Basreflexpoorten zijn redelijk eenvoudig af te stemmen d.m.v. impedantiemeting aan het systeem op redelijk vermogen (om dynamische effecten mee te wegen).
Bij een correcte afstemming vind je 2 bulten in de grafiek die even hoog zijn.
Dat zijn de 2 resonantiefrequenties, die beide lager horen te zijn dan een enkele impedantie-top van een luidspreker in de vrije lucht.
Een infinite baffle wordt ook wel eens uitgevoerd als een naar achter gevouwen paneel. De bedoeling daarvan is de looptijd van de drukgolf van achter naar voor te vertragen, resp in fase te brengen met de voorzijde.
Een Transmission Line doet iets vergelijkbaars, maar dan via een lange poort. Zo'n 1,20 tot 1,50m. De drukgolf die daaruit komt moet uiteindelijk in fase zijn met de voorkant en wordt onderweg nog gedempt in een langzaam afnemende poortdiameter. Vooral met als doel om te voorkomen dat de drukgolf van de achterkant van de luidspreker de drukgolf aan de voorzijde zal tegenwerken.
Mijn relatieve voorkeur heeft de Transmision Line, wegens de optimale mix tussen kwaliteit en afmetingen.
Maar mijn absolute voorkeur heeft echter de hoornluidspreker, maar die worden voor lage frequenties erg groot. Daarom is in de jaren 40 door meneer Klipsch de gevouwen hoorn bedacht. Moeilijk om zelf te bouwen, lastig om een goeie plek in de kamer te geven (vrije hoeken met lange aansluitende wanden), maar een geweldige laagweergave met uitzonderlijk hoog rendement.
Was een leuke hobby.
Overigens ben ik het helemaal eens met @FET. Voor normaal thuisgebruik is een stevige gesloten kast (zware persing mdf), luchtig gevuld met glaswol, of speciaal daarvoor gemaakt materiaal, de beste garantie op een goed resultaat.
Met de nadruk op "stevige".