Dag iedereen,
Ik wil de leefbatterij van mijn caravan laden terwijl ik rij en heb daarvoor een DC-DC lader gekocht (https://www.bol.com/nl/p/tecmate-optimate-dc-dc/9200000090601970 )
Nu heeft mijn wagen zoals elke moderne auto een 13 polige stekker maar mijn sprite alpine van 1969 een 7 polige stekker. Ik zou de 7 polige graag op de caravan houden want mijn vader zijn auto heeft nog een 7 polige stekker.
De caravan heeft een achterste mistlicht dat ik graag zou blijven gebruiken - dus kan mijn constante stroom niet via het blauwe kabeltje laten gaan.
Nu zou ik een verloopkabel willen kopen 13polig -> 7 polig met een kabeltje dat er extra uit komt waar de 12 volt op zit om de batterijlader op aan te sluiten. ( zie bijlage voor een tekeningske)
Dit allemaal omdat op een 13 polige stekker een pinnetje voorzien is voor opladen trailer accu (pin 10 bruin/rood = laadkabel voor caravan accu)
Ik dacht dus de verloopkabel van op de foto te kopen en hopelijk kan ik de 13 polige stekker openmaken en een extra kabeltje verbinden.
Wat denken jullie ? Bestaat hier een beter systeem voor ?
Bestaat de kabel die ik beschrijf misschien ergens ? Ik kan hem alvast niet vinden.
Bedankt voor jullie input alvast
Sander
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Als je het netjes doet, neem je uiteraard ook de bijbehorende massa vanaf de 13 polige stekker. Bij de plus van pin 10 hoort de massa op pin 11.
Daarmee voorkom je overbelasting van de massadraad/pin 3 die fungeert als massa voor pin 1 t/m 8 voor de normale rijverlichting.
Je kunt ook de pluggen los kopen, samen met een metertje (of hoeveel je maar nodig hebt) kabel met genoeg aders. Dan maak je de verloopkabel zelf. In de plug zijn de contacten genummerd, als je per ader aansluit en binnenin begint kan het niet misgaan.
[Bericht gewijzigd door Henk H. op (15%)]
mvdk
Golden Member
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Met zoiets kun je alle aansluitingen benutten: https://www.ebay.com.au/itm/TrailerPlugSocket-by-MASO-13-to-7-pin-N-S-…
(je hebt dan een 12N en een 12S output ter beschikking: https://i.pinimg.com/originals/c9/1b/0f/c91b0f09a43a1227d371da6ab6cabb…
Je kan ook een zogenaamde 7/13 polige stekker monteren. Dit is een stekker met zowel een 7 polige als een 13 polige zijde.
Een andere optie is een zgn multicon stekker aan de aanhanger monteren en de moderne auto ook een multicon stopcontact te voorzien.
Het voordeel van het multicon systeem is dat zowel stekker als stopcontact compatibel is met het 7 polige systeem.
Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga voor de 7 & 13 polige stekker gaan. Wist niet dat deze bestonden. Als papa de caravan trekt heeft hij geen batterijlader, maakt niet uit!
De massa ook uit de 13 polige stekker nemen is een goed plan! Bedankt om dat te zeggen.
De auto van papa naar een 13 polige stekker ombouwen lijkt me niet de moeite voor die 2 keer dat hij met de caravan zal rijden .
Bedankt allemaal!
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 23 juli 2020 15:51:35 schreef EL83:
Je kan ook een zogenaamde 7/13 polige stekker monteren. Dit is een stekker met zowel een 7 polige als een 13 polige zijde.
[bijlage]Een andere optie is een zgn multicon stekker aan de aanhanger monteren en de moderne auto ook een multicon stopcontact te voorzien.
[bijlage]Het voordeel van het multicon systeem is dat zowel stekker als stopcontact compatibel is met het 7 polige systeem.
De aansluiting is niet volgens de ISO 11446. Pennen 3, 9, 10, 11 en 13 moeten diameter hebben van 2,5mm². Volgens ISO 11446 mogen de massa's aan aanhangerzijde niet met elkaar gekoppeld zijn. Pen 11 heeft geen aansluiting. Dat is onmogelijk als je alles via de norm aansluit. De 7-polige is niet eens een 7-polige maar een 13-polige Multicon West (NEN 6120) waar 6 extra contacten rond de 7 polen staan.
@sakke: als je het aanpast, doe het dan goed. Je zou er ook kunnen voor opteren een aparte 12V te monteren zoals veel in UK gebeurd. Dat zijn dan stekkers met een wit dekseltje. Deze zou ik niet overwegen. Je zit dan met een gammele sigarenaansteker plug. Korte pijn en de 7-polige vervangen door 13 met de correcte draad secties. Deze kabel is het gemakkelijkst te vinden in Duitse autoshops. Is er een achteruitrijlamp aanwezig op de caravan? Dan kan je niet anders dan overschakelen naar 13-polig. Het achteruitrijlicht moet werken.
De kans dat je batterij gaat laden zonder extra 'booster' is niet groot. De spanningsval over de dunne draadjes is vrij groot. Je moet ook zorgen dat je caravan batterij niet wordt leeg getrokken door de auto. Een booster zoals Schaudt WA1208 is zeker een aanrader.
edit: of het gaat werken met het model wat je aangeeft is koffiedik kijken. Hoeveel spanning je in de caravan krijgt is te meten.
off topic: je caravan al op een weegschaal gezet? Wij hadden een IT uit 1976 en die was technisch overladen met alleen de af fabriek basisuitrusting.
Op 24 juli 2020 13:34:43 schreef buckfast_beekeeper:
[...]De aansluiting is niet volgens de ISO 11446. Pennen 3, 9, 10, 11 en 13 moeten diameter hebben van 2,5mm². Volgens ISO 11446 mogen de massa's aan aanhangerzijde niet met elkaar gekoppeld zijn. Pen 11 heeft geen aansluiting. Dat is onmogelijk als je alles via de norm aansluit. De 7-polige is niet eens een 7-polige maar een 13-polige Multicon West (NEN 6120) waar 6 extra contacten rond de 7 polen staan.
@sakke: als je het aanpast, doe het dan goed. Je zou er ook kunnen voor opteren een aparte 12V te monteren zoals veel in UK gebeurd. Dat zijn dan stekkers met een wit dekseltje. Deze zou ik niet overwegen. Je zit dan met een gammele sigarenaansteker plug. Korte pijn en de 7-polige vervangen door 13 met de correcte draad secties. Deze kabel is het gemakkelijkst te vinden in Duitse autoshops. Is er een achteruitrijlamp aanwezig op de caravan? Dan kan je niet anders dan overschakelen naar 13-polig. Het achteruitrijlicht moet werken.
De kans dat je batterij gaat laden zonder extra 'booster' is niet groot. De spanningsval over de dunne draadjes is vrij groot. Je moet ook zorgen dat je caravan batterij niet wordt leeg getrokken door de auto. Een booster zoals Schaudt WA1208 is zeker een aanrader.
edit: of het gaat werken met het model wat je aangeeft is koffiedik kijken. Hoeveel spanning je in de caravan krijgt is te meten.
off topic: je caravan al op een weegschaal gezet? Wij hadden een IT uit 1976 en die was technisch overladen met alleen de af fabriek basisuitrusting.
Ik heb uiteindelijk die optimate lader aan een aparte vaste 12volt draad aangekoppeld en dit laadde mijn leefbatterij perfect op tijdens de rit.
Over de offtopic. We hebben de caravan gewogen voor we naar frankrijk vertrokken voor 3 weken en kwamen op 740kg volgeladen (2 fietsen in het gangpad)
Ik heb dan 12 flessen water uit de caravan in de auto gezet om nog 18kg lichter uit te komen.
Caravan wordt komende zaterdag verkocht voor een vw california t4 omdat de volgende wagen een kia EV6 is en de range beperkt zal zijn. Het gebrek aan goeie winterstalling speelt ook mee.
Bedankt!
Groetjes
Sander
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?