Hallo beste CO'ers, helaas is mijn wasmachine defect, dus de onderbroek moet maar een dagje extra aan 
Het betreft een Bosch WAS28443NL/07, en hij doet helemaal niets meer. Ik heb het probleem inmiddels gevonden, een defecte voeding rond een TNY267GN. Dit circuit zit op wat Bosch de vermogensprint noemt.
Aan de 230V AC kant van de voeding staat een weerstand van 39 ohm in serie met de brugcel, deze meet hoogohmig en is zwart aan de onderkant. Is dit een veiligheidsweerstand (fusible resistor)? De maten van deze weerstand zijn L=14mm en D=5mm, iemand een suggestie welk merk/type in aanmerking komt?
De TNY267 meet losgesoldeerd 15 ohm tussen D en S dus die lijkt me wel defect.
Ik ben voornemens de TNY267, optocoupler, brugcel en de 39 ohm te vervangen, zijn er nog meer componenten die mogelijk defect zijn of zaken die ik kan meten/testen?
Nee enkel die TNY en die weerstand dienen vervangen te worden
de weestand is wedegelijk een veiligheidsweerstand dus geen gewone in solderen. Optocoupler en brugcel enkel als je zeker bent dat die ook defekt zijn.
Opgelet met die TNY, met een soldeerbout 15W of ander half ok materiaal lukt dit wel om die SMD TNY te vervangen maar zeer voorzichtig doen, heb al vaak moeten prutsen een losgekomen baantje moeten herstellen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Zelfs de optocoupler zou ik niet vervangen. Dan eerder de 2 elco's. In de meeste gevallen gewoon de R en de IC.
Dank voor de tips! Het verwijderen van de TNY is goed gelukt, geen schade aan de PCB. Het is nu wachten op de bestelde onderdelen.
Operatie geslaagd! De machine draait weer. Het bleek dat ik per ongeluk 33 ohm veiligheidsweerstanden had besteld i.p.v. de 39 ohm die erin zat. Verder zijn de bestelde weerstanden fysiek een fractie kleiner dan het origineel en zijn gespecificeerd als 2 watt (type Royal Ohm FRN02WK0330A10). Omdat ik ergens op het web las dat het geen verkeerd idee is de weerstandswaarde wat hoger te kiezen heb ik 2x 33 ohm in serie erin gezet. Maar dit plofte eruit op de inrush current. Gelukkig had ik er 10 besteld. Nu zit er 3x 33 ohm in serie in. En dat blijft heel. Met deze ervaring gok ik dat de originele weerstand een 3 watt exemplaar was.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Proficiat. Blij te lezen dat hier ook succes verhalen tss zitten. Die serieweerstand is niet zo belangrijk in nauwkeurigheid, niet van wakker liggen, als er maar iets begeeft bij een short voor het in de fik gaat. Ik plaats altijd een 100ohm 3w. Nooit last mee. Er gaat toch maar een paar miliamps door. Enkel bij inschakelen moet die de elco laden naar 300v.