Defecte accu

@jama

Op 24 juni 2021 08:01:44 schreef jama:
even een update over de batterij,
ik heb een tijdje moeten wachten tot mijn nieuwe batterijen binnen kwamen maar ze zijn binnen en ik heb het complete cellen pakket vervangen.
nu ben ik vandaag met de fiets naar het werk gegaan en na een aantal km gaf de display aan dat de batterij leeg was.
ik had nog wel ondersteuning.
ik heb toen het display uitgezet en weer aangezet en de accu was weer vol.
dit heb ik uiteindelijk op de 7km die ik moet fietsen 3x gedaan.
eenmaal op het werk weer uit en aangezet en toen gaf het display aan dat er maar 1 blokje uit was.
dit laatste zou lijkt mij logies zijn op 7km.
ik denk dus zelf dat het te maken heeft met de elektronica.
heef iemand hier ervaring mee?

Hallo jama (en anderen),

Mag ik van je vernemen of het je nog is gelukt om de accu weer volledig werkend te krijgen?

De reden van mijn vraag is, ik heb exact dezelfde accu waarvan alle cellen moeten worden vervangen en ik zou graag willen weten of dit een kans van slagen heeft voordat ik kosten moet gaan maken. Ik hoop dat jouw kennis en ervaring me daarbij kan helpen aangezien jij ook alle cellen hebt vervangen.

Een belangrijke vraag waar ik hoop een antwoord op te vinden is, moet de BMS in deze accu worden gereset na het vervangen van alle cellen en hoe moet dit gebeuren?

Alvast dank voor je of ieders reactie.

Hallo jama,

Zie a.u.b. mijn vorige post.

Dank.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 7 april 2023 23:08:12 schreef Gadget_inc:
Misschien hier nogmaals een oproepje doen ?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/161497

Ik hoop dat @jama hier reageert anders probeer ik het eens op jouw link.
Dank voor de tip.

Hallo Bobosje,

Sorry maar had deze niet meer gezien.
Ik heb alle cellen vervangen en de fiets werkte weer. Het enige probleem wat ik nog had was dat de indicatie aangaf dat de batterij leeg was als je een stukje gefietst had.
Maar als je de controller uitzette en vervolgens weer aan dan stond de controller weer op vol.
Ik heb geen reset hoeven doen op de controller.
Dus misschien dat mijn controller defect was of de BMS.
Maar ik kon weer gewoon fietsen.
De fiets heb ik inmiddels verkocht

Hallo jama,

Dank voor je antwoord.
Voordat ik een poging waag om alle cellen te gaan vervangen heb ik nog een aantal vragen;

1. Toen je de cellen ging vervangen is toen de BMS geheel spanningsloos geweest (alle BMS bedrading/verbindingen los van het accu-pack)?
    Mijn vermoeden zegt van wel omdat het lastig is de BMS onder spanning te houden bij het los koppelen en demonteren van het accu pack.
  2. Had je na het vervangen van de cellen wel continu / voortdurend ondersteuning ondanks dat de display na een tijdje fietsen aangaf dat de accu leeg was of viel de ondersteuning op dat moment ook weg en moest je de controller eerst uitzetten en weer aanzetten om weer ondersteuning te krijgen?
  3. Met het uitzetten en weer aanzetten van de controller bedoel je daarmee het uitdraaien en weer aandraaien van de sleutel-hoofdschakelaar op de accu of een knop de display?
  4. Kon je de accu na het vervangen van de cellen gewoon weer opladen met de originele Bikkel lader (opladen tot de groene LED op de lader ging branden) of weigerde de Bikkel lader om de accu te laden (bv. een knipperende rode LED op de lader)?
  5. Welk type display had de fiets op het stuur?
    Het "Easy lcd display" (ovaal model met links en rechts van het display elk twee knoppen) of het "Luxe lcd display" (staand rechthoekig model met vier kleine knoppen onder het display?

Ik begrijp dat je de fiets niet meer hebt en dat het al enige tijd geleden is maar ik hoop dat je e.e.a. nog weet of kunt herinneren.

Nogmaals dank.

1. De BMS is geheel spanningsloos geweest.
2. Na het vervangen had ik continu ondersteuning. Ik hoefde de controller niet uit en aan te zetten om te kunnen fietsen.
3. Het uitzetten van de controller op het stuur. Tijdens het uitzetten heb je natuurlijk geen ondersteuning maar na inschakelen weer direct ondersteuning.
4. Ik kon de accu weer opladen met de originele lader.
5. Er zat een ovalen display op de fiets.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Ik kan hier zeker iets mee, dank je.
Je antwoorden geven me veel meer vertrouwen dat het reviseren van de betreffende accu gaat lukken. Met name de antwoorden op de vragen 1, 2 en 4 zijn belangrijk voor me om te weten. De reden van vraag 4 was, de BMS communiceert namelijk met de lader en geeft evt. error condities door aan de lader waardoor de lader uit veiligheid de cellen niet zal laden (of het lopende laadproces zal stoppen).
Dat de lader de gereviseerde accu gewoon doet laden is wel van groot belang.

Een laatste vraag (hoop ik): Had je het probleem van de vroegtijdige accu-leeg indicatie nog kunnen oplossen voor de verkoop van de fiets?

Ik heb het probleem niet meer verholpen en is zo verkocht.
Ik hoop voor jou dat het hetzelfde probleem is.
Want er bestaat natuurlijk altijd de kans dat het bij jou anders is en niet gaat werken.
Je weet namelijk niet of er verschillende software en of hardware versies zijn.

Ik heb het geluk dat de onderstaande versie opdruk op jouw BMS (links naast controller U1) gelijk is aan de versie opdruk op mijn BMS:

7S-07BC
2010/1110
REV:A

Op de BMS zitten 2 hardware controllers (U1 en U2) die geen van beide een µC aan boord hebben en geen software bevatten. Met beide controllers kan wel worden gecommuniceerd. Gezien dat beide BMSen dezelfde versie opdrukken hebben en dat er geen µC / software op de BMS aanwezig is acht ik de kans vrij groot dat ik hetzelfde probleem ga krijgen.
Mocht het probleem zich voordoen dan is daar ook wel een oplossing voor.

Had je de oude cellen (makkelijk) uit de originele zwarte accuhouders kunnen krijgen of heb je alle accuhouders niet meer hergebruikt (en inclusief de oude cellen afgevoerd)?

Bobosje,

Ik kon de cellen makelijk verwijderen en heb vervolgens alles weer gebruikt op de cellen en de koppelstrips na.

Dank je.

Ik heb het cellen-pack nog niet uit elkaar gehaald en de BMS is ook nog aangesloten (alles is nog origineel alleen de behuizing is verwijderd). Als ik naar de cellen kijk dan meen ik sporen van (Loctite) secondelijm te zien die op de cellen is aangebracht en door is gevloeid tussen de cel en de celhouder om de cel te fixeren in de celhouder. Er is niet veel secondelijm per cel gebruikt een of twee druppels of zoiets.
Waarschijnlijk breekt de secondelijm makkelijk wanneer de cellen uit de houders worden gedrukt (na verwijdering van de strips).

Ik ga er in elk geval mee aan de slag.

Nogmaals veel dank voor al je antwoorden.

Langs deze weg wil ik even zeggen dat mijn accu revisie succesvol is afgerond.
Het was een heel leuke en uitdagende klus. Het heeft wat tijd gekost (met dank aan de met Loctite vastzittende oude cellen) maar het resultaat is geweldig, alles doet het gewoon. En als bonus, de accu heeft nu meer capaciteit, deze was origineel 11,5Ah en is nu 16,5Ah.
De fiets loopt weer als een zonnetje. :)

Op 2 juni 2023 19:58:18 schreef Bobosje:

De fiets loopt weer als een zonnetje. :)

Rare fiets, nog nooit 1 eerder gezien met pootjes :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
fred101

Golden Member

Mijn fiets loopt niet meer als een zonnetje, er zit een zwart gat in de band ;(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het lijkt er een beetje op dat er een Coulomb-teller in de accu zat die bijgehouden heeft hoeveel lading er uit de pack was voor hij leeg was. Als je dan de cellen vervangt dan klopt die teller niet meer omdat er meer lading zit tussen vol en leeg en dan krijg je weergave-fouten zoals die je nu ziet.

Dit is overingens de reden dat men nog wel aanraadt om bij telefoons de batterij af en toe volledig te ontladen en dan weer op te laden. Dat is helemaal niet goed voor de batterij zoals vaak wordt gesuggereerd, maar dat geeft de Coulomb-teller van de BMS/software de mogelijkheid om het 0% en 100% punt te vinden en daarmee de capaciteit van de batterij te herberekenen. Het lijkt alleen meestal beter te worden, maar in werkelijkheid is het alleen de weergegeven indicator.

Ik weet niet of je bij een elektrische fiets ook op zo een manier de teller kan resetten, maar het lijkt me wel dat als er zo een teller in zit dat die niet alleen de gemeten waarde omlaag kan bijstellen.

Op 2 juni 2023 20:49:04 schreef Gadget_inc:
[...]

Rare fiets, nog nooit 1 eerder gezien met pootjes :P

lol. De fiets lijkt wel een duizendpoot geworden... ;)

Op 2 juni 2023 21:50:25 schreef fred101:
Mijn fiets loopt niet meer als een zonnetje, er zit een zwart gat in de band ;(

Een zwart gat afplakken met een plakkertje wordt moeilijk... :)

Op 2 juni 2023 21:58:43 schreef Kruimel:
Het lijkt er een beetje op dat er een Coulomb-teller in de accu zat die bijgehouden heeft hoeveel lading er uit de pack was voor hij leeg was. Als je dan de cellen vervangt dan klopt die teller niet meer omdat er meer lading zit tussen vol en leeg en dan krijg je weergave-fouten zoals die je nu ziet.

Dit is overingens de reden dat men nog wel aanraadt om bij telefoons de batterij af en toe volledig te ontladen en dan weer op te laden. Dat is helemaal niet goed voor de batterij zoals vaak wordt gesuggereerd, maar dat geeft de Coulomb-teller van de BMS/software de mogelijkheid om het 0% en 100% punt te vinden en daarmee de capaciteit van de batterij te herberekenen. Het lijkt alleen meestal beter te worden, maar in werkelijkheid is het alleen de weergegeven indicator.

Ik weet niet of je bij een elektrische fiets ook op zo een manier de teller kan resetten, maar het lijkt me wel dat als er zo een teller in zit dat die niet alleen de gemeten waarde omlaag kan bijstellen.

Nope, heeft niets te maken met de Coulomb teller.
De accu heeft meer capaciteit gekregen omdat de nieuwe cellen ongeveer 43,5% meer capaciteit hebben dan de oude cellen van ongeveer 10 jaar geleden.

Het was eigenlijk een antwoord op de vragen van jama, ik had de enorme sprong in tijd niet meteen door.

Op 24 juni 2021 08:01:44 schreef jama:
even een update over de batterij,
ik heb een tijdje moeten wachten tot mijn nieuwe batterijen binnen kwamen maar ze zijn binnen en ik heb het complete cellen pakket vervangen.
nu ben ik vandaag met de fiets naar het werk gegaan en na een aantal km gaf de display aan dat de batterij leeg was.
ik had nog wel ondersteuning.
ik heb toen het display uitgezet en weer aangezet en de accu was weer vol.
dit heb ik uiteindelijk op de 7km die ik moet fietsen 3x gedaan.
eenmaal op het werk weer uit en aangezet en toen gaf het display aan dat er maar 1 blokje uit was.
dit laatste zou lijkt mij logies zijn op 7km.
ik denk dus zelf dat het te maken heeft met de elektronica.
heef iemand hier ervaring mee?

Daar buiten klopt je redenering alsnog niet: als er geen Coulomb-teller is kan de fiets überhaupt niet zien dat er meer capaciteit beschikbaar is (Coulomb is 1As en dus evenredig met mAh). Het enige alternatief om de laadtoestand van de accu te zien is zo ver ik weet de spanning meten, en dan krijg je misschien afwijkingen onder zware belasting, maar niet de symptomen beschreven door jama (namelijk dat de weergegeven laadtoestand bij de nieuwe cellen heel snel daalt). Deze fiets heeft ergens een ladingsteller of iets dat dit bij benadering doet.

Op 2 juni 2023 22:30:48 schreef Kruimel:
Daar buiten klopt je redenering alsnog niet: als er geen Coulomb-teller is kan de fiets überhaupt niet zien dat er meer capaciteit beschikbaar is (Coulomb is 1As en dus evenredig met mAh). Het enige alternatief om de laadtoestand van de accu te zien is zo ver ik weet de spanning meten, en dan krijg je misschien afwijkingen onder zware belasting, maar niet de symptomen beschreven door jama (namelijk dat de weergegeven laadtoestand bij de nieuwe cellen heel snel daalt). Deze fiets heeft ergens een ladingsteller of iets dat dit bij benadering doet.

Ah, sorry ik had niet door dat je antwoord gaf op de vragen van jama. Hij heeft de fiets al lang geleden verkocht.

De BMS heeft een Coulomb/Capaciteits/mAh teller...
en is heel intelligent... :)