lood accu ontlaad test na recovery

ik heb een UPS gekregen op het werk en een heel stel nieuwe lood accu's in doos. allemaal ongebruikt maar wel een paar jaar in het rek gelegen.

ikke blij dus..
UPS open en de accu's gemeten, helaas..
accu1:1.8v
accu2:2.0v
accu3:0.3v
accu4:1.4v
accu5:1.5v
accu6:1.2V
accu7:4.0v
accu8:9.0v
accu9:9.0v
accu10:7.0v

waar ze zaten, geen idee. 2 stuks in de UPS, 4 stuks in een expansion pack van de UPS en de rest nieuw in doos.

nuja, hopeloos dacht ik. bij aanleggen van een lood accu lader gaat alles instant naar 13,8V. lader afkoppelen, heb je weer bovenstaande.
dus dacht ik.... mijn CTEK lader heeft zo een 'desulfatering functie'. die heeft al eens een morsdode auto accu herladen ook.

na een dag of 2-3 dat de lader oranje/groen knippert, begint die ineens op oranje te staan en nog een dag later groen lichtje dat accu vol is.
en idd, 13,4V op de accu.
accu afkoppelen blijft die na 2-3dagen gewoon op 12,4-12,6V hangen. ze doen het nog.
Daarnet de gekste test gedaan. 3 ervan in serie (de 1.2-1.5 en 4.0 accu) en in mijn ebike gegooid.
en die doen het redelijk goed. spanning zakt belast wel naar 30V maar als je dan het gas lost, gaan die weer naar 36,5V samen.
heb er een 2km mee gereden en thuis stonden ze nog op 36V.

het zijn nu wel geen accu's om zomaar 10A uit te trekken, dus heb ze nu als 36V op onze frietketel gezet. er loop ongeveer 1A en ga ze zo eens leegtrekken. maar waar mag ik 'belast' stoppen met leegtrekken?

het zijn zulke types
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRplpXWQSdnKGiT960sXU3JMI03MvBot8NNQQ8_EXisQeYLFz_pTZ4Dv1OYQwc-SJNvTGtRqCCJdSn-jRTpSpdqrPfx9lIOzlJHaN8GBcmvcMRsBI29Syu-yCmd&usqp=CAY

of andere tips hoe ik de algemene status kan bepalen om te zien hoelang er nog leven uit te halen is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Laagste is zo'n 11 volt, aangeraden wordt meestal de spanning op of boven 11.6v te houden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

openklemspanning na recovery of tijdens het belasten?

1cell nu leeg getrokken tot 7.99V en toen ik de belasting wegnam ging die weer naar 10.98V.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 18 september 2020 17:55:37 schreef fcapri:

het zijn nu wel geen accu's om zomaar 10A uit te trekken

Nou .. dat moeten ze makkelijk kunnen doen, die dingen zitten in 1500VA UPS-en (met twee in serie) daar loopt heel wat meer stroom.

Onder last zijn ze met 10V ECHT leeg.

Je conclusie "ze doen het nog" is correct, ze doen nog *iets*, maar als je ze met je fiets al na 10V trekt is de inwendige weerstand al veel te groot.

[Bericht gewijzigd door Sine op 18 september 2020 18:20:00 (19%)]

hmmm. ga ik die piste eerst eens op.
Ri meten, paar ontlaad/laad cycli, Ri meten. desulfateren op loslaten, Ri meten..
ik heb al veel defecte lood accu's gehad en de meeste stonden een dag later weer op lage spanning, of werden heet tijdens het laden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken