Functie generator GW Instek AFG-2125 5 Hz tot 150 MHz

Beste forumbezoekers,
ik ben hier nieuw en hopelijk zit ik nu op de juiste plaats.
Nu mijn vraag, ik zou een nieuwe meetzender willen aankopen:
Functie generator GW Instek AFG-2125 5 Hz tot 150 MHz.
Dit voor het afregelen FM radiofrequent in oude radio's 87,5 MHz tot 100 MHz
Bij de technische specificaties staat er echter dat voor:
Frequentiebereik sinus 0.1 Hz 25 MHz.
Frequentiebereik rechthoek 0.1 Hz 25 MHz.
Frequentiebereik driehoek 0.1 Hz 1 MHZ.
Wat bedoeld men hier juist mee?
Ik moet een signaal tussen 87.5 MHz tot 100 MHz kunnen injecteren aan de ingang van een oude FM tuner.
Is dit toestel hiervoor geschikt in de stand sinus?
Graag een beetje uitleg aub,

Groeten,

Marc

De generator is max 25Mhz, alleen de counter kan tot 150Mhz
Voor jou dus niet geschikt
https://www.tme.eu/en/details/afg-2125/generators-and-frequency-meters…
Deze kan het wel
https://www.tme.eu/en/details/mfg-2220hm/generators-and-frequency-mete…

[Bericht gewijzigd door rwk op woensdag 28 oktober 2020 10:13:13 (23%)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Marc.VDV

Dit is de goedkoopste moderne functie generator die ik kan vinden die tot 120Mhz gaat, zodat je de hele FM band kan gebruiken.
Naruurlijk doet hij ook de AM en FM midden frequenties.

UTG2122B
https://www.eleshop.nl/uni-t-utg2122-function-generator.html

Je zal ook een aantal verzwakker nodig hebben, want dit is niet een HF generator die meestal een verzwakker hebben met een heel groot bereik.
De nodige verzwakkers zijn bij verschillende winkels te koop of op ebay/Ali.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 oktober 2020 09:54:52 schreef Marc.VDV:
Dit voor het afregelen FM radiofrequent in oude radio's 87,5 MHz tot 100 MHz

Functiegeneratoren zijn niet erg geschikt voor dit soort frequenties.
Google op 'RF signal generator' en u vindt diverse goedkope HF signaalgeneratoren, zoals deze:

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Hi Jeever,

Kan je mij uitleggen waarom ik een FM radio niet goed kan afregelen met een moderne functie generator?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Nouja, een funcgen is geen meetzender. En een normale funcgen die tot 100+MHz loopt zal een stukje duurder zijn dan een geschikte HFgen.
Dan heb ik het nog niet eens over pogingen tot moduleren.

Op 28 oktober 2020 11:55:43 schreef blackdog:
Kan je mij uitleggen waarom ik een FM radio niet goed kan afregelen met een moderne functie generator?

Hoef ik niet te doen, dat heeft Sine overtuigend gedaan!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Hi,

Daar denk ik toch een stuk anders over, de moderne functie generatoren zijn goed in vele soorten modulatie.
Eigenlijk veel beter dan de betaalbare HF generatoren van 20 a 30 jaar geleden.
De meeste "echte" betaalbare HF generatoren zijn nog steeds erg duur, de ontwikkeling is daar niet zo snel gegaan als in de functie genrator markt.
De rede is natuurlijk voor mij wel duidelijk, dat is ondermeer de bandbreedte, vaak 1GHz of meer en de goede afscherming die nodig is bij HF generatoren.

Eigenlijk is het enige bezwaar van zo'n moderne functie generator de verzwakking, zoals ik al eerder aangaf is die niet zo goed is als een goede HF generator.
Dit is met externe verzwakkers uitstekend op te lossen.
Mijn opmerkingen gelden natuurlijk voor tot zo'n 200MHz, de 800MHz GSM band kan je beter met een HF genrator doen die daar geschikt voor is.
En niet iedere functie generator kan altijd de HF genrator vervangen, maar voor een AM, KG en FM radio kan hij dat wel.

Wat Jeever liet zien als generator is natuurlijk lachen, die zal zo van je tafel af driften en hoe lineair zal de modulatie zijn denken jullie?
Daar ga je echt niet netjes een FM radio mee afregelen.
Een FM radio afregelen is niet alleen het maximaliseren van de antenne kring, dat kan je ook op een stations doen die je ontvangt.
Dit natuurlijk aan de hand van de afregel voorschriften van de fabrikant.

Heb je vier of meer kringen in de MF strip, die je moet afregelen, dan is dat meestal niet 10,7MHZ toevoegen en max pieken.
Dan druipt de vervorming uit je luidsprekers. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pa3gws

Golden Member

Van dit soort geleuter slaat een TS nu op de vlucht. :(

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Je koopt iets wat recht 120MHz kan maken met 5Vtt om het dan toch te moeten verzwakken naar een paar mV.
Een beetje drift is ook al niet spannend, mi ben je dan een mug doodslaan met een wolkenkrabber.
Wellicht geen lelijke wokenkrabber, maar de rest van de toeters en bellen moet je ook maar net nodig hebben. Puur om een FM ontvanger af te regelen is dit in ieder geval zwaar overkill.

Wat er echt nodig is moet de TS zelf bepalen natuurlijk, dit wordt anders een discussie zonder eind.

Hi,

De meeste moderne functie generatoren leveren minimaal van 0,5mV tot 5mV rms, dus voor een redelijk aantal functies
betreffende het afregelen van een FM radio direct al geschikt zonder externe verzwakkers.

Van mij hoeft de TS de door mij voorgestelde generator type helemaal niet te kopen, het is echter wel een model dat alles vrij goed doet voor het laagste bedrag.

Ik kan ook op een gewone fiets naar veel klussen, kan een electrische fiets kopen van 4000€ of b.v. een TESLA.
Dat zijn dan mooi twee verschillende wolkenkrabbers, die helemaal niet nodig zijn, om bij mijn klanten te komen! :+

Met de door Jeever voorgestelde generator kan de TS lekker mee pielen, maar laten we het dan niet afregelen gaan noemen.

Verder heb ik er geen probleem mee dat zaken duidelijk gemaakt worden, weglopende forum gebruikers... uhm als je niets wil leren vraag dan ook niets.
Vele op dit forum doen hun best beginners op pad te helpen, deze beginners gaan iets anders horen dan dat zij in hun hoofd hebben.
Dat is een onderdeel van het leerproces, beetje doorzetten helpt echt! :)

Tegen Marc.VDV zou ik willen zeggen, vraag door, vertel meer, das te beter kunnen we je helpen een afweging te maken.
Een 150 Euro tuner van 25 jaar geleden afregelen met een 700 Euro functie generator voor eenmalig gebruik is natuurlijk onzin.
Ga je voor werk of uitgebreide hobby vaak radio's afregelen, dan is b.v. 700Euro voor een nieuwe functie generator of voor een goede tweedehandse HF generator voor jou misschien een goede afweging.

Bijna alle adviesen die ik geef voor apapratuur zijn gebasseerd op veel meetervaring,
dus ook de ergenissen waarvan de mensen zullen zeggen, wat maakt het uit, het is wel goed genoeg zo, daar doe ik niet aan.

Voorbeeldje hebben van een echte, nog te betalen HF generator?
https://www.eleshop.nl/siglent-ssg3021x.html

Geen haar op mijn hoofd die jou adviseerd voor een eenmalig project dit meetinstrument te gaan kopen voor bijna 2500€.

Nog iets om het een en ander goed in het verband te zien, als jij radio's repareerd kan je vooral bij buizen radio's goed werken met een analoge meter
zoals 2e hands regelmatig nog te verkrijgen Philips PM2505, prachtig meetinstrument.
Ook bij transistorradio's is deze goed te gebruiken.
Kom je in de wat modernere radio's terrecht, dan is een digitale multimeter van 3,5 digit toch wel handig.
De analoge meter is dan b.v. nog steeds goed bruikbaar voor trim doeleinden als het pieken van kringen als de meter aan de AGC lijn hangt.
Waarom een digitale meter? nauwkeriger en heeft in de lagere bereiken vaak een zeer hoge ingangs impedantie en drif is door de resolutie beter te zien, b.v. bij het controleren van de varicap spanning.
De digitale meter belast de radio waar aan je meet minder op zijn gevoelige punten, bij buizen radio's b.v. de AGC lijn.

Ik zal je dan nooit voor een digitaal instrument een KeySight 34461A multimeter aanraden voor je wat meer nauwkeurige werk, dat is overkil.
Behalve naturulijk als je verteld dat je b.v. ook nog andere toepassingen hebt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Ik vind het idee om voor een tweedehands instrument te gaan, best goed. Het komt uit de tijd dat de toestellen die je wilt afregelen, actueel waren en is dus beter op zijn doel toegesneden en vaak nog erg betaalbaar.

Ter controle zou je wel bijvoorbeeld een moderne frequentieteller en multimeter kunnen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 oktober 2020 15:44:33 (71%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Een 2e-hands Philips PM5324 is hier prima voor. Gebruik ik ook voor mijn HF prutsels en de oude (buizen)radio's als er überhaupt wat moet worden afgeregeld. Vaak onder €100 op MP.

[Ja die spectrumanalyzers (HP8558B en HP8922GM) en ander hoogwaardige meetspul heb ik ook staan].
9 van de 10 keer gebruik ik toch die Philips. Naast een goede analoge buis/fet voltmeter natuurlijk.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Daar denk ik toch een stuk anders over, de moderne functie generatoren zijn goed in vele soorten modulatie.
Eigenlijk veel beter dan de betaalbare HF generatoren van 20 a 30 jaar geleden.

Je hebt daar wel een goed punt. De ontwikkeling en de prijsdaling onder meetapparatuur is de laatste tijd heel erg hard gegaan zodat nieuw koop goed te doen is terwijl je 20 jaar geleden voor iets nieuws een 2de hypotheek moest nemen.

Maar om een functie generator aan te bevelen waar je eigenlijk enkel een sinus + modulatie nodig hebt maakt de prijs onnodig duur. Wel grappig om te zien dat de baisversie van de functie generator 450,- en dat je voor 80 Mhz 150,- meer betaald maar voor de grootste stap naar 120Mhz je maar 60,- extra betaald ik hadden dat eerde andersom verwacht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hi,

Zullen we eens de andere kant op denken i.p.v. de mogelijkheden van de functiegenerator de grond in te boren?

Een modern apparaat levert je een goede frequentie stabiliteit.
Mooie uitgebreide modulatie mogelijkheden.
Nauwkeurig instelbaar uitgangs niveau (met extra 50Ω verzwakkers voor de lage niveaus).
Zeer lage AM vervorming.
Lineaire en logaritmische sweeps.
Mogelijkheid het audio deel door te meten.
AC bereik van je multimeter te testen op zijn frequentie gebied.
Bruikbaar als DC source, wel rekening houden met de Ri van 50Ω
Doormeten van filters.
Bepalen resonantie van kringen.
Vaak twee uitgangen.
Enz, enz.

.
benleentje
Dat zijn de bekende marketing technieken, bijna iedere fabrikant van meetinstrumenten past dat tegenwoordig toe.
En wat China merken laten volgens mij met opset een hackdeurtje open staan, om een flink marktaandeel te verkrijgen.
Zodat je als je handig bent de volle functie van het ontwikkelde apparaat krijgt.

.
Algemeen
Voor de duidelijkheid, ik vind een betaalbare functiegenerator geen vervanging voor een betaalbare HF generator, de verschillen zijn hiervoor te groot.
Maar het ging hier om het afregelen van radios, en dan is er een grote overlap in functionaliteit van de functiegenerator en de HF generator tot zo'n 100MHz.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Zullen we eens de andere kant op denken i.p.v. de mogelijkheden van de functiegenerator de grond in te boren?

De mogelijkheden zijn inderdaad zeer divers. Ik wou het niet de grond inboren :), maar enkel aangeven dat het in mijn ogen wat overkill is voor enkel het afregelen van een zender waar je enkel een stabiele sinus nodig hebt.

Laat ik het zo zeggen al je wensen voor afregelen niet hoger gaan dan 120Mhz is de functiegenerator een goeie keuze, zeer veel mogelijkheden tot 120Mhz

Heb je echter toch meer behoeft voor eventueel later gebruik aan meer bandbreedte dan is het zonde om daar een dure functie generator voor te nemen met een beperkte bandbreedte

@blackdog. Wel leuk dat je die functie generator laat zien had geen idee dat zulke hoge frequenties al mogelijk zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Eduard2

Golden Member

Beste forumleden,

Marc zijn vraag gaat over het afregelen van oude huis- tuin- en keuken radio's, meestal met buizen. In die omgeving ben ik wat ongerust bij het gebruik van een dure moderne generator. Een foutje is vlug gebeurd. De meetpen moet maar eens uitschuiven en de ingang krijgt een klap van 250V. Ik ben niet zeker dat een dure generator dat overleeft. In dat geval zal de reparatie bij importeur of fabrikant een prijskaartje hebben in verhouding tot de aankoopprijs. Gesteld dat er nog iets te repareren valt. Service na verkoop is niet meer wat het ooit was.

Vriendelijke groeten,

Eduard

Hi,

Het werken aan buizen apparatuur is veel gevaarlijker dan wat er met je meet apparatuur kan gebeuren.
Op de fiets stappen en in een auto rijden is ook niet zonder weg te denken ongeluk situaties.

Ik heb hier nu niet direct weinig meetspullen staan, maar door mijn voorzichtigheid en nadenken voor ik iets doe, blaas ik eigenlijk nooit iets op.
Een functie/RF generator is vaak inductief te koppelen aan het te meten object en je kan ook een HF breedband trafotje opnemen,
zodat je galvanisch gescheiden bent voor je meeste metingen.
Voor de DC scheiding neem je dan ook nog een condensator op, zodat je het breedband trafotje niet opblaast.
Een coax loopje bij een afgestende kring werk al voor veel toepassingen!

Met de neus vooruit denken heren!
Niet steeds met allerlij negatieve opmerkingen komen, omdat je behoudend bent.

Tot een bepaald niveau hebben de moderne generatoren een overspannings beveiliging op de uitgang, check de datasheet van je moderne generator hierover!
Maar dat geld natuurlijk niet voor spanningen van 300V die je in buizen apparatuur aantreft,
daarom een scheidings trafo en condensator aan de uitgang van de generator als je bang bent voor beschadigingen. :+

Ten alle tijden moet je leren meetapparatuur te begrijpen en te bedienen, en vooral veel basis regels.
dit zodat je maar heel weinig fouten maakt, zodat de persoon zelf en zijn apparatuur heel blijft. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het is natuurlijk wel zo dat de signaalgenerator op de antenne-ingang wordt aangesloten. Me dunkt dat de generator daarbij weinig gevaar loopt.

Mocht er ook op 10,7 MHz gemeten moeten worden (wat @TS niet noemt, maar wel gebruikelijk is voor de eerste controles/afregelingen), dan zou ik persoonlijk die óók op de antenne-ingang aanbieden.
Er komt genoeg in de middenfrequent terecht om de versterker- en discriminatorkringen mee af te regelen. Bijna alle servicetechnici deden het zo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 oktober 2020 14:10:33 schreef blackdog:
.
Dit natuurlijk aan de hand van de afregel voorschriften van de fabrikant.

in die afregelvoorschriften staan nogal wat fouten, kom je bijna nooit tot het juiste resultaat.

Nu kan je een "moderne" functiegenerator daarvoor perfect gebruiken. Het woord functiegenerator betekend niet meer hetzelfde als 40 jaar geleden :-).

Anderzijds is de "sport" er dan een beetje uit. Niks zo gezellig als een radio herstellen met de technologie van die tijd.

en die oude rf generatoren zijn best wel nauwkeurig en stabiel genoeg om de taak uit te voeren waarvoor ze bedoeld waren. (voor de MF gebieden hebben ze dan ook nog een "uitgerokken" schaal).

uiteraard is een moderne generator nog x keren stabieler en nauwkeuriger. je vergelijkt dan ook een toestel dat slechts enkele buizen (of transistoren)bevat met een technologie waar er enkele miljoenen of miljarden halfgeleiders verwerkt zitten. David tov Goliath :-)
voor de hobbyist is het ook nog eens zo prettig dat die oude meug blijft werken, ook na 50 jaar. Ik gebruik van heel oud tot heel modern, maar heb al veel meer moderne apparatuur naar de kliko moeten verwijzen dan ouwe meug. (oa twee R&S generatoren/analysers, ze hebben de 20 jaar niet gehaald..)

Het type kwaliteit/leeftijd van de generator is dan ook meestal niet het probleem. Vaak is het inkoppelen/uitkoppelen de grootste bron van fouten. Zolang je die niet verwezenlijkt zonder invloed uit te oefenen op de af te regelen schakeling is de rest bijzaak.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Is dat wel een meetzender?
Ziet eruit als een sjieke radioontvanger (Antennenmessgerät)

Arco

Special Member

Da's inderdaad geen meetzender, die uit mijn link wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Offtopic/

Het zien van het plaatje hierboven doet me qua uiterlijk denken aan een Leader LAG27 audio generator welke ik zelf een jaar of 35 geleden gekocht heb.
Tijdens het surfen kwam ik toevallig deze tegen.
Zelfde 35 jarig model (igg qua uiterlijk) maar met een andere naam waar je gewoon 300 dollar voor moet aftikken...