Ohmpi heeft gelijk, door warmteverlies zal de temperatuur een stuk lager zijn dan verwacht. maar licht bij een dompelweerstand???
Gezien geen parameters opgegeven zijn over warmteverliezen
lijkt me dat de opgave onnodig compliceren.
Als je met alle factoren die in de praktijk voorkomen rekening moet houden dan ben je nog niet klaar.
idd, er is gedurende dit opwarmproces ook warmteverlies uit het recipient. Maar ik denk dat de vraag toch deze factor buiten beschouwing laat want dat mee berekenen lijkt me toch wat hoog gegrepen voor een simpele schoolpopdracht.
@FET, Tenzij om de berekening simpel te houden verondersteld wordt dat de weerstand in een supergeisoleerd recipiënt zit, zal een aanzienlijk deel van de opgewekte warmte weer verloren gaan door de relatief lange opwarmtijd. Langs 3 wegen. Conductie, convectie en straling. Bij kamertemperatuur ligt de golflengte van het IR rond de 10µm.
De berekening is uiterst complex, want de temperatuur stijgt gedurende de proef en de verhouding van de drie warmteverliezen zullen afhangen van de grootte en vorm van het recipiënt, het materiaal, het contactoppervlak waarop het steunt enz...komt daar nog de verdamping bij als de temperatuur het kookpunt zou naderen.
en voor de straling onder meer van de reflectiviteit emissiviteit en dus de kleur van het oppervlak. Een zwart oppervlak emitteert meer dan andere kleuren, mat meer dan glanzend omdat onder meer de oppervlakte van een mat voorwerp op microscopische schaal gezien veel groter is dan bij een glanzend voorwerp enz...