De Philips Lighting Dubai lamps

De rest van de wereld mag lampen blijven kopen die een korte levensduur "planned obsolescence" hebben.

These fascinating lamps are a result of a collaboration between Philips Lighting and Sheikh Mohammad Bin Rashid Al Maktoum - the ruler of Dubai. They are designed to be the most efficient available, matching high lumen output with very long life. Once you see the construction and circuitry you'll realize this isn't just marketing spin.

In return for the development Philips gained exclusive rights to manufacture the lamps for a fixed duration, extending from their announcement in 2016. Philips expect to have supplied 10 million of the lamps by the end of 2021.

https://www.youtube.com/watch?v=klaJqofCsu4

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

In tegenstelling tot gloeilampen, gaat bij LED-lampen een hoog rendement wel gepaard met een lange levensduur. Opzich goed nieuws dus.

Deze specifieke lampen hebben wel als nadeel dat ze niet dimbaar zijn; Clive merkt al op dat architecten daar niet persé blij mee zijn. Opzich een logische keuze want met een schakelend voeding krijg je er een nieuwe kans op defecten bij.

Voor Philips is dit een mooi experiment om gesubsidieerd data te verzamelen.

Ik denk opzich dat er behalve de kostprijs, niets is dat andere fabrikanten tegenhoudt om soortgelijke lampen te fabriceren. Het lijkt me niet dat Philips patent kan aanvragen op het gebruiken van twee keer zoveel filamenten.

Signify verleast ook verlichting, het zou me niet verbazen als ze daar die afweging ook maken en er misschien wel weer wat anders uitkomt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 januari 2021 14:13:43 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel jammer van die lage CRI1, maar deze constructie zal later ook wel met mooiere leds gemaakt worden.
Leuk filmpje trouwens.

1Op 6:15, tnx @rob040

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 14 januari 2021 17:37:33 (16%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
bprosman

Golden Member

Het lijkt me niet dat Philips patent kan aanvragen op het gebruiken van twee keer zoveel filamenten.

Signify verleast ook verlichting

Ook nog wel apart dat ze de naam "Philips Lighting" gebruiken ipv Signify.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Fet.. heb ik dat gemist? CRI meting, waar heb je dat gezien?

rob040

Special Member

Op 6:15 zegt hij dat de CRI 80 is.

Het Philips persbericht is al van 5 oktober 2016.

GJ_

Moderator

Op 14 januari 2021 15:35:39 schreef bprosman:
[...]
Ook nog wel apart dat ze de naam "Philips Lighting" gebruiken ipv Signify.

Ze hebben een licentie om de naam Philips te mogen gebruiken. Het gebruik van Philips Lighting is inderdaad opmerkelijk.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org