Schakelende voeding werking

Hallo,
Ik weet niet of dit hier past maar ik weet echt niet hoe ik moet beginnen.
We kregen de opdracht om de werking van een elektrisch toestel uit te leggen en ik koos voor een dc-bron.
Weet iemand hier hoe je bijvoorbeeld hier een blokschema van moet maken.
De blokschema’s die ik vond op internet zijn anders en werken niet met een triac.
Hopelijk kan iemand mij helpen.
In bijlage een vereenvoudigd schema van het elektrisch schema.
Alvast bedankt!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat heb je zelf zoal gevonden?
Kun je in grote lijnen omschrijven wat de diverse blokjes doen?
Welke zijn essentieel oftewel primair, welke zijn bijkomstig (maar daarom nog niet onbelangrijk, laat staan overbodig)?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Eerst wordt de sinusgolf getriggerd door de triac (hier soft start). Daarna wordt het gelijkgericht door de diodebrug en afgevlakt door de condensator. Maar dan weet ik het niet precies. Er volgt een transistor die als schakelaar wordt gebruikt. Maar dan snap ik het niet echt meer. (Dit is allemaal in zelfstudie want ik zit in het 5de IW en wij zien dit pas in het 6de jaar.)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is geen slecht begin!

Nogmaals: probeer eens de hoofdzaken van de bijzaken te scheiden? Waarom zou er rond die triac met toebehoren een stippellijn getekend zijn?

En ook: probeer eens het schema te lezen "van achter naar voor". Waar komt de uitgangsspanning vandaan? Hoe wordt ze gevormd?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Kijk van links naar rechts, links is de input van de voeding en rechts de output.

Om u toch iets aan info te geven doet de triac hier iets speciaals, zoek eens wat een softstart is.
Voor de voeding zelf is hij niet nodig.

Zoek eens welke type van voeding dat dit is, dan is het niet moeilijk meer om te zoeken wat voor componenten daarvoor gebruikt worden.
Zoek in "Afbeeldingen" in Google naar een gelijkaardig schema.

LDmicro user.

Het type de is eigenlijk juist het probleem. Een schema van een schakelende voeding vind ik direct maar dit is geen gewone schakelende voeding. Ik toonde de voeding aan mijn leerkracht en ze had dit zelf nog niet gezien. Het is een oude voeding met maximale DC-uitgang van 15 V - 40A. Wat een redelijk hoge stroomsterkte is.

Op 7 januari 2021 18:15:27 schreef Zaza Zaz:
Het type de is eigenlijk juist het probleem. Een blokschema van een schakelende voeding vind ik direct maar dit is geen gewone schakelende voeding. Ik toonde de voeding aan mijn leerkracht en ze had dit zelf nog niet gezien. Het is een oude voeding met maximale DC-uitgang van 15 V - 40A. Wat een redelijk hoge stroomsterkte is.

Zoek eens naar "DCDC Converter" schemas. Welke onderdelen komen overeen, welke niet? Wat is het verschil en waarom?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt het dan als ik het opdeel in 2 delen: deel 1 ac-dc converter en dan een deel dc-dc converter?
Waarbij deel 1 de triac, bruggengelijkrichter en afvlakcondensator is en het 2de deel dan het deel rechts van de condensator?
Dan vraag ik mij af wat dat component is waaraan de transistoren dan verbonden zijn? Zo dat deel die waar het ‘control board’ naartoe gaat?

DCDC convertor heb ik opgezocht en ik vond volledig dezelfde schemas als het 2de deel.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik vind dat we wel mogen helpen met dit, want het is niet duidelijk getekend volgens mij: er zitten twee transformatoren in het schema, eentje met drie wikkelingen en eentje met twee. De wikkelingen zijn getekend als zwarte rechthoekjes, met een streep ertussen die blijkbaar de kern moet voorstellen.

De tweede transformator vervult een zeer belangrijke functie, is eigenlijk cruciaal. Kun je bedenken wat dat zou kunnen zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De hoge spanning van 230 V verlagen want de uitgangsspanning is veel lager?

(ps. Het is 5de jaar middelbaar en niet hoger onderwijs :-) )

benleentje

Golden Member

Op 7 januari 2021 18:53:12 schreef Zaza Zaz:
Klopt het dan als ik het opdeel in 2 delen: deel 1 ac-dc converter en dan een deel dc-dc converter?
Waarbij deel 1 de triac, bruggengelijkrichter en afvlakcondensator is en het 2de deel dan het deel rechts van de condensator?
Dan vraag ik mij af wat dat component is waaraan de transistoren dan verbonden zijn? Zo dat deel die waar het ‘control board’ naartoe gaat?

JA dat mag je opdelen in 2 blokken want dat zijn het eigenlijk ook gewoon.
Al die zwarte blokjes stellen wikkelingen voor dus een losse spoel.
Het streepje stelt de kern van de spoel voor.
2 of meer spoelen die door een lange streep zijn gecombineerd stelt een transformator voor.

Een softstart gebruik je om de voorgaande zekering te sparen en dus om de piekstroom klein te houden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De hoge spanning van 230 V verlagen want de uitgangsspanning is veel lager?

Ja, dat is zeker een belangrijk aspect. Maar er is iets dat eigenijk nog belangrijker is, zet je denkpetje maar eens op! Tip: het heeft met veiligheid te maken.

(enne, verstop je maar niet achter het schoolnivo: dit kan ik ei zo na uitleggen aan mijn kleinzoon die op lagere school zit. Nuja, over een jaar of 2-3, misschien :) )

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 7 januari 2021 19:49:00 (25%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

even ten rade geweest bij mijn vader en hij zei dat het een scheidingstransfo is. Is dit dan om een gescheiden circuit te hebben?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, het is een scheidingstrafo, en dat is inderdaad de cruciale functie waar ik op doelde. Wat dient er dan wel van elkaar te worden gescheiden? En waarom is dat zo cruciaal?

(ps offreer je vader een pintje van me!)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zodat er minder gevaar is op elektrocutie vond ik op google maar wat er van elkaar gescheiden wordt kom ik niet direct op.

Je mag er eens met de natte vinger aan voelen ( aan de uitgang dan ) .

1) Dat "tweede deel" wat PRECIES een DCDC converter is, ben ik het niet mee eens. Een normale DCDC converter heeft een "spoel" en hier zit een trafo in.

2) Hier in Nederland hebben we "230V" tussen de polen van het stopconcact. Dat kan nog op diverse verschillende manieren. Zo kan er effectief +115 op de ene en -115 op de andere staan. (maar dan wisselspanning). Maar zo werkt het hier in NL niet: de ene is 0V de andere is 230V. Dus ALS de nul volt rechts aan de nul volt links vast zit. heb je rechts bijvoorbeeld 12V en 0V: Prima veilig, niets aan de hand.

Maar als jij nu je stekker andersom in het stopcontact steekt, dan staat er 230V op de "nul" van de laagspanningskant. Dat is gevaarlijk. Om dat te voorkomen moet er een scheiding in zitten. Dat kan wel met een trafo, niet met (alleen) een spoel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 7 januari 2021 18:15:27 schreef Zaza Zaz:
Het type de is eigenlijk juist het probleem. Een schema van een schakelende voeding vind ik direct maar dit is geen gewone schakelende voeding. Ik toonde de voeding aan mijn leerkracht en ze had dit zelf nog niet gezien. Het is een oude voeding met maximale DC-uitgang van 15 V - 40A. Wat een redelijk hoge stroomsterkte is.

Dit is een Delta Elektronica voeding, wellicht niet de meest makkelijke om mee te beginnen.

De grove werking staat naar ik meen beschreven in de manual. En het complete schema staat er ook in.

Tipje, zoek een switchmode chipje en neem daar de datasheet van, dan heb je meteen een flinke bak informatie.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 8 januari 2021 00:07:02 (12%)

Ik heb even wat opzoeking gedaan en kom op dit uit. Dit zou volgens mij de werking zijn.
De 220 V AC netspanning wordt gelijkgericht door een bruggelijkrichter en afgevlakt door een grote elektrolytische condensator. De 50 Hz smoorspoel in het ingangscircuit verbetert de golfvorm van de ingang, zodat er geen laagfrequente vervorming op de netspanning ontstaat.
De RFI-filters beschermen de lijn en de belasting tegen de hoogfrequente interferentie die in de voeding wordt geproduceerd.
Als de voeding wordt ingeschakeld, wordt de elektrolytische condensator opgeladen via de weerstand van het SOFT START-circuit, zodat er geen grote inschakelstroom vloeit. Zodra de spanning voldoende hoog is, gaat de voeding werken en wordt de serieweerstand door een triac omzeild.
De werkende schakelfrequentie van 100 kHz heeft vele voordelen zoals klein formaat, laag gewicht, lage rimpel en snelle regeling.
De gelijkgerichte 220 V (300 V DC) wordt door de transistoren gehakt en naar een lagere spanning getransformeerd. Deze 100 kHz spanningsomvormer is van het feed forward type. De regeling wordt bereikt door pulsbreedtemodulatie..
Zou dit een beetje kloppen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zoeken op het www lukt u aardig, en dat is al heel wat. Nog liever zag ik wat meer eigen denkwerk. En wees maar niet bang om verkeerd te denken, dat kan eenieder overkomen. Maar we zien hier graag eigen inzet en individueel denken. Het is tenslotte daarmee dat je het verschil kunt maken met de rest van de klas.

Laat dus maar komen, die weloverwogen bedenkingen! Maar je zit aardig in de goede richting. Stilaan kun je beginnen een tekst op te stellen om aan de leerkracht voor te leggen. De volgende vraag is dan "kan ik hiermee de leerkracht overtuigen dat ik het echt wel beet heb?" :)

(detail in de marge: de netspanning is geen 220V~, dat is al een hele tijd 230V~ geworden. Dit soort details kan funest zijn in examenomgevingen, zelfs al maakt het in de praktijk niet zoveel uit, want er zijn toch ruime marges)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 8 januari 2021 22:45:55 (16%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als @TS nu het vijfde jaar middelbare doet, is 't letterlijk al zijn gehele leven 230 V. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Toen die Δ gebouwd werd (50 jaar terug) was de voedingsspanning 220V~

Op 8 januari 2021 19:46:27 schreef Zaza Zaz:
De 50 Hz smoorspoel in het ingangscircuit verbetert de golfvorm van de ingang, zodat er geen laagfrequente vervorming op de netspanning ontstaat.

Er zijn andere schakelingen nodig om het laagfrequente deel aan te pakken.

Als BFM gelijk heeft en het een delta voeding van 50 jaar geleden betreft: toen vond men die laagfrequente vervorming nog niet zo'n probleem.

De werkende schakelfrequentie van 100 kHz heeft vele voordelen zoals klein formaat, laag gewicht, lage rimpel en snelle regeling.

Klein formaat van wat? Laag gewicht van wat? lage rimpel van wat? Waarom is dat belangrijk?

De gelijkgerichte 220 V (300 V DC) wordt door de transistoren gehakt en naar een lagere spanning getransformeerd. Deze 100 kHz spanningsomvormer is van het feed forward type.

Nee. Je ziet in het schema dat er draden van "in de buurt van de output" naar het besturingsdeel lopen. Dat is de feedback.

De regeling wordt bereikt door pulsbreedtemodulatie..
Zou dit een beetje kloppen?

Paar kleine foutjes, maar een heel eind de goede kant op.

Persoonlijk zou ik de structuur van het verhaal aanpassen:
input gelijkrichten afvlakken choppen transformeren, gelijkrichten afvlakken. DAT is de essentie. Daarom heen zit: hoogfrequent filteren van de input, output, een softstart circuit geen laagfrequent golfvormverbetering (power factor correction), en een feedback circuit wat zorgt voor de juiste PWM aansturing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die 50 jaar heb ik niet gemeld hoor, dat was Ωπ
Aannemelijk lijkt het me wel, toen stonden schakelende voedingen nog in hun kinderschoenen maar voor zo'n groot vermogen ging men al wel eens een uitdaging aan.

Enne, sorry voor het zeuren, maar toch: wat jij "feedback" noemt heet in het Nederlands "tegenkoppeling" of ook wel "terugkoppeling". Dat is eigenlijk nog duidelijker ook, bovendien.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 9 januari 2021 12:17:43 (30%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord