accu

Als je accu slecht wordt, dan merk je dat hij snel leeg gaat, maar ook erg snel
oplaadt. Er is echt iets veranderd aan de accu. De spanning van de accu is niet
veranderd.
Wat kun je ze zeggen over de capaciteit van een oude accu?

Sine

Moderator

Wat denk je wat er is veranderd? En welke kant op?

ik denk zelf iets dat er wat is verandert met de Ah. Of dat er iets mis is met de kabels van de accu. Als je meer weet kun je het me dan uitleggen?

Sine

Moderator

Wat is "de Ah" van een accu?

En zou die bij een oudere accu meer of minder worden?

De Ah van deze accu is niet bekend. En ik denk juist dat de Ah minder is bij een oude accu omdat de accu vaker is gebruikt dan een nieuwe accu. Maar aan de ene kant denk ik juist dat de Ah er niks mee te aken heeft omdat, neem bijvoorbeeld een nieuwe telefoon en een oude telefoon. De functie van de telefoons blijven hetzelfde ondanks dat die oud is. Maar de accu is slecht en je weet dat het aan de capaciteit ligt wat kun je dan over de capaciteit zeggen?

EricP

mét CE

Bedoel je met 'de Ah' de capaciteit?

Nou ja, dat is dus 1 ding wat af kan nemen als een accu ouder wordt.
De inwendige weerstand neemt doorgaans ook toe. Wat en in welke mate is afhankelijke van de technologie.

Oke dus de Ah neemt af en de inwendige weerstand neemt toe. maar nu een andere vraag, wordt een nieuwe, of een oude accu warmer
bij het opladen. Ik denk een oude accu omdat, verwarming zou normaal alleen moeten optreden bij sterke laad en ontlaadstromen. Denk aan tientallen ampères en dat over een langere tijd.

Sine

Moderator

Volgens die logica zou een oude accu meer laadstroom trekken.

Hint: wat doet de inwendige weerstand als een accu ouder wordt?

Dan levert de batterij minder vermogen op toch, and the final anwser is: De capaciteit neemt af en de inwendige weerstand neemt doorgaans ook toe, de batterij levert minder vermogen op.

EricP

mét CE

Oke dus de Ah neemt af

'De Ah' bestaat niet. Dat is ene hersenspinsel van jezelf...

Bij het opladen... Tsja... Dat is een goede vraag. In principe hogere inwendige weerstand. Derhalve meer verliezen daar. Echter, uitgaande van een lood accu (dat vertel je nog steeds niet...), is de laadstroom ook lager (immers, de gasspanning wordt eerder bereikt door de toegenomen inwendige weerstand en de afgenomen capaciteit).
Daar staat dan weer tegenover dat er meestal wel 1 cel de rotste is. Als er vermogen ingepompt wordt wat niet chemisch opgenomen kan worden, dan wordt dat gebruikt voor electrolyse en verwarming.
Kortom: er is niks over te zeggen.

Zitten we hier je huiswerk te maken ofzo? (waar is je eigen inzet?)

Sine

Moderator

@Eric,

Tot nu toe bij jij dat aardig aan het doen ja ... we zitten immers in schoolvragen ;)

EricP

mét CE

Nou ja, zolang TS nou maar inziet dat 'de Ah' nergens op slaat... Heeft-ie in elk geval *iets* geleerd van z'n huiswerk :).

Shiptronic

Golden Member

Op 28 maart 2021 18:52:09 schreef Sine:
Volgens die logica zou een oude accu meer laadstroom trekken.

Hint: wat doet de inwendige weerstand als een accu ouder wordt?

Juist door de op gelopen inwendige weerstand wil er minder stroom in/uit en word er meer warmte gegenereerd

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Daar wilde ik de TS nog even over laten nadenken ;)

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wanneer is een accu vol, wanneer is een accu leeg (veranderd het gewicht? temperatuur???).
maakt het uit of je een accu snel ontlaad of traag voor de capaciteit?
uit wat bestaat een accu (niet de ideale accu)

de reden voor deze vragen werd hierboven al als hint gegeven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

We hadden ooit een keer een stagiaire die de opdracht kreeg een volle accu te pakken. Daartoe voelde hij aan alle accu's die daar stonden het gewicht, waarna hij de zwaarste meenam. Het is wel de handigste manier om te kijken welke het meeste geladen is. Toch?

eSe

Honourable Member

waarna hij de zwaarste meenam. Het is wel de handigste manier om te kijken welke het meeste geladen is. Toch?

E=MC2 Toch? :+

Groetjes,
eSe

A transistor protected by a fast-acting fuse will protect the fuse by blowing first.
Sine

Moderator

Op 28 maart 2021 22:02:14 schreef Ex-fietser:
We hadden ooit een keer een stagiaire die de opdracht kreeg een volle accu te pakken. Daartoe voelde hij aan alle accu's die daar stonden het gewicht, waarna hij de zwaarste meenam. Het is wel de handigste manier om te kijken welke het meeste geladen is. Toch?

Hahaha, Elektuur had een een zomer nummer (hint hint) een nicd lader die stopte als de cel in kwestie het juiste gewicht bereikt had.