Protek 9205

Hallo,
Door een foutieve meetopstelling mijnentwege is 230 volt DC terecht gekomen op de output van van dit toestel. zie foto van toestel.

Hierdoor zijn minstens, weerstanden R107-R108-R109 en R110 zwaar beschadigd en niet meer leesbaar. Zie onderstaande foto

Overal gezocht achter de service manual, nergens te vinden. Is blijkbaar van Koreaanse makelij en krijg als antwoord "geen manual beschikbaar"
Ik zoek nu achter een bereid willend persoon welke eveneens over zo een toestel beschikt en even wil openen en de waarde via de kleurcode wil noteren van bovenstaande 4 weerstanden en doorgeven.
Als er nog andere componenten defect zijn ondervind ik wel, maar de rest is allemaal nog leesbaar
Zou graag een poging wagen om dit toestel terug in dienst te krijgen.

Met vriendelijke groeten,
Marc

flash2b

Special Member

Dit model is identiek aan de Hung Chang 9205, maar daar is ook geen manual van te vinden. Hung Chang is de koreaanse fabrikant, Protek is een merk en dit model is ook onder andere merk namen uitgebracht.

Van de Hung Chang 9205C welke identiek is maar extra een digitale frequentie uitlezing is gelukkig wel service informatie van te vinden.

Service Manual met Schema: https://www.smtechno.co.kr/upload/manual/IN12010235508.pdf

Beste flash2b,

Dikke merci voor de ondersteuning. Kan nu verder, maar ik maak mij geen illusies er zullen zeker nog componenten gesneuveld zijn, maar deze zijn allen nog identificeerbaar. Wegwerpen van dit toestel is zeker nog niet aan de orde.
Nogmaals bedankt,

Marc.VDV

blackdog

Golden Member

Hi Marc.VDV, :-)

Ik heb even een screenshot voor je gemaakt van jet schema dan flash2b voor je gevonden heeft.

In het rode kader zijn de weerstanden en transistoren vrijwel zeker kapot of gaat er later snel aan.
Dat is heel jammer m.b.t de eindtransistoren, wand deze zien niet makkelijk te krijgen, maar je kan het in ieder geval testen met een BD139/140-16 setje.
De 10 en 100Ω weerstaden vervangen ook al meten ze goed!
Dan de 2N3904 en de 2N3906 vervangen die in het rode kader staat.

Dan de onderdelen in het blauwe kader.
Daar kan een deel nog heel van zijn, maar ik zou de volgende onderdelen vervangen, zo kosten heel weinig, dus waarom niet.
De 2N3904 en de 2N3906 en dit dan samen met alle 1N4148 dioden.

Meet ook of de voedingspanningen kloppen die uit IC7 en IC8 komen, deze IC's ook vervangen als ze afwijken, meestal zijn ze op 5% nauwkerig ze zijn volgens het schema 18V regelaars.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Output-Gen-Amp-01

Er kan nog meer stuk zijn, maar wat ik je hier heb aangegeven kan je goed op weg helpen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Beste Bram,

Alvast bedankt voor de uitgebreide info wat er allemaal kan defect zijn. Zal zeker van pas komen tijdens de restauratie.

M.v.g.

Marc