Van kWh naar pulsen

Om mijn opgewekte zonneenergie in de "toon" thermostaat weer te geven heb ik pulsen nodig zoals die door vele kWh meters worden gegenereerd.
Aangezien ik twee gescheiden pv systemen heb, en 1 toon met een pulsingang, zoek ik een mogelijkheid om de pulsen zelf te maken afhankelijk van de samengevoegde totaal opgewekte energie, die digitaal uit te lezen is.
Wie heeft een idee hoe dat aan te pakken ?

Arduino kloontje of ESP.

Elke Wh is een puls toch? Moet te doen zijn

Ja dat klopt, maar hoe dan weergeven, heel snel bijv. 1000 pulsen bij 1kWh en even later 300 omdat dan 300Wh wordt gegenereerd. Wanneer is de telling compleet , volgens mij klopt dat zo niet

Arco

Special Member

Bij 300Wh komt er gewoon iedere 12 seconden een puls, bij 1kWh iedere 3.6 seconden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank Arco, effe de goede denkrichting opgestuurd.

Als vervolg op bovenstaande heb ik op een raspberry pi een led blinkend die door de "Toon" zonmeetmodule wordt herkent.
Elke 5 minuten wordt met een python script de actuele energiewaarde opgehaald van de "ginlong" website en onder andere omgerekend naar de pulslengte en opgeslagen in sample.txt bestand.
Onderstaand python scriptje haalt doorlopend de pulslengte op en stuurt dan de led aan.

code:

import RPi.GPIO as GPIO                      # Import Raspberry Pi GPIO library
from time import sleep                       # Import the sleep function 
port = 12

GPIO.setwarnings(False)                      # Ignore warning for now
GPIO.setmode(GPIO.BOARD)                     # Use physical pin numbering
GPIO.setup(port, GPIO.OUT, initial=GPIO.LOW) # Set pin 12 

while True:
  f = open('sample.txt', 'r')
  aan = f.read()
  lengte =(float(aan))
  f.close()
  lengte = int((lengte * 1000) + 0.05) / 1000.0

GPIO.output(port, GPIO.HIGH) # Turn on
  sleep(0.06)                  # Sleep for 1 second
  GPIO.output(port, GPIO.LOW)  # Turn off
  sleep(lengte)                # Sleep for pulslengte

Echter mijn vraag is nu, hoe nauwkeurig is het bovenstaand scriptje i.v.m. het lezen van sample.txt en met de sleep funkties, omdat die tijd bij de pulslengte bijkomt.
PS python heb ik erg weinig ervaring mee.

Op 10 oktober 2020 20:38:34 schreef Arco:
Bij 300Wh komt er gewoon iedere 12 seconden een puls, bij 1kWh iedere 3.6 seconden...

Doe nou de eenheden goed....

Bij 300W komt er gewoon iedere 12 seconden een puls. Bij 1kW (verbruik/levering) komt er iedere 3.6s een puls (dus als dat een uur duurt, heb je na een uur (3600 s) 1000 pulsen gezien en 1kWh geregistreerd.

Over je scriptje: Wat ik zou doen is via cron iedere 5 minuten een scriptje pakken. Die haalt het "verbruik/levering laatste 5 minuten" op, en rekent dan gewoon uit hoe vaak je moet knipperen om in 4:55 dat vermogen te registreren. Zo ziet de toon niet steeds een enorm vermogen gedurende korte tijd op de 5min momenten en dan 4:50 niets.

Hij loopt dan wel ongeveer 5 minuten achter, maar dat zal veel minder effect hebben dan virtueel 10kW gedurende 5s en dan 4:55 niets.

[Bericht gewijzigd door rew op 15 oktober 2020 14:31:29 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat om de 5 minuten gebeurt toch al zo ?
Met 1e scripje hoeveelheid energie ophalen en omrekenen en wegschrijven.
Met 2e scripje doorlopend pulslengte controleren en led aansturen.Nooit meer dan de berekende pulslengte en dat 5 minuten lang.

Arco

Special Member

Doe nou de eenheden goed....

In dit geval maakt 't niet uit of het kW of kWh is: pulsen blijven hetzelfde.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je hebt wel een probleem als het verbruik erg laag wordt : dan kan het wel eens langer duren dan 5 min vooraleer er nog een puls komt. Ik heb dan ook geen vaste tijd, maar ik kijk naar de duur van de laatste puls. Hier kan je dan een actueel verbruik van berekenen. Dit verbruik geef ik dan uit, maar als de volgende puls langer duurt (er komt geen nieuwe puls), doe ik elke minuut een nieuwe berekening met deze "extra" tijd. Dus 60 min verstreken sinds de laatste puls geeft dan een verbruik van 3,6 Watt.

Shiptronic

Overleden

1 Puls = dus 1 Wh, dus je kan gewoon de pulsen tellen? en verrekenen met de tijdseenheid die je wil zien .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wanneer de opbrengst, we hebben het hier over zonnepanelen :) , laag wordt dan wordt de pulslengte langer. Het scriptje kijkt pas na afloop daarvan na de nieuwe waarde in "sample.txt". Maakt niet uit of dat > 5 min is. Het loopt onafhankelijk van elkaar.

Op 15 oktober 2020 16:01:30 schreef Arco:
[...]
In dit geval maakt 't niet uit of het kW of kWh is: pulsen blijven hetzelfde.

Nee. Bij 300 Wh komen er 300 pulsen. Hoe lang dat duurt en hoeveel tijd daartussen zit kan je niet weten. Bij 1kWh komen er 1000 pulsen en weer weet je niets over de tijd die tussen de pulsen zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/