buizen

Tidak Ada, ik weet niet of er bijzondere buizen bij zitten.
maar als jij verzamelaar bent wil ik als die er bij zitten wel doneren.

De dure buizen zullen op z'n minst getest en zo goed als nieuw bevonden zijn op een buizentester, of ze zijn geheel ongebruikt.

Dat maakt een groot verschil in de prijs.

Verder zijn er rare snuiters (zoals museumdepotshop) die 75 euro vragen voor een simpel pitje van 25 euro.

Audiofiele buizen zijn een buitencategorie. Ik heb een paar e88cc's met gouden pinnekes waar ik nog eens een meetrapportje voor moet maken, die kunnen goed geld opbrengen...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja, dat bedoel ik zit bij mij ook een e88cc en 2 e80cc heb alleen geen buizen tester.
Maar is e80cc nou in de plaats te zetten van een ecc83 of ecc82 dan zou ik ze in mijn versterker kunnen testen of ze het doen.

[Bericht gewijzigd door blokker1 op vrijdag 5 maart 2021 20:19:24 (43%)

Ten eerste - 'werkt in een versterker' is niet hetzelfde als 'heeft nog 90% van zijn gespecificeerde emissie over' en dat laatste is waar men op zit te wachten.
Want een buisje dat voor 50% versleten is, doet het nog wel, maar is wel half versleten.

Ten tweede - de ECC8x reeks heeft een paar buisjes er tussen zitten die een afwijkende gloei aansluiting hebben. Even de datasheet er bij pakken dus.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ga ook niets verkopen hoor, meer als ik zelf nog wat wil bouwen.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 maart 2021 19:39:51 schreef blokker1:
En het is niet dat ik buizen wil gaan kopen, heb alleen een jaar of 7 terug een doos met buizen gekocht, en een paar weken terug een doos gekregen.
Ik zie dat er buisjes tussen zitten waar zomaar 25 euro op geboden word op marktplaats, alleen zo vreemd dan staan er verderop dezelfde buis te koop en daar word niet op geboden. dan denk ik toch hoe kan dat.

Het merk (opzich nog begrijpelijk) maar ook de exacte herkomst en revisie, vorm van de getter, vorm van het glas e.d. kunnen erg bepalend zijn voor de prijs onder vooral audiofielen. Philips met verwante merken en Telefunken zijn over het algemeen het populairst. Het is vervelend als dat gebeurt met serieuze buistypes zoals we nodig hebben om oude apparaten te repareren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi blokker1

De ECC80 serie buizen zijn allemaal heel verschillend!
Dat er geluid uitkomt als je een ECC83 door een ECC81 vervangt betekend niet dat het dan goed is...

Er is zeer veel data over deze buizen te vinden met al hun goede instellingen, daar heb je geen buizentester voor nodig.
Met een goede universeel meter kan je de DC instellingen testen van je gebruikte buizen, dat doet een buizentester namelijk ook.

Een E88CC is ontwikkeld voor HF toepassingen maar zeer goed bruikbaar als versterker trapje voor audio.
Door de wat lagere impedantie’s is deze buis mooi ruisarm en je kan makkelijk zeer grote bandbreedtes bereiken.
Niet dat je voor audio nu direct 500KHz bandbreedte nodig hebt, maar hoe makkelijker je schakeling de gewenste bandbreedte kan bereiken hoe lineairder het trapje meestal is.

Trap niet in de "buizen fanaten val" je hebt goede en slechte versterkers, maakt niet uit of het een transistor trapje is of er een met buizen.
Mensen die het over een "buizen" geluid hebben houden van een vervormd geluid, maar begrijp me niet verkeerd, iedereen mag luisteren naar het geluid wat hij of zij mooi vind.

Ik heb minstens 10 jaar mijn zelf gebouwde buizen voorversterker gebruikt, dit samen met twee zeer snelle eindversterker, drie stuks in één kast.
En daarbij een fase lineair schuidings filter, iedere luidspreker had zijn eigen eindtrap, 150-Watt voor het laag en midden en hoog had ieder 75-Wat ter beschikking.

Twee plaatjes van mijn buizen voorversterker.
Hij is al oud en de kleuren van het geprinte materiaal is wat wazig geworden.
Tiptoets bedieneing en de volumeregelaar is als schakelaar uitgevoerd.
De ingangen worden door relais omgeschakeld.
https://www.bramcam.nl/Diversen/VV-Buizen-02.png

.
Dit is de binnenzijde, volgens mij heb ik nog nooit een buis vervangen.
De condensatoren zijn Philips MKP typen, 35€ condensatoren zijn onzin.
De schaklaar voor de volume regeling komt uit de dump en er zijn normale 1% weerstanden gebruikt.
https://www.bramcam.nl/Diversen/VV-Buizen-01.png

Het is een mooie hobby, dus blijf vooral bouwen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 maart 2021 20:47:15 schreef Hoeben:
Met een gasbrandertje en wat geduld kun je zelf ook wel een buis pinchen.

Als je denkt dat de vorm van het vacuum er toe doet (en dan nog wel buiten de anode, waar niets gebeurt), dan is dat een idee. :)

Als je trouwens een buis goed overbelast, kan hij zichzelf wel 'pinchen':

Deze buis heb ik zelf vervangen, maar ik heb hem niet kapot gemaakt. :)
De eigenaar had de versterker waarin deze buis zat te lang te hard laten werken. Het glas werd zo heet, dat het week werd - waardoor het iets dichter bij de anode kwam, waardoor het daardoor nog veel heter werd, et cetera.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Hi F.E.T, :-)

Een 6146!
Gewild bij de Amsterdamse Etherpiraten 40 jaar geleden...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hubie

Special Member

De meeste SQ buizen heb ik een jaar of 10 geleden verkocht aan audiofielen.Veel Philips E88cc's verkocht.De eerste vraag was altijd waar die buis gemaakt was.Als zo'n E88CC uit het lab in Eindhoven kwam dan was 90 euro per stuk een normale prijs.Zelfs het afdelingsnummer vonden ze superbelangrijk.Ik zocht dat dan op in een lijst.

Heb niet veel meer van dat spul over(zie foto)

Die E88C zat veel in CAI versterkers.

Ik luister ook graag naar buizentoestellen. Het aangename in de weergave zit hem net in de imperfectie. subtiel toegevoegde harmonischen en een niet zo vlakke frequentiekarakteristiek maken het geluid "warm". (uiteraard mag het niet teveel zijn)
Dus, je moet net niet op zoek naar de perfecte (dure) buis, de " beste" klank komt net uit de standaardbuisjes.

Ik vind het dus altijd wat vreemd dat iemand die buizenklank wil dan toch op zoek gaat naar de beste (=dure) buis.

dus, Ik kan alleen maar besluiten dat menig audiofiel niet gehinderd wordt door enige vorm van kennis, maar wel een vorm van haantjesgedrag aanwezig is, net zoals met wagens...: de mijne is mooier dan de jouwe.

maar och, ieder zijn plezier en geld moet rollen...

Hubie

Special Member

Ik denk dat die audiofielen elkaar gek maken...Nadat ik een paartje E88CC's verkocht had stond de telefoon roodgloeiend.De koper had een hele club uitgenodigd om te luisteren...
Edit\Rinus Janssen(Kent Electronics) werd helemaal daaps van dat soort lui.
Die was soms opzoek naar buis XX-YYY van merk Z met een rode of groene stip,slofte dan weer naar zijn magazijn met duizenden buizen om een half uur te zoeken voor een buis van 2 euro...
Later heeft hij heel de buizenvoorraad verkocht.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 6 maart 2021 00:48:16 (47%)

Voor wie nog wat wil bouwen met buizen, zou ik aanbevelen koop je buis bij Reichelt.
Op het eerste gezicht zou je zeggen verkoopt deze distributeur ook buizen?
Jawel dat doen ze nog steeds, de prijzen zijn redelijk te noemen en ze hebben heel veel soorten typen.
Dit kan je beter doen als een buis kopen in China van onbekende herkomst of op Alibaba enz. dat is niet echt te vertrouwen.
Bovendien betaal je juist dan de hoofdprijs voor een buis.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

SQ buizen zijn ook niet alles.
Het belangrijkste verschil is de levensduur en de (on)gevoelihgeid voor invloeden van buitenaf (schokken). Dan komt de tolerantie t.o.v. de karakteristieken om de hoek kijken.

Verder is er ook sprake van hoe en in welke schakeling de buis gebruikt gaat worden. Met name buizen voor schakelend gebruik hebben speciale eisen ten opzichte van idle gebruik Ia=0

Dat laatste zal de audioot een worst wezen, want hu buizen worden op een bepaalde ruststroom ingesteld

Belangrijker zijn de vergulde aansluitpennen; daarvan wordt gedacht dat die het geluid beter maken, net zoals een netaansluitkabel met massief zilveren kern het geluid vooral in het hoog aanzienlijk verbetert. O-)
Ook de Telefunken buizen met een zgn. 'diamant' *) in de persbodem zouden beter zijn (Waarom??? :S)

*) 't Is eigenlijk een ruit....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Paartje WE300B
(Vanuit China, dus duidelijk Fake!!)

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/D7YAAOSwZqlcURj0/s-l225.jpg

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/D7YAAOSwZqlcURj0/s-l225.jpg

$245.99

High quality matched pair PSVANE WE300B Plus Replica Western Electric 1:1 300B

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/djgAAOSw7lNckYwz/s-l225.jpg

$756.99

Naar zeggen is die WE300B de 'heilige graal' voor de audiofools, maar dan de echte van Western Electric....
Die heeft momenteel minstens drie cijfers voor de komma

Hier een voorbeeld:

WESTERN ELECTRIC 300B 300-B Audio Tube for Amp Amplifer 1973 Vintage Rare

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/2ZwAAOSwtK1er5o~/s-l225.jpg

£3,626.43

Japanners hebben eind vorige eeuw veel van dit soort buizen opgekocht, als investering. Met deze prijzen als resultaat.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

Op 6 maart 2021 14:35:44 schreef Hubie:
Tja,een paartje TFK EL34's 150 GBP.... 8)7

https://www.ebay.co.uk/itm/224374718850?mkevt=1&mkcid=1&mkrid=710-5348…

Als je deze in "metal rim" hebt verdubbelt de prijs.
Aan een metalen voet worden magische eigenschappen toegekend. lmao.

Het gaat inderdaad nergens meer over.
ECC803 TFK (met dropje in de voet) gaat soms voor €800,- een paartje op ebay.

Ik ga mijn (dubbel)triodes eens inventariseren.
Toch wel een verhuisdoos vol denk ik.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 6 maart 2021 15:36:29 schreef Hugo Welther:
[...]
Als je deze in "metal rim" hebt verdubbelt de prijs.
Aan een metalen voet worden magische eigenschappen toegekend. lmao.

Het gaat inderdaad nergens meer over.
ECC803 TFK (met dropje in de voet) gaat soms voor €800,- een paartje op ebay.

Ik ga mijn (dubbel)triodes eens inventariseren.
Toch wel een verhuisdoos vol denk ik.

Ik heb een mooie Binson Echorec (de laatste versie met buizen) en zoek nog wat ECC83. Maar nergens aan te komen door al die audiodebielen.

Ik heb zo'n 30 buizenversterkers ontworpen en gebouwd, waarvan zo'n 25 ook weer verkocht. Ik heb de meest uiteenlopende buizen gebruikt. En voor mij klonken ze allemaal goed (en voor de kopers ook, want anders waren ze wel afgehaakt). Dus laat je niet van de wijs brengen door merken, codes, metalen ringen enz. Maar goed, ieder zijn hobby en zijn plezier ermee. Dat heb ik ook.

Piet

Hubie

Special Member

Zo! Dat ziet er gelikt uit Piet1950..
Baco verkoopt ook nog steeds buizen en voor een normale prijs.
Philips QQE 03/12 voor nog geen 10 euro.
https://www.baco-army-goods.nl/radiobuizen-buisvoeten/electronen-buize…

Baco laat de 6N2P-EV zien en beweert dat die ongeveer gelijk is aan de ECC83, behalve dan de goeidraadaansluitpinnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hubie

Special Member

Geen ervaring mee maar ik vond dit:https://en.wikipedia.org/wiki/6N2P

The 6N2P is NOT a pin-compatible replacement for the 12AX7 - an adapter (Or rewiring the valve socket) is required.(12AX7=ECC83)

Hubie

Special Member

Op 6 maart 2021 16:18:52 schreef Hoeben:
[...]

Ik heb een mooie Binson Echorec (de laatste versie met buizen) en zoek nog wat ECC83. Maar nergens aan te komen door al die audiodebielen.

Heb hier 2 gebruikte Philips ECC83 voor je,mag je voor nop hebben,niet getest.
Wil je toch nieuwe buizen dan zou ik voor die Rus van Baco gaan.
2 draadjes omleggen of een adapter.