eisen definiëren aan metingen.

Beste forumleden,

Ik wil graag wat eisen definiëren voor het meten van spanning en fases van bldc en bdc stromen. De te meten stroom zal minimaal 0-10 A zijn met een shuntweerstand. De te gebruiken instrument hierbij is een labjack u3, dit is een daq. Mijn doel is om wat eisen te koppelen i.v.m. de afwijking van de spanning en stromen.
Dank.

Is dit een schoolopdracht ?

Het begint met het tekenen van een meetopstelling, waarbij het met de praktisch single-ended unipolaire labjack niet zo eenvoudig lijkt om een met PWM gevoedde driefase synchroonmotor te bemeten ?
Dit nog afgezien van de snelheden.

Dat klopt het is een schoolopdracht. Ik wil wat shunt weerstanden plaatsen in serie van de faselijnen. De bdc motor is een 1 fasige motor en de bldc een 3 fase aangestuurde motor zoals je zegt PWM. Als je PWM snelheden bedoeld dan is dat als volgt: 20kHz.

Fyi: De analoge pinnen kunnen kunnen beide zowel op single ended of differentieel geplaatst worden via software.

vergeten

Golden Member

Dan gaat dit topic vast naar https://www.circuitsonline.net/forum/section/20 als het door de mods ontdekt wordt.

Daar geleden andere regels :)

En FAQ al gelezen en de editknop ontdekt. CircuitsOnline is geen chatbox :)

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

OK, ik heb een nieuw topic aangemaakt hierover in de link die gegeven is.

vergeten

Golden Member

Je had beter even kunnen wachten een topic verplaatsen (met reacties) kan alleen een moderator, nu heeft die weer meer werk omdat er een dubbel topic staat :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 16 juli 2020 13:32:52 (11%)

Doorgaans ben ik duidelijk bij wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Volgens mijn beleving liggen de eisen van de meting al vast omdat je al weet met welk meetinstrument je gaat werken. Normaal ga je eerste de eisen bepalen en dat de bijbehorende meetapparatuur daarop uitzoeken en selecteren.

Klopt, dus de eisen kunnen voortbracht worden uit de afwijkingen van meetinstrument en de te gebruiken meetcomponent(shuntweerstand).

De labjack u3 heeft een nauwkeurigheid tussen de 0.01% and 0.06% en een resolutie van 12 bits. De te gebruiken shunt weerstand heeft een tolerantie van ± 1%.

benleentje

Golden Member

de eisen kunnen voortbracht worden uit de afwijkingen van meetinstrument

Dat heeft niets met eisen te maken dat zijn specificaties. Eisen is een vooraf opgesteld pakket waaraan de metingen moeten voldoen.

Het is onderzoeken en parallel eraan eisen opstellen. Dus
Begin mijn project-> Geen eis
Midden mijn project-> Wel eis

Gemeten 5A zal niet exact 5A zijn, er ontstaat er een afwijking a.d.v de specificaties van de te gebruiken instrumenten en componenten, hieraan zal een eis gekoppeld moeten worden.

Nou, als het jou helpt, dan eis ik een helikopter en een pizza met olijven en ananas... maar ik denk dat ik je vraag niet helemaal snap.

Wat voor eis wil je stellen, en waar aan?

Moet b.v. een gemeten waarde tussen 2 grenzen liggen, zeg tussen de 1A en de 8A? En wat als er niet aan de eis voldaan wordt, wat zijn dan de gevolgen? Wordt er dan b.v. een product afgekeurd of krijg ik dan minder olijven op mijn pizza?

Of is de eis dat je gemeten waarde binnen b.v. 5% van de werkelijke waarde zit en zoek je een meetinstrument dat daaraan voldoet?

Ik snap ècht je vraag niet.

Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.

Zoals je zegt: Of is de eis dat je gemeten waarde binnen b.v. 5% van de werkelijke waarde zit en zoek je een meetinstrument dat daaraan voldoet? Men claimt dat het gemeten waarde binnen b.v. 5% pp en of 1% rms van de werkelijke waarde moet zijn, maar van waar komt deze claim? Komt dat door het feit dat een shuntweerstand een afwijking heeft van 1% of een multimeter een afwijking van x procent?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Voorbeeld 1:

• Ik eis dat deze spanning tussen 16 en 20 V ligt
  • De afwijking van mijn voltmeter is maximaal 1 V
  • Als de aflezing van de voltmeter tussen 17 en 19 V ligt, weet ik dat de werkelijke spanning tussen 16 en 20 V ligt.
  • -> Controle is mogelijk; eis is hard te maken. 1

Voorbeeld 2:

• Ik eis dat deze spanning tussen 18 en 18,2 V ligt
  • De afwijking van mijn voltmeter is maximaal 1 V
  • -> Controle met deze meter niet mogelijk
  • -> Er moet een grotere nauwkeurigheid van de meter geëist worden.

--
(1 Als in het eerste voorbeeld de spanning bijv. 19,6 V is, dan kan het gebeuren dat de meter meer dan 20 V aanwijst, zodat de spanning te hoog lijkt terwijl hij dat eigenlijk niet is. Je kunt nu de spanning bijregelen, of alsnog een nauwkeuriger meter gebruiken.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat ik mijn eis moet stellen aan de hand van de instrumenten die gebruikt wordt klopt.

Variabele setting stroomsetpoints(Iset)kan ingesteld worden van 0 tot maximaal(10A),de PWM wordt hierdoor aangepast en de motor draait hierdoor sneller of langzamer, stel dat ik de stroomsetpoint plaats op 2A en meet dit met de shunt via de labjack en mijn meting controleer met een oscilloscoop over de shunt meet, kan het net zo zijn dat ik 5.2A meet door de afwijkingen van de meetinstrument of dergelijke. Ik wil dus kunnen beredeneren hoe groot deze percentage afwijking moet zijn, waar dat aan ligt is voor mij nog een vraag.

Wat voor eisen stel je aan de oscilloscoop waarmee je die meting gaan controleren? Verwacht je dat die meer of minder nauwkeurig zal zijn dan de Labjack?

Hoe groot kies je de weerstand, en dat is de spanningval dan bij de nominale stroom?

Wat zijn de beperkende factoren aan de waarde van die weerstand?

Kun je die voldoende nauwkeurig meten met de Labjack, als die differentieel meet?

Stel nou dat je 10A door een shunt van 10 milliohm laat lopen, dan is de spanning over de shunt wel 100mV, maar wat is de spanning aan elke kant van die weerstand eigenlijk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken