Atag i28CEC combiketel radiatoren worden warm zonder warmtevraag

Henk H.

Golden Member

De problemen kwamen na een paar dagen na het vervangen van cartridge/motor terug. Het lijkt dus wel even goed te werken. Monteurs hebben zonder haastige aftocht gewerkt, na vervangen van de cartridge hebben we de warme kraan een tijd open gezet maar toen bleven de radiatoren koud. Monteur is daarna weer vertrokken, monteur en ik beide in de veronderstelling dat het opgelost was. Bij vervangen van de motor is de oude motor getest, losgenomen van de klep. Die bewoog niet, dus toen was de conclusie "motor defect" op zich ook wel duidelijk.

Zoals op de foto te zien is, is er weinig aan te vangen met de driewegklep. De oudere hebben zo'n handletje om te kunnen voelen in welke stand de klep staat of om deze even te helpen. Aan de klep in mijn ketel is weinig te voelen/meten/helpen mbt de stand waar deze in staat.

Systeem hoeft eigenlijk nooit bijgevuld te worden, bij vervangen van de cartridge is uiteraard wel een deel van het water afgetapt en naderhand weer bijgevuld.

De oude klep was de C variant waar 90N op stond, de nieuwe klep de B variant waar 100N op staat. Zal de WCD en interne spanningsverdeling eens nalopen. Teven sinstallatiebedrijf nog eens bellen dat eea nog niet goed is.

Systeem hoeft eigenlijk nooit bijgevuld te worden,

Omdat er geen lek inzit :)
En bij lekke warmtewisselaar loopt de druk in het CV circuit op tot waterleidingdruk... of tot overdrukventiel open gaat...
... en je zolder onderloopt als daarvoor geen afvoer is voorzien :'(

Zal de WCD en interne spanningsverdeling eens nalopen. Tevens installatiebedrijf nog eens bellen dat eea nog niet goed is.

Laat dat allemaal maar over aan installateur als dat garantie is.
Zeker nu de sturing niet meer als verdachte maar als dader in zicht begint te komen.

Op 13 mei 2020 08:59:44 schreef Henk H.:
.... na vervangen van de cartridge hebben we de warme kraan een tijd open gezet maar toen bleven de radiatoren koud. ....

Met die test stel je ook alleen maar vast dat de driewegklepmotor de zuiger in de cartridge bij tapwatervraag in de tapwaterstand drukt. En niet of de veer bij het einde van de tapwatervraag de zuiger weer volledig terugdrukt in de cv stand, of dat die, eventueel soms wel/soms niet, ergens halverwege blijft hangen.

Je schreef dat de oude motor niks deed toen die losgenomen was van de driewegklep, maar nog wel electrisch was aangesloten. Hebben jullie die test ook met de nieuwe motor gedaan? Ik heb dat met mijn driewegklepmotor nog nooit gedaan, dus ik weet niet wat die dan doet.

Ik ben benieuwd wat de volgende stap van de installateur is.

kan best wezen dat 3 weg klep zwaar loopt en motor om zeep helpt.. Regel met installateur, garantie, nog niet OK tenslotte... :)

Henk H.

Golden Member

Vanavond even aan het meten geweest. Eerst de ketel uitgezet, stekker eruit en in dezelfde WCD een verlengsnoer/stekkerblok en ventilatorkachel van 2000 W gezet. Spanning op het stekkerblok zakt bij 2000 W iets (ca 6 V) maar dat zal de weerstand in de kabel zijn. Het lijkt me dat de WCD goed is.

Dan de motor van de driewegklep van het klephuis gehaald. 3 draadjes, zwart (L), bruin (schakeldraad) en blauw (N). Als de bruine draad spanningsloos is, is het spindeltje van de motor ingedraaid en staat de cartridge van de driewegklep in ruststand (pennetje omhoog). Dit zal CV bedrijf zijn. Als het ik het tapwater bedrijf inschakel maar CV bedrijf uit laat, komt er 230 V AC op het bruine draadje te staan, draait het spindeltje van de motor uit en wordt de pen van de cartridge naar beneden gedrukt. Beetje zitten spelen met tapwater en/of CV aan/uit etc. Het spindeltje draait zoals je zou verwachten en komt steeds in rustpositie uit als het bruine draadje spanningsloos is. Bij tapwater bedrijf is de spanning op het bruine draadje stabiel 230 V AC. Motortje gedraagt zich voorbeeldig voor zover ik kon testen.

De flexbuis zit om de leiding van het warme tapwater en kan dus de uitgaande leiding voor de radiatoren niet meer raken. Tevens twee K-type thermokoppels met schilderstape tegen de uitgaande buis voor de radiatoren geplakt. T1 is de linker/bovenste thermokoppel en T2 is de rechter/onderste thermokoppel.

Grote cijfer op het display van de temperatuurmeter is T1-T2 en kleine cijfer op het display van de temperatuurmeter T2. Met CV functie uit en en tapwater functie aan de warme kraan een tijdje vol open gehad. Verschil heb ik gezien op 13 graden bij T2 van 47 graden. De warmte komt dus echt van boven en niet via contact van de tapwater leiding met CV leiding. Bij deze test zat de flexbuis ook al om de tapwater leiding.

Voor zover ik nu heb gemeten is er weinig vreemds te zien eigenlijk, motortje lijkt een correct signaal te krijgen. Het is een beetje lastig om terugmelding te krijgen van de stand van de klep, omdat de motor direct op/over de pen van de cartridge zit.

EDIT
Zojuist na het douchen bleven de radiatoren koud. Spanning lijkt op het bruine draadje te blijven staan zonder vraag naar warmte (CV) of tapwater, dus in tapwater bedrijf. Ik had vanavond mijn spanningstester niet bij de hand en mijn multimeter heeft geen low-impedance mode. Ik zal morgen die spanningstester eens in de connector voor de motor erbij prikken om te kijken wat er echt staat.

Deze ketel schijnt ook gelijktijdig tapwater en CV bedrijf te kunnen doen, wat zal betekenen dat de driewegklep ook in een tussenstand gestuurd moet kunnen worden. Ik zal eens wat informatie over die motor proberen te vinden.

Als de meter 230 V AC aangeeft komen frequentie en dutycycle overeen met de waarden als ik meteen op de WCD meet. Het lijkt dus geen PWM te zijn.
END EDIT

Monteur is weer geweest (andere dan vorige keer) en heeft de motor vervangen. Losgenomen (van de klep maar elektrisch aangesloten) schakelde de oude motor niet.

Motortje gedraagt zich voorbeeldig voor zover ik kon testen.

Nu wel maar straks/morgen/overmorgen?
Is blijkbaar een "meestal wel/soms niet" fout.
De dader lijkt meer en meer de sturing te zijn

Henk H.

Golden Member

Ik zal de motor er ook eens afhalen als de radiatoren warm zijn om te kijken hoe ver het spindeltje is uitgedraaid. Ik weet nu hoe ver hij zou moeten kunnen komen. En dan ook de spanning meten.

Of een controlelampje op de voedingsspanning en op de stuurspanning van de motor
Als je de ketel dan kunt betrappen tijdens tapbedrijf of comfortfunctie met beide lamjes niet aan weet je waar zoeken

Deze ketel schijnt ook gelijktijdig tapwater en CV bedrijf te kunnen doen, wat zal betekenen dat de driewegklep ook in een tussenstand gestuurd moet kunnen worden. Ik zal eens wat informatie over die motor proberen te vinden.

Hmm dat denk ik niet. Tapwater heeft voorrang op CV.
Je moet eens in de handleiding kijken.
Normaal kun je verschillende parameters uitlezen zoals temperaturen en ook of de klep CV of WW aangestuurd wordt

Het zou mooi zijn als je de boef op heterdaad kunt betrappen. Natuurljk kijk je dan ook even of de zuiger in de cartridge dan weer volledig in cv stand staat.

Mijn oude AWB ketel heeft slechts twee standen: cv of tapwater. CV is de normale stand en tapwater krijgt dan voorrang, zodra er tapwatervraag is. De trigger is de tapwatersensor (ntc) in de boiler voor tapwater. Of dat bij jou anders is weet ik niet.

Ik meen me te herinneren dat mijn ketel de klep op gezette tijden een keer omzet, ook als er geen tapwatervraag is. Dit om vastzitten van de klep te voorkomen. Dat betekent dat bij mjn ketel de klep ook kan blijven hangen als er geen tapwatervraag geweest is. Waardoor het probleem volkomen random lijkt.

Henk H.

Golden Member

Verkoper en monteurs noemden gelijtijdigheid van tapwater en CV bedrijf als bijzonderheid van deze ketel. Was voor ons geen echt argument on deze ketel te kiezen, ons huis is goed geïsoleerd en we staan niet uren onder de douche. Gelijktijdigheid is ook niet onder alle omstandigheden (CV vol aan de bak). Als er een ATAG monteur bijkomt zal ik die er eens naar vragen.

Zal eens kijken of ik connectoren kan vinden voor een verloopkabeltje, bedrading laat ik origineel ivm garantie. Kap over de stuurprint laat ik ook lekker zitten, als ik per ongeluk een haakje afbreek wordt mijn positie er ook niet beter op.

Over de motor kon ik nog weinig vinden bij Honeywell, Misschien een special voor ATAG.

Al een s naar een soort van Comfort mode gezocht in de ketel??

Henk H.

Golden Member

De ketel heeft een comfort stand (tapwater wordt warm gehouden) en die staat aan. Die kan ik uiteraard uitzetten, maar naar mijn idee is dat symptoombestrijding. Met de comfort stand aan zouden de radiatoren ook niet warm moeten worden (ik denk dat ze 60 graden soms wel halen) en ik maak er liever nu werk van, nu de ketel 14 maanden geleden geïnstalleerd is, dan dat ik de stand uitzet en over 5 jaar problemen krijg.

Vandaag gemerkt dat de driewegklep alleen schakelt indien nodig, maw als het tapwater verwarmt moet worden voor de comfort stand dan blijft de klep daarna in de stand voor tapwater staan. Idem voor CV bedrijf. Logisch natuurlijk, zo wordt slijtage door onnodig schakelen voorkomen. Als ik de motor eraf haal met de klep in tapwater stand, spindeltje uitgedraaid en pennetje van de klep ingedrukt, dan veert het pennetje goed omhoog. Bij terugzetten van de motor moet het pennetje weer ingedrukt worden om de bevestigingsclip erom te kunnen schuiven. Indrukken van het pennetje gaat soepel, kost lang niet de 90/100 N die de motor maximaal kan leveren.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op 14 mei 2020 20:06:20 (44%)]

het kan zijn dat als de pomp draait, je die pen lang niet zo soepel kunt indrukken. er kan ook rommel in de driewegklep zitten waardoor af en toe de boel blijft hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de klep in de tapwaterstand blijft staan, na het verwarmen van de warmwatervoorziening voor de comfort functie, wordt dan de toevoer richting de radiatoren warm?

Blijft de klep ook in de tapwaterstand staan als je warm tapwater gebruikt hebt, of gaat die dan wel terug naar de cv stand?

Verkoper en monteurs noemden gelijtijdigheid van tapwater en CV bedrijf als bijzonderheid van deze ketel.

Waarom heeft die dan een 3 wegklep nodig?
Google kent geen Atag i28CEC.
De fabrikant wel een i28 serie maar daar wordt nergens van de gelijktijdige beschikbaarheid van WW en CV gesproken

Henk H.

Golden Member

@Testman: Als de pomp draait zal het denk ik zwaarder gaan. Ik heb het alleen geprobeerd toen de brander uit was. Pomp draaide toen niet meer denk ik. Rommel zou zeker kunnen, monteur heeft dat volgens mij niet uitgebreid bekeken bij vervangen van de cartridge. Klephuis heb ik verder zelf niet open gehad.

@Kilian: Vandaag overdag werden de radiatoren niet warm, ketel is een paar keer aangegaan voor de comfort functie en voor verwarming van de CV. Klep blijft altijd in de laatste stand staan. Probleem is er niet altijd, maakt zoeken wat lastiger.

@anoniem015: Ik heb een foutje gemaakt met het typenummer, een C te veel. Onze ketel heeft een extra economiser, die verwarmt inkomend leidingwater in tapwater bedrijf voor mbv de warmte in de rookgassen.

Zal de handleiding nog eens checken op de gelijktijdigheid. Voor gelijktijdigheid zou een driewegklep wel kunnen, al zou ik dan verwachten dat er terugkoppeling van de stand op de motor zou zitten. Dat lijkt me sterk, met 3 draadjes (L, N en aan/uit) en 230 V AC, 50 Hz als aansturing.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op 23 juli 2020 21:31:24 (1%)]

Zal de handleiding nog eens checken op de gelijktijdigheid. Voor gelijktijdigheid zou een driewegklep wel kunnen,...

Uit de parameterlijst van de i28 serie:
263 Steuerung 3 WegeVentil
0 = Warmwassererzeugung
1 = Heizung

Er is dus geen 3de stand voor beide tegelijk ;)

Henk H.

Golden Member

Het juiste type is i28EC, waarbij de de E staat voor de extra economiser. De ketel zonder economiser heet i28C.

Handleiding rept ook niet over gelijktijdig bedrijf, als ik een ATAG monteur te zien krijg zal ik die er eens naar vragen.

Eventueel zou het nog kunnen dat een ATAG thermostaat kort schakelt tussen tapwater en CV bedrijf als er maar heel weinig tapwater nodig is. Maar aangezien er bij ons er geen apparatuur met een overbodige internetverbinding in komt hebben wij een Opentherm thermostaat (Honeywell chronotherm modulation touch).

Vandaag ging het goed, gisteren (volgens mij) de ketel spanningsloos gehad. Er lijkt een patroon te ontstaan dat het een paar dagen goed gaat als de ketel spanningsloos is geweest. Benieuwd wat het weekend gaat brengen. Dat zou toch meer op de sturing/PCB wijzen.

tuxie

Golden Member

Ik heb dezelfde ketel maar dan met de Atag one.
ik volg de temperaturen met Domoticz en kan je verzekeren dat:

Het CV of Warm water is. beiden is is normaal niet mogelijk.

is de timing te kort?
verlies over contacten?

Hik.

[Bericht gewijzigd door Kilian op 15 mei 2020 01:08:44 (99%)]

Gewoon als mogelijk scenario:

Met 230V op de bruine draad gaat de klep in tapwaterstand.
Met 0V op de bruine draad gaat de klep in cv stand.
Na tapwatergebruik blijft de klep in tapwaterstand, ergo 230V op de bruine draad nodig. De radiatoren worden dan niet warm.

Stel dat die 230V op de bruine draad langzaam inzakt, zou dan die klep langzaam teruggaan en een tijdje tussen de twee standen kunnen komen? Of klapt die vanaf een bepaalde spanning ineens over naar de andere stand?

Kun je de spanning op de bruine draad meten als het probleem zich voordoet?

Zowizo is Comfort stand gasverspilling zeker 10 kuub per jaar, ketel staat continu 1 liter warm water warm te houden voor wie??

Als actuator wel normaal reageert, kan nog steeds cardridge nog niet goed werken

vergeten

Golden Member

Op 13 mei 2020 21:40:46 schreef Henk H.:
Ik had vanavond mijn spanningstester niet bij de hand en mijn multimeter heeft geen low-impedance mode.

Kan je ook zelf maken door even tijdelijk bvb 10k/5 watt parallel aan de meter te plaatsen.
Dan kan je kort meten tot zo'n 230v.
De Fluke289 bijvoorbeeld heeft een LOz stand voor dit soort metingen en dan is de ingangsimpedantie ±3,2kΩ AC gekoppeld.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Henk H.

Golden Member

Sinds de ketel op 13 mei even van de stroom is geweest gedraagt hij/zij zich voorbeeldig. Komt overeen met eerder, toen ging het de eerste dagen na spanningsloos te zijn geweest ook goed. Nog maar even aankijken, als de radiatoren weer warm worden zal ik de spanning op de bruine draad meten.

Neem aan dat je wel weer in de lucht gekomen was als het probleem weer was opgetreden. Als het probleem in de sturing zat, zoals het inzakken van de spanning op de bruine draad, was dat nu wel opgetreden.