wasmachine veilig vervoeren

Beste mensen,
Mijn reserve wasmachine krijgt een nieuw thuis bij mijn beste vriendinnen. Hoe kan ik die het veiligst vervoeren?
Hij zal in een kleine camionette/busje rechtopstaande vervoerd worden.
Ik heb hem gekregen en er zitten geen transport bouten bij.
Kun je die vervoeren zonder? Zijn die bouten enigszins universeel en zou ik mochten ze passen die van mijn nieuwe wasmachine kunnen gebruiken?
De reserve wasmachine is een whirlpool anniversary 1400.
De transport bouten die ik heb liggen zijn van een Beko (typenummer nu even niet bij de hand)
In een ander topic lees ik dat

Zolang je de machine rechtop vervoert in een geschikte camionette mag je ze gerust zonder veiligheden vervoeren, als je tenminste niet Afghanistan woont (of over het viaduct van Gentbrugge moet)

En laat dat nu net het geval zijn, niet dat hij naar Afghanistan moet maar wel over het viaduct van Gentbrugge :+

Arco

Special Member

Het beste is om hem (indien mogelijk) op zijn voorkant te leggen, dan hangt de trommel aan de motoras.
Als je hem rechtop vervoert, krijgt bij iedere kuil in de weg de boel een klap te verduren. (de as kan krom raken)
Natuurlijk wel op wat dekens of zo leggen dat er niets beschadigt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Alle of zoveel mogelijk gewichten eruitslopen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 28 januari 2021 23:25:04 (26%)

Kwestie van de juiste Fourgonnette gebruiken:

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik vervoer dagelijks (al 26j) wasmachines in mijn camionette zonder vervoersbouten. Nog nooit 1 stuk gehad. Niet de zachtste chauffeur overigens. Dat krijg je enkel stuk op een remorque. Indien twijfel kan je ook proberen rustig te rijden. Wel zien dat indien je bijvoorbeel voor het inladen de zeepbak lager hebt dan de print. Ik neem dan ook steeds het schepkarretje aan de zeepbakkant. Zo kort mogelijk naar voor zetten. Ik bedoel achter de chauffeur zetel bv zodat hij tss de 2 wielen in valt en de minste schokken krijgt.

PS: vriendinnen?

[Bericht gewijzigd door EricN op vrijdag 29 januari 2021 07:31:51 (14%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

:+ De vering in die Citroën zal waarschijnlijk wel wat hobbels kunnen opvangen. Ik heb ooit bij toenmalige kennissen die grote Citroën fan waren in een hele oude Citroën gezeten (meen eentje van nog voordat er een eend (NL) of geitje (be) bestond. En toen daarmee over zandpad via de bossen en oude smokkelroute naar België gereden om frietjes te eten. Het was net een achtbaan en je kop zat steeds tegen het plafond door die weg met gaten. De vering was te goed |:(
Ik zelf heb geen busje maar ze kunnen er eentje lenen van een van de ouders. Plat leggen "voelt" vreemd aan om te doen. Rechtopstaand lijkt me logischer gevoelsmatig dan.
Als ik wel transport bouten zou kunnen vinden, zou dat helpen?
Ivm mogelijk van nog water in zeepbakje dat naar print kan lopen had ik hem de vorige keer al wel met de zeepbak tegen de rand van duveltje/steekkarretje gezet. Die tip had ik al eerder gelezen of gehad.
Maar ik bedenk me nu, ik zal hem ook moeten controleren of het water helemaal weg is. Is er een procedure voor om hem helemaal leeg te pompen?
Ik ga er niets lopen uitslopen, dat gaat nooit goed.
@ericn, vriendinnen als gewoon vriendinnen, geen ervan is mijn lief ;)
Of voor de Nederlandse lezers hier. Vriendinnen als in vrienden, niet als in vriendin. Lief is Vlaams voor vriendin.
Ja, taalverschillen in Nederlands en vlaams zorgt voor een hoop leuke verwarringen ;)
Ik denk altijd aan de bospoeper uit de tvserie van vlees en bloed.
Die was ook heel populair in Nederland en ik heb maar al te vaak aan Nederlandse vrienden het verschil van de betekenis poepen moeten uitleggen :P

vergeten

Golden Member

Op 29 januari 2021 11:15:26 schreef brains:

Ik denk altijd aan de bospoeper uit de tvserie van vlees en bloed.
Die was ook heel populair in Nederland en ik heb maar al te vaak aan Nederlandse vrienden het verschil van de betekenis poepen moeten uitleggen :P

Het word, nogal grof, ook wel pompen genoemd.
In dat geval is de E een M geworden. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

NIET plat leggen dan flikkert de kuip uit zijn veren... en gaan de schokdempers eraan!!!

gewoon rechtop in een busje/aanhanger en met spanband vastzetten dat deze met remmen niet omvalt.

Ik heb jaren zo allerlei wasmachines vervoert nooit problemen gehad.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Deksel eraf en links, rechts, voor en achter vol dekens proppen. Deksel erop en weg ermee.

Rechtop vervoeren gaat prima zonder 200 te rijden gaat het ok

Natuurlijk al de machine goed ingepakt en beschermt worden.
De beste plaats zou dus zijn achterin met spanbanden vast en dat hij niet kan gaan schuiven bij mogelijk plotseling moeten remmen.
Ze zijn zo ie zo voorzichtige rijders dus rap rijden gaat zeker al niet gebeuren.

Deksel eraf en links, rechts, voor en achter vol dekens proppen. Deksel erop en weg ermee.

Wat bedoel je daarmee? Bovendeksel waarbij je onder bij de printen, zeepbakje etc geraakt?

Op 29 januari 2021 11:15:26 schreef brains:
:+ De vering in die Citroën zal waarschijnlijk wel wat hobbels kunnen opvangen. Ik heb ooit bij toenmalige kennissen die grote Citroën fan waren in een hele oude Citroën gezeten (meen eentje van nog voordat er een eend (NL) of geitje (be) bestond. En toen daarmee over zandpad via de bossen en oude smokkelroute naar België gereden om frietjes te eten. Het was net een achtbaan en je kop zat steeds tegen het plafond door die weg :P

de parking met frietwagens bij postel zeker :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naar Postel gingen we wel eens met oma en opa naar toe, eerst naar de abdij en daarna koekenbrood kopen. Ik ken de frietwagens daar maar kan me niet herrineren of ik ooit frietjes gegeten heb.
Nee, het was naar poppel (2 letters verschil)
De kennissen woonde in Esbeek dus daar zat je zo de grens over. We reden via Gorp en rovert denk ik. Via landgoed de Utrecht kan ook, daar stond toen nog geen slagboom volgens mij. Maar dat was geen zandpad dus zal wel Gorp en rovert geweest zijn.
De auto had nog geen gordels, ruitenwisser moest je met de hand doen met een knop in het midden en de sleutel trok je gewoon uit contact en de auto reed door.
Maar het is al erg lang geleden, ergens tussen 25-30

Het beste is om twee bussen PUR schuim te kopen. Dan zoek je de gaten van de transportbeveiliging op en spuit je in elk van de gaten één bus leeg. Bij voorkeur één links en één rechts.

Ok, zonder gekheid: Maak je geen zorgen. Als je zo hard door een gat rijdt dat er iets met je wasmachine zou kúnnen gebeuren, dan zou ik mij eerder zorgen maken op je auto.

De kuip, motor, as en trommel hangen allemaal (als geheel) in veren en dempers. Je moet héél ruig doen wil je dat beschadigen. De trommel weegt misschien 5 kilo. Om de as krom te krijgen met 5 kilo gewicht heb je aardig wat G's nodig.

Het ergste wat ik denk dat kan gebeuren is dat die wat gaat deinen. Dus een beetje stuiter gedrag gaat vertonen. Maar als je hem stevig vast zet is er niets aan de hand.

Op 30 januari 2021 17:24:20 schreef Mrtn1988:
De trommel weegt misschien 5 kilo.

De trommel zelf wel, maar aan de trommel hangen flink wat gewichten van gietijzer of beton. Sloop maar eens een oude voorlader. Vandaar mijn advies om de gewichten eraf te slopen, maar dat is niet nodig.
Misschien is het wel een idee om die gewichten eraf te slopen als je de wasmachine naar driehoog achteraf moet slepen. Naar beneden is geen probleem.
Je doet het raam open. Je gilt "Van onderen!!" en je schuift de wasmachine het raam uit.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 30 januari 2021 21:42:45 (12%)

mvdk

Golden Member

Be happy dat de transportbouten er niet meer zijn.
Kun je ook niet vergeten ze te verwijderen bij het op z'n plaats zetten.
Heb ooit eens in een vakantiehuis een nieuwe wasmachine neergezet, op de dag dat 's middags de vakantiegasten kwamen. Werd ik de volgende dag ernaartoe gestuurd, de wasmachine maakte een bonkend geluid.

Zeg, dat wasmachien is toch al ter plekke ondertussen? Die was begint wel op te stapelen hé. ;-)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Nee hoor, ik was gewoon op tijd met vragen ?
Ik ken mijzelf, beetje marge houden in alles is handig.
Morgenmiddag krijgen ze de sleutel en gaan ze verhuizen. Dus ik verwacht ergens volgende week dat ze hem komen ophalen.
De was zal wel niet op stapelen want ze kunnen nog wassen bij huize mama ?

Op 30 januari 2021 21:33:00 schreef ohm pi:
[...]De trommel zelf wel, maar aan de trommel hangen flink wat gewichten van gietijzer of beton.

Maar die gewichten hangen niet aan de as, en daar ging mijn verhaal om. Iemand riep dat de as krom zou raken bij een drempel, en daar helpt transport beveiliging niet tegen. Sterker nog, ik denk dat het alleen maar de kans op een kromme as zal vergroten (als die kans er al zou zijn).

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op maandag 1 februari 2021 20:32:38 (20%)

Op 30 januari 2021 21:33:00 schreef ohm pi:
[...]De trommel zelf wel, maar aan de trommel hangen flink wat gewichten van gietijzer of beton.

Wat een onzin staat hier. Niet aan de trommel hangt flink wat gewichten maar aan de kuip.

Op 1 februari 2021 21:00:38 schreef ohm pi:
[...]Wat een onzin staat hier. Niet aan de trommel hangt flink wat gewichten maar aan de kuip.

Lol, nu lees ik het ook, dat is inderdaad een vreemde zinsopbouw :P

MinCoz

Golden Member

ik heb lang geleden een wasmachine (oude Miele) verhuisd, en toen de gewichten (gietijzer) losgenomen en apart verhuisd.
Bij installatie 1 veertje vergeten vast te haken. Dat veertje moest de kuip op zijn plaats houden.
We kwamen er achter toen de hoofdzekering er uit was gevlogen doordat het losse veertje over de elektrische aansluiten had lopen dansen tijdens de eerstvolgende wasbeurt...

Ik vindt het zelf altijd fijn als erfeedback wordt gegeven over het resultaat. Dus zal ik dat nu ook doen. De wasmachine staat ondertussen bij de vriendinnen. Het was nog een hele klus want blijkbaar moest hij naar eerste verdieping. Maar hij werkt prima dus hij heeft het overleefd ;)
En ze zijn er heel content mee. Dus mooi weer iemand geholpen.
Nu wordt het tijd om de a derde defecte eens onder handen te nemen. Er is nu plek in mijn werkhokje :+
Nu nog de tijd vinden en vooral dat ik niet steeds onderbroken wordt door andere dingen op privé vlak.

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@ EricN,
ik heb er wel eens één stuk gehad : een Miele die ij op zijn linkerkant had gelegd . Daar zit namelijk een kunstof bakje waar afvoerwater in komt . de trommel had daar tegen liggen schuren en kunstof bakje was gescheurd met een waterlek tot gevolg .
Vanaf toen leg ik een Miele steeds op zijn rechterzijkant , zonder problemen tot nu toe .

Jan