m.i. de meest voorkomende "fout" in een fietsaccu is dat er 1 celgroep (meestal die het dichtst bij de BMS zit) ietsie sneller slijt dan de rest. Er ontstaat een klein lekstroompje waardoor 1 celgroep langzaam leegloopt. Laat je dan de boel een paar weken stilstaan, dan moet bij het weer opladen datgene wat weggelekt is 6x of 9x als warmte afgevoerd worden in het BMS. Dit nekt de celgroep di het dichtst bij de BMS zit met nog meer warmte en nog snellere slijtage.
Als je accu een 7S5P configuratie heeft, dan zou 1 compleet kapotte cel gewoon betekenen dat je ipv 12.5Ah nu maar 10.0Ah kan gebruiken: Die ene cel groep is dan gewoon leeg. Als je de boel dan weer oplaad dan is ie ook gewoon na 10Ah weer vol. Niets aan de hand.
Ik heb hier nu op m'n bureau een cel uit een fietsaccu. Die heeft een tijdje aan de kant gelegen. Ik moest er 8000mAh indoen voordat ie van 1.57V weer 4.2V was (1.57 mag je zeker als "helemaal leeg" zien. Te leeg ook wel. ). Toen heb ik hem proberen te ontladen. Ik heb zeker iets van 5000mAh gezien, maar niet precies goed bijgehouden. Toen ik even niet oplette was de boel uitgegaan en stond de accu op 3.8V. Dan denk je: "mwah, lang niet leeg", maar schijn bedriegt! Hij heeft ondertussen al meer dan 5700mAh opgevroten voordat ie weer netjes op 4.2V zit. Hij was dus maar 30% vol bij 3.8V ! Als dan de interne weerstand ook nog eens heel hoog is, dan zou het best kunnen dat tijdens het belasten de spanning onder de 3.0V zakt.
Als jij dat nu ziet bij 4.0V "in rust" op de cel: Dat verwacht ik niet. Maar ook bij 3.8V verwacht ik het niet. Pas onder de 3.7V "in rust" verwacht ik dat je dit gaat zien. Kennelijk had ik het fout.