https://www.hln.be/auto/koddige-messerschmitt-driewieler-keert-terug~a…
De eigentijdse versie van de KR komt in twee verschillende varianten: de KR 202 op benzine en de elektrische KR E-5000. De KR 202 heeft een 125 cc eencilinder benzinemotor (7,3 pk). In tegenstelling tot de originele KR met zijn tweetaktmotortje is dit een viertakt motor. De KR E-5000 wordt aangedreven door een elektromotor van 5 kW (6,8 pk). Een accu van 1,4 kWh voorziet die krachtbron van stroom.
Beide varianten hebben een topsnelheid van 90 km/h. De actieradius van de E5000 bedraagt maximaal 80 kilometer, de accu is in 4 tot 6 uur op te laden. De KR 202 komt met zijn brandstoftank van 6 liter naar schatting 160 kilometer ver. Voor de E-5000 is een extra accu leverbaar die zijn actieradius verdubbelt. Maar die kost €1.650 extra.
hoe kunnen ze nu met een 5kW motor en 1,4kWh toch 80km ver geraken??? dan zou dat ding maar 17.5Wh/km verbruiken (terwijl een electrische auto rond de 200Wh/km zit).
mijn ligfiets met ondersteuning doet 28km met 300Wh (11Wh/km) en daarbij moet ik dus TRAPPEN en levert de motor enkel wat ondersteuning
Met 6,8pk 90 km/h halen lijkt me ook erg optimistisch. Zal wel heuveltje af met een flinke wind mee zijn.
komaan zeg: UW ligfiets weegt bijna hetzelfde als de messerschmidt.
dus geen gewicht, fietsbanden eronder en gaan. Zou best weleens aardig kunne kloppen.
0,5kWh op een zware rechtop fiets doet iets van 50km. Ik denk dat 1,4kWh op een lage gestroomlijnde driewieler met lage snelheid wel een eind kan komen.
Ik denk dat het addertje onder het gras de snelheid is. 20km/u is natuurlijk geen WLTP/NEDC norm of ook maar praktijksnelheid voor een auto.
Op 19 mei 2021 14:01:40 schreef K7Jz:
0,5kWh op een zware rechtop fiets doet iets van 50km. Ik denk dat 1,4kWh op een lage gestroomlijnde driewieler met lage snelheid wel een eind kan komen.Ik denk dat het addertje onder het gras de snelheid is. 20km/u is natuurlijk geen WLTP/NEDC norm of ook maar praktijksnelheid voor een auto.
de weinige speedpedelecs die echt de 45halen en aanhouden, zijn dan toch de hogere vermogenklasses met 800W motoren in het achterwiel. de gewone 500W middenmotoren geraken tot 40-42km/h.
ik kan aerodynamisch met een 300W makkelijk de 35-40km/h halen (ik trap zelf nog een 50-100W bij), om naar 45km/h te gaan heb ik al vlotjes 450-500W electrischer erbij nodig, om 50kmh te gaan zit je richting 600-650w en moet ik aardig bij gaan trappen (100-150w).
ik heb dan ook amper gewicht (ligfiets weegt 50kg), ik heb 3 dunne fietsbanden op 5-6 bar met zo min mogelijke rolweerstand. denk niet dat die auto dat heeft.
ik vind het extreem optimistisch, vooral ook dat speed pedelecs vlotjes 750-1200Wh aan accu hebben zitten en aan 45km/h dan ook amper 80-100km autonomie halen.
van het stromer forum:
De minimale actieradius met een 618 Wh accu in een ST1x is zeker geen 50 km. Met windkracht 3 tegen, vrij gebruikelijk in NL en zeker op het platteland, zit je aan een verbruik van ca. 18 Wh/km wat resulteert in een actieradius van 34 km. Haal er dan nog 10% af voor lage temperaturen en 10% voor gemiddelde degeneratie dan kom je uit op 28 km. Wil je zeker zijn dat je toch verder komt dan heb je de keuze om een 814 Wh accu te nemen met 37 km, een 983 Wh accu met 45 km of zelfs een tweede accu voor minimaal 90 km. Ben je groter/zwaarder dan die 180/80 dan mag je deze bedragen nog eens verlagen, ben je korter/lichter dan kun je de minimale actieradius verhogen.
Op basis van eigen ervaring met diverse Stromers kom ik voorlopig tot de volgende waarden voor de
minimale actieradius met gebruik van bovenstaande uitgangspunten:ST1x met 18 Wh/km:
- 618 Wh -> 28 km
- 814 Wh -> 37 km
- 983 Wh -> 45 kmST2 met 22 Wh/km:
- 814 Wh -> 30 km
- 983 Wh -> 36 kmST2s met 23 Wh/km:
- 983 Wh -> 34 kmST3 met 24 Wh/km:
- 814 Wh -> 27 km
- 983 Wh -> 33 kmST5 met 25 Wh/km:
- 983 Wh -> 32 km
dit is dan op maximale ondersteuning, en minimale inspanning mee te trappen. die messerschmitt doet dus beter zonder dat de chauffeur meetrapt.
90km met een speed pedelec zou dan 2x 983Wh aan energie kosten (1966Wh).
ik denk dat die messerschmitt aan 90km/h na 10min gewoon aan de lader mag (4-6uur laden). jammer, dit gaat een heleboel negatieve reklame maken voor het electrisch rijden, terwijl het goed mogelijk is om zuinig en lichte voertuige te maken
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kijk eens wat voor verbruik ze halen bij de Shell Eco Marathon:
https://www.shell.com/make-the-future/shell-ecomarathon/europe/results…
Het beste resultaat was 234km/kWh, dus 4.3Wh/km.
De vergelijking met een elektrisch auto is natuurlijk niet echt eerlijk, die beginnen bij 1500kg, hebben een veel groter frontaal oppervlak, en rijden harder, op veel bredere banden met hogere rolweerstand.
Wat ik wel een beetje curieus vindt, is dat het model op benzine maar ongeveer 1:27 rijdt. Een liter benzine bevat 34.2MJ, en uitgaande van een rendement van 30% (niet heel optimistisch) is dat . (6L * 34.2MJ/L / 3600s * 0.3) / 160km = 107Wh/km. Dat is toch wel een heel groot verschil.
Vergeet niet dat een fietser die rechtop zit aerodynamisch echt verschrikkelijk is. Dit is ook de reden dat motoren niet echt veel zuiniger zijn dan auto's, terwijl het frontaal oppervlak veel kleiner is; de Cw constante is dramatisch slecht.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 19 mei 2021 13:07:00 schreef fcapri:
https://www.hln.be/auto/koddige-messerschmitt-driewieler-keert-terug~a…
[...]
Ha fcapri, er was noch nog zo'n wagentje , buiten de Messerschmiedt? Ik heb al bij verschillende oude scootermerken gekeken, maar kan het niet vinden.
Buiten Messerschmitt deden ook BMW en ik dacht ook DKW en zeker Heinkel mee aan de rage.
Eigenlijk voorlopers van de brommobiel.
Was er ook niet een issue met de stabiliteit van de wagentjes, net zoals met de Britse Reliant?
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
@BFM:
Kern van dit topic is toch de elektrische versie van deze wagentjes? Die staat zeker niet los van de historie.
Het wachten is op de elektrische '(Brom)mobiel' en daar is het Messerschmitt model m.i. uitermate geschikt voor!
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Was er ook niet een issue met de stabiliteit van de wagentjes, net zoals met de Britse Reliant?
Die had maar 1 voorwiel, da's veel onstabieler bij remmen en/in bochten...
Nu maar wachten op de 'wedergeboorte' van de 2CV en Trabant in electrische uitvoering... 
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ter vergelijking, de zuinigste brommer die ik had was een Honda SS50. Bij normale afstanden 35 tot 50 km per liter, bij lange afstanden op vakantie 70 km per liter. Dat wil hier vast iemand omrekenen naar elektrisch verbruik. Dan reed hij wel rond de 70 km/uur. Ik schat dat het een kleine 5 pk was? Die Honda motoren waren wel een stuk beter dan wat er nu uit China komt.
Als ik op die site kijk zie ik 6 liter voor 160 kilometer. Dat is 3,75 liter per 100 km ofwel 1 liter op 26 km. Wel zuinig voor een auto, maar voor zo'n klein en best traag ding toch niet echt zuinig.
Dan verbaast het me niet dat hij elektrisch ook nogal wat verbruikt.
Op 19 mei 2021 21:28:52 schreef Hoeben:
Dan verbaast het me niet dat hij elektrisch ook nogal wat verbruikt.
dat is het net, electrisch zou die toekomen met 18Wh/km wat absurd laag is en ongeveer 10keer minder dan een andere electrische auto.
zelf met mijn ondersteunde ligfiets ligt die zijn verbruik extreem laag electrisch.
maar op benzine is die dan niet zuinig
Tidak Ada
Op 19 mei 2021 21:27:50 schreef Arco:
[...]
Die had maar 1 voorwiel, da's veel onstabieler bij remmen en/in bochten...
Nu maar wachten op de 'wedergeboorte' van de 2CV en Trabant in electrische uitvoering...
Ja, zo'n 2CV en dan liefst het bestelmodel!
Overigens bestaat er al een ombouwset voor de 2CV Mehari. Ik weet alleen niet of die erg populair is. Misschien om een Mehari om te bouwen naar golfkarretje?
Een elektrische 2CV "Sahara"; met twee motoren dus, één voor en één achter lijkt me ook wel wat.
![]()
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op 19 mei 2021 21:42:33 schreef fcapri:
[...]dat is het net, electrisch zou die toekomen met 18Wh/km wat absurd laag is en ongeveer 10keer minder dan een andere electrische auto.
zelf met mijn ondersteunde ligfiets ligt die zijn verbruik extreem laag electrisch.
maar op benzine is die dan niet zuinig
Aha, post niet gelezen.
Dan klopt het wel wat jij zegt. Je zou het zo kunnen omrekenen naar benzine.
Thevel
Golden Member
Op 19 mei 2021 21:28:52 schreef Hoeben:
Ter vergelijking, de zuinigste brommer die ik had was een Honda SS50. Bij normale afstanden 35 tot 50 km per liter, bij lange afstanden op vakantie 70 km per liter.
Vroeger leende ik soms de Mobylette van mijn tante, het was een bromfietsje ergens uit eind jaren 60.
Het ding had een benzine tankje van een paar liter maar dar kon ik makkelijk de hele week naar mijn werk rijden (25km per dag) en dan was de tank nog lang niet leeg.
Dat ding reed misschien ook wel 1 op 70!
Hmm mijn pa heeft ooit een 125 cc 4-takt motorfiets geïmporteerd. Ding liep 100 km/h max en verbruik 1 op 60.
Moet wel stellen dat ik er niet mee tussen de auto's aan de verkeerslichten wilde staan. Ook op de snelweg voel je met zoiets ook niet fijn..
mvdk
Golden Member
Op 19 mei 2021 21:16:10 schreef big_fat_mama:
En nu maar wachten tot er iemand komt zeuren dat dit niets met electronica te maken heeft.
Ik niet hoor. Hoe vaak ik niet in de witgoed sectie een langdurige en wijdlopige uitleg heb gelezen hoe om bepaalde filters te reinigen...
Tidak Ada
Op 19 mei 2021 21:14:07 schreef Tidak Ada:
gelukkig dat dit ding onstabiel was. Mr Bean kon er zo lekkere grappen rondmaken.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Misschien ook wel eens in en Reliant? Geen idee.
Jeremy Clarckson heeft er in elk geval wel ongein mee uitgehaald.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 19 mei 2021 22:51:28 schreef Tidak Ada:
Ontstoor filters in een wasmachine?
Hmm, dat brengt me op een idee: een speciaal apparaat om de audiofiele filters te reinigen, om alle oude stoffige elektronen eruit te halen. Kost wel een paar centen natuurlijk, maar dan is je filter wel weer beter dan nieuw! 
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (14%)]
Tidak Ada
Racing against busses: https://youtu.be/YKKD-mGB5SM
Op 19 mei 2021 23:47:55 schreef maartenbakker:
Jeremy Clarckson heeft er in elk geval wel ongein mee uitgehaald.
De Reliants van Top Gear werden speciaal geprepareerd om snel om te rollen. O.a. gerommeld met het differentieel en meer dannde maximum belading helemaal voorin gemonteerd.
In orginele staat rollen ze veel minder makkelijk om.
.