Oude Philips buizen radio, nog de moeite waard om te restaureren?

Mijn Schoonzusje heeft een oude Philips buizenradio uit erfenis gekregen.
Deze buizenradio heeft lange tijd op zolder gestaan en doet het gezien de staat waarschijnlijk niet meer.
Ik ben vooralsnog op zoek naar informatie over deze buizen radio.
Met name of het een zeldzaam exemplaar is (google kan er niks over vinden) en of het de moeite waard is om deze radio te (laten) restaureren.
Wie kan mij wat meer over dit type buizenradio vertellen en heeft restauratie ervaring van soortgelijke exemplaren?

Hier een paar foto's van de radio:

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling
rob040

Golden Member

Dat lijkt mij inderdaad een zeldzaam exemplaar en ik vermoed dat die in Hilversum (voormalig NSF) gemaakt is.

Niet zomaar aanzetten.
Moet speciaal worden opgestart met serielamp bvb.

Wel de moeite waard om wat mee te doen, ander aanbieden op buizenforum, alwaar ook veel info. nfor.nl

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de site van de NVHR kun je de documentatie downloaden.
www.nvhr.nl
"schema's" aanklikken voor de zoekfunctie, merk en typenummer invoeren.

Op het forum voor oude radio's zitten veel verzamelaars van dergeljke toestellen.
https://www.nfor.nl/

Als je de radio zondermeer onder spanning zet, kan dat gelijk het einde betekenen.
Op het NFOR vind je methodes en aanwijzingen om het toestel weer tot leven te wekken.

maartenbakker

Golden Member

Op 11 november 2020 20:37:28 schreef rob040:
Dat lijkt mij inderdaad een zeldzaam exemplaar en ik vermoed dat die in Hilversum (voormalig NSF) gemaakt is.

Het typenummer is niet erg goed ingeslagen, maar het lijkt me een 695A-20. Niet bijzonder zeldzaam maar absoluut de moeite waard. Het achtervoegsel staat voor de bestemmingsmarkt, -20 zal België betekenen.

De S vóór het serienummer en ingestampt op het chassis, zou op de fabriek in Suresnes, Frankrijk kunnen wijzen. Eind 1936 (datumcode 486 op een spoelenbus) lag die betekenis redelijk vast dus ik denk van wel. Edit: stempel S04 op het chassis is een revisiecode en dat bevestigt dat de S voor de fabriek staat. Suresnes dus. Toestellen uit Hilversum hadden daar vrijwel zeker een N voor in de plaats staan.

In de loop van de jaren '30 kwamen uit Hilversum steeds vaker exportmodellen en autoradio's terwijl de mainstreamproductie in Eindhoven plaatsvond met zo nu en dan een zeldzaam model uit Den Haag. Later zijn er op de BX925A na, geen consumentenontvangers meer in Hilversum geproduceerd.

Op het buizenradioforum www.nfor.nl zit ook veel specifieke kennis en zijn veel mensen met een onderdelenvoorraad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zeker de moeite waard. Prima toestellen, moet je 's avonds met een buitenantenne (of met een actieve binnenantenne) vele tientallen zenders mee kunnen ontvangen.
Uiteraard kan je ook een telefoon op de grammofooningang aansluiten voor zenders die niet op midden/kort/langegolf zitten, maar juist al die tientallen zenders uit heel de wereld zijn zo interessant om te horen.

Zoals al gezegd, niet testen zonder eerst te reviseren.
De elco's in dit type moeten losgekoppeld worden en vervolgens ofwel vervangen, ofwel geformeerd worden via een serieweerstand van ca. 47k per sectie.
Een serielamp is te grof voor dit werk, volgens mij zitten hier nog natte elco's in. Voor regelmatig gebruik zou ik gewoon kiezen voor vervangen.

Verder zullen er veel teer-papiercondensatoren in zitten. Die zijn na bijna 100 jaar gewoon slecht.

De gele rubber bekabeling is ook in slechte toestand. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn, maar stukken die dreigen kortsluiting te maken moeten absoluut vervangen worden.

Als er verder geen optische schade aan het toestel is (verbrande onderdelen, losse draden, missende dingen etc) dan is de kans zeer groot dat het toestel weer prima werkt. Condensatoren vervangen is ongeveer een middag werk als je kan solderen. Bedrading is meer werk. Altijd één voor één onderdelen vervangen, niet eerst alles er uit snoeien en dan al het nieuwe spul terugzetten, dat levert vaak fouten op!

Maak je trouwens geen illusies over waarde of zeldzaamheid. Je zult deze serie toestellen niet meer op rommelmarkten e.d. tegenkomen, maar je ziet ze regelmatig op radiobeurzen en in verzamelingen De meeste Philips toestellen zijn in Nederland niet echt zeldzaam.

Het is absoluut de moeite waard omdat het een mooi toestel is, maar het is niet dat je een toestel van honderden euro's in handen hebt.
Reken op een waarde van 50 a 150 euro waarbij een gerepareerd toestel niet noodzakelijk meer opbrengt, dan een defect maar fabrieksorigineel toestel.

Als je het wil laten doen (langsbrengen in Zaandam) , stuur me dan even een e-mailtje, dan kan ik je laten weten wat voor dingen ik wel en niet doe aan radio's, en eventuele opties als je er wel wat mee wil maar er niet teveel geld in wil steken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 november 2020 00:53:09 schreef Ledlover:
[....]

De elco's in dit type moeten losgekoppeld worden en vervolgens ofwel vervangen, ofwel geformeerd worden via een serieweerstand van ca. 47k per sectie.
Een serielamp is te grof voor dit werk, volgens mij zitten hier nog natte elco's in. Voor regelmatig gebruik zou ik gewoon kiezen voor vervangen.

Verder zullen er veel teer-papiercondensatoren in zitten. Die zijn na bijna 100 jaar gewoon slecht.

[....]

De elco's (indien defect) worden meestal leeggehaald en opnieuw gevuld met 'passende moderne typen'.

Voor de 'teerknollen' staat, meen ik, op de site van de NFOR een recept om nieuwe condensatoren van een 'teerknollen-jasje' te voorzien.

Een hele klus, maar voor de purist een dankbaar hobbywerk.

De politoer van de kast mag ook wel wat aandacht hebben....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Tsja, je kan zo ver gaan als je wilt, persoonlijk vind ik het niet nodig om te doen alsof nieuwe onderdelen oud zijn.
Wat ik wel doe, is al het verwijderde oude materiaal in een zakje in het toestel achterlaten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

De politoer van de kast mag ook wel wat aandacht hebben....

Zal wel gewoon celluloselak zijn, politoeren is veel te arbeidsintensief...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 november 2020 11:20:45 schreef Ledlover:

Wat ik wel doe, is al het verwijderde oude materiaal in een zakje in het toestel achterlaten.

soms wordt dat een volle zak..

mel

Golden Member

Onderdelen gewoon wegmieteren. Wat wel kan , is een schema erin achterlaten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Schema's staan op internet.

Het is een goede gewoonte om een lijstje van modificaties (reparaties) in het toestel achter te laten. Onderdelen is optioneel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank allemaal voor de grote hoeveelheid informatie en antwoorden _/-\o_
Wel leuk dat het een veel oudere radio is dan ik eerst had ingeschat.
Ik denk dat de optie van Ledlover, repareren zodat hij weer speelt mischien wel de beste optie is.
Efin, eerst maar eens overleggen.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Mijn compliment aan Maarten Bakker voor wat zijn kennis betreft maar terzijde. In mijn optiek is de radio in originele staat als zijnde verzamel/decoratie object meer waard dan met niet originele onderdelen de radio werkend te maken. Mijn advies zal zijn niet tot reparatie overgaan en kijken naar een hele mooie radio die uit de begin tijd van Philips is gemaakt.

RAAF12

Golden Member

Of het moeite waard is kan in tijd of geld, of beide uitgedrukt worden. Voor de een is zo'n apparaat een sta in de weg, de ander koestert zo'n apparaat en zal het niet wegdoen.
Het is aan Paul te beslissen wat hij wil. Opknappen, restaureren, verkopen ect. Ik ben benieuwd. Aanbieden op https://nfor.nl kan ook, daar zitten veel oude radio liefhebbers.
@Maarten, Otto van nfor zoekt een opvolger, wat voor jou?

maartenbakker

Golden Member

Restaureren, reviseren, repararen of niets doen. Een oude discussie zonder echt foute antwoorden. Hangt ervan af wat je wilt. Ik zou een vrij imposant en ook niet echt zeldzaam (relatief) toestel als dit, graag willen horen en zien als ik het een plekje in de kamer gaf. Aan de andere kant is het als statisch object ook decoratief. Als het uiterlijk in perfecte conditie is en ook nog nooit eerder zichtbaar gerepareerd of onderhouden, zou dat ook weer kunnen meewegen om het niet te repareren.

Met niet echt zeldzaam bedoel ik dat het een toestel is zonder echt heel bijzondere mogelijkheden of technieken waarvan er vele tienduizenden geproduceerd zijn in diverse fabrieken en waarvan er nog honderden over zullen zijn. Ook qua geldwaarde was en is het geen uitzonderlijk toestel; toen kostte het maandlonen zoals elke betere middenklasser en nu zit het in de klasse ruwweg 25-250 euro.

P.S. Thanks voor de tip, goed gedacht, had al gereageerd op het beheersforum. Naast het transistorforum kan ik dat er prima bij doen, past ook binnen de hobbydoelstelling.

@ronny530 dankjewel, ik vind de historische kant en de coderingen gewoon leuker dan bijvoorbeeld postzegels verzamelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."