Software Sparta Ion - Deel 2

Modedit:

Dit is een vervolg van:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/77506

Hallo iedereen. Ik zou graag uw advies / mening willen vragen.

Ik heb heel goedkoop een Sparta Ion special edition gekocht (150 euro) met een kapot accu en ik probeer hem zelf te repareren.

Ik heb te veel tijd besteed aan de batterijen uit de doos halen en nu twijfel ik aan mijn beslissingen :)

Symptomen: Het batterijrek is helemaal leeg, laadt niet op, toont niets op het display (dus geen codefout).

Ik heb elke batterij gecontroleerd en de spanningen variëren tussen 3,85 en 3,88 V.
Het enige dat ik heb gemeten was de spanning van de rechtste PCB die naar het BMS gaat (rode cirkel) toont 0V. De andere kant geeft 3.87V.
Ik dacht dat er iets mis was met de PCB, maar toen heb ik hem verwisseld met degene ernaast en dezelfde 0V werd getoond.

Mijn vragen zijn:
1. Gaat de 0V van de positieve kant naar de BMS normaal?
2. Denk je dat de BMS de reden is van de mailfunctie?
3. Is er een ander onderdeel waarvan u denkt dat dit de reden is voor dit probleem?

[Bericht gewijzigd door Sine op 1 mei 2021 22:47:11 (3%)]

Die draden tussen de printjes op de cellen en naar het BMS zijn data verbindingen. Probeer eens met een scope te meten.

De oorzaak van je probleem kan echt van alles zijn, met zoveel losse boards heb je talloze verbindingen die stuk kunnen zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Haartelijk bedankt SparkyGSX.

Ik denk dat elk printje is voor de bescherming tegen overcharge, overdischarge en overcurrent (met 1 IC, 2 trasistors en enkele passieve componenten).

Elke output van de printjes geeft de gelijkspanning van de batterij en misschien dacht ik dat er voor de eerste problematische printje een nominale spanning uit het BMS zou moeten komen.

Het is een heel goed punt om met een scope te meten, maar helaas heb ik geen thuis.

Ik dacht erover om de BMS te knippen, maar dan zag ik deze video: https://www.youtube.com/watch?v=uHH6RhJKzbc&ab_channel=hans1303195…

Denk u dat als er een probleem zou zijn met een printje, dan de BMS volledig zou stoppen en niets op het display zou laten zien?

Waarschijnlijk wel, want als één of meerdere van die printjes niet communiceert zal het BMS alles wel uitzetten om de accu te beschermen, en eventuele brand door overladen te voorkomen.

Als je die dingen los knipt, weet je sowieso zeker dat die fiets nooit meer gaat rijden; zonder BMS weigeren de motor en het display gewoon dienst, en zonder die printjes zal het BMS het nooit leuk vinden.

De printjes bewaken de spanning en temperatuur van de cellen, en kunnen de cellen balanceren; ze kunnen niet bewaken tegen overstroom, want ze hebben geen stroommeetweerstand of ander circuit om de stroom te meten, als ik me goed herinner. Het zou ook wel onzinnig zijn om dat per cel apart te doen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb iets anders ontdekt. Ik was de spanning aan het meten zonder de connectoren van de printjes die aan het BMS waren bevestigd (zie Capture 1).
Tot mijn verbazing is het spanning van een printje -15,94V en van de andere 1,19V. (zie Capture 2)

Ik heb contact opgenomen met een specialist en Piet zei dat dit waarschijnlijk de BMS is. Ik denk dat ik de BMS voor 75 euro ga bestellen en ik hoop er het beste van.

Met een ander BMS gaat die fiets niet rijden, tenzij je de rest ook gaat vervangen.

Dat er iets met het BMS mis is ligt nogal voor de hand, daar hoef je geen "specialist" voor te zijn. Tenzij je exact hetzelfde BMS hebt (uit een andere fiets, dat is zeker niet los te koop, want het is volledig custom), gaat dit echt niet werken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor uw snel reactie SparkyGSX. Ik ben blij dat u ook concludeert dat er een probleem is met de BVK.

Mijn opties op dit moment zijn om ofwel een tweedehands BMS te krijgen (hetzelfde model) of te proberen de polymeerbehuizing van het BMS te knippen om bij PCB's te komen om te proberen het defecte onderdeel te vinden.

De specialist die ik noemde zei dat hij hetzelfde BMS-model BMS RX 29V heeft (hij moet me er nog een foto van sturen), dat hij de Sparta software heeft en dat hij de BMS heeft getest en dat het werkt. Zijn naam is Piet van Meel.

Dat zou nog best eens kunnen werken; ik dacht dat je bedoelde dat je een ander generiek BMS wilde gebruiken.

Het is nog niet duidelijk of het probleem in het BMS mainboard zit, of in één van de cel monitoring boards.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vraag ik heb een defecte banaan accu bij de fietsenmaker gehaald
en daar de print uit gehaald deze met mijn goede cellen gemonteerd

En ben naar de fietsenmaker gegaan om te kijken wat de accu nu doet
nu geeft hij aan dat de cellen ongelijk zijn E18 in het software ,
maar dat is dus niet zo de cellen die er nu op zitten zijn 100%

Hoe kan ik die fout melding weg krijgen , het display zelf geeft geen storing aan.

En laat wel gewoon op zonder een fout melding

De fietsenmaker kan die fout wissen, als het goed is. Het is ook alleen een historische melding, die heeft verder geen effect op de prestaties van de accu.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo. Uiteindelijk heb ik de BMS gekocht en het levert precies dezelfde spanning (15.9 positief en 1.2V negatief). Het toont alleen maar dat de BMS niet het probleem is.
Ik heb de printjes goed bestudeerd en ik denk dat ze zowel de spanning als de temperatuur van elke batterij meten.
Nu vermoed ik dat een van de printjes een defect heeft bij ofwel de spanningsmeting ofwel de temperatuurmeting.
Ik zou liever een (of meerdere) van deze printjes vinden in plaats van te zoeken naar het defecte onderdeel. :)

Dat had ik je zo ook wel kunnen vertellen... Maar het meten zelf is een spanningsdeler en een NTC, dus daar kan niet zoveel mis gaan. Het zou kunnen dat één van de microcontrollers stuk is, of iets van de elektronica er omheen. Het handige van een aantal van die boards hebben, waarvan er waarschijnlijk hooguit één defect is, is dat je op zoek kunt naar verschillen!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik wens dat 'de expert' net zoveel informatie deelt en mij helpt als u.

Ik voeg een foto toe van een printje. Mijn hoofdverdachte is R17, waarvan ik denk dat het een thermistor is (omdat ze op alle printjes zijn bedekt met een speciale siliconen).

Dat zou kunnen, het is ruim 10 jaar geleden dat ik zo'n board heb gezien. Als ik me goed herinner wordt de temperatuur gemeten op één van de accupolen.

Ik zie eigenlijk niet direct een reden om die NTC te verdenken, meestal gaan halfgeleiders stuk.

Ik denk echt dat je dit zonder en scope niet gaat redden; daarmee zou je de communicatie tussen de printjes kunnen zien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb alle printjes gecontroleerd. Ze zien er allemaal goed uit, naast 1, die een offset-weerstand op de uitgang heeft. De rest van de componenten ziet er goed uit.

Ik dacht erover om een goedkope Logic Analyzer te kopen om de datacommunicatie te controleren (Saleae chinees dingetje https://www.youtube.com/watch?v=rR5cEFRO9_s&t=8s)

Ik kocht ook een soortgelijke accu op Marktplaats en zou binnenkort de printjes moeten kunnen wisselen.

Denkt u dat de software van de BMS kan de status van de accu blokkeren of dat deze weer normaal moet worden zodra alle aflezingen van de parameters in orde zijn?