Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Probeer eerst eens de datasheet van het ic te vinden.
Zomaar iets vervangen levert zelden een bevredigend resultaat.
R4 staat in serie met C26 = X2 condensator 100nF
@CrossFireX: Wat is het bekende syndroom bij witgoed?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Switcher ic's die met bosjes in allerlei huishoudelijke apparatuur stuk gaan, altijd samen met die fusible weerstand.
Zeker ook de 100nF condensator meten of de waarde ervan nog klopt.
Er zijn op diverse plaatsen altijd pakketjes te koop met ic en weerstand... Dat ic is 100 procent zeker stuk.
Als je geen ervaring hebt met ic' s vervangen, laat het dan doen door iemand. Vergeet niet dat over die onderdelen hier de volle netspanning staat!
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 19 mei 2020 12:06:23 schreef MJN:
R4 staat in serie met C26 = X2 condensator 100nF@CrossFireX: Wat is het bekende syndroom bij witgoed?
Het "senseo syndroom" als dat wordt bedoeld gaat hier niet op, ze staan niet in serie!
Op 19 mei 2020 12:10:17 schreef CrossFireX:
Switcher ic's die met bosjes in allerlei huishoudelijke apparatuur stuk gaan, altijd samen met die fusible weerstand.Zeker ook de 100nF condensator meten of de waarde ervan nog klopt.
Er zijn op diverse plaatsen altijd pakketjes te koop met ic en weerstand... Dat ic is 100 procent zeker stuk.
Als je geen ervaring hebt met ic' s vervangen, laat het dan doen door iemand. Vergeet niet dat over die onderdelen hier de volle netspanning staat!
Die veiligheidsweerstand ging nog net lukken, maar van dien ic zal ik wijselijk afblijven.
Technische schema's blijkbaar moeilijk te vinden voor Beko. Iemand toevallige een account voor schema's van Beekman.nl?
Distri's op ons continent melden dat ze dit onderdeel niet meer liggen hebben, in de UK "normaal" 10 werkdagen voor levering... dat wordt veel borden wassen.
andre1973
zit sinds 2009 in de PV.
misschien proberen een andere gelijke vaatwasser zien te bemachtigen met een andere fout? Zo heb ik ooit mijn miele wasmachine verkocht met stuk trommelkruis aan iemand die n print zocht.
Gezien de aard van de vragstellingen die u hier post:
Misschien een idee om deze reparatie uit te besteden?
Aan iemand die weet wat hij doet, en ook DIRECT alle (juiste) onderdelen in huis heeft?
Volgens mij circuits-online-member "SMD" ?
Doosje erbij, postzegel erop en weg.
Op 19 mei 2020 14:44:27 schreef MJN:
[...]
@vergeten: wat is het senseo syndroom?Als je een beetje rond google-ed dan vind je een paar foto's van vergelijkbare printplaatjes. Weerstand daarop is oranje oranje zwart, voor wat het waard is natuurlijk
[bijlage]
[bijlage]
Mooie vondst!
Op 19 mei 2020 14:27:02 schreef hobby-ist:
Gezien de aard van de vragstellingen die u hier post:
Misschien een idee om deze reparatie uit te besteden?
Aan iemand die weet wat hij doet, en ook DIRECT alle (juiste) onderdelen in huis heeft?Volgens mij circuits-online-member "SMD" ?
Doosje erbij, postzegel erop en weg.
Kan die mens hier getagged worden? @SMD ?
Ik spendeer graag 50 euro hieraan, dit was de kost voor een origineel stuk vanuit de UK.
Dit gaat hier snel vooruit, bedankt allen.
Thevel
Golden Member
Zet je woonplaats in je profiel, misschien woont iemand in de buurt de je wil helpen.
Een vergelijkbaar topic, de TS woont vlak bij mij in de buurt en ik heb het kunnen oplossen.
Op 19 mei 2020 15:52:56 schreef Thevel:
Zet je woonplaats in je profiel, misschien woont iemand in de buurt de je wil helpen.Een vergelijkbaar topic, de TS woont vlak bij mij in de buurt en ik heb het kunnen oplossen.
Oostende... M'n kansen zijn gehalveerd.
Op 19 mei 2020 17:47:04 schreef MJN:
Vermeld eens het type vaatwasser en het type ic'tje op de print
Dus, even samengevat:
Het betreft een BEKO vaatwasser DFN 2424 printplaat waarvan de veiligheidsweerstand is doorgebrand, vermoedelijk door defecte switcher ic.
Ik woon in Oostende en zou 50 euro willen spenderen om dit te fixen. Hergebruik lijkt me toffer.
In de sectie "witgoed" struint het lid SMD rond.
Ik zou even contact opnemen met een moderator om jouw topic verplaatst te krijgen naar "witgoed".
Heb je meer kans dat SMD het ziet (of iemand anders die zich op witgoed richt).
In oostende kun je terecht bij Gobin <www.gobin-electronics.be>
Waarschijnlijk hebben ze dat op stock liggen.
Op 19 mei 2020 23:41:16 schreef Gij Kieken:
In oostende kun je terecht bij Gobin <www.gobin-electronics.be>
Waarschijnlijk hebben ze dat op stock liggen.

Op 20 mei 2020 10:38:21 schreef Thevel:
[bijlage]
Het is al eerder gevraagd, wat staat er op het IC?
Effe over hoofd gezien.
10..
LNK364PN
88344M
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
De weerstand is 33 Ohm. En hij is fusible.
Die condensator is 15 mm, daarmee de weerstand rond 12 mm? Dan kom ik uit op deze weerstanden:
Vishay AC01CS of AC03CS, meet anders de lengte even.
http://www.vishay.com/docs/28909/acxxcs.pdf
Ik kan zo niet zien of hij nog tegen bepaalde surgespanningen moet kunnen.
Bourns FW10A of FW20A series
https://www.bourns.com/docs/Product-Datasheets/FW.pdf
Eventueel de Vitrohm POS200 serie, alhoewel die niet echt fusible is, is hij wel veilig
https://www.vitrohm.com/content/files/vitrohm_series_pos_-_201708.pdf
Er is ook nog panasonic etc.
Verder lijkt er inderdaad een scheur in je IC te zitten, vervangen dus. Dit verklaart waarom je weerstand eraan ging. Waarom zie ik geen tekst op je IC? Ligt het aan de belichting of is het er afgeschuurd? Weet anders iemand anders hier welk IC dit is?
[Bericht gewijzigd door Hoeben op (17%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Alweer net zoals ik dacht dus.
Doe jezelf een plezier en bestel gelijk een koelblokje mee voor dit ic.
Een ding hebben ze allemaal wel gemeen; na een kwartier kun je er een eitje op bakken, die dingen worden overal loeiheet!
Als je machine dan opwarmt stijgt de temperatuur van dit ic nog meer.
In de datascheet kunnen ze tegen hoge temperaturen blijven werken, maar dat die grote hitte nefast is op den duur mag wel duidelijk zijn.
Ik had het hier natuurlijk niet over het senseo syndroom, dat is iets totaal anders, hier niet van toepassing.
Yep een LNK ic, net zoals in mijn wasmachine die het nu overigens nog altijd doet na herstelling.
Op 20 mei 2020 11:56:11 schreef CrossFireX:
Alweer net zoals ik dacht dus.
Doe jezelf een plezier en bestel gelijk een koelblokje mee voor dit ic.
Een ding hebben ze allemaal wel gemeen; na een kwartier kun je er een eitje op bakken, die dingen worden overal loeiheet!
Als je machine dan opwarmt stijgt de temperatuur van dit ic nog meer.In de datascheet kunnen ze tegen hoge temperaturen blijven werken, maar dat die grote hitte nefast is op den duur mag wel duidelijk zijn.
Ik had het hier natuurlijk niet over het senseo syndroom, dat is iets totaal anders, hier niet van toepassing.
Yep een LNK ic, net zoals in mijn wasmachine die het nu overigens nog altijd doet na herstelling.
Is geen scheur hoor, maar lijkt een spatje doorzichtige lijm.
Ik merk nu wel op dat dat ene beentje (van de 7) die alleen staat wat donkerder is dan de andere.
Wat betreft het hitteprobleem: hij stond aan omdat hij geprogrammeerd was, had hem uitgedaan om opnieuw te programmeren en toen was er het verbrande geurtje. Wordt dat ding warm als hij onder spanning zonder dat hij draait ook?
haha