Valt wel mee toch? Ik vind je links best interessant namelijk, die van Infineon had ik nog niet gezien. Voor het spanningsbereik waar ik beoog te werken is het document niet zo belangrijk, maar ik vind deze dingen altijd interessant om te lezen. Soms steek je er meer van op dan je initieel verwacht.
Dat Elektuur ontwerp komt me wel bekend voor, volgens mij heb ik het weleens eerder gezien. Ik had er totaal niet meer aan gedacht toen ik hiermee bezig was. Leuk dat je het weer onder mijn aandacht brengt!
Het is zeker een handige oplossing voor een relevant spanningsbereik (6-18V) en niet al te grote stromen. P-kanaals MOSFETs hebben vaak een aanzienlijk grotere RDSon (voor dezelfde prijs) en dat beperkt de maximale stroom. Mijn filosofie is dat ik liefst zo veel mogelijk algemeen verkrijgbare onderdelen gebruik, en P-kanaals MOSFETs zitten wat mij betreft al in het grijze gebied.
Op 20 maart 2021 11:37:24 schreef electron920:
Interessant draadje ik gebruik de TEA2208T van NXP verleden jaar een proefje mee gedaan twee weken terug een paar samples van de nieuwe versie ontvangen.
De versie van LT heb ik ook wel ergens
maar persoonlijk vind ik de NXP interessanter....
Verhip, ik zie nu pas dat je een ander IC benoemde, ik wist niet dat er equivalente componenten bestonden! Leuk om te zien dat er meer te krijgen is dan alleen de LT.
De geïntegreerde oplossingen simuleren een hele brugcel, maar voor mijn 24V voeding had ik een 2x30V trafo, en halve brug gelijkrichting was logischer. Om te zorgen dat ik maar één comparatorchip hoefte te gebruiken heb ik de middenaftakking van de trafo aan de positieve kant van de bufferelco's gezet om deze schakeling te emuleren:

Dan wordt de resulterende gelijkrichter meteen een stuk simpeler om te bekijken en analyseren:

Het is hier al te zien dat er een aantal wijzigingen nodig waren om de hogere spanning van de trafo te kunnen weerstaan:
- Een HV spanningsregelaar (de LR645);
- De spanningsdeler is niet meer alleen met weerstanden opgebouwd.
Er zitten ook nog weerstanden aan de ingangen van de IC's, maar volgens mij zijn die eigenlijk niet nodig. De IC's hebben gespecificeerde maximale ingangsstroom van 250nA wat met een 10kΩ weerstand een maximale extra afwijking van 2,5mV zou betekenen, wat in dezelfde ordegrootte is als de offset van de opamp zelf (typ 1mV, max 5mV). De tijd dat MOSFET in de regio is dat hij per ongeluk aan zou kunnen staan terwijl dat het niet de bedoeling is zal daarmee niet in het bijzonder lang zijn, en de stroom bij die spanning de verkeerde kant op loopt niet echt groot (7,5mV/RDSon).
Het gebruik van de LR645 vind ik niet optimaal, liefst zou ik onderdelen gebruiken waarvan verwacht kan worden dat je die hebt liggen. Dit component moet je echt bestellen, want haast niemand zal het toevallig hebben liggen. Ik heb gespeeld met een aantal opties:
- Een LM317HV gebruiken, maar die zijn ook niet alledaags en ik heb ze nog niet in TO-92 gezien;
- Een LM317L gebruiken met iets van 15V uit, dan mag de piekspanning 40+15=55V zijn, maar ben je de stroombegrenzing kwijt;
- Een emittervolger met een normale BJT gebruiken, maar die zijn ook niet stroombegrensd;
- Een cascade van LM317L gebruiken zoals deze, met de wetenschap dat je circuit er niet kleiner van wordt, je bent hier alleen de thermische bescherming kwijt:

- Proberen iets slimmers te bedenken.
Dat laatste heb ik geprobeerd, en het eerste waar ik op kwam was dit:

Deze transistoren vormen een soort tryristor die triggert als er ongeveer 3,4V over staat en stopt met geleiden als de zenerdiode de basisstroom van Q2 begint weg te trekken. Dan zal de zenerspanning waarschijnlijk ook iets dalen en de nepthyristor waarschijnlijk stil blijven tot de volgende hobbel van de transformatorspanning.
Deze schakeling is me nog steeds een beetje te complex, maar lost wel een aantal problemen op:
- Afhankelijkheid van een elco met een hoge spanning;
- Teveel dissipatie door langsregeling bij hoge spanningen;
- Een vergroting van het spanningsbereik over welke je de schakeling kan gebruiken;
- Afhankelijkheid van lastig te krijgen componenten, hier kunnen standaardcomponenten in.
Waarschijnlijk moet ik er nog een nachtje over slapen, maar het leek me een leuk uitgangspunt om mee te spelen.