Logo soft opdracht

Hallo, ik zit een beetje vast voor mijn eindopdracht voor school dit jaar...

de opdracht is als volgt:

Relais 1 wordt bediend. Na 6 sec wordt relais 2 automatisch bediend. Tijdens de 6 sec is er een lamp een het knipperen. Als relais 2 in is kun je door middel van een drukknop relais 3 erbij bedienen.

Het is verboden om relais 1 en 2 gelijk bediend te hebben. Als ergens tijdens het proces het thermisch contact wordt bediend gaat de installatie op uit en gaat er een storings lamp knipperen. Tijdens de herstart van de installatie gaat eerst een lamp knipperen 5 sec, dan kan relais 1 pas bediend worden.

zie foto dat is wat ik zover heb .. waar ik vast loop is op de lampen 6 sec laten knipperen als relais 1 word bedient..
en de thermisch contact word bedient gaat de installatie in geheel uit en gaat er een storings lamp knipperen.. tijdens de herstart van de installatie gaat eerst een lamp 5 secs knipperen dan kan relais 1 pas worden bediend..

iemand met ervaring in logo ? is mijn laatste school opdracht

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zat ervaringen met de LOGO, maar zo’n eindopdracht kan ik helaas ook niet maken.
Wat een K omschrijving.
... Relais 1 wordt bediend, door wat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

relais 1 word bedient door een drukknop I1

dus als je op drukknop 1 drukt zal relais 1 moeten inschakelen, na 6 seconde relais 2 en valt relais 1 na 6 seconde af aangezien ze niet tegelijker tijd in mogen.

[Bericht gewijzigd door jamal004 op 9 juni 2020 20:27:48 (67%)

Misschien scheelt het als je de oorspronkelijke opdracht letterlijk hier neerzet.

If you want to succeed, double your failure rate.

... Relais 1 wordt bediend, door wat?

Maakt toch weinig uit neem daar gewoon een drukknop voor.

Het hele verhaal staat in tijdvolgorde door elkaar. Herschrijf eeerst het verhaal in de goed tijd volgorde en het is al een stuk duidelijker.
Als het systeem uit gaat blijft de loge aan neem ik aan want ander kan er ook geen lamp gaan knipperen.

Eigenlijk heb je dan 2 programma stromen die voor het thermisch contact is 1 en voor thermisch contact is 0 dus dat moet als eerste

Voor thermisch contact is 0 gewoon de programma in volgorde afwerken.

Herstart instalatie > timer1 van 5 seconden en lamp knipperen.
Timer1 = 0 (klaar na 5 sec) and drukknop 1 >> relais 1 plus timer 2 = 6 seconde
Timer2 = 0 >> relais 2 aan relais 1 uit
Timer2 = 0 and drukknop 2 >> relais 3

Op 9 juni 2020 20:28:37 schreef Jochem:
Misschien scheelt het als je de oorspronkelijke opdracht letterlijk hier neerzet.

Dit is wat ik als opdracht heb gekregen het staat letterlijk zo beschreven haha..

Drukknop:

Relais 1 wordt bediend. Na 6 sec wordt relais 2 automatisch bediend. Tijdens de 6 sec is er een lamp een het knipperen. Als relais 2 in is kun je door middel van een drukknop relais 3 erbij bedienen.

Het is verboden om relais 1 en 2 gelijk bediend te hebben. Als ergens tijdens het proces het thermisch contact wordt bediend gaat de installatie op uit en gaat er een storings lamp knipperen. Tijdens de herstart van de installatie gaat eerst een lamp knipperen 5 sec, dan kan relais 1 pas bediend worden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is een schoolopdracht.
Ik ga het dus niet voor je maken.
Maar hier is een begin.
Nog lang niet af, want hoe gaat de zaak weer uit?

Examen.lsc

De volgende stap is voor jou.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 9 juni 2020 20:45:28 schreef Toeternietoe:
Het is een schoolopdracht.
Ik ga het dus niet voor je maken.
Maar hier is een begin.
Nog lang niet af, want hoe gaat de zaak weer uit?
[bijlage]

De volgende stap is voor jou.

Dat gedeelde heb ik al zie foto die ik er bij had geplaats,
ik heb alles aan het werken alleen snap ik het deel niet hoe alles uit gaat.

Ik snap dat het een schoolopdracht is, maar ik wil het zelf ook proberen te begrijpen en niet zomaar om hulp vragen.

Ik snap gewoon niet hoe ik er voor voor kan zorgen dan een thermisch relais alles uitschakeld.

Zou je wel kunnen bedenken hoe met een drukknop alles uitgeschakeld kan worden?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 9 juni 2020 20:55:54 schreef Jochem:
Zou je wel kunnen bedenken hoe met een drukknop alles uitgeschakeld kan worden?

Met een break schakelaar contact voor aan de circuit, wat ik zo kan begrijpen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik ben even verder aan het stoeien gegaan.
Ik schreef het al, het is een K... omschrijving.
Zelf heb ik er maar een STOP knop bij gemaakt,
Dat moet een normaal gesloten drukknopschakelaar zijn. Een STOP is altijd een verbreker (Veiligheidseis).

Dat gedeelde heb ik al zie foto die ik er bij had geplaats,
ik heb alles aan het werken alleen snap ik het deel niet hoe alles uit gaat.

Dat kan natuurlijk nooit werken, er is geen enkele uitgang aangesloten.

Wat je ook fout geprogrammeerd hebt is voor 1 tijd 2 tijdrelais genomen.
B001 en B005 staan beide op 6 seconde.
Als je ooit het programma aan moet passen omdat de tijd niet goed is, bv 5 seconde moet zijn, dan MOET je na jaren nog weten dat je beide timers aan moet passen, anders loopt het programma helemaal in het honderd en functioneert het niet meer goed.
Dat is niet fraai, los het op met 1 timer.
Staat al in mijn voorbeeldje.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op 9 juni 2020 21:08:48 (58%)

Op 9 juni 2020 21:03:51 schreef Toeternietoe:
Ik ben even verder aan het stoeien gegaan.
Ik schreef het al, het is een K... omschrijving.
Zelf heb ik er maar een STOP knop bij gemaakt,
Dat moet een normaal gesloten drukknopschakelaar zijn. Een STOP is altijd een verbreker (Veiligheidseis).

Ik weet het.. dit is ook wat ik zelf heb gekregen.

wij krijgen per jaar 5 opdrachten dit is me laatste waarmee ik aan het stoeien ben, wij hebben voorbeeld opdrachten gekregen maar nergens in de opdrachten staat hoe ik het gehele installatie kan uitschakelen met behulp van een storing ( noodstop ) dat is nog het enige wat ik aan het uitvogelen ben de komende uren maar helaas zonder resultaat.

Excusses voor de domme omschrijving.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nee, het komt niet door jou, het is een K... omschrijving.
Dus bedenk er zelf maar een STOP functie bij.
Dat had in de opdracht moeten staan, desnoods heel simpel, van "zorg ook dat het geheel uit kan met een drukknop"

GJ_

Moderator

Op 9 juni 2020 21:03:51 schreef Toeternietoe: Een STOP is altijd een verbreker (Veiligheidseis).

aan een stopknop worden wettelijk niet veel eisen gesteld behalve dat ie voorrang heeft op start en dat ie op iedere bedienpost verplicht aanwezig moet zijn.
Het resultaat moet uiteindelijk zijn dat alle energie naar alle actuatoren word afgeschakeld. Dat maakt bijvoorbeeld eenvoudig 3/2 ventielen voor cilinders verboden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 juni 2020 21:53:02 schreef GJ_:
[...]aan een stopknop worden wettelijk niet veel eisen gesteld behalve dat ie voorrang heeft op start en dat ie op iedere bedienpost verplicht aanwezig moet zijn.
Het resultaat moet uiteindelijk zijn dat alle energie naar alle actuatoren word afgeschakeld. Dat maakt bijvoorbeeld eenvoudig 3/2 ventielen voor cilinders verboden.

We weten niet wat voor een apparaat/machine het is.
Normaal neem je een STOP knop als verbreker, ik wil het niet moeilijker maken dan dat het al is.

Op 9 juni 2020 21:55:07 schreef Toeternietoe:
[...]

We weten niet wat voor een apparaat/machine het is.
Normaal neem je een STOP knop als verbreker, ik wil het niet moeilijker maken dan dat het al is.

het is geen apparaat / motor hellemaal nix,
word ook niet getest word alleen na gekeken op als de daadwerkelijke programma wat ik gemaakt heb werkt.

Nee, het komt niet door jou, het is een K... omschrijving.

Ik vind dat heel erg meevallen. De omschrijving is ook zo gemaakt dat de leerling moet nadenken. Voor mij is het in ieder geval duidelijk. Je moet ook zelf nadenken wat je nog voor extra nodig hebt om de schakeling te laten werken.

Het thermisch contact mag een verbreek, maak of wissel contact zijn dan maakt verder ook niet uit.

Wat ik al zei je moet de omschrijving eerst in de goed tijd volgorde plaatsen. Verder kan ik niet helpen met de software in de tijd dat ik les kreeg was dat op een melsec PLC waar je direct met een toetsenbord op de plc moest programmeren en met ladder diagram.

Het thermisch contact moet helemaal voorin het programma.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 10 juni 2020 20:27:42 (20%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

En Jamal004, is het nog gelukt?

Op 10 juni 2020 20:27:27 schreef Toeternietoe:
En Jamal004, is het nog gelukt?

helaas niet, ik heb hulp bij de leraar gevraagd via teams helaas nog geen gehoor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 11 juni 2020 22:04:12 schreef Toeternietoe:
Voor deze ene keer.

[bijlage]

je bent een topper!!

sorry voor late reactie :)