ik heb een UPS gekregen op het werk en een heel stel nieuwe lood accu's in doos. allemaal ongebruikt maar wel een paar jaar in het rek gelegen.
ikke blij dus..
UPS open en de accu's gemeten, helaas..
accu1:1.8v
accu2:2.0v
accu3:0.3v
accu4:1.4v
accu5:1.5v
accu6:1.2V
accu7:4.0v
accu8:9.0v
accu9:9.0v
accu10:7.0v
waar ze zaten, geen idee. 2 stuks in de UPS, 4 stuks in een expansion pack van de UPS en de rest nieuw in doos.
nuja, hopeloos dacht ik. bij aanleggen van een lood accu lader gaat alles instant naar 13,8V. lader afkoppelen, heb je weer bovenstaande.
dus dacht ik.... mijn CTEK lader heeft zo een 'desulfatering functie'. die heeft al eens een morsdode auto accu herladen ook.
na een dag of 2-3 dat de lader oranje/groen knippert, begint die ineens op oranje te staan en nog een dag later groen lichtje dat accu vol is.
en idd, 13,4V op de accu.
accu afkoppelen blijft die na 2-3dagen gewoon op 12,4-12,6V hangen. ze doen het nog.
Daarnet de gekste test gedaan. 3 ervan in serie (de 1.2-1.5 en 4.0 accu) en in mijn ebike gegooid.
en die doen het redelijk goed. spanning zakt belast wel naar 30V maar als je dan het gas lost, gaan die weer naar 36,5V samen.
heb er een 2km mee gereden en thuis stonden ze nog op 36V.
het zijn nu wel geen accu's om zomaar 10A uit te trekken, dus heb ze nu als 36V op onze frietketel gezet. er loop ongeveer 1A en ga ze zo eens leegtrekken. maar waar mag ik 'belast' stoppen met leegtrekken?
het zijn zulke types
of andere tips hoe ik de algemene status kan bepalen om te zien hoelang er nog leven uit te halen is