Probleem met Pioneer A-301

Een Ali potmeter in zo een mooi stuk elektronica? 8)7

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

500ohm op 85k ohm is idd niet veel. Ik zou je adviseren om je speaker relais toch eens onder de loep te nemen, te checken zoals ik in mijn post hier boven schrijf.

Op 19 februari 2021 20:47:11 schreef cmk:
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
De tip met de toongenerator was de gouden tip :)
Tot aan de volume potmeter was de spanning links en rechts gelijk, ongeveer 37mV.
Ook de spanning op de luidspreker uitgangen gemeten. Bij 100% uitsturing 4.4V links en rechts :?
Als je het volume terug draait naar nul begon Li steeds meer uit de pas te lopen met rechts. Bij 40% volume heeft Li nog maar de helft van de spanning van RE.
Toen op de volume regelaar gemeten (slecht bereikbaar). Daar hetzelfde resultaat.
Conclusie potmeter slecht/stuk/vervuild
Wat mij bevreemd is dat de potmeter soepel loopt, en niet kraakt ofzo.
Morgen maar eens kijken wat ik daar aan kan doen
Een nieuwe potmeter zal wel niet zo makkelijk verkrijgbaar zijn denk ik.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Dat is toevallig! Ik heb hetzelfde probleem in mijn Revox B780. Ik kwam ook bij de potmeter uit, Die is helemaal apart.Tijdens het meten, is de fout verdwenen, nu dus afwachten tot die terug is. Zou ook nog een probleem in de volgende trap kunnen zijn, als die de potmeter te zwaar belast.

Zulke kleine weerstandsverschillen tussen de kanalen leiden niet tot een (duidelijk) hoorbaar volumeverschil als alles verder klopt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Had je de doorlus brugjes van pre-out en amp-in al eens van een kabeltje voorzien? Daar kan je dan links en rechts omdraaien tussen de voorversterker en eindversterker. Da's altijd na de volume en balans.
Dan weet je of het in het voorversterker of eindversterker deel zit.

Ik heb zoals eerder opgemerkt een 1000Hz singaal op zowel li als re gezet.
Met een volt meter kon ik dit singaal door de ingangsselector en toonregeling volgen tot de volume potmeter. De gemeten waarde bleef steeds li en re gelijk nl 35mV. Na de potmeter kwam er verschil in dit singaal.
Potmeter op 0% de gemeten waarde li en re vrijwel 0
Als je de potmeter opschroeft naar 40% dan was de waarde van Li ongeveer de helft van re. Naarmate de potmeter verder opengedraaid werd liepen de waarden weer naar elkaar toe. Bij 100% waren ze weer gelijk.
Mijn conclusie hieruit is dat de potmeter niet oke is.

Om te meten gebruik ik een Fluke 175 multimeter.
Het wisselen van de doorlus busje heeft geen effect, daar deze tussen toonregeling en volume zitten, en tot de volume potmeter blijft het singaal goed.

pa3gws

Golden Member

Geef hem eens een flinke overdosis contact 390 daarna een paar keer helemaal heen en weer draaien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EricP

mét CE

Zoals reeds eerder geopperd... Het kan ook zomaar in de ingang van de volgende trap zitten. Als die om welke reden dan ook de boel zwaar belast, krijg je dit verhaal net zo goed.
Het lijkt me zelfs waarschijnlijker, potmeters kraken of ze zijn onderbroken. Beiden passen niet bij wat jij beschrijft.

Verwijder de bruggetjes eens, en zet met een toongenerator of laptop eens (zachtjes!!!) een signaal direct op de ingang van de eindtrap. Dan kan je het defect in ieder geval toewijzen aan de voorversterker of de eindtrap.
Een standaard multimeter en een 50Hz signaal vanaf de laptop kan je zonder aangesloten boxen prima meten.

Wanneer tot de potmeter alles goed is en er twijfel is of de potmeter de onbalans veroorzaakt of de belasting door de volgende trap, of eventueel de spanningsversterking van de eindtrappen, dan helpt het ook om de lopers van de volumeregelaar even te verbinden en te meten. Snel te doen. En het geeft inzicht.

Update:6/3/21

Nieuwe potmeter gemonteerd, de versterker werkt weer op beide kanalen even hard :)

iedereen bedankt voor alle bijdragen om het probleem te vinden. topforum :)