Lekflux transformator

Dag iedereen,

Bij het bestuderen van de lekflux bij een transfo had ik volgende vraag:

Loopt er ook een lekflux bij een onbelaste, reële transfo?
Zelf denk ik dat die er wel zal zijn aangezien er een stroom loopt door de eerste wikkeling die op zijn beurt een flux opwekt samen met een geïnduceerde spanning. Die flux kan dus niet overgenomen worden in de secundaire spoel aangezien die geen gesloten keten heeft. De flux zal dus volledig nutteloos zijn en wegvloeien als lekflux.

Kan iemand deze redering bevestigen of mij verbeteren?

Alvast bedankt

Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft
Frederick E. Terman

Honourable Member

Lexflux is niet gekoppeld met de secundaire. Juist daarom hangt hij alleen af van de primaire stroom.

De primaire stroom wordt zelf natuurlijk wél beïnvloed door wat er secundair gebeurt. Maar ook de primaire nullaststroom wekt al flux op, en dus ook lexflux.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Weinig kennis over elektronica en dergelijke, maar wel zeer geïnteresseerd in alles wat er mee te maken heeft

Op 4 januari 2021 14:33:39 schreef Mario56:
Dag iedereen,

Loopt er ook een lekflux bij een onbelaste, reële transfo?
Zelf denk ik dat die er wel zal zijn aangezien er een stroom loopt door de eerste wikkeling die op zijn beurt een flux opwekt samen met een geïnduceerde spanning. Die flux kan dus niet overgenomen worden in de secundaire spoel aangezien die geen gesloten keten heeft. De flux zal dus volledig nutteloos zijn en wegvloeien als lekflux.

Alvast bedankt

daarom heet het lekflux :-).

btw, de lekflux neemt toe naarmate je de trafo belast. dat is een interessant weetje dat nuttig is bij het oplossen van vraagstukken die FET hier wel eens stelt.