miedema
Golden Member
OBD2
Ik denk dat ik mijn OBD2 aansluiting gevonden heb:

klik op plaatje voor een grotere versie
Hij bleek achter een paneel onder het stuur te zitten.
Welk middel is het handigst om dit uit te lezen?
Ik heb even gegoogeld op de door Jacques1956 genoemde ELM327. Er zijn versies met Bluetooth en Wifi. Is er een voorkeur? Ik begrijp dat m'n iPhone niet wil werken met de Bluetooth versie, maar ik heb ook een Android tablet, en Windows laptops.
Software?
Ik neem aan dat die OBD2 codes uitspuugt, en dat je software nodig hebt om die te vertalen naar begrijpelijke kreten. Suggesties?
.
En natuurlijk dank voor alle andere suggesties 
Ik neem alles mee, en weeg ze af...
@ High met Henk
Ik ken de mannen van deze Citroën dealer al 18 jaar. Mechanisch heb ik het volste vertrouwen in ze. Wel gaat het minder goed in de autobranche, en zijn ze ingekrompen. 10 jaar terug hadden ze een aparte monteur voor alle elektro / elektronica, nu niet meer.....
groet, Gertjan.
Dat is inderdaad de OBD2 diagnose aansluiting.
Bluetooth ELM327 in combinatie met de Android app 'Torque' is erg gemakkelijk om zelf wat dingen te loggen, foutcodes op te vragen en het motorlampje te resetten.
Ik verwacht alleen niet dat je hiermee je probleem gaat vinden/oplossen, want zo'n dongle kan over het algemeen alleen de vrij algemene informatie (toerental, koelvloeistoftemperatuur, O2 sensors e.d.) uitlezen en merk-onafhankelijke storingen (Pxxx codes) als je motorlampje brandt. Een issue zoals deze zul je echt merkspecifieke hardware en/of software voor moeten hebben die veel dieper in de registers van de ECU kan opvragen.
Heb zelf zo'n ELM327 dongle en bijv. de storing waardoor het ABS-lampje bij een Fiat ging branden kon hij niet vinden/mij informatie over geven. Zelfde met airbag lampje bij een VW. De P0420 melding (katalysatorsysteem efficiëntie onder drempelwaarde) bij mijn Toyota die het motorlampje liet branden wél, aangezien dat een algemene, merk onafhankelijke code is.
Ik zou je vraag ook eens op een Citroën forum stellen. Daar zit vast wel een kenner. En wellicht ook wel iemand met dealer uitleesapparaat om in de ECU te kunnen graven.
miedema
Golden Member
Ha Paul,
Het zou kunnen dat er een verkeerde dynamo op gegaan is. Vaak kan je in de BSI (bodycontrol) het type veranderen. Dit kan alleen goed met de dealer tool soms werkt autel ook goed.
Helaas moet ik de dealer gaan vertellen dat de dynamo via een serieel protocol bestuurd wordt.... Ik verwacht dan ook niet dat ze die dealertool hebben...
Dat de dynamo nu wel reageert op de besturing, wijst dat er op dat die communicatie OK is, of kunnen er subtielere communicatiefouten zijn?
.
Met een elm327 en torq kun je alleen de motor ecu uitlezen
Betekend dat dat je via die OBD2 allen motor foutcodes kunt krijgen, en dus niet betreffende de dynamoregeling?
.
@SparkyGSX
Het zou natuurlijk kunnen dat er nu een verkeerde dynamo in zit, maar als ik het goed begrijp is die vervangen omdat de oude dynamo (die zeker wel het van het juist type/versie was) exact hetzelfde symptoom gaf.
Klopt. toen was de eerste (best logische..) gedachte dat de dynamo zelf defect was. Achteraf waarschijnlijk dus niet....
.
Op het moment staan de koplampen aan om de accu te ontladen (met het contact aan) Eens kijken of inderdaad het accu management daar op reageert....
groet, Gertjan
miedema
Golden Member
Ik heb net een testje gedaan, en de accu ontladen door de koplampen een ruim uur te laten branden. Daarna een stukje gereden.
Tot nu toe kwam de laadspanning niet boven 12,4...12,7V.
De laadspanning steeg nu wel naar 13,6…13,8V. Ook met flink belasting (koplampen, achterruitverwarming).
Na een stukje rijden zakte dat langzaam weer richting 13,0…13,1V.
Het lijkt er dus toch op dat er een intelligent laadmanagement aan het werk is. Ook in een 10 jaar oude auto…
Het idee dat dat die hele lage spanning van rond de 12,5V toch de bedoeling is van een accumanagement bij een volle accu wint terrein 
Bij mijn partner van 2010 gaat zelfs de radio uit na een tiental minuten, zelfs met het contact aan . Ik verwacht dat de lichten ook zullen doven
Dat is bij mij precies zo. Hij gaat dan in "Eco mode". dus ik moest het in de gaten houden, en de koplampen steeds weer opnieuw aan doen....
Verder ga ik morgenmiddag bij daandc langs, die aangeboden heeft m'n OBD2 uit te lezen. Heel vriendelijk van hem, ben benieuwd wat dat oplevert....
groet, Gertjan.
EricP
mét CE
Verder ga ik morgenmiddag bij daandc langs, die aangeboden heeft m'n OBD2 uit te lezen. Heel vriendelijk van hem, ben benieuwd wat dat oplevert....
Je bent niet de enige 
En als blijkt dat het zo hoort... Zeker bij je sleutelaar op de koffie (koekjes niet vergeten) voor een goed gesprek over de factuur en het werk wat je zelf nog hebt moeten verzetten door hun gepruts?
Op 30 augustus 2020 16:44:30 schreef miedema:
Ik heb net een testje gedaan, en de accu ontladen door de koplampen een ruim uur te laten branden. Daarna een stukje gereden.Tot nu toe kwam de laadspanning niet boven 12,4...12,7V.
De laadspanning steeg nu wel naar 13,6…13,8V. Ook met flink belasting (koplampen, achterruitverwarming).
Na een stukje rijden zakte dat langzaam weer richting 13,0…13,1V.Het lijkt er dus toch op dat er een intelligent laadmanagement aan het werk is. Ook in een 10 jaar oude auto…
Het idee dat dat die hele lage spanning van rond de 12,5V toch de bedoeling is van een accumanagement bij een volle accu wint terrein[...]Dat is bij mij precies zo. Hij gaat dan in "Eco mode". dus ik moest het in de gaten houden, en de koplampen steeds weer opnieuw aan doen....
groet, Gertjan.
Gertjan OBD2 hebben ze alleen in amerika
Wij hebben de EOBD standaard . ( E= european)
JOBD is japans .(J= japanese)
Voor de rest komt het redelijk overeen . 
Maar de tester hier kan ook merkspecifiek uitlezen dus dit probeer ik ook even uit .
Met een beetje geluk zit bouwjaar en type in de tester.
Tot morgen
Misschien is het toch lucratief om in de mapping te duiken in de ecu om de boordspanning versus de laadstroom te kunnen veranderen als er een 2e accu bij komt.
Dat zou mij heel erg interesseren voor in mijn Ducato kampeerbus met Euro6 - zie apart draadje. Hoe begin ik daaraan? Ik kan per OBD2 aan de motor-ECU maar zit dit verhaal niet eerder in de chassiscomputer, waar men blijkbaar niet zo licht aangeraakt? Heb je pointers naar handleiding/howto/procedure?