Onbekende HF transistor

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Juul,

Ja klopt als een……
Ik kocht vroeger ook de Elex, Elektuur, 300schakelingen enz enz…
FRM en kanaaltje Q en noem maar op…
In de Bibliotheek vond ik boekjes als miniatuur spionnen Deel 1…2…3 enz…
.
Als ik de kans krijg moet ik inderdaad even sollen met die print op mijn mini CNC!
Kijken of ik wat gedaan krijg met gratis programma Easel ik ben daar ook al mee bezig geweest –
Zoals op vorige foto’s te zien valt

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

2N3632 gesneuveld is om dat de zaak aan het oscilleren was

Ik had natuurlijk al geschreven naar Juul:
ik twijfel wat ik verkeerd heb gedaan,
Maar weet niet of ik het nog zal kunnen uitproberen want dat licht er aan of ik nog zo‘n 2N3632 voorhanden krijg, ik hou dat experimentje nog even apart!
Ik kan mij niet voorstellen dat ie oscilleerde maar zeg nooit nooit natuurlijk!
Maar nogmaals ik ben bang dat ik een verkeerde actie heb gemaakt/gedaan.
.
Heb nu even wat minder tijd maar als ik weer de kans krijg ga ik weer los met….???
( kan wel van alles tegelijk willen maar heb ook nog verplichtingen! )
.
Ik dacht trouwens ik scan dat printje en zet hem in Easel maar dat gaat niet op want –
Toen ik het deed uitprinten is de schaal verandert, MAAR goed dat komt nog wel!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob ik heb jou ook enige dagen geleden een e-mail gestuurd.
Nog geen reactie hier ontvangen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Potvers 8)7 ik heb gelijk gekeken en ik heb het gevonden Martin,
Komt goed nu!
.
En even over Eric roddelen nu: Och Martin jij bent strakjes blij met hem denk ik wel!
IK, in ieder geval wel! _/-\o_
Ik kan nu weer een poging doen met die: 2N3632 helemaal TOP!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Nou hij doet het weer hoor!
Ik heb een van die 2N3632 er in gezet hij geeft ietsjes minder maar denk doordat ik –
aan het klooien was waarvan het niet beter is geworden, Ik zit nu rond de 3…4Watt.
MAAR nog steeds wel op 12Volt is natuurlijk ff wat anders dan 28Volt.
.
Het is nu zeker een tijdelijk experiment want heb nu nog VEEL aantrekkelijkere -
transistors om te proberen/experimenteren dankzij…..(zeer blij daarmee!)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob en andere meelezers, ook ik heb het pakketje ontvangen van Eric, waar ik zeer blij mee ben.
Het overtreft mijn verwachtingen ik heb een hoop transistoren ontvangen waar ik zeer veel mee kan.
Ook een soortgelijke transistor als de 2N3632alleen dan een ander type nummer, bijzonder is dat deze helemaal verguld is.

Ik heb even die 2N3632 opgezocht welke ik hier nog had liggen, die is niet verguld.
Die 2N3632 heb ik even doorgemeten op stroom versterking maar geeft niets van stroomversterking, dus of die het nog doet dat is de vraag.
Ook grote kans is dat deze is opgeblazen maar in de diode meting nog wel wat aangeeft.
Die zal ik wel eens testen, dat komt nog wel een keer.
Ik vond ook nog twee stuks BLY88 in het bakje, ik weet vrijwel zeker dat die nog goed zijn.

Ik was van plan een stuurzender met tweemaal de 2N2553 in balans te bouwen maar dat is niet meer nodig, omdat ik veel mooiere transistoren van Eric heb gekregen.

Paarse transistoren, jawel in de kleur paars.
Dat is van Russische makelij. Uitstekende transistoren om die in de stuurzender te gebruiken, ik heb setjes van twee, dus die kunnen mooi in balans gebruikt worden.
Eric hartelijk dank voor alle mooie onderdelen.
Dat was het even vanaf deze kant tot een volgende keer maar weer.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Alleen 1 dingetje Martin van die foto wat is het nou?
KT920 ? is het nu een G? of een 6? Of,….?
Dat laatste teken op die KT920 . ik kan hem ook niet meer vinden als ik zoek op G of op 6?
.
Ook nog iets anders, ik vroeg mij dit af?
Waarvoor hebben ze in vredesnaam gaatjes door die pootjes gedaan in die transistor?
Het zal….. met de temperatuur te maken hebben?
Ik denk dan het is toch het beste om een goed contact te hebben!?
Maar goed das voor de rest niet echt belangrijk, vroeg het me alleen af.
( als het maar werkt! :9~ Deze zijn gelukkig ook niet te veel PWR das erg mooi voor mij! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Het is inderdaad de KT920, daar zijn er verschillende versies van A, B en iets wat lijkt op een 6 maar geen 6 is.
Het is ook geen G maar lijkt daarop.
Hier staat het in de datasheet:
https://datasheetspdf.com/pdf-file/774957/ETC/KT920/1
De KT920 is vergelijkbaar met de BLY87, of de BLY88, BLY89.

Dat van die gaatjes zal wel een reden hebben, alleen zou ik het niet weten wat voor reden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Die '6' is onze B;
De 'B' is onze V.

(html #1041 resp. #1042, maar die worden hier niet goed afgebeeld merk ik)

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 7 maart 2021 17:51:44 (62%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin en FET,
Dankjewel voor de informatie, ik zat al te zoekjen.
Als ik het PDF bekijk mag ik dan zeggen 1 Watt in ongeveer 7Watt uit?( 5Watt is al leuk! )
MAAR was nu nog even met die 2N3632 eventjes en zat rond de 3,5Watt op 12Volt nu,zal later eens kijken met wat meer volt er op!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 7 maart 2021 19:25:26 (39%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Op 7 maart 2021 13:19:56 schreef Martin V:
Het is inderdaad de KT920, daar zijn er verschillende versies van A, B en iets wat lijkt op een 6 maar geen 6 is.
Het is ook geen G maar lijkt daarop.
Hier staat het in de datasheet:
https://datasheetspdf.com/pdf-file/774957/ETC/KT920/1
De KT920 is vergelijkbaar met de BLY87, of de BLY88, BLY89.

Dat van die gaatjes zal wel een reden hebben, alleen zou ik het niet weten wat voor reden.

Dat van die gaatjes zal wel een reden hebben, alleen zou ik het niet weten wat voor reden.

Zo maar een gedachte maar als je een gat boort in de print met een radius die groter is als het huis van de transistor geven die gaatjes extra koeling? De soldeerlippen van de tor zijn lang genoeg daarvoor op de bovenkant van de print.Ventilator er achter voor de luchtstroom?Zomaar een gedachte kronkel.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Hubie,

Ja ik kwam met die gaatjes ook omdat ik wel eens heb gehad dat ik –
de Emitter aan de min had gesoldeerd met een draadje tussen de Emitter en de min.
(het was met de 2N3553)
En bij dom toeval kwam ik er achter als ik die verbinding korter en dikker maakte kreeg ik –
Een klein beetje meer uit de 2N3553 ( ik deed toen gekste dingen voor een beetje meer )

Gezonde en Vriendelijke Groeten!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 7 maart 2021 17:49:25 schreef Frederick E. Terman:
Die '6' is onze B;
De 'B' is onze V.

Kijk eens aan weer wat geleerd.
Ik heb versie B (6) en de B(V).
Even naar de datasheet:

En geeft de B versie 5 tot 7 Watt, bij een insturing van 820mW en de V versie geeft 20 tot 21 Watt, bij een insturing van 6,7 Watt.

Dat van die gaatjes in de flange van de transistor begrijp ik niet zo goed. Extra koeling?

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Even een vraagje voor Martin?

Klopt dat 5 tot 7 Watt uit bij de B verzie of vergis je je nou???
Ik zat ook nog even te kijken maar de B is toch 6,7W in en 20W uit?
De Russische letter d 0,82W in en 5W uit?
Alleen zie ik nu dat jij een Russische letter d laat zien,
Maar je zegt dat je een B hebt?
Misschien heb ik het mis?
En klopt de aansluiting trouwens? (zie plaatje) ja toch?

https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fkkbweb.narod.ru%2Fsp…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De basis bij jouw met dat lipje waar een schuin kantje van af is, dat is de collector.
Als je dat lipje met de schuine kant voor je hebt moet die omhoog wijzen.
Links en rechts daarvan zijn de aansluitingen voor de emitter en de onderste is de basis.

Voor alle zekerheid kun je het eerst nog nameten.
Multimeter op diodestand de + op de basis en de - op de emitter, de meter moet dan wat aanwijzen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ja dankjewel Martin ik lees het nu ook hier staat het:
http://www.antentop.org/008html/008_p91.htm
schuine puntje K = Collector, en de Russische @ zou dan Basis zijn, en de 3 is Emitter.
.
En hoe zat het nu met dat vermogen?
De B was toch 6 tot 7W in en iets als 20Watt uit? ( jij had B schreef je? )
.
Als het maar 5 tot 7W zou zijn is het de moeite niet waard! (of klink ik nu verwent?)
( tenminste vind ik want je zit dan te klooien met een koelprofiel voor maar 5…7W )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
maartenbakker

Golden Member

Ik vind het wel knap hoe de Russen erin slagen een B te schrijven als een Griekse kleine letter d... Maar inderdaad, dat is de juiste aanduiding van de pootjes.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De 7 Watt versie kun je natuurlijk beter koelen als een 2N3553 of een MRF237 en voor die paar watt heb je echt niet zo groot koelprofiel nodig.
Je zou hem zelfs kunnen koelen door de behuizing zelf en dus geen koelprofiel te gebruiken.
Hou er wel rekening mee dan je die transistor niet teveel aan vermogen instuurt, hij kan maar weinig hebben en de versterking zal best hoog zijn.
Dus een 2N3866 ervoor zetten, dat zal voldoende zijn, een half watt tot hooguit 1 watt insturen.

Of die B versie 20 Watt is, staat in dit topic, moet je even terug scrollen, ik dacht van wel maar ik heb er zelf geen zin in om alles terug te lezen.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Ja Maarten en hebben we het over de schrijf taal zullen we het maar niet hebben over de spraak!
Ik heb hier een Poolse schoondocht, als die al gaat bellen met haar zus Man Man Man…
.
Maar Martin jij (schreef je zelf) toen toch ook een B verzie te hebben? Die zou dan toch 20Watt zijn?
Je moet het plaatje ff 2 X vergroten om het goed te zien.( Zie plaatje )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ook maar even de Goeie aansluitingen getekend en die andere gooi ik weg!
voor als er ooit iemand dit vind en het per ongeluk over neemt…
VrGr Rob
Dus de afbeelding is een KT920

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Als je die transistor gaat gebruiken wel opletten deze transistoren zijn niet tegen misaanpassing beschermd |:( :'(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel voor de TIP Henk!
( Twijfel of ik er wel mee/aan zal beginnen! Als ik… je weet het tijd… )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

afregelen op een laag pitje...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 7 maart 2021 13:19:56 schreef Martin V:

Dat van die gaatjes zal wel een reden hebben, alleen zou ik het niet weten wat voor reden.

De mechanische stress is zo minder doordat er buiging mogelijk is op de plek van de gaatjes.

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Frederick E. Terman

Honourable Member

De gaatjes zorgen er ook voor dat de tabs (aansluitingen) veel gemakkelijker te solderen zijn.
Zónder gaatjes vloeit er veel warmte weg naar de koel- en bevestigingsschroef, en ook wordt daardoor de eigenlijke transistor zelf erg warm. Mét gaatjes blijft de warmte veel meer in de aansluit-tabs.

Of dat de reden is van de gaatjes weet ik niet, maar handig is het wel.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org