Kontakt audio generator

Hallo,
Vandaag bij de kringloop binnen gekomen een een kontakt audio generator.
De oscilloscoop er aan gehangen geen signaal.
De generator open gemaakt en de lampen ecc82 en een el82 branden.
Maar er is geen hoogspanning.
Ik heb wel een schema (TECH TE-22 AUDIO-GENERATOR) gevonden maar mijn generator heeft geen gelijkricht buis.
Maar hoe wordt hier de hoogspanning gemaakt.
Groeten,
Mans

Mans
Thevel

Golden Member

Ik zie geen brugcel, waarschijnlijk is het gewoon enkelfasige gelijkrichting.
Dat zwarte ding zal een diode kunnen zijn.
Ik zie ook een weerstand die heel heet geworden is, misschien is hij defect.

Hallo Thevel bedankt voor je antwoordt.
Ik zal morgen gaan meten.
Mans

Mans

Ga er maar van uit dat je alle elco's (die grijze dingen met Japan erop) kunt vervangen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
RAAF12

Golden Member

Eerder de diode(s) en die verkleurde weerstand checken. Altijd elco's roepen gaat een beetje vervelen.

edit: zie dat Thevel dat nu, ook al had vermeld.

Jep, Tech 22 toongeneratortjes moeten altijd een revisie hebben. Anders blijven ze niet stabiel op frequentie of doen ze allemaal rare dingen. Bij de mijne kon ie geen sinus maken, en ging de toonhoogte continu op en neer.
Gelukkig is dat een eenvoudig klusje en kan je overal prima bij.
Die geroosterde weerstand kan heel goed door een lekke condensator komen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 23 maart 2021 00:39:51 (11%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Je kunt beginnen met de boel onder spanning zetten en proberen te meten tot waar de (wissel) spanning komt. Meet dan op zowel de wisselspanning als de gelijkspanningsstand. En op het 400 volt bereik.

Die grote klos draad? Is dat een echte trafo of alleen smoorspoel. Het is niet echt te zien op de foto's en het het bijgevoegde schema is zonder meer anders. Let in ieder geval op met meten. Gebruik geïsoleerde meetpennen zodat je niet kunt uitschieten.

Ik denk zo dat de spanning stopt na de bruin gekleurde weerstand. Anders is het die antieke diode wel.

Tidak Ada

Golden Member

Aangezien de 'klos draad' direct aan de netschakelaar zit geknoopt, ligt het voor de hand dat het een trafo is. De gloeidraden van de buizen zijn zeker niet direct op het net aangesloten. Te veel verschil in gloeistroom en er zou wel een hele dikke C of weerstand moeten zitten om de gloeispanning in te stellen.

Schema is van een heel andere generator. Er staan 3 buizen getekend, terwijl de foto's er maar twee tonen.

Toch een leuk projectje om op te knappen :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zal eerst alle elco's van 20uf,100uf en de diode vervangen.
Maar blijft alles wel functioneren nu de netspanning rond de 230 volt is.
Mans

Mans

En de bruine weerstand van 3k.
Mans

Mans

Op 23 maart 2021 12:48:25 schreef MansTrein:
Ik zal eerst alle elco's van 20uf,100uf en de diode vervangen.
Maar blijft alles wel functioneren nu de netspanning rond de 230 volt is.
Mans

trafo kan op 230V~ wel goed warm worden, die dingen waren nogal nauw bemeten,maar alles blijft werken.

die elcootjes hoeven niet slecht te zijn. Als het ding veel jaren zonder spanning gestaan heeft (30 jaar bvb), is heel langzaam laten aanlopen (via variac bvb) wel heel wenselijk, voor het (her)formeren van die elco's. vervangen kan natuurlijk ook.

papiercondensatoren in een gelijkaardig grijs jasje gaan wel stuk. (kan zijn dat er zo ééntje inzit)

De gelijkricht diode vervangen.
Alle elco's vervangen.
Hij speelt weer.

Mans