Onbekende HF transistor

rob007

Yarr, Matey!

Kan iemand misschien iets vertellen?
Op de plek van de tekst zit soldeer, het is er een van Phillips kan ik nog wel lezen.
Ik heb deze geloof ik lang geleden eens uit iets als een porto gehaald,
Durf het niet zeker te zeggen!
Maar volgens mij een oude HF transistor?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dai is een 2N3632 zend transistor.
Geeft ongeveer 12 Watt maximaal af.
Op zich niet zo heel interessant, een BLY87 in een andere behuizing als deze is beter.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Philips had een klein aantal torren in die TO-60 behuizing, o.a.:

2N3926
2N3927
2N3375
2N3632

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Zo das snel!

Thyristor ja lijkt er wel op he ja inderdaad.
Hallo Martin een 2N3632 was het maar zo’n feest, werd al blij maar helaas komt Arco –
Ook met een stapeltje meer keuzes LOL ( moet het dus toch zelf een beetje uitzoeken! )
Al komt er 5Watt uit daar ben ik al blij mee, hoef niet perse geen groot vermogen.
Zal eens moeten gaan kijken met wat trimmers en spoelen:
http://u5m2n9c3.stackpathcdn.com/pdfhtml/0618/642416/page5.png
Kijken wat het doet.
Hij lijkt ook als een 2N3553 qua aansluitingen en als ik het goed heb zit de schroefdraad –
Nergens mee verbonden, en das wel lekker makkelijk voor de koeling!

Dankjewel allemaal!
VrGr Rob

HOOWWwww en nogmaals voor Martin eventjes,
Ik sta er toch van te kijken wat die BFR er uit gooit hoor! :?
En heel eigenwijs maar ik heb echt het gevoel dat ie het wel goed doet hoor als ik het bouw zoals 1E buffer:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Een 2N3866 er achter krijgt het benauwd als ik die er achter zet!

Vriendelijke Groetjes weer!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 21 februari 2021 17:37:45 schreef markce:
Een thyristor?

Kom ik op terug, ken er geen met een koperkleurige kap.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Markce,
Heel toevallig wist ik nog een beetje waar die uit is gekomen (iets wat deed zenden)
Maar als ik hem los in de hand zou gekregen hebben zou ik ook zeggen Een thyristor!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik begrijp waarom Marcke dacht dat het een thyristor zou kunnen zijn.
Ik heb een keer een thyristor uit een apparaat gehaald welke in dezelfde behuizing zat, alleen waren de aansluitingen iets anders maar bijna hetzelfde.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Is een 2N3632 of een 2N3375 en helemaal geen thyristor. Die zien er niet zo uit.

Maar............het beste werkt ie op zo'n 28 volt.

Juul - PE0GJG

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Juul,
Ja dat is het schema wat ik waarschijnlijk zal toepassen dankjewel!
Zal er nogmaals gelijk maar eerlijk bijschrijven het is voor een stout stukje band!
Ben nu nog steeds aan het experimenteren en eigenlijk heb ik niks aan deze transistor omdat ik er maar 1 heb,
Ik heb een oscillator met 3 trapjes de laatste is een 2N3866 die ik wat zachter heb gezet omdat die (vind ik!) te heet werd,
op schema 2e Buffer 10R weerstand is nu….. 56R gloof ik:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
Wat zet je eigenlijk normaal achter een BFR? Heb nu die 2N3866 maar denk een 2N3553 het ook wel zal doen,
Of een MRF of….. wat heb je tegenwoordig nog meer wat een beetje normaal verkrijgbaar is?
.
Ik vind het niks als een transistor HEET word, ik probeer dat altijd te voorkomen maar ja soms……..
.
Kheb het vroeger eens gehad dat een 2N3055 zichzelf deed los solderen ( schrok me rot!!! 8)7 )
En ook eens dat ik dacht zal eens voelen (ik dacht een 2N3866) daarna stond mijn vinger afdruk op de kop van die transistor gesmolten
( deed flink veel zeer weet ik nog HEEL goed! |:( )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat je kunt doen is om die 2N3866 in klasse C te laten werken, mischien scheelt dat wat aan warmte.
Dat doe je door of een weerstand tussen basis en ground te plaatsen van 100 ohm of 1k, of door een spoeltje te plaatsen tussen basis en ground.
Dat spoeltje kan een varkensneusje zijn met zes gaatjes met draad er door heen.
Ook kan je de transistor minder hard te laten werken door een weerstand van 10 tot 15 ohm tussen de emitter en de ground te plaatsen, deze weerstand is niet ontkoppeld dus geen condensator daar over heen plaatsen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dag Rob,

Je kunt 'em inderdaad makkelijk in C laten werken met een smoorspoeltje in de basis. Erg makkelijk, een VK200 is handig.

Maar let op, ik begrijp dat je geen typenummer weet dus het zou ook zo maar een 2N3375 kunnen zijn. En die heeft andere specs.

Hier wat info over de 2N3632 van Philips.

Juul - PE0GJG

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal, Juul, Martin

Heel even kort reageren want ik heb even andere verplichtingen!
Op Dummyload!!!
VK200 zit er in heb alleen wel de zesde winding er bij gedaan –
( het zesde lege gaatje ook doorgestoken met de draad! ) nu is de smoorspoel dus radiaal!
In de eerste instantie wou ie niet aanslaan.
De 10R op de Emitter kortgesloten kreeg ik het zelfde uit als wat ik er in stopte.(zo gelaten, misschien weerstand er later weer in???)
C1 en C2 had ik even weg gelaten C2 een tol trimmer(LOL) er in gezet niet veel verbetering
Condensator tussen trapje(2N3866) en onbekende Tor verlaagd van 100 naar 33pF
Onbekende Tor sloeg aan ongeveer 2….2,5Watt nu,
Ik denk dat het geen vermogens transistor is omdat wat ik mij kan herinneren komt de Tor –
Uit een portofoon dacht ik ( accu gevoed )

Transistor word lauw maar zeker niet heet! ( is ook WEL goed gekoeld )

Wat er nu nog afwijkt is:
de spoel L3 is bij mij een soort smoorspoeltje een soort 2…3MM diameter -
Ferrietkern tje met….ongeveer 12windingen 0,3MM

En L2 is 4…5 Windingen 5..6MM diameter ongeveer 1,2MM draad

Ik moet er nog even mee knooien ben nog niet klaar maar moeders kwam vragen of ik kwam eten en dus….
Ik zal er LATER een foto van maken MAAR, ik zal er nogmaals bij zeggen het is EXPERIMENTEEL gerommel!!!
Geen schotjes en niet mooi recht haaks waterpas enz enz…..
Dit is dus ZEKER niet DEFINITIEF!!!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die 2N3632 heeft een versterking van zón tien maal, dus als je er 1Watt op instuurt komt er 10Watt uit.
Zie ook de grafiek hierboven van Juul.
Die 1Watt kun je uit de 2N3553 halen, eventueel aangestuurd vanuit de BFR96. Voor de rest zou ik me houden aan de spoelen volgens de datasheet.
De 2N3632 kun je in klasse C zetten, de 2N3553 zou je in klasse A/B kunnen zetten.
De 2N3553 versterkt ook tien maal, dus die heeft genoeg in theorie aan 0,1Watt, in klasse C wordt deze echter aangestuurd met 0,25Watt voor 2,5Watt op de uitgang.

Vroeger hadden de meeste portofoons een vermogen van 4Watt, dat er nu een 2N3632 in zit wil niet zeggen dat ze er ook 12Watt uithaalden. Juist voor de bedrijfszekerheid zit er een zwaardere transistor in die dat op zijn sloffen doet.
Overigens ik heb dezelfde transistor in een bakje liggen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo,

Ik denk rond de 2,5…3Watt nu.
MAAR ik zie ook staan 28Volt!!! Das ff wat anders dan 12Volt.
Heb zoals gezegd nog meer aan het schema gehouden nu.
kijk maar even mee als je wilt zie afbeelding,
En ja tis niet mooi en het mist schotjes kweet ut kweet ut ja...
Moet nog even sollen bij die Tol trimmer (hij staat dicht)
Denk dat ik de spoel(van de 3866) in plaats 5 naar 4 windingen maak.
( bij de trapjes daarvoor ( LIJKT ) dat wel goed te werken! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Trap er weer eens in hoor, dubbelpost@#$%^&@ 8)7

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 23 februari 2021 17:35:19 (89%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ja dat is waar ook 28V in plaats van 12Volt.
Als het nu 2,5Watt leverd heb je grote kans dat het op 28V wel 10Watt afgeeft.
Leuke foto's Rob!

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dat ziet er leuk uit op de foto Rob.
Met heerlijke "ouderwetse" trimmers. En vooral die mooie Philips toltrimmer, 30 pf, uit m'n jeugd.
Ik heb er nog een paar...........

En ik schreef dus al eerder dat de 2N3632 eigenlijk voor 28 volt is bedacht.
Die keramische trimmers is met deze kleine vermogens kan ook nog net.
Deed ik in 1975 bij m'n eerste zelfbouw 2mtr. zender ook. En werd nog goedgekeurd door de toenmalige PTT-RCD.
Ik gebruikte ook helemaal geen schotjes zag er in het spectrum mooi uit zei de RCD ambetenaar. Hij was VFO gestuurd op 18Mc.

zie foto's

sukes met je experimenten.

Juul

[Bericht gewijzigd door Gottfried-Julius op dinsdag 23 februari 2021 20:45:35 (12%)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en Juul,

JAAAaaa maar dit word het niet hoor! Dit is meer voor de LOL een beetje experimenteren!
Die Tol Trimmer ja leuk he,
dacht zet hem er maar eventjes in want volgens mij was dat toen destijds de bedoeling ook!?
Want Air Trimmer 4 to 29pF ik denk dat moet toch een TolTrimmer zijn geweest???
Ik heb keramisch van .?. Tot 20 en van .?. tot 25 gloof ook van .?. tot 35 en dan van 4/40 en gloof 6/60 en 6/65pF dus dacht moet een TolTrimmer zijn.
En ik had geen schotjes gedaan dacht nu even niet, dus dacht er zal strakjes vast wel iemand reageren van HOOWWWWwww das fout!!!!
En nu komt Juul met een door de PTT-RCD gekeurde….. HELEMAAAAalll geen schotjes! LOL
.
Ja dus die 12Volt zou het waarschijnlijk wel zijn, en een porto toen destijds met 2…2,5Watt –
Gloof wel dat dat kan.
MAAR blijft de vraag? Wat doe je er normaal achter zetten?
Ik bedoel achter die BFR is toch een wat nieuwer transistortje?
OF toch oudere zooi? Zoals 2N3866 of 2N3553 of…MRF…SD…
Ik heb gloof ik nog een SD1127 heb liggen en een 2SC1971 moet eventjes kijken.
.
Inderdaad leuk ook die Foto /schema van jou Juul!
Die Druppel condensators daar werd ik toen voor gewaarschuwd,
Niet gebruiken want die maken alles onstabiel!
Ceramisch moest het zijn met een zwart kopje man man man…
.
Wil ook nog kijken voor een soort universele print met van die rechthoekige vlakjes.
Maken met CNC of ertsen maar daar ben ik niet erg goed in,
Heb zelfs zitten denken om brede plakband op print te plakken en rechthoekjes uit te snijden!
MAAR tot nu toe zwevend bouwen gaat mij goed genoeg af!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

MAAR blijft de vraag? Wat doe je er normaal achter zetten?
Ik bedoel achter die BFR is toch een wat nieuwer transistortje?
OF toch oudere zooi?

Ouwe zooi? Tsja de 2N3553 en 3866 zijn nu niet bepaald modern, maar nog steeds prima transistoren (voor mij dan).
Maar wil je met je tijd meegaan dan zou je deze Mosfet er achter kunnen zetten.RD06HVF1
Deze heeft aan een insturing van 100mW genoeg en dan komt er 6Watt uit.
De 2SC1971 is ook een goede keuze, alhoewel deze maar 9dB versterking heeft.
En moet ingestuurd worden met 0,6Watt, dus een 2N3866 ervoor.
Het mooie van deze transistor en die Mosfet is dat de emitter of source is verbonden met de tab, de buitenkant van de behuizing.
Koelen is zo gemakkelijk.

Die printplaat met eilandjes van de link van Eric Rotterdam kan wel handig zijn voor experimentele opstellingen.
Ik frees mijn printjes altijd voor experimentele schakelingen, ook met eilandjes en baantjes.
Dat vind ik heel makkelijk werken, in een kwartiertje heb ik zo een printplaat gemaakt, kun jij ook doen.

Is dat probleem nu opgelost of zit je daar nog steeds mee dat de 2N3866 te heet wordt?

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

OEHhhhhh Zo Eric das mooi spul, die ga ik waarschijnlijk kopen!
(je zit toch niet stiekeum reklame te maken he? ;) )
Ben je van hf-electronics Eric? ( heb ik geen problemen mee als dat zo zou zijn! )
Als dat zo is wil je mij dan misschien een E-mail Willen sturen?
.
En ook Martin,

Ouwe zooi? Tsja de 2N3553 en 3866 zijn nu niet bepaald modern

JAAaa het is ook weer niet negatief bedoelt maar ja ik ben een ouwe . . . maar die transistoren natuurlijk ook!
Die wat is het een FET kan ik ook kopen bij hf-electronics
https://www.hf-electronics.nl/RD06HVF1
20Watt? Zie ik dat goed?:
http://www.m0dts.co.uk/index.php?item=144
ik vraag strakjes aan mijn financieel directrice ;) of ik die dan ook mag goed?
( Kijken of ze er nog in trapt! :+ )

Tot zo ver weer eventjes, bedankt voor het meedenken!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
pa3gws

Golden Member

Rob je mail adres staat in je profiel haal het hier weg tenzij je gek ben op spam. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo pa3gws,

Ja je hebt gelijk, heb hem weg gehaald!

ik vraag strakjes aan mijn financieel directrice ;) of ik die dan ook mag goed?
( Kijken of ze er nog in trapt! )

Moeders de vrouw ging moeilijk tegen me doen?
ik had mijn zakgeld al uitgegeven? 200€ was wel even voldoende zij ze!? :?

VrGr Rob

Even nog over die HF experimenteer print!?
Is er misschien iemand bij machten om via hoe heet het een PCB ontwerp kan maken en dan via PCB way of welke chinees het ook is.
Dus een print te ontwerpen zoals deze maar dan meer voor ons knutselaars.
Ik denk dan aan een soort universele print voor buffer trapjes zoals met de BFR de 2N2219, 2N3866 en 2N3553.
Die HF print is absoluut (vind ik) wel mooi MAAR voor trapjes (denk ik!) kan het nog mooier!
IK, ga dit zelf echt nog wel maken maar dan zou ik het op de JIP & janneke Manier doen,
En dan bedoel ik printplaat stuk breed plakband/tape met mes baantjes/vlakjes snijden.

[Bericht gewijzigd door rob007 op donderdag 25 februari 2021 15:19:49 (49%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Met een freesje en een dremel achtig ding de baantjes en de eilandjes maken.
Wat je er goed voor kan gebruiken is een Proxxon, eventueel een graveer set.
Met een kraspen teken je de baantjes met behulp van een haakse hoek als lineaal.
Daarna graveer/frees je de baantjes uit onder een hoek van 45°.

Andere methoden zijn met een CAD programma je print ontwerpen en uitprinten op kalk papier, uitprinten en belichten, ontwikkelen en etsen.

Overigens ik zag dat van Dijken de 2sc1971 ook verkoopt, eigenlijk is deze transistor verouderd, maar is hier en daar nog wel te krijgen als je geluk heb.
In mijn zender ga ik gebruik maken van een gebalanceerde versterker, twee van dit soort transistoren kan ik mooi koelen omdat de behuizing direct op de massa gemonteerd is.
Eerst wilde ik de 2N3553 in balans gebruiken, maar die 2sc1971 is zo gek nog niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin