Zoals jullie waarschijnlijk veel horen: ik ben een leek.
Maar zou graag zelf eens proberen zelf een doorgebrande zekering op een printplaat willen solderen.
De printplaat is van een Beko vaatwasser en heb al gezien voor reserveonderdelen via webshops. Je kunt dus deze vaatwasser van nul in elkaar krijgen met alle beschikbare onderdelen, behalve dat onderdeel.
Mijn vraag:
Waar zou ik die zekering kunnen aankopen?
Waar moet ik nog op letten? (soort soldeersel, ...)
Dank bij voorbaat aan allen die mij willen helpen.
Ben je wel zeker dat het een zekering is?
Het zou best wel eens een weerstand kunnen zijn.
In alle geval: we zitten aan de kant van de inkomende netspanning, de kans lijkt me groot dat er nog wel meer kapot is, alleen niet zo zichtbaar.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (71%)]
Er staat R4 bij.Dat is een weerstand.En die gaan meestal niet vanzelf stuk.Misschien is het beter om aan iemand het schema te vragen, en dan zullen er wel meer onderdelen stuk zijn.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Vervangt deze NIET door een gewone weerstand. Deze staat in serie met de ingang en heeft zijn werk goed gedaan. Ik denk dat het een veiligheidsweerstand van Vishay of Bourns is. Die werken als zekering zonder vuur te veroorzaken. Vervang hem alleen door een veiligheidsweerstand.
Achter die weerstand staat een VDR, bij te hoge netspanning kan die de weerstand kapot hebben gemaakt. Als dat het geval is, gewoon de weerstand vervangen, meer niet.
Het kan zijn dat er meer kapot is, bijvoorbeeld D6 of de elco of het regelaar IC. Dat kun je zo niet zien, dat wordt meten.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Zoek eerst de datasheet van het ic, dan kan je misschien bepalen wat de functie van de verdampte weerstand is.
En ja, er zal wel meer stuk zijn.
Tussen haakjes, beste topicstarter: het is erg fijn dat we gelijk vanaf het begin duidelijke foto's kregen, die zijn eigenlijk noodzakelijk om iets te kunnen zeggen, maar bij sommigen kost het engelengeduld om ze te pakken te krijgen, en soms komen ze er nooit. Voorbeeldig van uwentwege!
Thx guys!
Oesj, als ik mijn multimeter zal moeten uithalen wordt het lachen...
Ik zal eens zien of ik aan zo'n veiligheidsweerstand geraak bij wat industrieel wetenschaps-/techno/elektro-vrienden.
Staat R4 gelijk aan 4 ohm?
dankdank
Op 19 mei 2020 11:09:43 schreef big_fat_mama:
Ben je wel zeker dat het een zekering is?
Het zou best wel eens een weerstand kunnen zijn.
Erger nog ... het is beide.
Op 19 mei 2020 11:49:12 schreef JimPee:
Staat R4 gelijk aan 4 ohm?
Nee, helaas, R4 staat gelijk aan "weerstand nummer 4"
De waarde daarvan is niet gegeven, maar (aannemende dat die door de hitte niet verkleurd is) betekend het oranje bandje dat de waarde met een "3" begint.
Zoals al aangegeven is die weerstand niet uitgerookt omdat ie daar nou toevallig zin in had.
Iets is stuk ... ergens, dat zul je eerst moeten opsporen, anders zal een nieuwe net zo hard weer uitroken.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Ja je hebt ook last van het bekende syndroom bij witgoed...
Dat 8 pins ic dat een pootje mist, is een switcher ic. Die maakt de benodigde voedingsspanning op je printplaat.
Die weerstand word eigenlijk gebruikt als een soort fuse, dus ik kan je nu al vertellen dat dat ic gestorven is. Daar kun je niet aan meten. Vervang de weerstand en het ic, dat zou voldoende moeten zijn.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Probeer eerst eens de datasheet van het ic te vinden.
Zomaar iets vervangen levert zelden een bevredigend resultaat.
R4 staat in serie met C26 = X2 condensator 100nF
@CrossFireX: Wat is het bekende syndroom bij witgoed?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Switcher ic's die met bosjes in allerlei huishoudelijke apparatuur stuk gaan, altijd samen met die fusible weerstand.
Zeker ook de 100nF condensator meten of de waarde ervan nog klopt.
Er zijn op diverse plaatsen altijd pakketjes te koop met ic en weerstand... Dat ic is 100 procent zeker stuk.
Als je geen ervaring hebt met ic' s vervangen, laat het dan doen door iemand. Vergeet niet dat over die onderdelen hier de volle netspanning staat!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 19 mei 2020 12:06:23 schreef MJN:
R4 staat in serie met C26 = X2 condensator 100nF@CrossFireX: Wat is het bekende syndroom bij witgoed?
Het "senseo syndroom" als dat wordt bedoeld gaat hier niet op, ze staan niet in serie!
Op 19 mei 2020 12:10:17 schreef CrossFireX:
Switcher ic's die met bosjes in allerlei huishoudelijke apparatuur stuk gaan, altijd samen met die fusible weerstand.Zeker ook de 100nF condensator meten of de waarde ervan nog klopt.
Er zijn op diverse plaatsen altijd pakketjes te koop met ic en weerstand... Dat ic is 100 procent zeker stuk.
Als je geen ervaring hebt met ic' s vervangen, laat het dan doen door iemand. Vergeet niet dat over die onderdelen hier de volle netspanning staat!
Die veiligheidsweerstand ging nog net lukken, maar van dien ic zal ik wijselijk afblijven.
Technische schema's blijkbaar moeilijk te vinden voor Beko. Iemand toevallige een account voor schema's van Beekman.nl?
Distri's op ons continent melden dat ze dit onderdeel niet meer liggen hebben, in de UK "normaal" 10 werkdagen voor levering... dat wordt veel borden wassen.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
misschien proberen een andere gelijke vaatwasser zien te bemachtigen met een andere fout? Zo heb ik ooit mijn miele wasmachine verkocht met stuk trommelkruis aan iemand die n print zocht.
Gezien de aard van de vragstellingen die u hier post:
Misschien een idee om deze reparatie uit te besteden?
Aan iemand die weet wat hij doet, en ook DIRECT alle (juiste) onderdelen in huis heeft?
Volgens mij circuits-online-member "SMD" ?
Doosje erbij, postzegel erop en weg.
Op 19 mei 2020 14:44:27 schreef MJN:
[...]
@vergeten: wat is het senseo syndroom?Als je een beetje rond google-ed dan vind je een paar foto's van vergelijkbare printplaatjes. Weerstand daarop is oranje oranje zwart, voor wat het waard is natuurlijk
[bijlage]
[bijlage]
Mooie vondst!
Op 19 mei 2020 14:27:02 schreef hobby-ist:
Gezien de aard van de vragstellingen die u hier post:
Misschien een idee om deze reparatie uit te besteden?
Aan iemand die weet wat hij doet, en ook DIRECT alle (juiste) onderdelen in huis heeft?Volgens mij circuits-online-member "SMD" ?
Doosje erbij, postzegel erop en weg.
Kan die mens hier getagged worden? @SMD ?
Ik spendeer graag 50 euro hieraan, dit was de kost voor een origineel stuk vanuit de UK.
Dit gaat hier snel vooruit, bedankt allen.
Thevel
Golden Member
Zet je woonplaats in je profiel, misschien woont iemand in de buurt de je wil helpen.
Een vergelijkbaar topic, de TS woont vlak bij mij in de buurt en ik heb het kunnen oplossen.
Op 19 mei 2020 15:52:56 schreef Thevel:
Zet je woonplaats in je profiel, misschien woont iemand in de buurt de je wil helpen.Een vergelijkbaar topic, de TS woont vlak bij mij in de buurt en ik heb het kunnen oplossen.
Oostende... M'n kansen zijn gehalveerd.
Op 19 mei 2020 17:47:04 schreef MJN:
Vermeld eens het type vaatwasser en het type ic'tje op de print
Dus, even samengevat:
Het betreft een BEKO vaatwasser DFN 2424 printplaat waarvan de veiligheidsweerstand is doorgebrand, vermoedelijk door defecte switcher ic.
Ik woon in Oostende en zou 50 euro willen spenderen om dit te fixen. Hergebruik lijkt me toffer.
In de sectie "witgoed" struint het lid SMD rond.
Ik zou even contact opnemen met een moderator om jouw topic verplaatst te krijgen naar "witgoed".
Heb je meer kans dat SMD het ziet (of iemand anders die zich op witgoed richt).
haha