Defecte accu

Ik heb een vraagje over een fietsaccu.
Gisteren heb ik een elektrische fiets gekocht waarvan de accu defect is.
Ik heb deze open gehaald en de spanning gemeten. Hier stond gewoon 27volt op.
Maar het display doet het niet.
Met een nieuwe accu werkt alles wel.
Kan het zijn dat er ook nog iets van een 5 of 12 volt spanning uit de batterij moet komen voor de besturing.

Het gaat om een bikkel elektrische fiets.

spanning gemeten op de cellen of op de connector.
welke spanning is de accu origineel (vermoed een 24V versie).

hoeveel aansluit pinnen heeft de accu? kan je niet vergelijke met de werkende accu.

veel kans dat er ergens een signaal uit moet komen om aan de fiets te zeggen dat de accu goed is, of communicatie met de fiets zelf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb zowel op de cellen gemeten en op de uitgaande pennen.
Er zitten ver nog 5 aansluitingen op de batterij waarvan ik niet weet waar ze voor zijn.
Ik denk namelijk ook dat er ergens een spanning uit moet komen die ervoor zorgt dat de computer spanning krijgt.
Maar voor mij is het de eerste fiets die ik onderhande heb.
En ik heb verder ook geen schema van waar wat naar toe gaat.

Even nog wat aanvullende informatie.
Er zitten in het totaal 5 aansluitingen op de accu.
2 ervan is de voeding (29volt) die is afgezekerd met 30Amp. En dan zitten er nog drie aansluitingen.
Deze zijn gekleurd als zwart oranje en geel.
Tussen zwart en geel staat 2.9 volt en tussen zwart en oranje staat ook 2.9volt.
De zwarte is de -.
Waar ik de fiets van heb gekocht zij dat met een nieuwe accu alles weer werkte.
Dus het probleem moet dus in de accu zitten.
Ik heb ook geen idee welke spanning er op het systeem zelf moet staan om de elektronica te laten werken.
Voor de duidelijkheid nog een paar foto's toegevoegd.

Is de zekering (F1) nog heel? Ik denk dat ie aan de achterkant zit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beide zekeringen aan de achterzijde zijn nog goed.

lijkt of het pootje van de power fet los zit, maar niet helemaal duidelijk. meet ook maar eens V op die aansluitingen aan de rand van de print, zou elke keer dezelfde spanning moeten zijn. heb je daar bijv allemaal 4V en 1x 3,5V dan heeft de bms ingegrepen..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 4 mei 2021 18:56:35 (54%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alle soldeerverbindingen zitten vast.
Maar stel dat het pootje van de power fet los zou zitten. Dan zou er wel spanning op het display moeten komen lijkt mij.

KGE

Golden Member

Is die D5(?) nog wel heel ?

De D5 is nog heel. Er is alleen een beetje lak af t.o.v. die er naast zit.
Verder zijn alle diodes die erop zitten goed.

vergeten

Golden Member

Lijkt meer een beetje gesmolten, ipv lak die eraf is! Normaal is het een rechthoekig blokje.

Op 4 mei 2021 18:58:02 schreef jama:
Alle soldeerverbindingen zitten vast.

Oh ja.. weet je het zeker?

Wat is dan de spanning over deze slecht gesoldeerde condensator?
(na-solderen svp)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 4 mei 2021 22:56:31 schreef vergeten:
Lijkt meer een beetje gesmolten, ipv lak die eraf is! Normaal is het een rechthoekig blokje.
[...]
Oh ja.. weet je het zeker?

Wat is dan de spanning over deze slecht gesoldeerde condensator?
(na-solderen svp)

Die had ik wel gezien :+ , maar aangezien het lang gewerkt heeft dacht ik dat dit aan de onderzijde gewoon wel goed vast zit.

Ik zal vanavond nog even kijken naar de diode en de elco.
Maar de elco zit aan de onderzijde wel goed gesoldeerd maar meten kan geen kwaad.
Maar hij heeft zo wel altijd gewerkt.

Waar ik benieuwd naar ben is wat voor spanning er op de andere aansluitingen moet staan.
Kan daar iemand antwoord op geven.

Zojuist nog even de elco gemeten hier staat 24volt over gelijk aan de voedingsspanning.
De diode die lijkt te zijn afgebroken is goed.
Het is de combinatie van lak en belichting.

Na wat na meten en testen werkt de controller op de fiets weer.
Er zat een los contact in de kabel.
Maar deze geeft aan dat de batterij leeg is.
Als ik de spanning op de accu meet dan komt daar 29volt uit.
Als ik deze vervolgens belast met twee halogeen lampen die samen 3Amp trekken dan blijft de spanning stabiel wat zou betekenen dat de batterij goed moet zijn.

Weet iemand waar de leeg melding van de batterij vandaan komt?
En is deze eventueel te resetten?

Ergens zal een IC zitten dat de status van de cellen bijhoudt en nu zegt dat het einde oefening is.

Grote kans dat dat een chip van Maxim (MAXxxxx) of Texas Instruments (BQxxxxxx) is, naast nog andere namen van 'grote jongens' in deze markt. De 'x' staan voor cijfers (Maxim) of cijfers én letters in wisselende combinaties (Texas Instruments).

Afhankelijk van het type is dat te resetten of niet te resetten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Deze accu heeft geen communicatie.
De 2 pinnen op de connector bij elkaar zijn de plus en min, de onderste 3 zijn tempsensors.

De display, (ik gok zo een: https://qcqcdn.com/odh/product/1581475514-xb2158.jpg?w=400&h=400)
meet domweg de spanning. 29V is vol, 27V is leeg.
Volle cel is zo'n 4,2 Volt en als het goed is, is het een 7P5 accu
dus 5 cellen parallel en daarvan 7 in serie, dus 7*4,2V is 29.4V.

[Bericht gewijzigd door williewortel op zaterdag 8 mei 2021 15:38:42 (14%)

Die 27V voor leeg is waarschijnlijk een typefout. Ik zou 23.1 o.i.d. verwachten.

3.85V / cel is VEEL te hoog voor "leeg".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Willy wortel.

Klopt helemaal wat je schrijft.
Inmiddels werkt alles zoals het moet werken.
Ik moet nu alleen nog kijken hoe lang de accu meegaat en of deze straks weer goed oplaad.
Er was één cellen pakket waar de spanning op 4.1 volt zat en de andere pakketen zaten op 4.2 volt.
Ik heb het cellen pakket van 4.1 volt appart opgeladen met mijn lader voor mijn modelbouw vliegtuigen.
Dus ik ben benieuwd wat alles gaat doen .

Iedereen bedankt voor het meedenken en alle reacties.

Ik ben vandaag met de fiets naar het werk gegaan.
Maar helaas na 5 minuten ging de indicatie van vol naar leeg.
Ik had gelukkig nog wel wat ondersteuning alleen de laatste km stopte hij ermee.
Accu op het werk weer opgeladen en even na gemeten. De spanning was na het laden 29.5 volt.
En ook op de terugweg hetzelfde verhaal.
Eenmaal thuis de spanning gemeten en die is 28.6 volt. (Wel na het eten gemeten)
De cel pakketjes even los gemeten en die geven nog 4.09 volt.
Als ik de belast met twee weerstanden van 4.7ohm parallel dan zakt de spanning in naar 4.04volt.

Nu is mijn vraag zouden dan alle cellen defect zijn of is er toch iets op de print niet goed.

met een fatsoenlijke last testen en dan per cel uitmeten. vaak is er 1 niet goed en gaat daarom de boel plat. wrs een cel die onder de 3,5V komt. of er is teveel verschil tussen de cellen. stel de rest blijft rond 3,90V en 1 cel komt op 3,75V dat kan ook de reden zijn, teveel verschil onderling.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een BMS in zo'n ding schakelt alleen af als er 1 onder de 3.0 (of nog lager!) komt. Dus enerzijds, als je alle zeven de celgroepen gemeten hebt, dan is er 1 tussen die een heel hoge Ri (interne weerstand) heeft.

Maar veel waarschijnlijker is (denk ik) dat je niet alle celgroepen gemeten hebt en dat er 1 behoorlijk leeg is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo rew.

Ik heb zeker alle 7 groepen van cellen gemeten.
En allemaal belast zoals eerder geschreven.
En de cel pakketjes kwamen niet onder de 4 volt.

Testman.
Stel dat er 1 cel in een pakketje defect is dan zou je dat toch aan de spanning moeten zien als deze wordt belast?
Of zie ik dit verkeerd.

m.i. de meest voorkomende "fout" in een fietsaccu is dat er 1 celgroep (meestal die het dichtst bij de BMS zit) ietsie sneller slijt dan de rest. Er ontstaat een klein lekstroompje waardoor 1 celgroep langzaam leegloopt. Laat je dan de boel een paar weken stilstaan, dan moet bij het weer opladen datgene wat weggelekt is 6x of 9x als warmte afgevoerd worden in het BMS. Dit nekt de celgroep di het dichtst bij de BMS zit met nog meer warmte en nog snellere slijtage.

Als je accu een 7S5P configuratie heeft, dan zou 1 compleet kapotte cel gewoon betekenen dat je ipv 12.5Ah nu maar 10.0Ah kan gebruiken: Die ene cel groep is dan gewoon leeg. Als je de boel dan weer oplaad dan is ie ook gewoon na 10Ah weer vol. Niets aan de hand.

Ik heb hier nu op m'n bureau een cel uit een fietsaccu. Die heeft een tijdje aan de kant gelegen. Ik moest er 8000mAh indoen voordat ie van 1.57V weer 4.2V was (1.57 mag je zeker als "helemaal leeg" zien. Te leeg ook wel. :-) ). Toen heb ik hem proberen te ontladen. Ik heb zeker iets van 5000mAh gezien, maar niet precies goed bijgehouden. Toen ik even niet oplette was de boel uitgegaan en stond de accu op 3.8V. Dan denk je: "mwah, lang niet leeg", maar schijn bedriegt! Hij heeft ondertussen al meer dan 5700mAh opgevroten voordat ie weer netjes op 4.2V zit. Hij was dus maar 30% vol bij 3.8V ! Als dan de interne weerstand ook nog eens heel hoog is, dan zou het best kunnen dat tijdens het belasten de spanning onder de 3.0V zakt.

Als jij dat nu ziet bij 4.0V "in rust" op de cel: Dat verwacht ik niet. Maar ook bij 3.8V verwacht ik het niet. Pas onder de 3.7V "in rust" verwacht ik dat je dit gaat zien. Kennelijk had ik het fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

even een update over de batterij,
ik heb een tijdje moeten wachten tot mijn nieuwe batterijen binnen kwamen maar ze zijn binnen en ik heb het complete cellen pakket vervangen.
nu ben ik vandaag met de fiets naar het werk gegaan en na een aantal km gaf de display aan dat de batterij leeg was.
ik had nog wel ondersteuning.
ik heb toen het display uitgezet en weer aangezet en de accu was weer vol.
dit heb ik uiteindelijk op de 7km die ik moet fietsen 3x gedaan.
eenmaal op het werk weer uit en aangezet en toen gaf het display aan dat er maar 1 blokje uit was.
dit laatste zou lijkt mij logies zijn op 7km.
ik denk dus zelf dat het te maken heeft met de elektronica.
heef iemand hier ervaring mee?