Ik zou persoonlijk niet voor de RD6006 gaan maar voor de RD6018
(Of de RD6024, dan heb je 24A, maar die komt pas ergens dit jaar)
Je hebt dan de normale lineaire voeding voor 0-30V / 3A en de Riden als extra en als je bv een hogere spanning nodig hebt, of veel vermogen.
Als je de Riden echt op 60V / 18A wil gebruiken heb je wel een enorm dikke voeding nodig, maar als je de volle 18A alleen nodig hebt in de <24V range dan zou je prima af kunnen met een 500W voeding.
In de praktijk heb je op de hogere spanningen vaak toch voldoende aan een ampere of 10, dus dan zit je prima.
Op een radiomarkt kun je vaak prima oude voedingen van routers kopen, dan heb je 42-48V bij veel amperes voor weinig.
Let wel: de Riden is alleen een buck converter, dus bij 42V voeding is de maximale uitgangsspanning een goede 40V. Maar dat maakt voor de werking niet uit, alleen voor de maximale spanning. Je hoeft dus niet perse een 65V voeding eraan te hangen.
De Ridens zou ik niet bij Conrad halen, ik vind 30 euro voor het Joy-it stickertje toch een beetje veel.
Voor 2 euro minder koop je de RD6018 (Vanuit CZ, dus geen invoerrechten gedoe en vlot geleverd)
https://aliexpress.com/item/1005001556439835.html
Begin wel met een goede voeding. Ik heb mn twijfels bij de voedingen die ze zelf meeleveren, dat ziet eruit als een OEM chinees waarbij de kwaliteit en veiligheid mogelijk discutabel is.
Mijn voorkeur zou zijn om er een goede Meanwell oid voor te hangen, of een routervoeding oid hergebruiken.
In alle gevallen is zo'n geschakeld ding voor mij geen vervanging van een lineaire, maar een toevoeging. Voor veel schakelingen maakt het niet uit en is de flexibiliteit / extra vermogen lekker, maar voor kritische dingen kan er niets tippen aan een ouderwetse lineaire voeding.
En of het nu een 723 is.. Goed DC = goed DC, het ontwerp maakt niet uit hoe oud het is
(Alleen een keer een condensator die verouderd is)
[Bericht gewijzigd door Sine op (0%)]
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Die RD6018 is wel indrukwekkend en spotgoedkoop.
Maar zijn dat fatsoenlijke voedingen? Houden ze veiligheidsafstanden aan bijvoorbeeld?
Heeft iemand hier dat al eens bekeken?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik ben de WZ5020L aan het testen, hou er rekening mee dat je alle elco's en fet's moet vervangen als je de opgegeven vermogens wilt halen.
Dc Dc Buck Converter Cc Cv Step-Down Power Module 50V 20A
Roland11
Golden Member
Op 17 februari 2021 08:58:08 schreef Hoeben:
Die RD6018 is wel indrukwekkend en spotgoedkoop.Maar zijn dat fatsoenlijke voedingen? Houden ze veiligheidsafstanden aan bijvoorbeeld?
Heeft iemand hier dat al eens bekeken?
Met alleen het 'controle-paneeltje' ben je er niet, je hebt ook de voeding nodig. Als complete kit wordt hij ook aangeboden, bijv.hier: https://www.banggood.com/RIDEN-FULL-KIT-RD6018-RD6018W-USB-WiFi-DC-to-…
Hier een review: https://www.youtube.com/watch?v=PTofO-g1dso
Zo uit mijn hoofd was Dave Jones wel te spreken over de Riden/RDtech modules. Of hij in zijn review die ik eerder linkte de meegeleverde SMPS heeft bekeken durf ik niet te zeggen, heb nu even geen tijd om de review nog een keer te bekijken.
Met een Meanwell ben je meer zeker dat het goed zit, maar dan zou je even uit moeten zoeken of dat in die behuizing past.
Maar goed, je kan m ook in een andere behuizing zetten 
De meegeleverde voeding heb ik nooit gezien, maar gebaseerd op de afbeeldingen is mijn voorkeur een Meanwell ipv die OEM chinees.
Let wel, bij Banggood wordt het spul uit CN verstuurd. Als je pech hebt heb je dan doaune gedoe. (Ik heb m bij Ali besteld vanuit een CZ magazijn, dan heb je dat iig niet)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Graag wil ik nogmaals er op wijzen niet te snel in de val te trappen van geschakelde voedingen voor een LAB omgeving.
1e
Zeer groot stoorniveau, dit zijn geen mooie geschakelde DELTA voedingen!
2e
Veel commonmode problemen die bijna niet te verhelpen zijn.
3e
Grote uitgangs condensatoren, dit geld ook voor mijn mooie DELTA voeding, daar helpt geen stroombegrensing aan!
4e
Lekker dubbel problemen maken van wat ik hierboven al aangaf, een Joy-it of Ruding schakelvoeding, weer voeden uit een andere schakel voeding, tja hoeveel stoorniveau wil je op je werkbank hebben?
5e
Ik ben tegen geschakelde voedingen? helemaal dus niet, waar goed toegepast geen enkel probleem, zijn we allemaal blij mee.
Dat zijn bijna altijd toepassingen b.v. in mijn Hameg scoop, functie generatoren, computer enz, enz.
Die apparaten zijn allemaal ontwikkeld met een zo laag mogelijk stoorniveau op electronica niveau(ripple op de uitgang) en ook wat afscherming betreft.
6e
Uitzonderingen, natuurlijk die zijn er zat, maar kijk ik naar een RD6006 dan heeft die veel functies in een hele kleine behuizing en de module zou 360-Watt moeten kunnen leveren?
Laten we eens aannemen dat je 360-Watt uit deze voeding trekt, moet hij kunnen volgens de datasheet, dan nemen we ook even een rendement aan van 85% wat ik denk dat redelijk is.
Dan moet dat kleine printje 55-Watt wegstoken! hoelang zou hij dat vol gaan houden?
Kijk naar de ringkernen, de grote hiervan, de condensatoren van het "flappy" merk enz, enz.
En zo kan ik nog wel even doorgaan *grin*
7e
Positieve noot, dat kan ik ook natuurlijk!
Mooi compact, aantrekkelijk frontje, uitgebreide info op een kleuren display, groot spannings en stroom bereik, en het opgenomen vermogen wordt ook weergegeven.
Wel of niet doen, de gebruiker zal dat zelf moeten afwegen.
Groet,
Bram
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Bedankt voor al jullie input, het maakt er het niet makkelijker op 
Een geschakelde voeding met daarachter een geschakelde buck converter leek mij ook niet ideaal, daarom dacht ik aan een "stille" gelijkspanning uit een klomp ijzer met koperdraad (trafo) met goede afvlakking en daarna die 'buck' regeling.
Zoals eerder gemeld, 't is niet dringend, de onderdelen (trafo...) liggen hier al een hele tijd en zullen niet gaan lopen.
Ik zat hier in mijn knutselhoekje naar al mijn verzamelde zooi te kijken en wou echt wat gaan maken.
Ik ga nog wat nadenken, dromen.
Groetjes,
eSe
Op 17 februari 2021 09:36:39 schreef Roland11:
[...]
Met alleen het 'controle-paneeltje' ben je er niet, je hebt ook de voeding nodig. Als complete kit wordt hij ook aangeboden, bijv.hier: https://www.banggood.com/RIDEN-FULL-KIT-RD6018-RD6018W-USB-WiFi-DC-to-…
Hier een review: https://www.youtube.com/watch?v=PTofO-g1dso
Koop geen netgevoede apparaten direct uit China! Zorg ervoor dat als je toch voor dit ding gaat je de kant die naar het stopcontact gaat lokaal is ingekocht. Dit helpt met de veiligheid, maar ook met (de kwaliteit van) de ontstoring.
Verder sta ik achter blackdog wat betreft de stoorspanningen van een schakelvoeding. Gewoon eentje achter de hand hebben voor de grotere vermogens is handig, maar zeker als je geen enkele aanleiding hebt om te geloven dat je die ook daadwerkelijk nodig hebt zou ik het laten.
Op 17 februari 2021 13:14:12 schreef eSe:
Een geschakelde voeding met daarachter een geschakelde buck converter leek mij ook niet ideaal, daarom dacht ik aan een "stille" gelijkspanning uit een klomp ijzer met koperdraad (trafo) met goede afvlakking en daarna die 'buck' regeling.
Dat blijft rommel geven, maar helpt wel met het verminderen van de capaciteit naar aarde.
Op 17 februari 2021 13:14:12 schreef eSe:
Ik zat hier in mijn knutselhoekje naar al mijn verzamelde zooi te kijken en wou echt wat gaan maken.
Waarom begin je dan niet gewoon met het aansluiten van de trafo, brugcel en elco's? Misschien ook alvast wat mechanisch werk en een netentree, en dan kan je later altijd nog besluiten of je daar een lineaire schakeling met een bak transistoren en koelblokken aan maakt of juist die buckregelaar. Van dromen komen geen voedingen! 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Al weer een oudje, maar misschien leuk voor je eSe?
http://pe1abr.homeserver.com/home/pdf/Electron_01-1997_Superbeveiligin…
Groet,
Bram
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 17 februari 2021 15:22:46 schreef blackdog:
Hi,Al weer een oudje, maar misschien leuk voor je eSe?
http://pe1abr.homeserver.com/home/pdf/Electron_01-1997_Superbeveiligin…
Groet,
Bram
Leuk oudje. EMC is al wat meegenomen. Er er zit een mooi netfilter in. Maar met al die RF tegenwoordig zou ik hier en daar wel meer RF spul als een bead en common mode spoel zetten. Tijden zijn veranderd. De eerste radios en TVs stonden ook geluid te maken als er er een GSM in de buurt was.
Verder zou ik een RC netwerk zetten achter je filter om hem te dempen op de resonantiefrequentie van de spoelen en condensators. Als je meer wil weten hiervan duik ik wel een link op.
Die foto op pe1abr.homeserver.com is al van heel erg lang geleden?
Op 17 februari 2021 15:49:32 schreef Hoeben:
Maar met al die RF tegenwoordig zou ik hier en daar wel meer RF spul als een bead en common mode spoel zetten. Tijden zijn veranderd. De eerste radios en TVs stonden ook geluid te maken als er er een GSM in de buurt was.
Phoe, de dag dat je een 2N3771 mee krijgt in de MHz regio moet ik nog zien komen, die dingen hebben een GBW van 200kHz. Een paar 10pF condensatortjes op de inputs van de 723 zouden de storing uit de gevoelige nodes moeten houden zonder het systeem traag te maken. Ferrietkralen zijn meestal niet nodig.
Volgens mij zou je die storing overigens alleen moeten hebben bij GSM (2G) verkeer, en niet bij latere generaties. Dat werkt met tijdsloten en ik vernam eens dat er een fout was gemaakt in het protocol, al weet ik niet of dat alleen een wild verhaal is of daadwerkelijk op de waarheid gebaseerd. Ik heb dit nooit gehad met mobiele dataverbindingen.
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Voor thuis zou ik gewoon een 723 nemen, Ja, ik geef eerlijk het toe, ik heb mijn eerste voeding met 723 ongeveer 37 jaar geleden gebouwt.
(En ook toen was deze chip al bewezen technologie die al een decenia of langer op de markt was)
Met Switchmode supplies heb je meer kans op generatie van storingen, je kan resonanties hebben tot in de tientallen MHz.
Deze week heb ik een machine gemeten en de emissie lag op de ruisvloer, ik maak hem open, wat vind ik, een bliktrafo en een 7812, een Koreaanse KIA.
(en dat in 2021, serieus dat had ik in geen 10 jaar gezien)
Maar een lineaire voeding is veel stiller als het op EMI aankomt, en zijn makkelijker om goed te maken.
Schakelend kan je doen als je het leuk vind, of als er een gedegen reden voor is, zoals gewicht, ruimte etc.
Hoeben
Golden Member
Het probleem met EMC is dat het niet uitmaakt of een transistor snel of traag is. Het is zelfs zo dat een trage nog wel eens een groter probleem kan geven. Het gaat om de halfgeleiderovergangen die doordat ze niet-lineair zijn een DC geven en demoduleren. Dat demoduleren is wat je vroeger hoorde.
Er is niks mis met analoog. Maar je moet de 723 wel beschermen tegen het tegenwoordige RF geweld.
Anoniem
Op 17 februari 2021 16:57:54 schreef Kruimel:
[...]Phoe, de dag dat je een 2N3771 mee krijgt in de MHz regio moet ik nog zien komen, die dingen hebben een GBW van 200kHz. Een paar 10pF condensatortjes op de inputs van de 723 zouden de storing uit de gevoelige nodes moeten houden zonder het systeem traag te maken. Ferrietkralen zijn meestal niet nodig.Volgens mij zou je die storing overigens alleen moeten hebben bij GSM (2G) verkeer, en niet bij latere generaties. Dat werkt met tijdsloten
Dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Ik ben het eerder met Hoeben eens.
Het gaat niet om die eind transistor die al of niet gevoelig is voor een bepaalde hoge frequentie, maar over de stabilisator zelf en als die clipt, dan volgt de eindtrap wel, en er hoeft daar geen hf uit te komen om de schakeling die erop aangesloten is te nekken.
Elk hf signaal, kan door directe instraling een schakeling verstoren of onstabiel maken , ongeacht of het nu GMSK of een recenter modulatieschema betreft.
Misschien dat er minder storing in audioapparatuur is, maar dit is een voeding. EN 35 jaar geleden was de print niet ontworpen om in een omgeving te werken met sterke hf signalen.
De hoge frequentie van een mobieltje is daarbij niet altijd garantie op geen instraling. Van een GSM op 900 MHz verwacht je ook niet direct dat die een audioschakeling zoals een vaste telefoon beïnvloedt en toch gebeurt het.
Bij een audioapparaat kan de detectie bij bepaalde modulatieptypes ongewenste geluiden veroorzaken, maar ongeacht de frequentie levert het ook een gelijkspanning componente op die een gevoelige schakeling kan uit zn dc instelpunt brengen.
Een volledig nieuwe print lay-out met grote massavlakken en korte baantjes zal wel wat te ver gaan, maar wat extra ontkoppelingen en een metalen behuizing is wel aan te bevelen.
Niet de 723 zelf was speciaal gevoelig voor RF, maar het feit dat die nog wat externe componenten behoeft, wat je bijvoorbeeld bij een lm317 niet hebt, en samen met een verouderde print ontwerp filosofie kunnen wel voor onstabiliteit zorgen. Je wil immers niet dat je processor die op3.3V staat proef te draaien plots een 15V piek te verwerken krijgt omdat je mobieltje afgaat.
Wat die opmerking over ferrietkralen betreft, Het hangt af van de te dempen frequenties welke maatregelen je precies treft.
Gelukkig is het domweg toevoegen van ferietkralen en common-mode spoelen veel minder kort door de bocht...
Ik ben me redelijk bewust van het probleem van instraling, maar als juist een geïntegreerd IC als een 723 opeens "gevoelig is voor RF" en je lost dat op door een common-mode spoel of ferrietkraal toe te voegen dan ben je sowieso al op de verkeerde weg want dan weet je niet wat je aan het doen bent. Waar steek je die componenten dan?
Laagimpendante nodes in het systeem zijn niet het probleem, dus daar hoef je meestal weinig te doen. De voeding moet je inderdaad ontkoppelen, net als de referentie, niet heel moeilijk denk ik zo en zou al gedaan moeten zijn. Nodes zoals de compensatie-ingang zijn ook gevoelig, maar daar zitten als het goed is geen sporen aan die een relevante antennewerking kunnen hebben. Alleen de ingangen van de opamp moet je wat mee doen, en daar stelde ik een 10pF condensatortje voor. Als het RF signaal sterk genoeg is om daar problemen te geven dan is de processor die je op de voeding hebt aangesloten waarschijnlijk toch al wel gebakken. Sprongen in de spanning van 15V zijn gewoon idioot, een waardeloze layout los je niet op met een stukje ferriet.
Een deel van de reden dat 2G problemen geeft is het feit dat het tijdsloten gebruikt. Modulatietype is hier irrelevant, dat is wat anders. Dit betreft een krachtige zender die vanaf dichtbij intermitterent inschakelt, en de herhalingsfrequentie van het tijdslot is hetgeen je hoort. Het gerucht gaat dat het grote zendvermogen van 2G bij het opzetten van de verbinding eigenlijk niet aan de normen voldeed, maar toch is toegestaan omdat er op het punt dat ze het ontdekten al teveel geld in zat om het nog aan te passen. Ik weet niet of dat klopt, maar ik heb nog nooit een audio-apparaat geluid kunnen laten maken met het uploaden van een bestand over 4G.
walkura
"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Op zich zijn dit nou eenmaal problemen die voorkomen.
In de eerste plaats het is een oudere chip en alhoewel deze problematiek in sommige kringen al enigzins bekend was, het was geen common knowledge.
En eerlijk gezegd alhoewel het nu gereguleerd is onder 61000-4-3, het is nog steeds 1 van de traditionele struikelblokken.
(ik heb meerdere ontwerpen moeten wijzigen om hier langs te komen, en dat waren allemaal schakelingen met microcontrollers)
Hoog impedante lijnen zijn nou eenmaal het makkelijkst te storen, en zeker heden ten dage waar de frequenties in de GHz lopen dan is een PCB groot genoeg om zich als een goed aangepaste antenne te presenteren.
Neemt niet weg, het is nog steeds makkelijker om een lineaire voeding voor thuis te bouwen.
Met switchmodes heb je meer rekenwerk, meer benodigde kennis vooraf, meer meet apparatuur etc. etc. Het is heel wat makkelijker jezelf in je voet te schieten als je voor een schakelvoeding gaat.
NKHteB
nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
@All,
de uA723 in de praktijk. De voeding (PS-7) voor de Drake TR-7 Transceiver, is opgebouwd rond dit IC. Hij levert 25A continu bij 13.6 Volt. 100W HF vermogen op de meeste amateurbanden. Nooit iets gemerkt van problemen in een toch zeer royale HF-omgeving met de dipoolantenne op 2 meter afstand. Gewoon een enkelzijdige print zonder al te veel poespas met toch ook vrij lange bedrading.
Gr. N.
walkura
@NKHteB
nou daar heeft U precies het punt wat ik probeer te maken.
Ik heb mijn eerste 723 voeding ongeveer 37 jaar geleden gebouwd, waarschijnlijk heb ik hem nog steeds ergens rond liggen, en hij heeft altijd naar behoren gewerkt.
Over de jaren heb ik waarschijnlijk een handjevol voedingen gebouwd gebaseert op deze chip, en alles werkte altijd.
Op zich is het mogelijk dat je tegenwoordig problemen kan hebben met instraling, maar dat is simpel op te lossen.
(Als je tenminste niet op een heel erg ongelukkige plaats woont naast een radar instalatie O.I.D.)
geschakeld of lineair gaat maar om 2 zaken:
.1 ruimte
.2 gewicht
je kunt van beide prima een voeding vinden of bouwen.
maar een lineaire voeding is makkelijker goed te krijgen dan een geschakelde.
ik heb er 1 van eleshop wat voor metingen een ABSOLUTE ramp is..
Ga daar geen rimpel of recovery time van meten of zelfs de drift niet.
Je gaat janken.
Voor mij is het een IDEALE voeding omdat hij geen FUCK weegt.
ik heb ook een ZEER vergelijkbare HP, maar die is slechts iets hoger (beide zijn 19") echter de HP recovert in 50 uS. Beide doen 10 A, maar de HP is niett te tillen.
Omdat ik 9 van de 10 keer de nauwkeurigheid niet nodig heb en industrie apparatuur of andere spul wat echt niet exact een bepaalde spanning nodig heeft, test pak ik het ding van de Eleshop wel... PRIMA voor mijn doel!
Maar Delta maakt toch echt wel hele goede geschakelde voedingen....
En ik durf wel te zeggen dat die beter zijn dan onze eigen knutsels...
walkura
@High met Henk,
eigenlijk zijn alle producten die wij produceren met schakelvoeding uitgevoerd.
Dat was 10 jaar geleden al zo, maar dit gaat om electronica die gebouwt word met tussen 100k en 1, 2, 3 miljoen stuks per jaar.
Je hebt de resources om zoiets goed te doen, maar voor iemand die als hobbyist een labvoeding wil, dan zou ik zeggen ga lineair.
Tenzij je natuurlijk eisen hebt als maat, gewicht etc. dan heb je soms geen keus.
... maar voor iemand die als hobbyist een labvoeding wil, dan zou ik zeggen ga lineair.
Ik had niet gedacht dat mijn vraag hier zo'n "repliek" zou hebben 
Ik was gewoon benieuwd.
Ik ben geen 'brood' elektronicus, voor mij is het een hobby. Ik maak kleine huis/tuin en keuken elektronica zoals men dat noemt. Het hoeft niet echt profi te zijn, gewoon goed en handig, that's it.
Ik ben lang geleden begonnen met mijn eerste Elektuur, jan 1971, en men had mij evengoed een blad met hieroglyfen of Chinese lettertekens kunnen geven, ik wist niet wat er stond, begreep er de ballen van
Maar na kopen en lezen van de boekjes Elektronica 1, 2 en 3 van AJ Dirksen toch een beetje inzicht gekregen.
Nu zijn we zoveel jaar later en weet ik ook veel meer, maar niet als prof, gewoon als hobbyist en probeer iedere dag wat bij te leren.
En dat heb ik hier weer gedaan, dank zij jullie input.
Geen geschakelde labo voeding dus of het moet iets echt goed ontworpen zijn, wat ik niet kan. Dus een lineare voeding, waarschijnlijk dezelfde die ik al heb. Maar dan met wat aanpassingen, o.a. digitale uitlezing van spanning en stroom. Misschien zelfs een digitale aansturing met Arduino of RPI...
Maar dat zien we dan wel weer.
Bedankt aan allen.
Groetjes,
eSe
p.s. Ik heb hier nog een stuk of 5 2N3055 liggen, kan ik die vervangen door een type in TO257 of iets dergelijks? Ik heb namelijk een paar mooie koelprofielen die niet geschikt zijn voor TO3, wel TO220, TO257...
blackdog
Golden Member
Hi eSe, 
Die koelplaaten zijn gewoon te gebruiken voor de Elektuur voeding of de voeding die ik in een later link liet zien.
Deze zijn niet zo kritisch wat componenten betreft.
Heb je al een idee welke power transistoren je wilt gaan gebruiken?
Denk wel om de koelvin richting als je geen ventilator gebruikt!
Groet,
Bram
PS
TIP142 Darlington bij EOO
https://www.oeo-bv.nl/transistoren/tip-serie/8013-tip142.html
Op 18 februari 2021 21:09:32 schreef eSe:
p.s. Ik heb hier nog een stuk of 5 2N3055 liggen, kan ik die vervangen door een type in TO257 of iets dergelijks? Ik heb namelijk een paar mooie koelprofielen die niet geschikt zijn voor TO3, wel TO220, TO257...
Ik neem aan TO-247? Ik zou gaan voor iets als een TIP35C (heel goedkoop bij LCSC te krijgen: link). Je kunt ook een darlington overwegen, dan kan je de drivertransistor die in de meeste voedingen toch aanwezig is achterwege laten. Dan zou de TIP142 een goede optie zijn. Allebei de typen zijn goed voor 125W bij ideale koeling. Als je ze goedkoop kan krijgen kan je ook de TIP3055 gebruiken. Die imiteert de karakteristieken van de 2N3055, maar wat mij betreft is dat verder een inferieure transistor.
edit: Voor de machtige prijs van €0,65 bij OEO hoef je die TIP3055 niet te laten liggen, met 4xTIP3055 haal je de max 120W ook wel (als je koellichaam dat trekt tenminste).