is wel dat je tin vrij snel stolt :(

Hangt op dat moment de CPU er nog aan :p :D.

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Na een dagje solderen krijg ik soms wel pijn in mijn dak... misschien is zon afzuiger geen gek idee

Tja, het is natuurlijk wel een zwaar metaal (Pb) dat je inademt, echt gezond kan zoiets niet zijn, en die rook komt echt altijd recht naar je gezicht.

loodvrij solderen is al minder gevaarlijk denk ik

Op 13 februari 2005 13:15:06 schreef Bertrix:
loodvrij solderen is al minder gevaarlijk denk ik

Wrm denk je anders dat je niet meer met lood mag solderen?
Drm herhaal ik mijn vraag nog eens:
Wie soldeert er al loodvrij ?

Op 13 februari 2005 13:00:54 schreef Ives:
Tja, het is natuurlijk wel een zwaar metaal (Pb) dat je inademt, echt gezond kan zoiets niet zijn, en die rook komt echt altijd recht naar je gezicht.

Letterlijk en figuurlijk ;)

[Bericht gewijzigd door High-Voltage op zondag 13 februari 2005 13:29:29

fzwart

Golden Member

Volgens mij bestaat die damp niet uit lood maar is het het hars wat er doorheen zit. Het loodvrij solderen is alleen van belang voor het geval dat de print na afloop in de vuilnisbak verdwijnt en er zo geen lood in het milieu terecht komt.

[Bericht gewijzigd door fzwart op zondag 13 februari 2005 13:31:22

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Loodvrij minder gevaarlijk? Volgens mij is dat onzin! Het is beter voor het milieu...
Lood verdampt nog niet op 360°C dus geen probleem...

Ik soldeer trouwens loodvrij omdat het "cooler" is. Niet voor het milieu, dat is mijn probleem niet das iets voor de volgende generatie...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Op 13 februari 2005 13:30:06 schreef Evil Aedolon:
Loodvrij minder gevaarlijk? Volgens mij is dat onzin! Het is beter voor het milieu...
Lood verdampt nog niet op 360°C dus geen probleem...

Ik soldeer trouwens loodvrij omdat het "cooler" is. Niet voor het milieu, dat is mijn probleem niet das iets voor de volgende generatie...

Het gaat hier wel over een TinLood legering hé... Je kan de stoffen niet meer afzonderlijk gaan bekijken. Blijkbaar niet goed opgelet bij de chemie lessen ;) Je moet het in zn geheel bekijken... En die damp zal idd voor een deel van het hars zijn, maar is volgens mij toch ook een deel TindLood.

Wat meot ik verstaan onder "cooler"? Toch niet kouder hoop ik :-D

Lucky Luke

Golden Member

ik soldeer niet zo vaak, maar wel met afzuiging (zelfgemaakt, pc fan in stuk drogerslang geprutst en afgedicht met een tie-rip er strak omheen) werkt prime, nooit meer hoofdpijn, maar het mag niet te hard waaien, want dan blaast ie naar binnen!

maar dan zet ik gewoon 2 ramen tegen mekaar open

wel koud, maar je soldeerbout is toch heet, dus koude handen krijg je niet

ik heb trouwens zojuist mn bout uit elkaar gehaald hij deed t niet meer!

tding is nog geen jaar oud!

t was een 30 watt bout uit een setje met bout, houder, spons, tin en desoldeerpomp (velleman geloof ik maar ben niet ckr)

dat word n nieuwe! (als mijn electroboer weer open is...)

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 13 februari 2005 13:35:59 schreef High-Voltage:
Blijkbaar niet goed opgelet bij de chemie lessen ;)

Als je job is "leerkrachten ambeteren"... Wel, ik heb volgens mij VEEL meer chemie dan jij. En jij kent het verschil tussen een legering en een verbinding niet blijkbaar...

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."
Anoniem

ik zie dat heel wat mensen een vantilator hebben draaien boven hun soldeerbout maar een ventilator of cooler verandert niets aand situatie de damp is er nog steeds alleen je ziet hem niet meer soldeer dampen moet je niet wegblazen maar opzuigen en door een filter halen zo heb ik het met mijn instalatie ook gedaan

Hoezo een filter. Afzuigen en naar buiten blazen. Geen gelazer met filters en andere rotzooi.:-)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

JaJa, solderen met een afzuiging en wat doe je na het solderen...... Een peuk opsteken |:(

Ik soldeer gewoon zonder afzuiging, maar ik rook niet ;)

klein is fijn

Moderator

Op 13 februari 2005 15:53:30 schreef STARTOURS G24T:
ik zie dat heel wat mensen een vantilator hebben draaien boven hun soldeerbout maar een ventilator of cooler verandert niets aand situatie de damp is er nog steeds alleen je ziet hem niet meer soldeer dampen moet je niet wegblazen maar opzuigen en door een filter halen zo heb ik het met mijn instalatie ook gedaan

Het veranderd wel iets aan de situatie. Steek maar eens een keer 30 peuken op, dan lig je in een keer plat. Doe je vervolgens iedere paar uur een peuk, dan hou je het al een stuk langer uit.
Wijze les:P, niet alleen de hoeveelheid maakt uit, maar ook de concentratie.

Dit topic is gesloten