Vaatwasser foutcode 40 ook bij open deur

Ikea enastaende (maar er zullen meer typen/merken zijn met soortgelijke foutcodes) geeft foutcode 40 knipperend piepend. Inschakelen bij deur open geeft even 2 horizontale streepjes en dan de foutcode. Reset werkt niet. Ook niet progr toetsen hoog en laag gelijk inhouden. De machine gaat ook een tijd afpompen. Dat stopt maar fout blijft. Zowel bij deur open als dicht. Iemand een idee?

Dag Guus. Ikea heeft van verschillende leveranciers vaatwassen afgenomen. Een foto van het typeplaatje had fijn geweest. Nu naar veronderstellingen toe betreffende je zeer beperkte uitleg. Ten eerste, het zou bijvoorbeeld een zanussi kunnen zijn. Dan zit je met fout i40. Mogelijks de pressostaat verstopt. Dit is een onderdeel dat de hoogte van het water meet en heeft een darmpje eraan verbonden en een 3 tal draden. Het kan ook een lekkage zijn en de reactie van de veiligheid. Check de motorruimte ofwel bodemplaat.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Merk is AEG/electrolux
Foutcode is i40
Probleem met de waterniveaumeter (pressostaat)
trek eens een foto zodat ik weet of dit een model pressostaat het is.
Soms is het een klein model die centraal zit , soms is het een zwart groter model die helemaal rechts zit.
(Zit verborgen achter de metalen plint onderaan de vaatwas).
Opgelet video Soldeerbout is verkeerd, daar vervangen ze de sensor maar je moet die gewoon reinigen, zit vuil in, vervangen heeft geen nut tov reinigen behalve geld wegsmijten.

Wat concentreerde wind doet wonderen. Ik voorzie meestal ook water in de machine om de luchtstroom met wat massa kracht bij te zetten. Lekker morsen. Veel plezier.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Foutcode is i40, Na dag stekker er uit en wat proberen ineens weer te bedienen. Na paar minuten i20. Afzetten, aanzetten, reset en weer werken. Tijdje later hetzelfde. Uiteindelijk wasprogramma kunnen afwerken tot 4 of 1 resterend in het display. Geen einde met groen vloerlicht. Ik ga hem uitbouwen en nakijken. Foto maken lukt niet met mijn Nokia 6021 (die mensen bestaan nog). Foto laten maken en per e-mail naar mij toe maar kan daar niets mee.

Pressostaat zit van voor. Hoef je niet uit te bouwen. Zie filmpje. i20 kan dezelfde oorzaak hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Inderdaad gewoon van voren , i10 , i20 , i30 , i40 kan allemaal bij verstopte niveauslang of vuil in in deze sensor.

Met enige moeite foto van label.

Lijkt me iets oost-europees. Ga kijken of ik de pressostaat zie.

Afwassen met korte programma's en lage temperaturen zorgen voor veel problemen met deze toestellen. Vet en vuil lost slecht op en hoopt zich op in de sensor of in de slang naar de sensor toe.
AEG/Electrolux heeft daar een revisiekit voor uitgebracht. Deze bevat een nieuwe sensor, 2 types o-ring, een slang en een kleine sifon die je in de machine in de filterbak moet monteren. Dit zorgt ervoor dat er geen vet e.d. in het kleine gaatje komt waar de meting gebeurt.

Na enige dagen redelijk werken nu weer hommeles.
Voorplaat losgeschroefd. Zie 2 foto's. Is de pressostaat het ding in het midden met 2 slangetjes? Rechts daarvan heeft 2 dikke zwarte slangen, dat lijkt me de pomp.

Wel, er is een modificatie gekomen.Aan de hand van mijn bijgevoegde service info kan je ook zien waar dat gevalletje zit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik begrijp niets van bijgevoegde service info. De vraag is of de pressostaat het ding is boven de schroef voor de achterste poothoogte. Dus waar 2 dunne slangen aanzitten

Neen. Ik zie bovenaan jouw foto een kabelboom met paarse grijze blauwe draden. Daarboven zie ik een grijze darm. Volg die naar rechts toe dan kom je op de pressostaat uit. Wat begrijp je niet aan mijn pdf? Je werk is maar half gedaan. De zijwand moet er af bij deze modellen. De modellen met vooraan de pressostaat zijn minder oud.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 2 september 2020 22:16:16 (99%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Steeds gedacht dat de pressostaat een doorstroomsensor was. Vandaar mijn idee dat het aan de pomp zat. Nu begrepen dat een pressostaat het zelfde is als een niveaumeter. Dat is inderdaad een vrij simpel ding met een slang en een paar draden. Ik vrees dat de machine even uitgebouwd moet worden. Wat is het type vervanger D2 60 ?(=breedte van de machine

Een doorstoomsensor noemt flowmeter. Idd uitbouwen, zeker als leek. Het leven van een hersteller is hard.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 2 september 2020 22:43:41 (49%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik probeer eerst of de slang vuil/verstopt is en dan de niveasensor. Als een nieuwe nogig is, is dat dan voor vaatwasser type 60 (van de genoemde 60/45/55 typen) dus 1174745107 voor D2 20 ?Enig idee waar daar snel aan te komen is want ik zag voor een gelijksoortige vervanger 2 weken.

De 1174745107 is bij alle leveranciers gewoon in stock. Is er een onderdelenwinkel (europarts of drg) in je buurt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Europart Weesp is dichtste bij maar die geeft 2 wk aan voor de €26,49. Het origineel kost daar € 44,49. Zoek nog wat.

Je moet machine niet!! uitbouwen je kan er langs voor aan, zoals mijn eerste post luchtkamer voor de grijze pressostaatbuis REINIGEN, vervangen pressostaat heeft GEEN zin en gaat probleem niet oplossen! Het probleem is dat het waar die grijze buis op toe komt verstopt zit, pressostaat zelf is niet verstopt en vervangen gaan niets oplossen!

Op 28 augustus 2020 20:16:43 schreef guusje:
Met enige moeite foto van label.[bijlage][bijlage]
Lijkt me iets oost-europees. Ga kijken of ik de pressostaat zie.

Op de foto staat duidelijk het AEG electrolux label/logo en de aeg/electrolux model code, succes!

Als je een zaklamp in de filterbak legt dan kun je de smurrie in de drukkamer zien als je langs voor onder in de machine kijkt.

Op 3 september 2020 09:24:02 schreef rdonne:
Als je een zaklamp in de filterbak legt dan kun je de smurrie in de drukkamer zien als je langs voor onder in de machine kijkt.

Voila is dat dat je moet doen.

Die witte pot centraal is het "centraal pomphuis" vandaar vertrekt een grijze darmpje naar rechts dit is de "pressostaatslang" op het einde van die slang helemaal rechts zit zwart doosje, de "pressostaat". HEt porbleem is dat het verstopt zit waar de pressostaatslang op het centraal pomphuis komt.
als je het darmpje rechts van de pressostaat halt kun je met een waterspuit en water via dat darmpje de verstopping reinigen (of met perslucht of wadever. De pressostaat (zwart blokej) zelf laat je dus zitten, niet vervangen en daar geen water in gieten.

De grijze slang van centraal pomphuis naar pressostaat is volkomen schoon en droog. Ook de pressostaat zelf. Blazen op de slang naar het pomphuis geeft geen weerstand. Met een looplamp onder in de machine is achter/onder veel licht te zien maar geen vuil in deel van het pomphuis waar de slang aan zit.Dat lijkt een rechthoekig kamertje. Kabeltje door aansluiting slang naar binnenkant machine geeft een klein beetje zwarte aanslag aan het kabeltje. Eerder al bij een hete machine soda bijgevuld. Na 5,5 jaar dus erg schoon. Probleem van i20 blijft. 5 minuten na aanzetten, paar minuten later en dan nog een keer. Daarom komt morgen een pressostaat. Ben benieuwd.
Zit er normaal lucht in de pressostaatslang of water?

Lucht. Het kan bijna niet anders of de pressostaat is stuk. De optie print of kabelfiche is er ook natuurlijk altijd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?