Defecte accu

Ik heb een vraagje over een fietsaccu.
Gisteren heb ik een elektrische fiets gekocht waarvan de accu defect is.
Ik heb deze open gehaald en de spanning gemeten. Hier stond gewoon 27volt op.
Maar het display doet het niet.
Met een nieuwe accu werkt alles wel.
Kan het zijn dat er ook nog iets van een 5 of 12 volt spanning uit de batterij moet komen voor de besturing.

Het gaat om een bikkel elektrische fiets.

spanning gemeten op de cellen of op de connector.
welke spanning is de accu origineel (vermoed een 24V versie).

hoeveel aansluit pinnen heeft de accu? kan je niet vergelijke met de werkende accu.

veel kans dat er ergens een signaal uit moet komen om aan de fiets te zeggen dat de accu goed is, of communicatie met de fiets zelf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb zowel op de cellen gemeten en op de uitgaande pennen.
Er zitten ver nog 5 aansluitingen op de batterij waarvan ik niet weet waar ze voor zijn.
Ik denk namelijk ook dat er ergens een spanning uit moet komen die ervoor zorgt dat de computer spanning krijgt.
Maar voor mij is het de eerste fiets die ik onderhande heb.
En ik heb verder ook geen schema van waar wat naar toe gaat.

Even nog wat aanvullende informatie.
Er zitten in het totaal 5 aansluitingen op de accu.
2 ervan is de voeding (29volt) die is afgezekerd met 30Amp. En dan zitten er nog drie aansluitingen.
Deze zijn gekleurd als zwart oranje en geel.
Tussen zwart en geel staat 2.9 volt en tussen zwart en oranje staat ook 2.9volt.
De zwarte is de -.
Waar ik de fiets van heb gekocht zij dat met een nieuwe accu alles weer werkte.
Dus het probleem moet dus in de accu zitten.
Ik heb ook geen idee welke spanning er op het systeem zelf moet staan om de elektronica te laten werken.
Voor de duidelijkheid nog een paar foto's toegevoegd.

Is de zekering (F1) nog heel? Ik denk dat ie aan de achterkant zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beide zekeringen aan de achterzijde zijn nog goed.

lijkt of het pootje van de power fet los zit, maar niet helemaal duidelijk. meet ook maar eens V op die aansluitingen aan de rand van de print, zou elke keer dezelfde spanning moeten zijn. heb je daar bijv allemaal 4V en 1x 3,5V dan heeft de bms ingegrepen..

[Bericht gewijzigd door testman op 4 mei 2021 18:56:35 (54%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alle soldeerverbindingen zitten vast.
Maar stel dat het pootje van de power fet los zou zitten. Dan zou er wel spanning op het display moeten komen lijkt mij.

KGE

Golden Member

Is die D5(?) nog wel heel ?

De D5 is nog heel. Er is alleen een beetje lak af t.o.v. die er naast zit.
Verder zijn alle diodes die erop zitten goed.

vergeten

Golden Member

Lijkt meer een beetje gesmolten, ipv lak die eraf is! Normaal is het een rechthoekig blokje.

Op 4 mei 2021 18:58:02 schreef jama:
Alle soldeerverbindingen zitten vast.

Oh ja.. weet je het zeker?

Wat is dan de spanning over deze slecht gesoldeerde condensator?
(na-solderen svp)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 mei 2021 22:56:31 schreef vergeten:
Lijkt meer een beetje gesmolten, ipv lak die eraf is! Normaal is het een rechthoekig blokje.
[...]
Oh ja.. weet je het zeker?

Wat is dan de spanning over deze slecht gesoldeerde condensator?
(na-solderen svp)

Die had ik wel gezien :+ , maar aangezien het lang gewerkt heeft dacht ik dat dit aan de onderzijde gewoon wel goed vast zit.

Ik zal vanavond nog even kijken naar de diode en de elco.
Maar de elco zit aan de onderzijde wel goed gesoldeerd maar meten kan geen kwaad.
Maar hij heeft zo wel altijd gewerkt.

Waar ik benieuwd naar ben is wat voor spanning er op de andere aansluitingen moet staan.
Kan daar iemand antwoord op geven.

Zojuist nog even de elco gemeten hier staat 24volt over gelijk aan de voedingsspanning.
De diode die lijkt te zijn afgebroken is goed.
Het is de combinatie van lak en belichting.

Na wat na meten en testen werkt de controller op de fiets weer.
Er zat een los contact in de kabel.
Maar deze geeft aan dat de batterij leeg is.
Als ik de spanning op de accu meet dan komt daar 29volt uit.
Als ik deze vervolgens belast met twee halogeen lampen die samen 3Amp trekken dan blijft de spanning stabiel wat zou betekenen dat de batterij goed moet zijn.

Weet iemand waar de leeg melding van de batterij vandaan komt?
En is deze eventueel te resetten?

Ergens zal een IC zitten dat de status van de cellen bijhoudt en nu zegt dat het einde oefening is.

Grote kans dat dat een chip van Maxim (MAXxxxx) of Texas Instruments (BQxxxxxx) is, naast nog andere namen van 'grote jongens' in deze markt. De 'x' staan voor cijfers (Maxim) of cijfers én letters in wisselende combinaties (Texas Instruments).

Afhankelijk van het type is dat te resetten of niet te resetten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Deze accu heeft geen communicatie.
De 2 pinnen op de connector bij elkaar zijn de plus en min, de onderste 3 zijn tempsensors.

De display, (ik gok zo een: https://qcqcdn.com/odh/product/1581475514-xb2158.jpg?w=400&h=400)
meet domweg de spanning. 29V is vol, 27V is leeg.
Volle cel is zo'n 4,2 Volt en als het goed is, is het een 7P5 accu
dus 5 cellen parallel en daarvan 7 in serie, dus 7*4,2V is 29.4V.

[Bericht gewijzigd door williewortel op 8 mei 2021 15:38:42 (14%)]

Die 27V voor leeg is waarschijnlijk een typefout. Ik zou 23.1 o.i.d. verwachten.

3.85V / cel is VEEL te hoog voor "leeg".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/