Defecte condensator Hammond T100

Ik heb een defecte condensator in een Hammond T100 orgel met als waar 500mFd 50V. Als ik het goed zeg is dit een andere notatie voor 500uF (microfarad) 50V? Onderdeelnummer is 2222-023-90021.

Kan ik deze vervangen door een willekeurige elco met dezelfde capaciteit en voltage?

in principe wel. 470µf is veel meer gangbaar en zal het ook doen. (tenzij het een frequentiebepalend onderdeel is in een toongenerator, maar dat zal, gezien de grote waarde zo niet zijn)

En het zou nog een bipolaire elko kunnen zijn. Staat er een + of - teken of symbool op?

Als ik de opdruk zie zou ik zeggen van wel (++111+HOLLAND) maar wellicht vergis ik me?

maartenbakker

Golden Member

De 9 in het codenummer slaat vrijwel zeker op een type dat niet in de standaardreeks zit. Dat zal met die 500u te maken hebben, maar kan vast ook wel op bipolair slaan als dat in die serie zit, dus inderdaad dat ook even controleren.

EDIT: gezien de foto wel gepolariseerd, maar er is iets anders vreemds aan de hand. EXT TEMP heb ik nog nooit gezien, maar dat zou kunnen betekenen dat het een 105°C of 125°C type is. Waar zit hij in de schakeling en waar zit hij qua fysieke plaatsing?

EDIT2: ik gok een of andere uitgangscondensator van een eindtrap. Als er geen nadere details opduiken zou ik zeggen een 470u low ESR 105°C condendator als geschikte vervanger. Geen no-name merk gebruiken, desnoods een radiale Panasonic FC, FM of FR.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 3 december 2020 14:15:24 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb de schema's nu niet bij de hand, maar ik kan dat wel even bekijken als ik weer bij het orgel ben. Maar zo te zien aan de link lijkt het een gewone 85c elco te zijn inderdaad.

maartenbakker

Golden Member

Ja, maar er staat ook dat hij een papieren wikkel heeft. Die is toch echt van blauw folie.

Voor het bepalen van een goede vervanger blijft de extra informatie toch wel nodig. Gezien de toestand van genoemde folie, zal hij het toch wel zwaar gehad hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hij zit in de versterker. In dit schema:http://www.captain-foldback.com/Hammond_sub/schematics/t100series/page…
Zit hij rechtsboven in het kader 124-000017, nummer C610.

Op de foto rechts naast het nummer. Hierbij staat inderdaad ook de polariteit.

RAAF12

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 4 december 2020 00:20:29 (100%)

RAAF12

Golden Member

Gewoon vervangen door een 470µF exemplaar.
Mooi hoor zo'n amp met nagalmveer en het klinkt ongeveer zo
https://www.youtube.com/watch?v=G2LzSItsQ80&list=PLA32CCD1334F211F…
snip schematics