Pneumatiek van oud bandenwissel apparaat

Beste allen, de vraag is eerst of ik met deze vraag in de juiste sectie sta en of er in dit forum vragen over pneumatiek beantwoord kunnen worden. Het is wel heel basaal. Ik heb dus een oud bandenwissel apparaat van het merk MWH Reifen-montier-Gerat staat er op. Ik vind er niets over op internet.
Er zitten 2 pneumatische delen op. Een grote cilinder die de band van de velgrand af drukt. En een membraampot die daarna de velg vasttrekt om er aan te kunnen werken. Ieder deel wordt bediend met een kraantje. Nu lekken de kraantjes heel erg. Alles werkt dus wel maar er gaat zoveel lucht verloren dat de compressor voortdurend weer aanslaat en het een rot gehoor is. Ik wil het graag repareren, maar heb nog enkele vragen.
Ik heb het kraantje gedemonteerd en dat lijkt zo gemaakt dat er altijd!(zal niet de bedoeling zijn maar ja) lucht uit ontsnapt. Dat gebeurt via een V-vormige gleuf in de lengte richting, die in beide kraantjes zit. Het lijkt me dat de luchtdruk bij open kraantje vol op de cilinder of membraan staat en kan blijven staan. Er hoeft dus lijkt me geen vaste drukverlagende voorziening te zijn.
Lang verhaal, maar de vraag is of er iemand ie die hier wat op kan zeggen.
Zo ja dan ga ik kijken of ik wat foto’s kan uploaden. Groet, Govert

Ik zou deze vraag zeker op een autoforum en/of oldtimerforum uitzetten. Daar werken ze tenminste met deze toestellen.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
High met Henk

Special Member

Wat bedoel je met kraantjes?

Ik neem aan ventielen.

Ventielen hebben zelf in principe geen overdruk lekkage, behalve 1 overdruk ventiel (als die er al in zit) maar dat is er dus maar 1 en meestal op de inkomende drukleiding.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank voor jullie antwoorden. De idd ventielen bestaan uit rubberen cuppen die excentrisch in een behuizing ronddraaien en daardoor gaatjes openen/sluiten. Die cuppen konden axiaal heen en weer maar dat moet niet kunnen. Ik heb als vulling een plaatje van de goeie dikte wat bol gemaakt voor de vering en die achter de cuppen gezet. Probleem opgelost!! Daar wordt een mens uiterst tevreden van!
Nogmaals dank en groet, Govert

Waarschijnlijk komt jouw lekkage uit een ontluchting / afblaas.
Interne lekkage van het ventiel.

Vraag iemand die bij een technische dienst van een fabriek werkt.
Gooi de ouwe meuk er af en plaats dan een festo ventiel.

M.vr.gr.

Ja daar heb je denk ik gelijk in. Maar gezien het aantal keren dat ik hem gebruik, dan spelen kosten ook weer een rol.....Groet!