nonius
set SCE to AUX.
Ik geloof je meteen. Ik heb hem ongetwijfeld niet "op het correcte moment aangetrokken". Geen idee wat dat is ook. Ik weet wel dat de fietsenmaker het aansloot en ik hem een minuut later kon gebruiken. Er werd geen sleutel gebruikt.
De moeren van de achteras moeten inderdaad met het juiste moment (en dus met een momentsleutel) aangehaald worden, in de juiste procedure. Weet de details niet meer, maar was in de trant van, eerst beide moeren met de hand, dan L met 10Nm, R met 10Nm, L 30 Nm, R 30 Nm en tenslotte naar het eindmoment door trekken naar 50Nm (om-en-om). Daarna calibreren. Dat aanhaalmoment en calibreren zijn niet noodzakelijk manieren om geld te kloppen, het heeft te maken met de sensor in de achter-as en trap-as, een soort 'rek-strookjes' die de doorbuiging van de achteras meten (dit is een maat voor de trapkracht) en aan de hand daarvan de mate van ondersteuning regelen.
Er zijn meerdere calibratie-levels, het laagste niveau kan de gebruiker zelf doen via het display/computer, voor een hoger niveau is de fietsenmaker nodig (en een werkende internetverbinding naar Sparta/Batavus/wie-er-ook-precies-verder-achter-moge-zitten). Zonder internet, geen calibratie. Dat Sparta/Batavus/etc. het enigszins heeft dichtgetimmerd, zodat niet elke beunhaas met alleen een bahco als sleutel en niet gehinderd door enige kennis van zaken, het systeem kan verklooien, is begrijpelijk. De gevolgen als er iets misgaat in het verkeer (aansprakelijkheid Sparta/Batavus), om nog maar te zwijgen van het mogelijk permanente letsel, als een fiets plots teveel ondersteunt op een moment dat de gebruiker dat niet wil, zijn potentieel erg groot.
Het systeem is mooi en werkt goed, maar is niet het goedkoopste, daarvoor moet je bij de Aldi of de LIDL zijn. Onze fietsenmaker in het dorp deed het calibreren altijd gratis, het duurde inderdaad nooit lang. Mensen die ik ken met een dergelijke fiets zijn er erg tevreden over, maar onderhoud vereist iets meer competentie en gereedschap dan m'n ouwe trouwe Union Kaptein uit '78, daar kan de momentsleutel in z'n foedraal blijven. (als het een z.g.n. klikkende sleutel is, dan netjes teruggeregeld naar '0 Nm' in de foedraal doen, niet vergeten de spanning van de veer te halen! Momentsleutels zijn precisiegereedschap en dienen als zodanig behandeld te worden.)