Op 24 mei 2021 21:10:03 schreef guranu2:
Ik heb alle printjes gecontroleerd. Ze zien er allemaal goed uit, naast 1, die een offset-weerstand op de uitgang heeft. De rest van de componenten ziet er goed uit.
Ik dacht erover om een goedkope Logic Analyzer te kopen om de datacommunicatie te controleren (Saleae chinees dingetje https://www.youtube.com/watch?v=rR5cEFRO9_s&t=8s)
Meestal zien kapotte onderdelen er gewoon goed uit. Weten of ze kapot zijn kan alleen door meten. Maar dat vereist kennis en apparatuur.
Een LA is leuk maar dan moet je wel weten waar je naar kijkt, hoe je alles instelt en aansluit, en het protocol wat op jou BMS draait moet ondersteund worden. Als je dat ding aansluit en je ziet data, of een permanent hoog of laag, weet je nog steeds niets. (zonder service documentatie)
Wat ik doe bij zoiets is de datasheets van de onderdelen zoeken, dan grofweg de boel reverse engineren, zodat ik weet wat er waar hoort te gebeuren en dan met de scoop meten. Waar ik ga kijken hangt van de opbouw af. Simpel voorbeeld, als bij een logic inverter de ingang laag is dan moet de uitgang hoog zijn. Maar daar zitten ook de nodige ogen en haken aa bij een kapotte schakeling. Daar werkt immers niet alles zoals het hoort. En als je niet weet hoe het hoort, dan wordt het lastig. Ik had laatst een opamp die vast liep tegen een rail. Zelfs nadat ik hem geïsoleerd van de rest had. Alle onderdelen op een breadboard werkte prima. De oorzaak bleek een conformal coating die zo goor was dat hij was gaan geleiden. Na goed schoonmaken werkte het ding weer. Zonder schemas had ik dat nooit gevonden.
Ik heb wel LA's en ik gebruik ze ook af en toe voor reparaties maar ik ben geen programmeur en het is (voor mij) een stuk lastiger om mee te werken dan een scoop. Een LA is een geweldig hulpmidddel om software bugs te vinden als je iets aan het ontwikkelen bent. Hardware defecten zoek je meestal met een scoop.