@Robbe de Smet, verdomd dank je wel, heb hier een citrus pers staan, best duur ding, maar wel metaal aan de buitenkant, met een stekker zonder aarde, vond het al zo vreemd dat er geen aarde op zat, maar zag net het logo onderop staan :)

Dit is het versterker gedeelte, geannoteerd met waar de connectoren naar toe gaan:

de connector met "To Audio PCB" gaat naar een connector op het audiobord waar de pinnen gemarkeerd zijn met V+, G, en V-. Die zorgt dus voor de voeding van het audioboard. De connector met "Audio In" is verbonden met de Audio Out op het audiobord.

Nou blijkt dat de brom verdwijnt als ik één van deze twee (of beide) connectoren los haal, dus als het audiobord geen spanning krijgt, of de versterker geen audio input van het audiobord. Omdat de speaker uitgang op het versterker bord zit, kan ik dan concluderen dat de brom tóch in het audio gedeelte zit? Want als de brom in het versterker bord zit, veroorzaakt door bijvoorbeeld één van de twee grote elco's, dan zou de brom toch blijven als ik het audiobord loskoppel?

Weinig over te zeggen zonder met een scoop te meten.
Kan het audiobord zijn, de voeding van het audiobord, of zelfs iets aan de ingang van het audiobord...

De twee grote elco's op het versterkerbord ook vervangen - geen verschil...

Tuurlijk niet, als je van alles op de gis onnodig gaat vervangen...kan het een tijdje duren en centen kosten vooraleer je het probleem oplost krijgt. En je hebt altijd kans dat je meer stuk maakt dan repareert. Dat soort would-be technici en youtube gapers zijn er al in overvloed. :-( Word er zelf gene.

Het feit dat de brom weg is als je de massa doorverbindt toont duidelijk aan dat de elco's niet de oorzaak zijn.

Verbind die massa door, wees tevreden dat het ok is en breek je er het hoofd niet verder over.

Als ik de ground doorverbind met de aarde, is de brom weg.

Dit is toch goud ? je weet hoe je het kan oplossen, wat was hier het probleem dan van ?

Op 13 december 2020 16:08:29 schreef RvEldijk:
[...]

Dit is toch goud ? je weet hoe je het kan oplossen, wat was hier het probleem dan van ?

Het probleem is dat dit geen losstaand systeem is. Als er verder niets anders op deze speaker aangesloten zou worden, dan zou ik zonder problemen de massa doorverbinden met de aarde. Maar er wordt altijd iets aangesloten op deze speaker. Bijvoorbeeld een mixer, of een gitaar of een microfoon, of wat dan ook. En dan kan het zomaar zijn dat je de massa van een niet geïsoleerd systeem op de aarde aansluit.

En dan kan het zomaar zijn dat je de massa van een niet geïsoleerd systeem op de aarde aansluit.

Kun je toch die isolaters gebruiken uit dat topic van mij, om dat te voorkomen ?

Een niet geisoleerd systeem via de massa's aan aarde?
Wat befoel je? een gitaar Die met een condensatorvoeding gevoed wordt en waar 230V op de massa staat? Zulke audiobronnen bestaan niet.

En wat kan er gebeuren als je een geaard apparaat aansluit? Dat je eventueel brom krijgt? die heb je nu toch ook ;-)

Probleem gevonden en opgelost. :)

De behuizing van de potmeters (Volume, Bass, Treble, Mic Volume) zijn onderling doorverbonden om vervolgens via een condensator naar de massa te lopen. Omdat ik geen verbinding mat tussen de behuizing (van de potmeters) en de aarde, begreep ik niet zo goed waarom ze dat gedaan hadden. En toen opeens ging het lichtje branden. Dat heeft alleen maar zin als de behuizing van de potmeters óók contact met de aarde zou maken.

Toen ik de potmeters bekeek, zag ik dat de behuizing van de potmeter eigenlijk contact zou moeten maken met de behuizing van de speaker (waar de aarde op zat), en dat deden ze niet omdat de behuizing zwart gespoten was. De brom komt waarschijnlijk van de potmeter voor het microfoon volume (daar gaat de laagste spanning doorheen en is dus het meest gevoelig voor storing). Dat verklaart ook waarom de brom verdween op het moment dat ik de microfoon volume helemaal open draaide.

Probleem gevonden en opgelost.

Very nice,..Had ergens gelezen dat isoleren van mics toch wel een oplossing was om geen opflikker te krijgen. :)