benleentje
Golden Member
Wat ik ook niet snap is dat die dingen dus voor 28 dollarcent worden verkocht en daar heeft een fabriek een nepper voor moeten maken, wat marge vangen en dan mensen in het traject daarna ook nog wat geld willen verdienen.
Zo heel gek vind ik dat niet als je de machines en de capaciteit hebt om ze de te produceren is het voor de fabriek gewoon normale productie draaien en geld verdienen. Buisnes as usual. Ik denk ook niet dat het Fake chip's zijn maar gewoon afgekeurde productie. IK geloof nooit dat ze de machines aanzetten op bewust een Fake DIE te maken dan kan je er ook net zo goed een stuk zand inplakken.
Het is meer de ethisch morele kwestie wat me meer zorgen baart.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (18%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad dat valt bij nader inzien wel op. Nog iets vreemds, die link met de die van de LM338 toont een die waar het nummertje 317 op staat... En die lijkt op de eindtrap na misschien toch wel iets beter op de valse.
benleentje
Golden Member
Wat ik in mijn eerdere post al aangaf. Het zal best een legitiem ontwerp zijn wat in eerste instantie ook een werkende chip had moeten opleveren maar op het eind is de productie toch afgekeurd. Wat er daarna gebeurt is hier te zien.
Op 16 mei 2020 16:41:00 schreef maartenbakker:
Nog iets vreemds, die link met de die van de LM338 toont een die waar het nummertje 317 op staat...
Dat kan best kloppen, aangezien de LM317 en de LM338 (en ook de LM350) vrijwel gelijk zijn. In het schema in de datasheet is alleen de stroommeetweerstand (R26) anders van waarde, en waarschijnlijk is de eindtrap (Q26) ook anders gedimensioneerd. In dat geval kun je de rest van de layout dus voor alledrie de producten hetzelfde houden (en dan is het alleen maar meer werk om het nummer aan te passen).
Ik denk dat benleentje gelijk heeft, het valse exemplaar zal waarschijnlijk van een partij LM317/350/338-klonen van een onduidelijke fabrikant (of een afgekeurde partij) zijn, op de kop getikt door iemand die ergens een TO-3 productielijn heeft draaien. Kost vrijwel niks om te maken, en er is genoeg vraag naar omdat het origineel niet meer in productie is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik verwacht dat als national semiconductor de 317 een tijdje verkoopt en de markt-vraag naar een groter exemplaar ontstaat ze dan gaan kijken wat ze kunnen doen. Bij een redesign naar een grotere versie is het voor hun mogelijk om het oude ontwerp te pakken en aan te passen. Ik zou in die tijd verwachten dat ze dan ook wel het stuur-gedeelte aanpassen. Her en der een draadje iets beter, een iets andere formfactor, misschien een ondertussen verbeterd proces.
Een concurrent die op een bepaald moment beslist om een '317 compatible chipje te gaan maken, die bedenkt 5 minuten nadat de boel naar de chip-fabriek is gestuurd dat ze ook de grotere willen doen. Geen tijd voor proces verbeteringen, geen tijd voor vernieuwde inzichten etc etc. Dus DAAR verwacht ik dat de stuurkant gewoon precies hetzelfde is.
Merk op dat zeptobars een 1.8x1.8 mm originele chip heeft gevonden terwijl dat hier wordt gezien als: "maar dat kan niet zo klein". Kennelijk kan het WEL zo klein.
@Robin F.: Prachtig dat je daar nog even een foto van kon maken, zeer interessant!
@RES: Dat plaatje op zeptobars is volgens mij ook een vervalsing, er staat zelfs "317" op de 'die' (edit: ik zie nu dat maartenbakker dat ook al opmerkte):
(https://zeptobars.com/en/read/LM338K-5A-LDO-TO-3-TO-220)
Persoonlijk geloof ik niet dat je 1°C/W kan halen met een 3mm2 'die' die zonder 'heat spreader' op de behuizing is gelijmd (deze 'die' is duidelijk niet gesoldeerd). Denk er aan dat de warmteweerstand van een hele TO-220 behuizing naar een koelblok al 0,5°C/W is bij gebruik van warmtegeleidende pasta, en dat is een veel grotere oppervlakte dan 3mm2.
Let er op dat de LM338K variant van ST een hogere warmteweerstand heeft dan die van National (1,4 versus 1°C/W) waardoor er verschillen in 'die'-oppervlak kunnen zijn bij afwezigheid van informatie van de fabrikant:
Sowieso vind ik het verdacht dat er geen fabrikantmarkering op lijkt te staan, de schrijver op Zeptobars concludeert hier al:
Never seen ST microchip without their logo, so it must be fake.
De conclusie klinkt wat abrupt, maar de indruk is dat hij er al best een aantal onder de microscoop heeft gehad (al vond ik er hier één zonder logo). National Semiconductor had ook best een goede reputatie om goede chips te maken, dus een ongemarkeerde chip lijkt me voor hen ook niet logisch, al heb ik er nooit een in detail kunnen bekijken.
Ik vond ook een Duitse site die toonde verschillende uitvoeringen van de 2N3055 die een beetje een indicatie gaf van wat er nodig was om de 1,5°C/W van een 2N3055 te halen:

https://www.richis-lab.de/2N3055.htm
Dit is dan een moderne variant van ST, die van de bekende merken vaak de goedkopere componenten leveren. Helaas staat de grootte van de 'die' er niet bij, maar al pixel tellend gaat het hier om een chip van ongeveer 2,5x2,5mm2, dus 2x de oppervlakte van de valse LM338K chip.
Op 16 mei 2020 13:40:19 schreef Robin F.:
De bonddraden zijn van aluminium, ik schat zo'n 60 a 70 micron breed [...]
De specifieke weerstand van puur aluminium is 26,5nΩ·m, dus als het een 0,070x10mm draad is (gokje) zou dat volgens mij een weerstand opleveren van ongeveer 70mΩ (bij 20°C!), wat een dissipatie oplevert van 1,7W bij 5A. Tja, dan is het snel afgelopen met je mooie nieuwe LM338K...
Die foto van een opengewerkte 2N3055 lijkt iets uit lang vervlogen tijden ipv "high tech". Eerder stoomlocomotief stuff. Wel prachtige foto's. Ook het oplichten van de "Die", ik wist niet dat dit kon, prachtig.
Groetjes,
eSe
[Bericht gewijzigd door eSe op (14%)]
Klopt, het is niet een contemporain ontwerp, maar de natuurwetten die thermische geleiding bepalen zijn niet veranderd natuurlijk. 
De reden dat ik dit plaatje als referentie nam was dat dit niet een ouderwetse 2N3055 was maar eentje met de modernere en kleinere 'die'. Ik las in "Troubleshooting analog circuits" van Robert Pease (van National Semiconductors) dat men in 1988 nog de oude typen, die in een enkele diffusiestap werden gemaakt, kon kopen (meestal als 2N3055H). De productie stopte kort daarna omdat de methode erg duur was door de lange duur van het proces en de relatief grote 'die' die nodig was. Sindsdien is de 2N3055 dus eigenlijk een ander en "modern" component geworden, waardoor vergelijkingen met IC's in een TO-3 behuizing minder scheef gaan.
Bij toeval ('what are the odds?') vond ik daar ook een plaatje van (een deel van) de 'die' van een LM138:
Duidelijk niet hetzelfde als die Robin F. op de kiek heeft gezet...
benleentje
Golden Member
IK had nog een foto bewaard van 2x 78S12 weet niet meer wat de oorzaak was van dit ernstige defect ze lijken me wel echt te zijn.
Wat me toen opviel is dat de DIE behoorlijk klein is
[Bericht gewijzigd door benleentje op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 13 mei 2020 16:13:39 schreef Kruimel:
Ik bewaar hem nog een week als niemand zich meldt.
Mijn goedkope, "voldoet niet aan de specs", chinese microscoop maakt heel aardige plaatjes. Ik wil wel een kijkje nemen...
Edit: oeps niet gezien dat dit topic een tijd terug begonnen was.
[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]
rew
Net vond ik (via Reddit) een tekening van de 'die' van een LM338 op de TI website. Hij zou ongeveer 2,5x3mm moeten zijn met 8 'bond pads':
Ik vond ook een exemplaar te koop bij hf-electronics.nl, en heb er één voor de test aangeschaft.
Gebruikt iemand die dingen nog?
Volgens mij heb ik mijn voorraadje (na 10+ jaar in een bakje gelegen te hebben) meegegeven voor de verkoop op de CO stand.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Schijnbaar wel, en ze zijn nu flink aan de prijs, €74,90
https://nl.rs-online.com/web/p/linear-voltage-regulators/1977255/
Die prijs lijkt IMHO voornamelijk aan te tonen dat ze nauwelijks nog gebruikt worden... Ik vind het nog wel fijne dingen voor de hobby: lekker groot. Anderzijds ben ik ook een enorme hamsteraar. 
In dit specifieke geval had ik een klein projectje op het oog met een handig koelblokje voorgeboord met een TO-3 patroon met een geultje dat ruimte laat voor een klein PCB'tje. Hier zat nog een LM309K op, die ik niet zo nuttig vond.
Voor de aardigheid ( het regent toch) even in een ,,power" bakje gekeken en, waarachtig, vier stuks LM338K gevonden.
Zie foto.
Moet ik die dingen nog op de pijnbank leggen of kan ik ze meteen wegwerpen of kan ik heeeel veel geld vangen via ,,vraag en aanbod?"
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 13 mei 2020 16:13:39 schreef Kruimel:
[...]Helaas niet, maar als iemand die wel heeft heb ik er geen bezwaar mee dit ding eens in een envelop te steken en op te sturen.
Ik heb een "echte" microscope die genoeg vergroot om dies te bekijken waar ik bovenbelichting bij gemaakt heb en een modificatie om er grotere dingen zoals deze TO3 onder te leggen. Meestal staat op de die het type en de fabrikant.
(echt als het is er een met zo'n roterende lenzen kop die bedoeld is om op van die glaasjes te kijken. Ik heb ook een stereo maar die is om onder te solderen en pcbs tte inspecteren)
[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]
Helaas ben je te laat, ik heb die dingen toen naar Robin F. gestuurd. De foto's die hij toont zijn van de componenten die ik hem stuurde. Ik heb geen idee wat hij er vervolgens mee heeft gedaan. Ik heb er twee gestuurd, dus er zou nog een ongeopende kunnen zijn. Rew vroeg er indertijd ook om, dus misschien heeft hij hem inmiddels. Er staat geen fabrikant op de 'die', dat weten we nu wel.
@pietplof: Het zou jammer zijn ze ongetest weg te gooien, en LT heeft ze wel gemaakt (of in elk geval in een datasheet opgenomen). Ik heb er nog nooit één van LT ergens gezien, online of offline, dus op het zicht kan ik ze niet beoordelen. Het is wel een eersteklas fabrikant, dus het zijn potentieel eersteklas componenten.
Ze lijken wel gebruikt, en als ze zijn gedemonteerd omdat ze niet werkten zou ik het raar vinden ze te bewaren. Je kunt er een obsceen bedrag voor vragen, maar ik zou ze eens op CO online gooien voor een potentiële liefhebber (tenzij je natuurlijk nu krap zit).
Kruimel; neen, echt krap zit ik niet.
Elke maand ontvang ik van mijn cfo een hobbybijdrage en daar is het laatste jaar nauwelijks iets afgegaan.
Radiomarkten heb ik niet kunnen bezoeken terwijl ik er ,,normaal" 7 per jaar bezoek.
De laatste weken hebben de dorpsgenoten een stevig aantal defecte spullen afgeleverd en ook weer gerepareerd opgehaald en weliswaar is dat geen indrukwekkende inkomensbron maar het telt toch wel mee.
Ik ga die vier eens stevig aan de tand voelen en bij goedkeur gaan er twee naar V&A
Er gaan geen twee exemlaren naar V&A; bij de uitgevoerde test bleken twee exemplaren defect.
De andere twee deden wat ze moesten doen.
Ow, da's vervelend om te horen. Misschien hebben fred101, rew of Robin F. er nog wel oor naar om die eens onder een microscoop te steken? Er van uitgaande dat ze wel echte van LT zijn zou het in elk geval een interessant kiekje opleveren van een 'die' waar ik zelf op het web nog nooit een beeld van heb gevonden. Ze bleken in rev. B van de datasheet al 'obsolete', dus het lijkt er op dat ze niet lang op de markt zijn geweest.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Helaas ben je te laat, ik heb die dingen toen naar Robin F. gestuurd.
Sorry, daar heb ik om de een of andere reden compleet overheen gelezen, ik had niet door dat het een foto van jou regelaar was.
Ik wil al heel lang ICs de-cappen maar de enige echt goede manier is mbv fuming nitroaccid (of zoiets, ik denk dat het salpeterzuur is) maar volgens 2 mensen die wel veel van chemie afweten een absolute afrader om als chemie nOOb zonder zuurkast etc mee aan de gang te gaan. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe een defect IC er uitziet.
Ik heb een thermische camera en bij grotere ICs kun je zo soms zelfs zien waar de fout in het IC zit. Bij een ASIC zag ik aan de zijkant het IC eerst opwarmen en je kon zelfs de trace naar dat stuk zien "gloeien". Dat werkt maar even, zodra de boel echt opwarmt kun je die hele kleine temp verschillen niet meer zien. Maar als alles even koud/warm is dan zie je iets wat 0,1 graad warmer is al goed oplichten
[Bericht gewijzigd door fred101 op (64%)]
Fred101; van mij mag je van de beide defectie LM338K de koppen snellen.
Zal ik ze in een zakje stoppen en verzenden? Ik sla de beide pootjes ( emitter en basis) plat anders zou zo'n demente postduif ( vrij naar blackdog) zich wel eens kunnen bezeren.
Ik heb, enige weken gelede, het dekseltje met hulp van een eclipszaagje keurig losgekregen.