Mijn generator Honda EM5500CXS heeft een max vermogen van 21.7 A - 240V. De actuele contactdozen hebben resp. 16A en 5.7A. Ik heb een groter laadvermogen nodig voor mijn batterijbank en wil de 21.7 A volledig benutten. Ik wens nu de twee contactdozen te verwijderen en een 32A-240V 3 pool contactdoos te plaatsen maar daarvoor heb ik een zwaardere overlaad bescherming nodig. Hoe pak ik dit aan ? En wat moet ik aankopen ?
Wie helpt mij ? Alvast bedankt voor reacties.

Hoe is het destijds afgelopen met de metingen?
Wat doet het aggregaat als je meer trekt dan dattie kan leveren?
Gaat ie roken? Gaat de generator roken? Stort de spanning in elkaar?

Edit: Ik zou zo'n generator/aggregaat niet groter dan 80% belasten bij langdurig draaien. Die dingen zijn eigenlijk gemaakt om kortstondig even wat stroom te maken voor elektrisch handgereedschap, en daar hebben ze het al moeilijk genoeg mee.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (40%)]

Het piekvermogen is gespecificeerd op 5500w. Het is een honda, ik denk dat je er wel wat van mag verwachten.

Maar voordat je definitief kiest om veel er uit te gaan trekken, zou ik op een warmedag eens 4000-4500w aan elektrische kacheltjes er op aansluiten, en 'm dan een paar uur laten draaien. Dan eens zien hoe heet de generator en de motor worden.

Ik heb destijds een ampère tang aangeschaft en de metingen gedaan en inderdaad de gegevens die ik toen heb genoteerd klopten wel degelijk.
De generator geeft 16A gewisselstroom en bij de uitgang na de inverter wisselstroom is er nog maar 85 % over en dan nog de omzetting naar gelijkstroom weer een verlies ongeveer 10%. Uiteindelijk blijft er 13.54 A/3250 watt over. Daarom het idee om het totaal vermogen aan te spreken. I de vorige post werd al geopperd dat het niet zo goed zou zijn voor de machine als de volle 21.7A constant zou belast worden en er was ook de suggestie om een zwaardere machine aan te kopen. Nu zijn ze wel erg in prijs gedaald en er zijn er nu ook met LPG aansluiting vooraf geïnstalleerd en een opbrengst van 5500/6000 watt. Maar of die machine dezelfde kwaliteit zal hebben als een Honda ??? Het is de simpelste oplossing natuurlijk maar of ik niet zal vloeken als ik hem dringend nodig heb en hij doet het niet.
Ik begrijp niet goed dat alle merken met LPG ombouw of onmiddellijk af fabriek komen en Honda blijft het weigeren en als ge elf ombouwt dan verliest ge alle garantie !
Bedankt voor je reactie alvast.
Prettige dag.
Andre

Goed idee maar ik kan er geen kacheltjes op aansluiten van 4000/4500 watt want hij geeft maar 3840 watt maximum netto vermogen.

240V, 16A met 15% verlies is 567W; dat is flink wat warmte, heeft die inverter een dikke ventilator?

Afhankelijk van het ontwerp van die inverter, is de powerfactor niet helemaal 1, en dan kloppen jouw metingen dus NIET. Als je de spanning en stroom met aparte meter meet, mag je die niet zomaar met elkaar vermenigvuldigen om het vermogen te krijgen, tenzij je dus zeker weer dat de powerfactor (bijna) 1 is; gloeilampen en kachels hebben een powerfactor van 1, vrijwel alle apparaten die iets anders doen dan alleen verwarmen hebben dat niet.

Overigens loopt die stroom er wel, maar een deel is reactief, dus voor de opwarming van de generator kun je daar wel mee rekenen. Het werkelijke vermogen is altijd gelijk aan of kleiner dan de gemeten stroom keer de gemeten spanning (aangenomen dat je meters een beetje ok zijn); dit betekend dus dat jouw inverter wellicht efficiënter is dan je metingen doen vermoeden.

Persoonlijk zou ik gaan onderzoeken wat het verbruik is van die generator bij verschillende belastingen; goed kans dat het optimale rendement ergens in de buurt van de 80% zit. Waarom is het zo belangrijk dat je het ding echt helemaal uitknijpt?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]

ja die kan wel wat aan, Studer XTH 8000-48

Uitknijpen is wel nodig omdat in de winter bij weinig en laag staande zon gaan de batterijen soms naar 30% capaciteit en omdat te voorkomen en terug naar een aanvaardbare 80% te gaan heb je wel een goed hogere laadstroom nodig. Daarom dus :-)))

Ik zou er een 10Amp tripswitch (automaat) inzetten, en het ding niet zwaarder belasten dan met rond de 2300Watt.
Ik weet al precies welk bezwaar er komt, dan draait ie te lang, en worden de mensen mal.
Alternatief is een 16Amp automaatje, (misschien zijn er wel tussenliggende waardes, heb er geen verstand van), maar je loopt met uitknijpen de kans dat dingen kapot gaan. Kijk eens rond voor iets groters

je hebt voor het VK ook 13A automaten, heb die al eens moeten hebben voor een klant die ze daar nodig had..

ik zou ook niet teveel op het randje gaan zitten, een inverter is elektronisch, te warm en zo'n ding sneuvelt snel. je zou een kleine generator met extra lader kunnen nemen voor de koude dagen. die draait dan ook minder..

Maar wat is de werkelijke laadstroom?

In een ander topic schrijf je dat je lader max 90A doet. Een volle 48V bank is ongeveer 56V. Dan zou dat goed 5kW zijn

Maar het gaat hier om loodaccu's. Dus de spanning zal, zeker als de accu leger is, lager zijn. Reken even voor het gemak 48V, dan zit je op 4300W.

Daarnaast is de laadstroom van een loodaccu relatief snel aflopend. Een LFP kun je prima van 20-80% voljagen met maximale stroom, maar ik betwijfel wat die accu's van jouw doen. Het zou me niets verbazen dat die 90A al snel minder wordt.
Ik zou eerst eens gaan meten. Mijn gevoel is dat als je de lader op 75A limiteert je al een heel eind bent. Dan zal de generator, als de accu's ECHT leeg zijn, dat prima kunnen leveren, maar met een 1-2 uur zal de laadstroom al wat afnemen gok ik.

Dan kun je het ook 'gewoon' afzekeren met een 16A automaat, eventueel een C-karakteristiek en voorzien van een CEE 16A connector.

bij tractie accu's in oa heftrucks blijft de laadstroom lang hoog en neemt pas op het laatst af. moet ook wel, want om nu 1 week te wachten voor die accu's vol zijn maar op 1/3 van vermogen laden wil men niet. heb al storingen gehad bij bedrijven waar een onderverdeling eruit knalt omdat er 3 heftruck laders van 10kW de stuk werden aangezet.