Zoals jullie waarschijnlijk veel horen: ik ben een leek.
Maar zou graag zelf eens proberen zelf een doorgebrande zekering op een printplaat willen solderen.
De printplaat is van een Beko vaatwasser en heb al gezien voor reserveonderdelen via webshops. Je kunt dus deze vaatwasser van nul in elkaar krijgen met alle beschikbare onderdelen, behalve dat onderdeel.
Mijn vraag:
Waar zou ik die zekering kunnen aankopen?
Waar moet ik nog op letten? (soort soldeersel, ...)
Dank bij voorbaat aan allen die mij willen helpen.
Ben je wel zeker dat het een zekering is?
Het zou best wel eens een weerstand kunnen zijn.
In alle geval: we zitten aan de kant van de inkomende netspanning, de kans lijkt me groot dat er nog wel meer kapot is, alleen niet zo zichtbaar.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (71%)]
Er staat R4 bij.Dat is een weerstand.En die gaan meestal niet vanzelf stuk.Misschien is het beter om aan iemand het schema te vragen, en dan zullen er wel meer onderdelen stuk zijn.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Vervangt deze NIET door een gewone weerstand. Deze staat in serie met de ingang en heeft zijn werk goed gedaan. Ik denk dat het een veiligheidsweerstand van Vishay of Bourns is. Die werken als zekering zonder vuur te veroorzaken. Vervang hem alleen door een veiligheidsweerstand.
Achter die weerstand staat een VDR, bij te hoge netspanning kan die de weerstand kapot hebben gemaakt. Als dat het geval is, gewoon de weerstand vervangen, meer niet.
Het kan zijn dat er meer kapot is, bijvoorbeeld D6 of de elco of het regelaar IC. Dat kun je zo niet zien, dat wordt meten.
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Zoek eerst de datasheet van het ic, dan kan je misschien bepalen wat de functie van de verdampte weerstand is.
En ja, er zal wel meer stuk zijn.