Software Sparta Ion - Deel 2

Modedit:

Dit is een vervolg van:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77506

Hallo iedereen. Ik zou graag uw advies / mening willen vragen.

Ik heb heel goedkoop een Sparta Ion special edition gekocht (150 euro) met een kapot accu en ik probeer hem zelf te repareren.

Ik heb te veel tijd besteed aan de batterijen uit de doos halen en nu twijfel ik aan mijn beslissingen :)

Symptomen: Het batterijrek is helemaal leeg, laadt niet op, toont niets op het display (dus geen codefout).

Ik heb elke batterij gecontroleerd en de spanningen variëren tussen 3,85 en 3,88 V.
Het enige dat ik heb gemeten was de spanning van de rechtste PCB die naar het BMS gaat (rode cirkel) toont 0V. De andere kant geeft 3.87V.
Ik dacht dat er iets mis was met de PCB, maar toen heb ik hem verwisseld met degene ernaast en dezelfde 0V werd getoond.

Mijn vragen zijn:
1. Gaat de 0V van de positieve kant naar de BMS normaal?
2. Denk je dat de BMS de reden is van de mailfunctie?
3. Is er een ander onderdeel waarvan u denkt dat dit de reden is voor dit probleem?

[Bericht gewijzigd door Sine op 1 mei 2021 22:47:11 (3%)]

Die draden tussen de printjes op de cellen en naar het BMS zijn data verbindingen. Probeer eens met een scope te meten.

De oorzaak van je probleem kan echt van alles zijn, met zoveel losse boards heb je talloze verbindingen die stuk kunnen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Haartelijk bedankt SparkyGSX.

Ik denk dat elk printje is voor de bescherming tegen overcharge, overdischarge en overcurrent (met 1 IC, 2 trasistors en enkele passieve componenten).

Elke output van de printjes geeft de gelijkspanning van de batterij en misschien dacht ik dat er voor de eerste problematische printje een nominale spanning uit het BMS zou moeten komen.

Het is een heel goed punt om met een scope te meten, maar helaas heb ik geen thuis.

Ik dacht erover om de BMS te knippen, maar dan zag ik deze video: https://www.youtube.com/watch?v=uHH6RhJKzbc&ab_channel=hans1303195…

Denk u dat als er een probleem zou zijn met een printje, dan de BMS volledig zou stoppen en niets op het display zou laten zien?

Waarschijnlijk wel, want als één of meerdere van die printjes niet communiceert zal het BMS alles wel uitzetten om de accu te beschermen, en eventuele brand door overladen te voorkomen.

Als je die dingen los knipt, weet je sowieso zeker dat die fiets nooit meer gaat rijden; zonder BMS weigeren de motor en het display gewoon dienst, en zonder die printjes zal het BMS het nooit leuk vinden.

De printjes bewaken de spanning en temperatuur van de cellen, en kunnen de cellen balanceren; ze kunnen niet bewaken tegen overstroom, want ze hebben geen stroommeetweerstand of ander circuit om de stroom te meten, als ik me goed herinner. Het zou ook wel onzinnig zijn om dat per cel apart te doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb iets anders ontdekt. Ik was de spanning aan het meten zonder de connectoren van de printjes die aan het BMS waren bevestigd (zie Capture 1).
Tot mijn verbazing is het spanning van een printje -15,94V en van de andere 1,19V. (zie Capture 2)

Ik heb contact opgenomen met een specialist en Piet zei dat dit waarschijnlijk de BMS is. Ik denk dat ik de BMS voor 75 euro ga bestellen en ik hoop er het beste van.

Met een ander BMS gaat die fiets niet rijden, tenzij je de rest ook gaat vervangen.

Dat er iets met het BMS mis is ligt nogal voor de hand, daar hoef je geen "specialist" voor te zijn. Tenzij je exact hetzelfde BMS hebt (uit een andere fiets, dat is zeker niet los te koop, want het is volledig custom), gaat dit echt niet werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor uw snel reactie SparkyGSX. Ik ben blij dat u ook concludeert dat er een probleem is met de BVK.

Mijn opties op dit moment zijn om ofwel een tweedehands BMS te krijgen (hetzelfde model) of te proberen de polymeerbehuizing van het BMS te knippen om bij PCB's te komen om te proberen het defecte onderdeel te vinden.

De specialist die ik noemde zei dat hij hetzelfde BMS-model BMS RX 29V heeft (hij moet me er nog een foto van sturen), dat hij de Sparta software heeft en dat hij de BMS heeft getest en dat het werkt. Zijn naam is Piet van Meel.

Dat zou nog best eens kunnen werken; ik dacht dat je bedoelde dat je een ander generiek BMS wilde gebruiken.

Het is nog niet duidelijk of het probleem in het BMS mainboard zit, of in één van de cel monitoring boards.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vraag ik heb een defecte banaan accu bij de fietsenmaker gehaald
en daar de print uit gehaald deze met mijn goede cellen gemonteerd

En ben naar de fietsenmaker gegaan om te kijken wat de accu nu doet
nu geeft hij aan dat de cellen ongelijk zijn E18 in het software ,
maar dat is dus niet zo de cellen die er nu op zitten zijn 100%

Hoe kan ik die fout melding weg krijgen , het display zelf geeft geen storing aan.

En laat wel gewoon op zonder een fout melding

De fietsenmaker kan die fout wissen, als het goed is. Het is ook alleen een historische melding, die heeft verder geen effect op de prestaties van de accu.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo. Uiteindelijk heb ik de BMS gekocht en het levert precies dezelfde spanning (15.9 positief en 1.2V negatief). Het toont alleen maar dat de BMS niet het probleem is.
Ik heb de printjes goed bestudeerd en ik denk dat ze zowel de spanning als de temperatuur van elke batterij meten.
Nu vermoed ik dat een van de printjes een defect heeft bij ofwel de spanningsmeting ofwel de temperatuurmeting.
Ik zou liever een (of meerdere) van deze printjes vinden in plaats van te zoeken naar het defecte onderdeel. :)

Dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen... Maar het meten zelf is een spanningsdeler en een NTC, dus daar kan niet zoveel mis gaan. Het zou kunnen dat één van de microcontrollers stuk is, of iets van de elektronica er omheen. Het handige van een aantal van die boards hebben, waarvan er waarschijnlijk hooguit één defect is, is dat je op zoek kunt naar verschillen!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik wens dat 'de expert' net zoveel informatie deelt en mij helpt als u.

Ik voeg een foto toe van een printje. Mijn hoofdverdachte is R17, waarvan ik denk dat het een thermistor is (omdat ze op alle printjes zijn bedekt met een speciale siliconen).

Dat zou kunnen, het is ruim 10 jaar geleden dat ik zo'n board heb gezien. Als ik me goed herinner wordt de temperatuur gemeten op één van de accupolen.

Ik zie eigenlijk niet direct een reden om die NTC te verdenken, meestal gaan halfgeleiders stuk.

Ik denk echt dat je dit zonder en scope niet gaat redden; daarmee zou je de communicatie tussen de printjes kunnen zien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb alle printjes gecontroleerd. Ze zien er allemaal goed uit, naast 1, die een offset-weerstand op de uitgang heeft. De rest van de componenten ziet er goed uit.

Ik dacht erover om een goedkope Logic Analyzer te kopen om de datacommunicatie te controleren (Saleae chinees dingetje https://www.youtube.com/watch?v=rR5cEFRO9_s&t=8s)

Ik kocht ook een soortgelijke accu op Marktplaats en zou binnenkort de printjes moeten kunnen wisselen.

Denkt u dat de software van de BMS kan de status van de accu blokkeren of dat deze weer normaal moet worden zodra alle aflezingen van de parameters in orde zijn?

Beste mensen ik ben nieuw op dit forum. Ik heb heel veel jaar geleden een Batavus met trapondersteuning gekocht. Daarvan is ooit de accu stuk gegaan mocht een bijna compleet nieuwe fiets betalen voor de vervangen. Dit omdat er bij Batavus ingelogd moest worden via een online systeem waar de fiets aan gekoppeld zou zijn. Om een lang verhaal kort te maken ging een half jaar later weer de accu stuk en dit viel volgens de fietsenmaker niet onder de garantie omdat ik hem niet op tijd had ophalen. Een andere fietsenmaker wist te melden dat de accu nog 98% goed was, maar dat door de afgeschermde software hij de accu niet kon inschakelen.
Sindsdien fiets ik op de fiets al jaren zonder trapondersteuning. Nu had ik een lekke band moet er een nieuwe achterband op. We laten dit door de fietsenmaker doen. Opnieuw zelfde verhaal. Eerst reparatiekosten dik op 200 euro, maar na uitleg dat de accu niet werkt en alleen het wiel hoeft zonder software was het ineens 65 euro.
Nu de vraag. Is er niet inmiddels een firmware hack of andere truc om deze enorm omstreden methode van geld verdienen bij Batavus te omzeilen? Ik heb zo'n frame accu (de banaan). Is die er of kan iemand zorgen dat die beperking weg gaat laat ik daar graag de fiets repareren.

Binnen een half jaar de accu stuk is snel.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je de fiets niet hebt opgeladen?
Deze fiets is ontworpen om altijd aan de lader te staan, maar alsnog vind ik het een twistpunt omdat er een beveiliging tegen diepontlading in moet zitten.
Ik zou dit is met rechtshulp oid bekijken

Wat is de foutcode?

Soms moet de fiets om wat te gaan doen weer opgang geholpen door er een stukje mee te gaan fietsen met de motor aangesloten en en het schermpje erop.

Of zet hem aan de lader en geef is herhaaldelijk een flinke slinger aan de trapper.
Zodat het achterwiel flinke ronddraaid.

Wat kreeg je precies voor de 200 euro
Band pakken en een nieuwe accu?

Oja en de software uitlezen of instellen met de computer kost me vaak maar een doosje cornetto's.
En bij een andere fietsenmaker niks.

Op 18 juni 2021 11:32:57 schreef tuxie:
Binnen een half jaar de accu stuk is snel.
Uit jou verhaal begrijp ik dat je de fiets niet hebt opgeladen?
Deze fiets is ontworpen om altijd aan de lader te staan, maar alsnog vind ik het een twistpunt omdat er een beveiliging tegen diepontlading in moet zitten.
Ik zou dit is met rechtshulp oid bekijken

Wat is de foutcode?

Soms moet de fiets om wat te gaan doen weer opgang geholpen door er een stukje mee te gaan fietsen met de motor aangesloten en en het schermpje erop.

Of zet hem aan de lader en geef is herhaaldelijk een flinke slinger aan de trapper.
Zodat het achterwiel flinke ronddraaid.

Wat kreeg je precies voor de 200 euro
Band pakken en een nieuwe accu?

Oja en de software uitlezen of instellen met de computer kost me vaak maar een doosje cornetto's.
En bij een andere fietsenmaker niks.

Dat probleem met de defecte accu is al te lang geleden om er nog op terug te komen. Ik fiets inmiddels alweer een paar jaar zonder dat hij werkt.
Voor die 200 euro zou alleen de achterband vervangen worden geen accu! Alleen volgens de fietsenmaker zou het uitlezen en opnieuw instellen van de accu al ruim boven de 100 euro uitkomen (zonder dat de accu dan werkt). Ik vond het ook een debiel verhaal, dus we hebben nu voor 70 euro de achterband laten vervangen zonder dat de accu werkt.
De foutmelding is E00003 of zo iets. Die kwam na een half jaar en volgens de toenmalige fietsmaker kwam dat doordat ik hem twee keer had laten leeglopen. Eigenlijk ben ik opzoek naar een nieuwe accu die niet meer door software steeds uitgeschakeld wordt en we op kunstmatige kosten worden gejaagd. Persoonlijk zou ik ook nooit van mijn leven meer een elektrische fiets kopen.

Zoals hier vaak op het forum te lezen is foutcode 0003 niet te repareren of te resetten.
Er is dan een vinkje gezet die niet te verwijderen is.

Als jij dat aan de fietsenmaker hebt laten zien heeft die beste man geen kennis of is ie je mogelijk aan het oplichten.

Mogelijk kun je er een gereviseerde accu erin zetten

Als je hem toch niet wil laten repareren kun je de accu eruit schroeven. Dat scheelt weer een paar kilo.

Nouja als je een accu revisie bedrijf zoekt en je koopt daar een accu, je sleept die naar de fietsenmaker en vraagt of hij hem erin zet zou 50 tientjes redelijk zijn voor montage en aanmelden met de computer. Maw jij rijd daar dan de deur uit.

Op 18 juni 2021 14:10:22 schreef tuxie:
Zoals hier vaak op het forum te lezen is foutcode 0003 niet te repareren of te resetten.
Er is dan een vinkje gezet die niet te verwijderen is.

Als jij dat aan de fietsenmaker hebt laten zien heeft die beste man geen kennis of is ie je mogelijk aan het oplichten.

Mogelijk kun je er een gereviseerde accu erin zetten

Als je hem toch niet wil laten repareren kun je de accu eruit schroeven. Dat scheelt weer een paar kilo.

Nouja als je een accu revisie bedrijf zoekt en je koopt daar een accu, je sleept die naar de fietsenmaker en vraagt of hij hem erin zet zou 50 tientjes redelijk zijn voor montage en aanmelden met de computer. Maw jij rijd daar dan de deur uit.

Die code kwam dus al na een half jaar in beeld. Het kalibreren van de motor kost bij deze fietsenmaker dus 120 euro bovenop de 65 euro voor het wisselen van de fietsband. Enig idee waar ik een gereviseerde accu kan krijgen? Dan koop ik die en ga ik weer opzoek naar een andere fietsenmaker voor het activeren. :'(

Op 24 mei 2021 21:10:03 schreef guranu2:
Ik heb alle printjes gecontroleerd. Ze zien er allemaal goed uit, naast 1, die een offset-weerstand op de uitgang heeft. De rest van de componenten ziet er goed uit.

Ik dacht erover om een goedkope Logic Analyzer te kopen om de datacommunicatie te controleren (Saleae chinees dingetje https://www.youtube.com/watch?v=rR5cEFRO9_s&t=8s)

Meestal zien kapotte onderdelen er gewoon goed uit. Weten of ze kapot zijn kan alleen door meten. Maar dat vereist kennis en apparatuur.

Een LA is leuk maar dan moet je wel weten waar je naar kijkt, hoe je alles instelt en aansluit, en het protocol wat op jou BMS draait moet ondersteund worden. Als je dat ding aansluit en je ziet data, of een permanent hoog of laag, weet je nog steeds niets. (zonder service documentatie)

Wat ik doe bij zoiets is de datasheets van de onderdelen zoeken, dan grofweg de boel reverse engineren, zodat ik weet wat er waar hoort te gebeuren en dan met de scoop meten. Waar ik ga kijken hangt van de opbouw af. Simpel voorbeeld, als bij een logic inverter de ingang laag is dan moet de uitgang hoog zijn. Maar daar zitten ook de nodige ogen en haken aa bij een kapotte schakeling. Daar werkt immers niet alles zoals het hoort. En als je niet weet hoe het hoort, dan wordt het lastig. Ik had laatst een opamp die vast liep tegen een rail. Zelfs nadat ik hem geïsoleerd van de rest had. Alle onderdelen op een breadboard werkte prima. De oorzaak bleek een conformal coating die zo goor was dat hij was gaan geleiden. Na goed schoonmaken werkte het ding weer. Zonder schemas had ik dat nooit gevonden.

Ik heb wel LA's en ik gebruik ze ook af en toe voor reparaties maar ik ben geen programmeur en het is (voor mij) een stuk lastiger om mee te werken dan een scoop. Een LA is een geweldig hulpmidddel om software bugs te vinden als je iets aan het ontwikkelen bent. Hardware defecten zoek je meestal met een scoop.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

je kunt is kijken bij http://techniek.piet-van-meel.nl/category/adviezen,
hier staat ook hoe je de accu uit frame moet halen.

ik ken hem verder niet maar hij lijkt me enige kennis te bezitten gezien de informatie op de website.

ik zou ook eerst contact met hem opnemen en vertellen dat je een accu wilt opsturen die 0003 aangeeft. en een prijsopgave vragen.
ik zag prijzen waar ik niet vrolijk van werd :(

maar er zijn door het land een heleboel van dit soort bedrijfjes, en je zit zeker niet aan bovenstaande vast.
het is de eerste die in google naar boven kwam.

Het kalibreren van de motor kost bij deze fietsenmaker dus 120 euro,
dit is slechts 5 min werk.

kortom vraag eerst een opgave en bel rond, verzamel informatie en prijzen.

Op 19 juni 2021 13:16:09 schreef fred101:
[...]
Wat ik doe bij zoiets is de datasheets van de onderdelen zoeken, dan grofweg de boel reverse engineren, zodat ik weet wat er waar hoort te gebeuren en dan met de scoop meten.

Dat is gewoonlijk ook wat ik doe, maar dat zal hier weinig zin hebben, aangezien er een microcontroller op die printjes zit, en verder weinig. Je kunt de transistors een passieve componenten nog nameten, en de voedingsspanning van die controllers, maar dan houdt het ook wel op.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb een Sparta ION M-Gear GL DLI 2010 geërfd met een kapotte (banaan)accu. € 500 voor een nieuwe accu met bejaarde techniek (NiMH 24V,11Ah) vond ik belachelijk duur. Volgens de instructies van Geert Dijstelbloem (https://www.youtube.com/watch?v=jJpnUUAHnxI), ere wie ere toekomt, heb ik de motor uit elkaar gehaald, de Sparta printplaten verwijderd, drie draden aan de spoelen bevestigd en de drie draden naar buiten gevoerd. In China een li-ion accu 48V, 13Ah gekocht en bij Crystalyte Europe een controller set (http://shop.crystalyte-europe.com/product.php?productid=16522&cat=). Resultaat een fiets met veel meer accu capaciteit 48V, 13Ah vs 24V, 11Ah en uitgebreide controller instellingen. 48V kan de motor makkelijk aan en er zijn veel adressen die de accu indien nodig kunnen reviseren. Maar het aller allerbelangrijkste voordeel: geen bemoeienis meer van Sparta of verplicht gebruik moeten maken van een fietsenmaker voor aanmelden of software updates.

Kosten (zomer 2020):

  • Accu € 232 (inclusief verzendkosten).
  • Verder zijn er kleindelen nodig zoals kabels, isolatiemateriaal etc.

De onderdelen van de Crystalyte set zijn ook in China te koop voor minder euro's maar ik weet niet wat de prijzen doen nu er per 1 juli iets is veranderd met de BTW en verzendkosten. Niet perse nodig maar ik heb de door Crystalyte bij de set meegeleverde display vervangen door een kleuren display, de KT Ebike LCD 8H Led Display. De LCD 8H is leverbaar met twee verschillende connectors en eventueel een USB aansluiting. Je hebt de uitvoering nodig met de groene ronde connector. Die past op de Crystalyte kabelboom.

Het modificeren van de motor, het installeren van de pedal assist sensor (bij mij aan de linkerkant) en het aansluiten van de controller set is goed te doen. Er zijn geen speciale gereedschappen nodig. Onderaan het filmpje van Geert staan al heel veel vragen met door hem gegeven antwoorden.

Succes!

Maar daarmee ben je ook van een fiets met zeer goed rijgedrag (je kunt veel negatieve dingen zeggen over sparta, maar het gevoel van de ondersteuning is erg goed) naar het gevoel van de goedkoopste elektrische fiets gegaan; met een trapsensor in plaats van een krachtsensor.

Ik ben heel benieuwd wat de werkelijke capaciteit van die Chinese accu is, en hoe lang die heel blijft.

Dat 500 euro veel geld is voor een nieuwe accu, is zeker waar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken