Atag i28CEC combiketel radiatoren worden warm zonder warmtevraag

Henk H.

Golden Member

Allen,

onze Atag i28CEC combiketel vertoont vreemd gedrag, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips en meningen hierover.

De ketel is in maart 2019 geïnstalleerd door een installatiebedrijf, icm een Honeywell Chronotherm touch modulation kamerthermostaat. Ketel en thermostaat communiceren via Opentherm.

Sinds een paar weken viel ons op dat soms (dus niet altijd) de radiatoren warm worden terwijl de door de thermostaat gemeten kamertemperatuur hoger ligt dan de ingestelde temperatuur. Vaak als er warm tapwater gevraagd wordt, maar we zijn ook al een keer om 3 uur 's nachts zwetend wakker geworden omdat de radiator in de slaapkamer goed warm was. In het scherm van de thermostaat is heel vaak een kraansymbool zichtbaar.

Als ik dan naar de ketel ga, is te horen dat de brander werkt. De pomp voor het CV water draait niet. De iconen voor tapwater en verwarming branden continu (geen warmtevraag van de thermostaat). Als ik het tapwater deel van de ketel uitschakel gaat de brander vrijwel direct uit. De comfort functie staat aan, dat wil zeggen dat de ketel het tapwater binnen de ketel warm houdt en zonodig de brander aan zet om het warm te houden. Geen storingen of meldingen op het display van de ketel.

Installatiebedrijf heeft de cartridge van de driewegklep vervangen. Zat wat aanslag op, maar verder geen vuildeeltjes. Ik was erbij en gevraagd of er troep in zat maar de monteur heeft niet echt in het huis voor de cartridge gekeken om te controleren of er troep (bijvoorbeeld stukje hennep of teflon tape) in het huis zat dat evt kan zorgen dat de klep niet goed kan sluiten. Volgens de monteur was het allemaal wel schoon. Hierna de ketel gereset door tapwater en verwarming uit te schakelen, stekker eruit te trekken. Daarna de stekker er weer in en meteen de reset knop even ingedrukt houden. Daarna tapwater en verwarming weer instellen op temperatuur. Probleem kwam binnen enkele dagen weer terug.

Ik had de temperatuur voor tapwater of 65 graden staan en het CV water op 60 graden (ingesteld op de ketel, kan gewoon zonder kunstgrepen zo ingesteld worden). Volgens de technische ondersteuning van ATAG moet dit kunnen. Installatiebedrijf was niet zeker of dit kon. Als ik het goed heb, verwarmt intern het CV water het tapwater via een warmtewisselaar. Het zou natuurlijk kunnen dat de ketel van CV water met een temperatuur van 60 graden tapwater met een temperatuur van 65 graden probeerde te maken (met de verliezen van de warmtewisselaar op de koop toe). Ik heb daarom de temperaturen omgedraaid, tapwater 60 graden en CV water 65 graden. Ketel weer gereset volgens hierboven genoemde procedure. Ketel heeft daarna langer goed gewerkt dan bij de vorige reset maar uiteindelijk na een dag of 5 toch weer warme radiatoren.

In de thermostaat is de temperatuur voor het tapwater ingesteld op 40 graden (lager of "uit op de thermostaat" kan niet, kan alleen uit voor "slapen" en "vakantie" als een soort comfort functie op de thermostaat).

Het viel me op de uitgaande koperen pijp voor het CV water tegen de uitgaande koperen pijp voor het warme tapwater komt. Ik zal daar een stuk flexbuis tussen prutsen om direct contact te voorkomen. Het lijkt me echter dan het warme tapwater (warm gehouden door de comfort functie) normaal gesproken de ketel niet uit kan en de uitgaande pijp voor tapwater afkoelt en niet alle radiatoren in huis heet kan stoken.

Installatiebedrijf noemde de mogelijkheid van een lekke warmtewisselaar (tussen tapwater en CV water). De monteur noemde dat ook, maar hij zei er bij dat de druk in het CV systeem dan steeds verder oploopt. Als het CV systeem koud is (of afkoelt) wordt de druk in het tapwater systeem hoger dan in het CV systeem en stroomt er wat water het CV systeem in. Als het CV deel dan weer opwarmt wordt de druk hoger, en zo loopt de druk steeds verder op. Dat is bij mij niet het geval, de drukken (ca 1,5 koud en 2,0 bar warm) blijven constant over een aantal dagen/nadat de radiatoren weer warm zijn zonder reden.

Ik heb verder geen tapwaterlekkages (warm of koud), als er geen water gebruikt wordt staat de watermeter compleet stil.

Software versie van de ketel is 02-03-07.

Monteur had het over evt. vervangen van de "motor" van de driewegklep als het probleem bleef. Vrijdag komt er weer een monteur, ik probeer er bij te zijn.

Ik begrijp de werking van de ketel nog niet helemaal, wellicht kan iemand mijn idee ervan bevestigen? Als ik het goed heb, verwarmt de brander water uit het CV systeem. De driewegklep stuurt dat of naar de warmtewisselaar om tapwater warm te maken of naar de radiatoren. Zitten daar nog thermostaten of regelaars in, die de temperatuur van het CV water en tapwater regelen? Maw: Staat de temperatuur in de brander los van het tapwater en CV water buiten de ketel?

Heeft iemand misschien nog tips mbt wat er aan de hand kan zijn, ervaring met problemen met deze ketel of combinatie ketel/thermostaat of zaken die ik zelf nog kan proberen/uitvogelen? Alle input is welkom en wordt zeer gewaardeerd!

vergeten

Golden Member

Als ik dan naar de ketel ga, is te horen dat de brander werkt. De pomp voor het CV water draait niet.

Die MOET altijd draaien als de ketel brandt!
De driewegklep zorgt ervoor dat in die situatie het water circuleert binnen de ketel, de comfort functie.
Dat relatief kleine beetje water is snel op temperatuur, dus dat duurt normaal vrij kort, maximaal ±2 minuten.
Als er in die situatie radiatoren warm worden staat de driewegklep watertechnisch, niet goed, dat kan komen door de driewegklep motor.

Het viel me op de uitgaande koperen pijp voor het CV water tegen de uitgaande koperen pijp voor het warme tapwater komt. Ik zal daar een stuk flexbuis tussen prutsen om direct contact te voorkomen. Het lijkt me echter dan het warme tapwater (warm gehouden door de comfort functie) normaal gesproken de ketel niet uit kan en de uitgaande pijp voor tapwater afkoelt en niet alle radiatoren in huis heet kan stoken.

Koper voor de CV leidingen, het kan maar is meestal verzinkt staal.
Vergis je je niet met de gasleiding die is vaak wel van koper. Hij moet hem wel heel goed raken om daar thermisch de boel in de war te sturen.
Je laatse opmerking klopt dat warme water mag de ketel niet uit in de comfort bedrijf.

Wel een heel probleem, geen garantie meer?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als ik het hele verhaal zo lees, dan denk ik dat de driewegklep niet goed is.
Ik zie één oplossing en dat is de gehele driewegklep compleet vervangen. Als er lekkage tussen tapwater en CV-water is, dan loopt de druk in het CV-systeem op tot 3 bar als je op maaiveldhoogte woont. Waterleidingdruk is 3 bar, CV-waterdruk is 1,5 tot 2 bar.

Het viel me op de uitgaande koperen pijp voor het CV water tegen de uitgaande koperen pijp voor het warme tapwater komt..

Dat is fout installatiewerk (Picobello BV?). Door uitzetten en inkrimpen schuiven de leidingen langs elkaar heen en na verloop van tijd (1 jaar? 25 Jaar?) heb je kans op lekkage.

Ik zal daar een stuk flexbuis tussen prutsen om direct contact te voorkomen.

Je kan er ook een paar bierviltjes ertussen schuiven en kijken hoelang dat heel blijft.

Ik begrijp de werking van de ketel nog niet helemaal, wellicht kan iemand mijn idee ervan bevestigen? Als ik het goed heb, verwarmt de brander water uit het CV systeem. De driewegklep stuurt dat of naar de warmtewisselaar om tapwater warm te maken of naar de radiatoren.

Dat klopt.

Zitten daar nog thermostaten of regelaars in, die de temperatuur van het CV water en tapwater regelen? Maw: Staat de temperatuur in de brander los van het tapwater en CV water buiten de ketel?

Dat weet ik niet. Je hebt kans dat in de gebruiksaanwijzing of installatievoorschrift van je ketel een principeschema en een globale beschrijving van de werking van je ketel staat.

In het scherm van de thermostaat is heel vaak een kraansymbool zichtbaar.

Is er een boiler op je CV-ketel aangesloten?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Heeft de ketel wel goed gewerkt? Is niet vergeten de doorverbinding voor een aan/uit thermostaat te verwijderen, en de ketel op de ketelthermostaat draait je genoemde 60 of 65 graden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De comfortfunctie houd het tapwater op temperatuur.
Doordat er wat mis is met de drieweg klep loopt er dan niet alleen heet water naar je warmtewisselaar maar ook naar je radiatoren
En als er dan veel heet water naar je radiatoren loopt duurt het ook lang eer het tapwater op temperatuur is en lig je snachts te zweten >:)

Als je warmwater tapt kunnen de radiatoren zo ook mee warm worden

Of het probleem daar zit kun je controleren door de comfortfunctie uit te zetten
Radiatoren zouden dan enkel nog mee kunnen opwarmen als je warmwater tapt maar snachts zou je niet meer mogen zweten O-)

Als je klep niet volledig omschakelt zou het dus best kunnen dat op je thermostaat zowel het kraan als radiator symbooltje aan is

Als de cartridge al vervangen is gaat de klepmotor aan de beurt zijn

Henk H.

Golden Member

Hierbij mijn antwoorden in chronologische volgorde:

@vergeten: Mbt de pomp heb ik het niet juist verwoord. Als de ketel de radiatoren verwarmt en de pomp draait ruisen de leidingen een beetje. Dat hoor ik niet wanneer de ketel alleen tapwater verwarmt. Ik neem aan dat de pomp wel draait. Ik zal eens luisteren met de punt van een schroevendraaien op de pomp en een oor op het handvat als "poor man's" stethoscoop. Ik verwacht dat de pomp wel draait bij verwarmen tapwater. Ik heb geen foutmeldingen, ik neem aan dat er een foutmelding komt als de pomp niet draait als dat wel zou moeten (pomp of overtemperatuur).

Bij het vervangen van de vorige ketel is koperen pijp gebruikt tussen de ketel en de gegalvaniseerde stalen leiding van het CV systeem. Ik denk omdat dat makkelijker te buigen was ;) Ik ben zeker dat ik naar de juiste leiding kijk, ook gecheckt met de aansluitingen in de handleiding bij de ketel.

1 jaar garantie op installatiewerk, verder fabrieksgarantie en 10 jaar garantie op de warmtewisselaar (van de fabriek). Ik zal eens nakijken hoe het zit met de overige onderdelen qua fabrieksgarantie. Bij het maken van de afspraak voor het eerste bezoek van de monteur meteen maar aangegeven dat ik wel verwacht dat vervangen van de cartridge onder garantie zou vallen.

@ohm pi: De ketal staat op zolder, ik schat een meter of 6-7 boven maaiveld. Installatiebedrijf is een lokaal bedrijf dat al langer bestaat en op zich wel een goede reputatie heeft. In ieder geval geen meegeleverde beunhaas van een ketelstunter. Hoewel rakende leidingen natuurlijk niet is zoals het hoort.

Zal de handleiding nog eens nalezen, had m al goed gelezen maar toch niets kunnen vinden behalve een heel summiere beschrijving van 2 zinnetjes oid.

Geen boiler, ketel is een doorstroomverwarmer met economizer (ingaande water wordt verwarmt door uitlaatgassen van de ketel). Ook geen externe boiler of voorraadvat.

@Hunebedbouwer: Ketel heeft goed gewerkt, geen gekke fratsen. Verbruik van laatste jaar was wel wat hoger dan verwacht, 1700 m3 voor een 2/1 kap woning van 450 m3. Met de vorige ketel met ingebouwde boiler, ook zachte winter maar zonder dakisolatie (inmiddels 18cm glaswol) zat ik zo tussen de 1500 en 1800 m3. Meestal merken mijn vrouw en ik vreemde verschijnselen (zoals nu die warme radiatoren) vrij snel op, dat is sinds een paar weken. Hoewel het goed zou kunnen dat het eerder ook al aan de gang was maar ons het niet opviel omdat het buiten kouder was. Obv het verbruik kan ik niet zeggen of het langer aan de gang is (weinig meerverbruik hierdoor) of pas sinds kort.

Zal de bedrading even checken voor modulerende of aan/uit thermostaat, maar gezien de constante temperatuur denk ik dat goed is.

Temperaturen stel ik in op de ketel (nu dus 60 graden tapwater en 65 graden CV water). Instellingen op de thermostaat zijn 40 graden voor tapwater (uit of lager kan niet) en maximaal voor CV water zodat de thermostaat de ketel niet in de weg zit.

@anoniem015: Zal nog eens in de beschrijving van de ketel duiken of uitschakelen van de comfort functie 24/7 werkt of alleen 's nachts (hoe de ketel weet dat het nacht is, is mij niet duidelijk, of hij moet een seintje krijgen van de thermostaat).

Ik zie het symbooltje voor verwarming (vlammetje) soms op de thermostaat, maar dat ligt dan wel in lijn met de ingesteld en gemeten temperatuur.

Het is ons niet opgevallen dat het langer duurt voor er warm water uit de kraan komt, wel lijkt de straal in de douche soms wat minder (thermostaatkraan). Kan wellicht komen doordat de hoeveelheid tapwater minder is.

Installatiebedrijf noemde al de motor als volgende stap, zij komen als het goed is vrijdag. Zal ze vragen met die motor verder te gaan. Is denk ik (mechanisch) aan te meten om te controleren hoe ver deze open of dicht staat?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op 23 juli 2020 21:31:12 (0%)]

Zal nog eens in de beschrijving van de ketel duiken of uitschakelen van de comfort functie 24/7 werkt of alleen 's nachts (hoe de ketel weet dat het nacht is, is mij niet duidelijk, of hij moet een seintje krijgen van de thermostaat).

Je ketel heeft geen flauw benul van jullie levensritme.
De comfortfunctie zorgt dus 24/7 dat je eerste tapwater nooit lager is dan 40°C (?)
En het dus nooit langer dan anders duurt voor het eerste warmwater uit je kraan loopt

Heb eens op google gezocht naar "atag 3 wegklep" en daar zie ik onderstaande passeren
Als die klep ook in uw ketel zit is het niet de eerste en zeker niet de laatste die je moet vervangen
Dat is al 20j miserie dat je de vraag stelt waarom ketelfabrikanten die nog gebruiken

EricP

mét CE

Vooropgesteld dat ik de ketel niet ken...
Zou het kunnen dat er ergens water lekt waardoor er flow is in je warm water systeem? Of heb je wellicht een ringleiding waar water continu doorgepompt wordt? Er zijn zat ketels die op 'flow' direct de brander aan slingeren (want het duurt ook heel even voordat de warmtewisselaar op temperatuur is.). Als de mini-boiler die in de ketel zit dan 'warm' is, dan kan ik mij best voorstellen dat het warme water in de CV gedumpt wordt omdat de regelelectronica dat zo verzint.

Inderdaad, het klinkt als brakke software. Maar dat kom je helaas meer tegen dan knap geprogrammeerd spul.

En nogmaals: ik kan de ketel niet, dus ik kan er zomaar volkomen naast zitten.

Henk H.

Golden Member

Nu de handleiding nogmaals extra goed nagelezen (gebruikers- en installateurshandleiding). Er staat geen beschrijving in hoe de warmteoverdracht precies loopt en of er regelaars/kleppen in zitten.

De comfort functie op de ketel werkt inderdaad 24/7. Op de thermostaat kan ik instellen of die een comfort-functie signaal naar de ketel stuurt tijdens de "nacht" van het programma in de thermostaat. Ik vermoed eigenlijk dat de ketel en thermostaat (al is het Opentherm) elkaar op dit punt niet begrijpen. Staat op dit moment aan dacht ik.

Verder zegt de manual van de ketel: "In de koudwaterleiding in de ketel is een doseerventiel gemonteerd. Het doseerventiel zorgt
ervoor dat er een hoeveelheid water geleverd wordt die een gegarandeerde temperatuur van 60°C heeft (uitgaande van een koudwatertemperatuur van 10°C). De hoeveelheid water wordt
nagenoeg niet beïnvloed door de waterdruk."

Op de ketel kan ik instellen hoe warm het tapwater moet zijn en als ik die op 40 graden zet heb ik minder water uit de douchekop. Maar ik denk dat het doseerventiel niet voor problemen zorgt.

Ik herken de driewgklep van de vorige ketel (Nefit economline), in de nieuwe ketel zit een andere.

@EricP: Ik had ook gedacht aan een klein lek bij het warme tapwater. Net groot genoeg om de ketel aan het werk te houden maar klein genoeg om niet als bewoner over grote warmwater plassen te struikelen. Maar geen lekkage, de watermeter (ook dat kleine wieltje) staat compleet stil als alle kranen gesloten zijn. Verder is het systeem simpel, onder de ketel splitst de leiding voor warm water zich naar rechts naar de keuken en naar links naar de badkamer (douche en wastafel). Meer warm water hebben we niet (en ook geen ringleiding). Voorraadje warm tapwater is ongeveer een halve/hele liter. Maar ik zou wel een storing op iets van flow of temperatuur verwachten als de ketel zijn warmte moet dumpen in het CV systeem.

In de lijst staan de volgende alarmen die er iets mee te maken kunnen hebben?

50 warmwatersensor fout (open, kortgesloten)
110 veiligheidstemperatuur overschreden
111 maximaal temperatuur overschreden

Er zijn voor 50 volgens mij twee sensoren, een flowsensor (F1) en een warmtesensor (T3, NTC 10K). Ik vermoed dat code 110 en 111 voor het CV water gedeelte zijn (voor de driewegklep), of misschien voor de brander.

Maar ik krijg geen enkel alarm of foutmelding, dus dat helpt me ook niet verder.

Maar eens kijken of het vervangen van die motor wat brengt. Anders kijken of het helpt die comfort functie uit te zetten (voor de zekerheid op ketel en thermostaat). Warmwater duurt nu wat langer dan vorige ketel, met comfortfunctie uit zal het vermoedelijk nog wat langer duren. Is vast aan te wennen maar het is een beetje jammer om functionaliteit uit te moeten zetten op een 1 jaar oude ketel omdat het ding anders niet goed werkt.

Het probleem dat je beschrijft lijkt als twee druppels water op wat ik met mijn AWB ketel in 20 jaar twee keer gehad heb, zo om de 10 jaar. Met Honeywell driewegklep. Die schakelt de waterflow tussen tapwatervraag en verwarming door het verschuiven van een zuiger in een cilinder, waardoor of de ene opening, of de andere vrij komt. Die cilinder met zuiger noemen ze cartridge.

Die zuiger in de cartridge wordt heen en weer geschoven door de driewegklep motor die de zuiger tegen een veer indrukt. De veer drukt de zuiger dan weer terug. Bij mij was het beide keren de zuiger in de cartridge die niet soepel meer liep door vervuiling door kalk, waardoor deze onder de veerdruk tussen de twee standen bleef hangen en de radiatoren warm werden, zonder warmtevraag door de thermostaat.

De eerste keer heb ik de cartridge vervangen door een nieuwe. De tweede keer heb ik de cartridge gedemonteerd, uit elkaar gehaald, gereinigd, ontkalkt en opnieuw gesmeerd. Dat loste het probleem ook op. Met de motor zelf heb ik in 20 jaar nog nooit een probleem gehad.

Ik vind het gelet op de symptomen wel logisch dat de installateur de cartridge vervangen heeft, maar ik vind dat wel snel, na 14 maanden. Bij mij duurde het 10 jaar voor die zo vervuild was dat die bleef hangen.

Aannemende dat je garantie op de ketel hebt zou ik het mooi aan de installateur overlaten, maar ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

mel

Golden Member

Waarschijnlijk idd de driewegklep.Tapwater word opgewarmd , denkt de ketel, maar de radiatoren krijgen dus ook warm water.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je de comfort functie aan heb word continu de warmte wisselaar verwarmd. De uitgangspositie van de 3 weg klep is de CV stand. Dus elke keer komt warme restwater uit de ketel retour in de CV installatie. Zet deze functie standaard uit als er geen boiler in zit. Anders is 3 weg klep de verdachte. Maar waarom laat je de installateur er niet bijkomen?? zit 2 jaar garantie op tenslotte!!

Henk H.

Golden Member

Installateur heb ik erbij gelukkig ;) Ik wil zelf ook graag weten hoe zit. Vrijdag komt de nieuwe motor, monteur komt hem installeren.

Als je net zo'n Honeywell cartridge hebt als in mijn ketel zit heb je een speciaal gereedschapje nodig om de cartridge uit zijn behuizing te schroeven. Een simpel gebogen stukje ijzer dat in de stervormig gekartelde binnenrand van de cartridge pakt. Mogelijk heb je dat al. Zo niet dan is het volgende bezoek van de installateur misschien een gelegenheid dat te organiseren. Voor als je later zelf die cartridge er nog eens uit wilt halen.

Zo'n soort ding: https://www.warmteservice.nl/Verwarming/CV-aansluitmateriaal/2-3-wegkl…

En hier zie je mooi de gekartelde rand: https://www.installatievakwinkel.nl/atag-cartridge-vc-driewegklep-voor…

[Bericht gewijzigd door Kilian op 6 mei 2020 20:49:12 (32%)]

En verder staat je comfort functie aan?? Je motor van de 3 weg klep is zowizo niet verdacht maar eerder de cardridge dan, edoch ketel is jong dus kans is ook niet echt aanwezig??

Henk H.

Golden Member

Monteur is weer geweest (andere dan vorige keer) en heeft de motor vervangen. Losgenomen (van de klep maar elektrisch aangesloten) schakelde de oude motor niet. Probleem is nu hoogstwaarschijnlijk opgelost :)

Ik heb een andere driewegklep dan die op een eerdere afbeelding (zonder wit hefboompje). Foto van de oude klep:

. Ik heb typenummer van de oude en nieuwe motor nog niet vergeleken.

Probleem is nu hoogstwaarschijnlijk opgelost :)

Dat is gewoon opgelost ;)

Wel opgelost, maar was snel stuk. Nog een vergoeding gehad??

Henk H.

Golden Member

Als het goed is krijg ik geem rekening. Zo wel, dan ga ik even bellen met installatiebedrijf.

Henk H.

Golden Member

Was het maar opgelost. Helaas weer warme CV zonder warmtevraag. Thermostaat laag gezet en warm tapwater uit. CV leiding was koel. Warm tapwater aangezet en ik voelde de CV leiding warm worden (hand erop). Thermostaat nog steeds laag.

Ik heb begrepen dat deze ketel een sterke pomp heeft die de druk in het CV systeem een paar tiende bar doet stijgen als de pomp gaat draaien om het CV systeem te verwarmen (als er warmtevraag van de thermostaat is). Toen ik het warm tapwater weer inschakelde ging de druk op het display van 1.5 naar 2.0 bar.

Ik neem aan dat de druk in het display altijd de druk in het CV systeem geeft en dat die bij verwarmen van tapwater zonder warmtevraag voor CV constant zou moeten blijven. Als die aanname niet correct is hoor ik het graag.

Misschien toch een lekke warmtewisselaar? De druk in het cv systeem bleef de afgelopen dagen constant op 1.5 bar koud en 2.0 bar warm. Ketel hangt op zolder, plusminus 6.5 meter boven het maaiveld. Aan het warme tapwater valt ons niets op qua geur oid.

Zal morgen een stukje flexbuis om de leiding voor warm tapwater frotten, was ik nog niet aan toe gekomen.

De drukstijging door de CV-pomp is normaal.
In het display zie je inderdaad de waterdruk van de CV.
Je hebt geen lekke warmtewisselaar. Dan zou de CV-druk moeten oplopen van 1.5 bar naar minstens 2.4 bar.
Motor van driewegklep is vervangen. Toen werkte alles picobello.
Nu is hij stuk.
Nieuwe motor kan doorgebrand zijn of driewegklep zelf is stuk.
Motor testen en als die goed is nieuwe driewegklep monteren.
Maar ja, driewegklep of cartridge is ook al vervangen.
Dan zou de fout in de electronische stuurprint of bedrading kunnen zitten.
Dat is een mooi klusje voor de CV-monteur.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Eerlijk gezegd vreesde ik al stilletjes voor deze uitkomst. Als de driewegklep bij jou op dezelfde manier werkt als in mijn AWB ketel, dan staat de zuiger in de cartridge in rust in de cv stand. Bij tapwatervraag drukt de motor de zuiger in de tapwaterstand, tegen de veer in, en bij einde tapwatervraag drukt de veer de zuiger weer naar buiten in de cv stand. Bij een kapotte motor verwacht ik dus dat de zuiger niet in de tapwaterstand gedrukt wordt en je dus geen warm tapwater hebt.

De driewegklep vervangen doe je niet, want dat is gewoon een bonk metaal met wat openingen erin. Het gaat om de cartridge die daar in zit. Ik zou als eerste checken of het vervangen van die cartridge wel helemaal goed gegaan is. Is er na het vervangen van de motor gecheckt of het probleem toen weg was, of was dat zo'n operatie stofwolk?

Daar de CV leiding naar de radiatoren warm wordt zodra er warmwater wordt getapt bewijst dat de 3weg klep het CV circuit niet/niet goed afsluit
Ken de werking van die 3weg kleppen ook zoals Killian zegt
Daar cartridge en motor hier al vervangen zijn zou het wel eens kunnen dat de motor (soms?) niet de volle 220V krijgt...
... en alzo onvoldoende kracht heeft om de klep volledig op WW stand te krijgen

het is vrij normaal dat een ketel met tapwater spiraal een aantal keren per dag bijstookt voor tapwater, ondanks dat er geen verbruik is, dat is puur de modus instelling van het tapwater. ik heb dat met een vaillant ketel ook zat gehoord, omschakelen naar tapwater. bij die ketel bleef de laast gekozen functie de driewegklep op staan, in de zomer schakelde deze vrijwel niet terug dus. als het stookseizoen weer begon dan had de klep er hoorbaar moeite mee. 2x in 15 jaar is die dan ook tussen 2 standen in komen zitten, met de hand even doorduwen en je had weer heet tapwater. 1x motor vervangen, en 1x de cartridge, waardoor het bonkende geluid met omschakelen ook minder werd. in beide gevallen begon die klep problemen te geven net nadat de ketel was bijgevuld, iets waar zo 2,5 jaar overheen ging voor het weer nodig was.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Fout kan ook in besturing zitten, voeding slecht of ergens slecht contact waardoor de klep niet helemaal omgezet wordt en er dus nog water naar de radiatoren gaat als dat niet de bedoeling is.