220 Schakelen aan de hand van een geluidje

Hoi,

Ik heb een apparaat waar 2 geluidjes uitkomen (waf) daar wil ik een en ander mee aansturen door er een microfoontje op te plakken of mbv audio jack: geluidje 1 lampje 1 geluidje 2 lampje 2. Vrij simpel. Weet iemand een bestaande schakeling of leverancier?

___ Aan 1
_ _ Aan 2

Soort morse code to io :)

Tidak Ada

Golden Member

Google op "klapschakelaar". Dat is een oud Elektuur-geintje

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

TS is nogal onduidelijk, maar een morsesignaal zie ik een klapschakelaar nog niet maken...

- geluidje 1 lampje 1. wat? (aan / uit / hoe lang)
- geluidje 2 lampje 2. wat? morse? (aan / uit /hoe vaak / hoe lang?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Laten we vooral bij de basis blijven.

Is er een bestaand eenvoudig circuit waarbij ik via een mic of audio jack een wav met 1 lang signaal lamp 1 of 2 korte signaaltjes lamp twee (lamp 1 uit) kan schakelen.

Klapschakelaar is zeker interessant maar ik zie niet hoe ik daar mijn specifieke geluidje aan koppel.

Lamp 1 aan is lamp 2 uit. Duur instelbaar denk aan 5 tot 10 seconden.

Liefst lamp drie als er geen signaal is.

Arco

Special Member

Wat is dat 'waf' geluid dan? Een soort hondending?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

hahaha

Nee het gaat om het bestandsformaat wat uit het controle product komt.

Een van onze productie medewerkers heeft een gehoor probleem. Een apparaat wat wij gebruiken geeft een twee tal geluiden goedkeur of afkeur. Het apparaat mag ik niet open maken ivm garantie.

[Bericht gewijzigd door Shocker23 op woensdag 29 april 2020 13:58:35 (54%)

Hensz

Golden Member

https://www.conrad.nl/p/velleman-mk139-klapschakelaar-bouwpakket-12-vd…
Deze doet praktisch wat je wilt. Als je er 2 aanschaft kun je 2 verschillende lampen laten branden.

Don't Panic!

Ik denk niet dat het zo eenvoudig is als een klapschakelaar.

Als ik het verhaal goed begrijp, dan moet een schakeling 2 verschillende geluiden kunnen herkennen en aan de hand daarvan de ene of de andere lamp inschakelen.
De uitschakeltijd zou instelbaar moeten zijn.

De vragen die dat oproept:
- wat zijn dat voor geluiden?
- hoe lang duren die geluiden?
- hoeveel omgevingsgeluid is er?
- kan je bij de geluidsbron?
- ...

Vervangen DOOR.
Tidak Ada

Golden Member

Als je dat signaal als .waf opslaat, zal het nooit werken.... >:)

Als je het geluid sterk puls-vormig maakt, wil die klapschakelaar ook wel werken. Je moet alleen niks laten vallen, want daar zal hij ook wel op reageren.

Er waren indertijd ook key-finders te koop, die je met een fluitsignaal liet werken. Dat is wat selectiever, maar je moet wel ongeveer dezelfde toon aanhouden. Ze zou het in jouw geval met twee verschillende toonhoogten kunnen oplossen en de juiste filters.
Daar lat je dan een flip-flop op werken, die een relais stuurt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Wat voor geluidjes zijn het dan? (een klapschakelaar zul je niks aan hebben, die reageert op elk hard geluid)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Je kunt omgevingslawaai verder naar de achtergrond drukken door de microfoon(tjes) vlak bij de speaker van het te testen apparaat te zetten. Wel wat extra knutselwerk (o.a. afgeschermd kabeltje), maar ook weer geen hogere wiskunde.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Zijn het wel 2 duidelijk verschillende geluiden?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 april 2020 14:34:58 schreef Arco:
Zijn het wel 2 duidelijk verschillende geluiden?

Ja zeker.

Het apparaat heeft ook een audio jack. dat zou een mooier oplossing zijn.

Sine

Moderator

Je omschrijving is nogal wazig Shocker,

Je hebt twee "geluidjes" waar je tussen wilt discrimineren. Is dat de zelfde toon maar 1x lang bij fout en 2x kort bij ok? Is de toonhoogte verschillend?

De truuk wordt iets te bedenken wat het verschil tussen deze twee kan ontdekken. Hoe meer info je geeft hoe beter we je kunnen helpen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 29 april 2020 15:17:01 (15%)

Ik kan in het apparaat twee verschillende wav bestanden laden

evelo

Golden Member

En wat is het frequentiebereik van de versterker/luidspreker van het apparaat?

Zou je kunnen een wav met een constante toon van 1kHz en eentje van 10kHz kunnen inladen?

Sine

Moderator

Aah, dat maakt het makkelijker.

Je kunt een paar DTMF toontjes genereren en een decoder gebruiken om daar iets mee te schakelen.

Als je ze snel moet hebben:

https://www.amazon.nl/s?k=dtmf+decoder

Tidak Ada

Golden Member

Op 29 april 2020 18:15:30 schreef evelo:

Zou je kunnen een wav met een constante toon van 1kHz en eentje van 10kHz kunnen inladen?

Dat had ik eerder hierboven al vermeld. ;)

Ik zou alleen geen 10 kHz gebruiken maar 9 of 7kHz. Anders kan je ruzie krijgen met de harmonischen van die 1kHz, zeker als je het met blokgolven doet.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 29 april 2020 14:45:12 schreef Shocker23:
[...]

Ja zeker.

Het apparaat heeft ook een audio jack. dat zou een mooier oplossing zijn.

Bedoel je daarmee:
1. dat het een uitgang is waar het geluid opgepikt kan worden? Of
2. dat het een ingang om .wav-bestanden te laden in het apparaat?

We komen er wel...

Vervangen DOOR.
Tidak Ada

Golden Member

Volgend mij wil TS de .wav bestandjes gebruiken om zijn afstandsbediening te schakelen.... ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Hoe weet het apparaat eigenlijk welk geluidje het moet afspelen is dat met knoppen op het apparaat of is dat via een externe aansluiting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Over wel apparaat hebben we het (Merk Typenr?) zitten daar al niet uitgangen oid. op? Als de software 2 verschillende keuzes kan maken om een WAV. af te spelen lijken me er meer opties mogelijk?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je de toontjes kan aanpassen dan kan je met een hoog- en laagdoorlaatfilter werken.

Zo niet dan neig ik naar software: raspberry zero of een arduino kloon en dan de toontjes als pulsen verwerken. 2 pulsen in 2 seconden betekent lamp aan etc